·
Diagnoza
logopedyczna;
·
Tworzenie
programów terapii logopedycznej uwzględniających indywidualne potrzeby uczniów;
·
Działania w
zakresie profilaktyki logopedycznej;
·
Prowadzenie
terapii logopedycznej;
·
Motywowanie
dzieci do działań niwelujących zaburzenia artykulacyjne;
·
Wzmacnianie
wiary uczniów we własne możliwości, rozwijanie samoakceptacji i kształtowanie
pozytywnej samooceny;
·
Wyrównywanie
szans edukacyjnych dzieci z wadą wymowy;
·
Prowadzenie
ćwiczeń wspomagających terapię zburzeń komunikacji werbalnej;
·
Utrzymywanie
stałej współpracy z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań terapeutycznych;
·
Wspieranie
nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy
psychologiczno-pedagogicznej;
·
Kierowanie
uczniów z deficytami w zakresie budowy/motoryki narządów mowy do odpowiednich
specjalistów (ortodonta, laryngolog, chirurg).
Sprawdź jak ułożony jest Twój język.
Kiedy nie mówimy nasze usta powinny być zamknięte, a język powinien przyjąć określoną pozycje (wertykalno-horyzontalna, czyli tak zwaną „kobrę”. Możecie zobaczyć ją na zdjęciu.
Jakie konsekwencje może mieć
niewłaściwa pozycja spoczynkowa języka?
Język ułożony na dnie jamy ustnej obciąża żuchwę. Prowadzi to do oddychania
przez usta. Są to sprzyjające warunki do wsuwania języka między zęby
podczas oddychania, a następnie mówienia. W konsekwencji może prowadzić to do
seplenienia międzyzębowego. Wtedy możemy zaobserwować błędny sposób
realizowania głosek, które w języku polskim powinny być tworzone wewnątrz jamy
ustnej.
Zła pozycja spoczynkowa języka wpływa negatywnie
na napięcie mięśniowe. Język często jest zbyt osłabiony, aby się wznieść i
realizować prawidłowo głoski.
·
Nieprawidłowy typ
połykania.
·
Wady zgryzu
· Nadmierne ślinienie
· Częste infekcje górnych dróg oddechowych.
Nieogrzane powietrze dostaje się
przez otwarte usta. W konsekwencji mamy do czynienia z chronicznym
nieprawidłowym typem oddychania przez katar blokujący nos – błędne koło się
zamyka.
Jeśli zauważysz nieprawidłową pozycję spoczynkową języka u siebie, lub Twojego dziecka - wybierzcie się do logopedy, laryngologa lub fizjoterapeuty.
W mózgu odbywają się najważniejsze procesy naszego życia, w nim zachodzi odbieranie i wysyłanie informacji. To on odpowiada za podstawowe funkcje życiowe: oddychanie, krążenie krwi czy bicie serca. Mózg składa się z dwóch półkul: prawej i lewej połączonych SPOIDŁEM WIELKIM (CIAŁEM MODZELOWATYM), które umożliwia m.in. przepływ informacji między nimi. U każdego człowieka dominuje jedna półkula mózgu, co ma związek z LATERALIZACJĄ, czyli stronnością (to dlatego jesteśmy prawo- lub leworęczni).) Choć półkule nie różnią się budową to z funkcjonowaniem jest już inaczej. Lewa półkula (językowa) specjalizuje się w przetwarzaniu nadawania i odbierania mowy, czytaniu ze zrozumieniem, przetwarzaniu linearnym, sekwencyjnym, analitycznym. Z kolei prawa (niejęzykowa) przetwarza globalnie, symultanicznie i całościowo, odpowiada za wyobraźnię przestrzenną, kreatywność, muzykalność czy emocjonalność. W obecnych czasach dzieci mają przestymulowaną prawą półkulę mózgu poprzez korzystanie z tabletów, komórek, telewizorów czy interaktywnych zabawek, co blokuje aktywność lewej półkuli, która odpowiada m.in. za mowę. To dlatego dzieci zaczynają coraz później mówić! Jak częsty jest widok dzieci 3-letnich z komórką, na widok których rodzina się zachwyca jaki to geniusz im rośnie?! 🙉🙊🙈 Pierwszym krokiem w terapii logopedycznej małych dzieci jest odstawienie wysokiej technologii, w zamian za użycie książeczek, gier, układanek czy śpiewanie piosenek.
Wiosenne ćwiczenia logopedyczne - gra
Zagadki logopedyczne
Bajeczka logopedyczna „ŚNIADANIE PUCHATKA”
Kubuś Puchatek obudził się rano, przeciągnął i bardzo mocno ziewnął (ziewamy). Poczuł, że jego brzuszek jest pusty wyruszył wiec do lasu na poszukiwanie miodu. Idzie wyboistą ścieżką (przesuwamy językiem po zębach) rozgląda się w prawo i lewo. Próbuje wyczuć gdzie jest dziupla z miodem (kilka razy wdychamy powietrze nosem, a wydychamy ustami) stanął przed wysokim drzewem. Spojrzał w górę (językiem dotykamy górnej wargi) i zobaczył dziuplę, z której wypływał pyszny miodzik. Kubuś zaczął więc wspinać się po drzewie. Sięgnął łapką do dziupli i wyjął ją oblepioną miodem. Oblizał ją całą dokładnie (wysuwamy język z buzi i lekko ruszamy w górę i w dół) i wsuną łapkę ponownie i znowu ja oblizał. Podczas jedzenia Puchatek pobrudził sobie pyszczek. Teraz próbuje go wyczyścić. Oblizuje wiec językiem dokładnie wargi, dotyka do kącików ust, a na koniec oblizuje ząbki (usta cały czas szeroko otwarte). Misiu poczuł ,że jego brzuszek jest już pełen. Zszedł z drzewa i ruszył w drogę powrotną. Musiał iść tą samą wyboistą dróżką (dotykamy czubkiem języka do każdego ząbka na górze i na dole), więc gdy doszedł do swojego domku był bardzo zmęczony (wysuwamy język na brodę i dyszymy). Położył się do łóżeczka i zasnął (chrapiemy).
Ćwiczenia
głoski ,,L'' - prawidłowa artykulacja głoski L w wyrazach,
ćwiczenia nazewnictwa.
Głoska
,, L”- głoska ta stosunkowo rzadko jest zniekształcana. Najczęściej jest
zastępowana przez „j” albo przez „r”. Czasem - w przypadku niskiej sprawności
języka - bywa wymawiana dozębowo lub międzyzębowo. Wywołanie i doprowadzenie do
poprawnej wymowy tej głoski (tj. do kontaktu czubka języka z wałkiem dziąsłowym
i ruchu języka w płaszczyźnie pionowej) jest niezwykle ważne z uwagi na to, że
ten układ artykulacyjny stanowi punkt wyjścia do terapii sygmatyzmu (dotyczy
głosek: sz, ż, cz, dż) oraz terapii rotacyzmu (wywołania głoski „r”).
Wywoływanie
głoski ,,L”- na tym etapie stosuje się wszystkie ćwiczenia, których
celem jest doprowadzenie do pionizacji języka: oblizywanie językiem
wewnętrznej powierzchni górnych zębów - zabawa „Mycie zębów”, dotykanie
czubkiem języka górnych dziąseł, a następnie energiczne opuszczenie języka w
dół, zabawa „Idzie koń”, uderzenie całą powierzchnią języka o
podniebienie, czyli naśladowanie mlaskania, zlizywanie całą powierzchnią języka
kawałka gumy rozpuszczalnej lub czekolady przyklejonej do podniebienia, ssanie
językiem pudrowego cukierka przyklejonego do podniebienia, szybkie wyrzucanie
zwiniętego języka z jamy ustnej na zewnątrz, zabawa „Liczenie zębów”, przytrzymywanie
szerokiego języka kilka sekund na podniebieniu, przy szeroko otwarty ustach.
Kiedy głoska ,,L" realizowana jest prawidlowo można ćwiczyć ją w sylabach: la, lo, le, lu, ly lub a-la, o-lo, e-le, u-lu, y-ly
Zastąp
obrazek odpowiednim wyrazem.
Regulamin gabinetu logopedycznego w czasie pandemii
Dlaczego zabawy manualne są tak ważne w rozwoju mowy? Właśnie dlatego!
Dlatego powinniśmy stwarzać dziecku jak najwięcej okazji do rysowania, układania, nawlekania koralików i na wiele innych sposobów trenujących rękę.
Jak jest zbudowany język?
Język
jest pokrytym śluzówką, mięśniowym tworem znajdującym się w jamie ustnej.
Na języku znajdują się także liczne brodawki, dzięki którym, możemy między
innymi odczuwać smak. W budowie tego narządu wyróżnić możemy przednią,
najwęższą część tj. wierzchołek języka (z łac. apex),
który przechodzi dalej w trzon języka (środkowa część), następnie
w nasadę języka, która tworzy połączenie języka z dnem jamy
ustnej. Język, jak wspomniałam wcześniej, jest narządem mięśniowym,
a to oznacza, że charakteryzuje się dużą elastycznością ruchów.
Umożliwia to spełnianie wielu funkcji języka, takich jak
współuczestniczenie w czynnościach prymarnych – żuciu, połykaniu
czy ssaniu. Największe znaczenie języka oczywiście związane jest z procesem
mowy. Język bowiem jest najważniejszym organem tworzącym aparat artykulacyjny
człowieka. Prawidłowa budowa języka jest jednym z wielu ważnych czynników
składających się na prawidłowy rozwój mowy. W tym momencie dochodzimy
do meritum artykułu, jakim jest wędzidełko języka i jego wpływ
na rozwój mowy dziecka.
Czym jest wędzidełko języka?
Wędzidełko
języka (łac. frenulum linguae) to miękki fałd błony śluzowej,
który stanowi połączenie dolnej części języka z dnem jamy ustnej.
Bardzo łatwo zaobserwować obecność wędzidełka – wystarczy otworzyć szeroko usta
i unieść język w kierunku górnych zębów – zauważamy wówczas cienką
linię połączoną z językiem, czyli właśnie wędzidełko. Prawidłowo zbudowane
wędzidełko podjęzykowe umożliwia wykonywanie precyzyjnych ruchów języka wewnątrz
jamy ustnej oraz wysuwanie go poza granice warg, np. kierowanie
języka na brodę czy w stronę nosa.
Skrócone wędzidełko języka
W logopedii
na przestrzeni lat pojawiały się różnorakie opinie, co do znaczenia
stanu długości wędzidełka dla rozwoju mowy — z reguły sądzono kiedyś,
że wpływ wędzidełka na mowę nie jest znaczny. Obecnie
jednak przyjmuje się, że stan wędzidełka podjęzykowego jest istotnym
czynnikiem wpływającym na rozwój artykulacji u dziecka. Skrócenie
wędzidełka podjęzykowego jest jednym z najczęstszych zaburzeń rozwojowych
języka. Na określenie tej wady przyjmuje się termin ankyloglosja.
Zaburzenie to dotyka częściej chłopców niż dziewczynek i może istnieć
jako odrębna wada rozwojowa lub współwystępować z innymi zaburzeniami
rozwojowymi. Wyszczególnia się różne postaci skróconego wędzidełka
— od nieznacznego skrócenia po znaczne ograniczenie ruchomości
języka. Warto pamiętać, że nawet nieznaczne skrócenie wędzidełka może mieć
negatywny wpływ na funkcje prymarne oraz mowę. Dlatego
tak ważne jest, aby jak najszybciej zdiagnozować ankyloglosję
i wdrożyć odpowiednie działania naprawcze.
Czy wędzidełko podjęzykowe da
się rozciągnąć?
Nieprawdą
jest bowiem teza, że skrócone wędzidełko języka można „rozciągnąć”
w ćwiczeniach logopedycznych!
Diagnozując
skrócone wędzidełko podjęzykowe bierze się pod uwagę kształt języka
oraz zakres różnorakich jego ruchów, m.in. umiejętność zrobienia tzw.
kobry, czyli uniesienia szerokiego języka za górne zęby. Innym ćwiczeniem
diagnozującym jest, np. wysunięcie języka na brodę – pojawienie się
tzw. ,,serduszka” na końcu języka świadczy o ankyloglosji.
Ale uwaga! Należy pamiętać, że nie działa to w drugą
stronę — zdarza się, że występuje u dziecka skrócone wędzidełko
pomimo braku charakterystycznego ”serduszka”. Wobec tego tak istotne jest
przeprowadzenie dokładniejszej diagnozy budowy języka. Natomiast
najskuteczniejszym sposobem leczniczym ankyloglosji jest wykonanie frenotomii
— podcięcia wędzidełka podjęzykowego. Zabieg jest mało inwazyjny
i im szybciej wykonany, tym lepiej. Wobec tego, jeśli tylko pojawią
się podejrzenia co do skróconego wędzidełka u dziecka, należy
skonsultować się z logopedą.
Jakie są objawy skróconego
wędzidełka?
Wędzidełko
podjęzykowe spełnia ważną rolę w różnych sferach funkcjonowania dziecka.
Dzieje się tak dlatego, że wędzidełko podjęzykowe wpływa
na pozycję i ruchy języka co w wypadku skróconego wędzidełka
skutkuje wieloma nieprawidłowościami w obrębie funkcji prymarnych
(np. przyjmowanie pokarmów) i mowy.
Już
w okresie niemowlęcym można zauważyć symptomy ankyloglosji. Częstym
objawem są problemy z karmieniem spowodowane nieefektywnym ssaniem (język
z powodu krótkiego wędzidełka leży na dnie jamy ustnej), a wiąże
się z tym także odczuwanie przez matkę bólu brodawek podczas ssania
piersi przez dziecko. Efektem skróconego wędzidełka jak wspomniałam wyżej
jest nieprawidłowa pozycja języka, co skutkuje często infantylnym,
nieprawidłowym stylem połykania. W późniejszym okresie życia dziecka
pojawiają się także często problemy z przyjmowaniem pokarmów — żucie,
gryzienie i połykanie jest zaburzone przez ograniczoną ruchomość
języka. Nierzadko u dzieci ze skróconym wędzidełkiem obserwuje się
także nadmierne ślinienie, co spowodowane jest ciągłym „przyklejeniem”
języka do dna jamy ustnej i niemożliwością zgarniania
i połykania zgromadzonej śliny. Nieprawidłowe położenie języka
w jamie ustnej przyczynia się w późniejszym czasie do powstawania
wad zgryzu – bardzo częste jest wsuwanie języka między zęby, co doprowadza
z kolei do artykulacji międzyzębowej.
W tym
momencie zwróciłam uwagę na problem stricte logopedyczny związany
z ankyloglosją – wady wymowy. Skrócone wędzidełko podjęzykowe jest
przyczyną wielu zaburzeń artykulacyjnych u dziecka związanych
z trudnością/niemożnością pionizacji języka (podniesienia szerokiego
języka za górne zęby i do górnych dziąseł). Skutkuje
to nieprawidłową realizacją głosek dziąsłowych r, l, sz, ż, cz, dż,
a także głosek przedniojęzykowo-zębowych s, z, c, dz, t, d. Z uwagi
na słabą ogólną ruchomość języka w zaburzony sposób mogą być
wymawiane głoski środkowojęzykowe takie jak ś, ź, ć, dź. Często występuje także
wspomniana już wcześniej nieprawidłowa artykulacja międzyzębowa. Ponadto
analizując objawy związane z mową dziecka należy zwrócić uwagę
na występowanie również ogólnej słabej motoryki języka – dziecko ma
trudności z wykonywaniem ćwiczeń artykulacyjnych,
np. z unoszeniem szerokiego języka, a zdarza się nawet,
że wykonywanie takich ćwiczeń jest dla dziecka bolesne.
Terapia skróconego wędzidełka
podjęzykowego
Podstawowym
sposobem leczenia ankyloglosji jest przywołana już wcześniej w artykule frenotomia.
Chirurgiczne podcięcie wędzidełka podjęzykowego wykonywane jest najczęściej
przez ortodontę lub chirurga stomatologicznego. Obok działań medycznych
równie istotne jest także oddziaływanie logopedyczne. Po podcięciu
wędzidełka podjęzykowego bardzo ważne jest wdrożenie odpowiednich ćwiczeń
języka. Celem takich
ćwiczeń jest nauczenie dziecko wykonywania nowych dla niego ruchów języka,
m.in. pionizacji. Wykształcenie umiejętności unoszenia szerokiego języka
jest jednym z najważniejszych celów terapii, bowiem rzutuje
to na uzyskanie prawidłowej artykulacji oraz realizację funkcji
prymarnych, np. połykania. Ważne jest, aby dziecko zyskało umiejętność wyczuwania
ruchów języka w jamie ustnej i swoiście „oswoiło się” z pracą
języka w nowych warunkach.
Należy
także zwrócić uwagę na fakt, że język jest naszą naturalną
szczoteczką do zębów, więc ważne jest też nauczenie dziecka
angażowania ruchów języka w utrzymywaniu higieny jamy ustnej. Następnie
w terapii zaburzeń artykulacji spowodowanych ankyloglosją logopeda uczy
dziecko prawidłowych realizacji zaburzonych głosek oraz rozbudza motywację
dziecka do komunikacji. W przypadku, gdy niemożliwe
(z różnych powodów) jest wykonanie frenotomii, logopeda powinien
ukierunkować terapię na maksymalizowanie możliwości artykulacyjnych
dziecka. Bardzo ważne jest, aby terapia miała jasno określone cele, odbywała
się regularnie z odpowiednią częstotliwością.
Ćwiczenia po frenotomii
Istnieje
szereg ćwiczeń artykulacyjnych stosowanych po podcięciu wędzidełka
u dziecka.
Poniżej przykłady wykorzystywanych
w terapii ćwiczeń:
–
Wysuń język i skieruj go w górę w kierunku nosa, w dół
w kierunku brody. Powtórz.
–
Otwórz szeroko usta. Dotknij językiem górnych siekaczy. Czy czujesz jak
twarde są twoje zęby?
–
Obliż górną wargę językiem, od prawej do lewej /
i z powrotem.
–
Obliż dolną wargę językiem, od prawej do lewej /
i z powrotem.
–
Wysuń język najdalej jak potrafisz.
–
Zamknij usta, wypchnij językiem policzek. / To samo zrób po drugiej
stronie.
–
Poszukaj końcem języka nosa.
–
Dotykaj czubkiem języka kącików ust.
–
Naśladuj picie mleka przez kotka.
Mam
nadzieję, że powyższy artykuł pokazał Państwu jak ważną rolę
w procesie komunikacji (i nie tylko) pełni wędzidełko
podjęzykowe. Dosyć często spotykane jest jednak skrócenie wędzidełka
podjęzykowego, a to niesie ze sobą szereg przykrych
konsekwencji. W razie występowania opisanych objawów najlepiej
skonsultować się z odpowiednim
specjalistą, np. logopedą. Daje to szansę na podjęcie
odpowiedniego leczenia i wdrożenie terapii, a co za tym idzie –
poprawę funkcjonowania dziecka w różnych sferach rozwoju dziecka,
a przede wszystkim mowy.
Żródło:
Ostapiuk
B. (2015): Postępowanie logopedyczne u osób z dyslalią
i ankyloglosją. [W:] Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego.
Red. S. Grabias., J. Panasiuk., T. Woźniak. Lublin, s. 655-687.
Ronin-Walknowska
E. (2014): Rozwój języka i jego funkcji w życiu płodowym. [W:]
Biomedyczne podstawy logopedii. Red. S. Milewski, J. Kuczkowski, K.
Kaczorowska-Bