PROGRAM Z ZAKRESU EDUKACJI
REGIONALNEJ
„SAMBORZEC – MOJA MAŁA OJCZYZNA”
Gmina
Samborzec położona jest we wschodniej części Wyżyny Sandomierskiej oraz
północno – zachodniej części Niziny Nadwiślańskiej – mikroregionu Kotliny
Sandomierskiej. Przez teren gminy przepływają rzeki: Wisła, Koprzywianka,
Gorzyczanka i Polanówka. Gmina Samborzec na wschodzie graniczy z miastem i gminą
Sandomierz, od północy z gmina Obrazów, na zachodzie sąsiaduje
z gminą Klimontów, od południowego zachodu z gminą Koprzywnica, natomiast od południowego wschodu opiera się o lewy brzeg
Wisły, za którą położone jest miasto i gmina Tarnobrzeg. Powierzchnia gminy wynosi
8 537 ha. W 28 sołectwach należących do gminy mieszka obecnie ponad 8700
osób. Uprawy rolnicze zajmują przeszło 7,4 tysiąca hektarów ziemi. Jest to więc
gmina typowo rolnicza, gdzie produkuje się głównie wysokiej jakości warzywa i
owoce.
Obecnie
do gminy należą: Andruszkowice, Bogoria Skotnicka, Bystrojowice, Chobrzany,
Faliszowice, Gorzyczany, Jachimowice, Janowice, Kobierniki, Koćmierzów,
Krzeczkowice, Łojowice, Milczany, Ostrołęka, Polanów, Ryłowice, Samborzec,
Skotniki, Strączków, Strochcice, Szewce, Śmiechowice, Wielogóra, Zajeziorze,
Zawierzbie, Zawisełcze, Złota, Żuków.
Gmina
Samborzec to nie tylko rolnictwo, ale również bogata historia i tradycja.
Ludzie zamieszkiwali na tym terenie nieorzerwalnie od prawie ośmiu tysięcy lat,
począwszy
od wczesnego okresu neolitu. Najbogatsze stanowiska archeologiczne występują w Złotej. Odkryto tu ślady osadnictwa neolitycznego kilku kultur, a także setki przedmiotów z wczesnej epoki brązu oraz późniejszych okresów. O przedchrześcijańskim pobycie człowieka na tych terenach mówią też zachowane do dziś kurhany w Złotej, Gorzyczanach, Kobiernikach i Milczanach. Większość wsi gminy powstała jeszcze w średniowieczu. Osiadaniu ludzi na tych terenach sprzyjała między innymi żyzna gleba, korzystny klimat, a także dogodne usytuowanie komunikacyjne.
od wczesnego okresu neolitu. Najbogatsze stanowiska archeologiczne występują w Złotej. Odkryto tu ślady osadnictwa neolitycznego kilku kultur, a także setki przedmiotów z wczesnej epoki brązu oraz późniejszych okresów. O przedchrześcijańskim pobycie człowieka na tych terenach mówią też zachowane do dziś kurhany w Złotej, Gorzyczanach, Kobiernikach i Milczanach. Większość wsi gminy powstała jeszcze w średniowieczu. Osiadaniu ludzi na tych terenach sprzyjała między innymi żyzna gleba, korzystny klimat, a także dogodne usytuowanie komunikacyjne.
W
gminie Samborzec znajduje się wiele miejsc atrakcyjnych turystycznie. Przebiega
tędy Sandomierski Szlak Jabłkowy, szlak winiarski, droga św. Jakuba, czerwony
szlak turystyczny Gołoszyce – Piotrowice
i Gołoszyce – Annopol, szlak rowerowy zielony Sandomierz – Sulisławice – Zamek
Krzyżtopór w Ujeździe. Warto tu zobaczyć zabytkowe wiejskie kościółki,
plebanie, dworki, stare nagrobki czy przydrożne figury i kapliczki oraz miejsca
legendarne.
Wstęp
Wprowadzona
reforma systemu oświaty zwraca uwagę na konieczność ciągłej edukacji dzieci i
młodzieży w zakresie kształcenia regionalnego. Nauka o regionie sprzyja
kształtowaniu poczucia własnej tożsamości i pełnego zaangażowania w działaniu
na rzecz społeczności lokalnej. Wychowanie przedszkolne to ważny okres w
kształtowaniu postaw społecznomoralnych. Żeby wychować patriotę, a potem
Europejczyka na miarę XXI wieku, musimy zacząć od uświadomienia dzieciom, że
najważniejszy w życiu dla każdego człowieka jest dom rodzinny, podwórko potem
najbliższa okolica czyli moja mała ojczyzna. Należy spowodować, żeby młody
człowiek poczuł więź z najbliższym otoczeniem, cieszył się z osiągnięć
środowiska, w którym żyje oraz czuł odpowiedzialność za wygląd, a później
rozwój swojego regionu. Założenia programowe dziedzictwa kulturowego w regionie
Celem tego programu jest ukierunkowanie nauczycieli w pracy dydaktyczno-
wychowawczej, nastawionej na przekaz i uświadomienie dzieciom wartości
związanych z dziedzictwem kulturowym regionu sandomierskiego. Program
"Samborzec- moja mała ojczyzna" ma służyć nauczycielom pracującym z
dziećmi w wieku przedszkolnym. Opracowany został w oparciu o system wartości wychowania. Treści programowe i przewidywane osiągnięcia
opracowane zostały bez różnicowania na wiek. Program ma służyć przybliżeniu
dziecku dziejów własnego regionu, kultywowaniu tradycji rodzinnych i
regionalnych. Znajomość środowiska przyrodniczego oraz środowiska zamieszkania,
ludowej gwary, starych zwyczajów i obrzędów, tańców i przyśpiewek, legend, strojów ludowych zabytkowych budynków
jest bazą doznania otaczającego świata.
Przedstawiony program będzie służył jako pomoc w wyposażeniu dziecka w
podstawową wiedzę o tradycji kulturze własnego regionu, a także by aktywizował poznawczo dziecko, rozwijał jego zdolności twórcze, uwrażliwiał
na piękno otaczającej przyrody, uczył szacunku do ochrony przyrody, kształtował
postawę dumy i poszanowania dla kulturalnej ostoi swojego regionu.
CELE OGÓLNE:
- ugruntowanie poczucia
tożsamości narodowej poprzez kształtowanie tożsamości lokalnej,
- rozwijanie wiedzy i
zainteresowań kulturą własnego regionu,
- rozwijanie i
wzmacnianie aktywności dziecka w środowisku lokalnym, rodzinnym,
- wdrażanie dziecka do
twórczego obcowania z kulturą regionu,
- rozbudzenie
zamiłowania do rodzimej przyrody.
CELE
SZCZEGÓŁOWE – OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA DZIECKA
- zna najbliższe
środowisko,
- posiada wiedzę o
człowieku, życiu i świecie z perspektywy tradycji i współczesności,
- interesuje się
historią i kulturą Samborca,
- rozpoznaje i nazywa
najczęściej spotykane w najbliższym otoczeniu rośliny i zwierzęta,
- wyzwala aktywność
twórczą do kreatywnego uczestnictwa w wydarzeniach kulturowych,
- aktywnie uczestniczy
w życiu rodziny, przedszkola, wsi i region,
- zna zwyczaje,
obrzędy, gwarę, przyśpiewki, tańce ludowe Samborca i okolic,
- zna strój ludowy, i
zabawy związane z regionem , w którym usytuowane jest przedszkole,
- rozwija wyobraźnię poprzez udział w
regionalnym konkursie plastycznym „ Kocham tę Ziemię”,
- wzmacnia prawidłowe relacje z rodziną i
przedszkolem,
- ma poczucie przywiązania lokalnego, oraz
poczucie wspólnoty narodowej,
- zna wzorce właściwego zachowania w różnych
miejscach publicznych,
- dostrzega piękno w ludziach, w przyrodzie
wytworach kultury,
- dostrzega piękno języka literackiego, jak i
gwarowego,
- poznaje miejscowy folklor, niektóre tradycje
i obrzędy,
- uczestniczy w spotkaniach z twórcami
ludowymi,
-
poznaje legendy, zabawy, związane ze swoim regionem,
- wie, jakie miejsca pamięci narodowej
lub zabytki znajdują się w okolicy,
-
zna bliskie dzieje swojej rodziny (drzewo genealogiczne, historie rodzinne).
SPOSÓB
REALIZACJI PROGRAMU:
Program edukacji regionalnej
przyczynia się do kształtowania u dzieci przynależności społecznej oraz postawy
patriotycznej. Istotna rolę w tym procesie odgrywa postawa nauczyciela.
Nauczyciel przejawiający zaciekawienie
światem łatwiej zachęci dzieci do poznawania i rozumienia kultury, rozbudzi zainteresowanie miastem, regionem,
Ojczyzną. Pomoże dziecku w zdobywaniu doświadczeń, co wpłynie na większą
wartość i trwałość zdobytej wiedzy.
Ważnym
elementem przy realizacji programu jest współpraca z rodzicami i środowiskiem
lokalnym. Pierwszym środowiskiem wychowawczym dla dziecka jest właśnie rodzina. To rodzice-wcześniej niż nauczyciele w przedszkolu - mają możliwość wprowadzenia
dziecka w świat tradycji i kultury. Mogą oni uczestniczyć w realizacji
programu, angażować się poprzez przygotowanie imprez w przedszkolu, spotkań z
ciekawymi mieszkańcami gminy Samborzec
brać udział, wystawach, konkursach organizowanych w placówce i poza nią.
Zapoznawanie dzieci z tradycjami będzie odbywało się również przy okazji świąt
Owocna współpraca na płaszczyźnie dziecko - nauczyciel - rodzic, dziecko-
nauczyciel –środowisko lokalne ułatwi dzieciom zdobywanie nowej wiedzy o
regionie i zaszczepi zainteresowanie, miłość do najbliższej okolicy,
środowiska. i uroczystości, obecnych co roku w kalendarzu imprez
przedszkolnych.
TEMATYKA
DOTYCZĄCA EDUKACJI REGIONALNEJ.
Treści
programowe zostały podzielona na cztery obszary – pory roku, które nieodzownie
związane są z życiem mieszkańców regionu naszego przedszkola. Wytyczają czas
pracy, odpoczynku siewu i zbiorów a także przeżywania świąt, tradycji i obyczajów
z nimi związanych. Szczególne ważne są obrzędy i obyczaje naszych pradziadków i
dziadków, które w dobie szybko zmieniającego się
świata odchodzą w zapomnienie. Wdrażanie tematyki regionalnej w naszym
przedszkolu ma zadanie kształtować poczucie więzi z najbliższym otoczeniem, poznawanie kultury, tradycji w zakresie dostępnym
najmłodszym.
Jesień
|
|||
Samborzec
– „mała ojczyzna”
Praca
rolnika
Spotkanie
z dziadkami dzieci z naszego przedszkolaka
Wizyta
pani Ewy Judy regionalnej pisarki
Spotkanie
z panem Andrzejem Cebulą
Wizyta
pań z regionalnego zespołu ludowego - Przelaski
Andrzejki
|
-
zapoznanie z umiejscowieniem na mapie Polski. Spacery po najbliższej okolicy,
poznanie miejsc użyteczności publicznej np. Urząd Gminy, Gminna Biblioteka Publiczna, poczta, bank, apteka, Ośrodek Zdrowia,
-
gromadzenie starych regionalnych przedmiotów do kącika regionalnego.
-
zapoznanie z pracą rolnika, narzędzia
i maszyny używane dawniej i dziś.
-
zapoznanie z różnymi sposobami przygotowania się ludzi do zimy
(kiszenie kapusty, suszenie owoców, robienie przetworów z owoców i warzyw),
-
pieczenie chleba i wyrób masła według tradycyjnej receptury, degustacja.
-
czytanie wierszy o tematyce regionu Gminy Samborzec, wiersze patriotyczne
nawiązujące do tematyki narodowościowej – Dzień Niepodległości 11 listopada.
-
zapoznanie z gwarą regionu naszego
przedszkola, czytanie legend wydanych przez nasze przedszkole.
-
poznanie zespołów ludowych oraz strojów regionalnych w najbliższym otoczeniu.
Wprowadzenie do repertuaru przyśpiewek
i piosenek ludowych,
-
magia i tajemniczość w wierzeniach
i zwyczajach ludowych (lanie wosku, wróżby i zabawa andrzejkowa). |
||
Zima
|
|||
Czas
Świąt Bożego Narodzenia
Spotkanie
z panią Agatą Szczudło
Świąteczne
tradycje
Spotkanie
z członkami regionalnego zespołu ludowego - Gorzyczany
Dzień
Babci i Dziadka
Tłusty
czwartek
|
-
zapoznanie z tradycją i zwyczajami regionalnymi związanymi z obchodzeniem
Świąt Bożego Narodzenia, wykonanie ozdób choinkowych, szopki.
-
prezentacja rękodzieła, tradycyjny wyrób ozdób choinkowych z kordonka, pokaz
szydełkowania,
-
wspólne pieczenie świątecznych pierników według tradycyjnej receptury,
ozdabianie
i degustacja,
-
Nowy Rok, tradycje kolędowania. Wspólne śpiewanie kolęd z regionalnym
zespołem ludowym,
-
Uroczysty występ dzieci w strojach
i tematyce regionalnej,
-
zapoznanie dzieci z tradycją tłustego czwartku. Wspólny wypiek pączków,
faworków i degustacja.
|
||
Wiosna
|
|||
Wiosna,
pożegnanie zimy - przywitanie wiosny.
Spotkanie
z regionalną pisarką panią Ewą Judą
Wielkanoc
Spotkanie
z paniami z Koła Gospodyń Wiejskich -
Przelaski
Wizyta
panów ze Straży Pożarnej
Święto Kwitnącej Jabłoni
Spotkanie
z panią Martą Szpyrą
|
-
Wykonanie marzanny, palenie. Śpiewy
i tańce przy ognisku na cześć wiosny.
-
propagowanie literatury regionalnej, wspólne czytanie wierszy.
-
Wielki Tydzień i Wielkanoc zapoznanie
ze
zwyczajami
ludowymi (obrzędy, przesądy, pisanki), Smigus Dyngus,
-
wspólne wykonywanie tradycyjnych palm, pisanek i stroików wielkanocnych,
-
Poznanie pracy strażaka na przestrzeni lat
do
czasów współczesnych,
-
wykonanie pracy plastycznej z dziećmi w konkursie organizowanym przez Gminną Bibliotekę Publiczną w Samborcu pt. „Kocham tę Ziemię.
-
wycieczka do Sandomierza, zapoznanie dzieci z historią miasta. Zwiedzanie
Zamku Królewskiego.
|
||
Lato
|
|||
Spotkanie
z panem Andrzejem Cebulą
Festyn
rodzinny
|
-
czytanie legend Gminy Samborzec,
- wystąpienie przedszkolaków z regionalnym repertuarem dla rodziców,
-
wspólne rozwiązywanie zagadek o naszej miejscowości.
|
||
EWALUACJA
Opracowany
program edukacji regionalnej „Samborzec – moja mała ojczyzna”
jest programem otwartym, który podlegał będzie modyfikacji uwzględniającej opinie dyrekcji, nauczycieli, dzieci i rodziców.
jest programem otwartym, który podlegał będzie modyfikacji uwzględniającej opinie dyrekcji, nauczycieli, dzieci i rodziców.
Pomocne
w zbieraniu opinii będą np.
-
informacje przekazywane na bieżąco przez nauczycieli realizujących program,
-
bezpośrednie i pośrednie obserwacje dzieci,
-
wytwory prac dzieci i ich analiza,
-
wyniki konkursów plastycznych.
Harmonogram spotkań
z zaproszonymi gośćmi do przedszkola „Wesołe Jabłuszko” w Samborcu
w ramach
realizowanego programu regionalnego
„ SAMBORZEC MOJA MAŁA
OJCZYZNA”.
31.10.2017 r. - Kiszenie
kapusty – zaproszeni dziadkowie.
13.11.2017 r. - Pieczenie
chleba, ubijanie masła – zaproszeni dziadkowie.
115.11.2017 r. - Czytanie wierszy regionalnych – pani Ewa Juda.
7.11.2017 r. - "Polska moja Ojczyzna" - spotkanie z żołnierzem Wojska Polskiego.
7.11.2017 r. - "Polska moja Ojczyzna" - spotkanie z żołnierzem Wojska Polskiego.
21.11. 2017 r. - Zapoznanie
z gwarą, czytanie legend – pan Andrzej Cebula.
28.11.2017 r. Zapoznanie ze strojem ludowym oraz z tradycjami
andrzejkowymi śpiewy, wróżby – spotkanie z zespołem „Przelaski”.
05.12.2017 r. Wypiek
pierników według tradycyjnej receptury – bez udziału gości.
12.12.2017 r. Pokaz
rękodzieła - pani Agata Szczudło.
19.12.2017 r.
Śpiewanie kolęd i pastorałek, regionalne tradycje świąt Bożego
Narodzenia –spotkanie z zespołem „Gorzyczanki”.
22.01.2018 r. Dzień
Babci i Dziadka – uroczysty występ dzieci o tematyce regionalnej, zaproszeni dziadkowie.
08.02.2018 r. Tłusty
czwartek, wspólny wypiek pączków - bez udziału gości.
06.03.2018 r. Czytanie
wierszy o tematyce regionalnej – pani Ewa Juda.
13.03.2018 r. Wspólne
wykonanie palm wielkanocnych, pisanek i stroików – Koło Gospodyń Wiejskich „Przelaski”.
04.2018 r. Zapoznanie
z pracą strażaka na przestrzeni lat – wizyta strażaków ze Straży Pożarnej
(termin do ustalenia).
05.2018 r. Sandomierz,
zapoznanie z historią i zabytkami - współpraca
z Sandomierskim Centrum Kultury, spotkanie z panią Martą Szpyrą (termin do
ustalenia).
05.2018 r. Czytanie legend gminy Samborzec – pan Andrzej
Cebula (termin do ustalenia).
Program opracowała: Program realizują:
Dorota Januszewska Barbara Rozmysłowska
Elżbieta Gil
Dorota Januszewska
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz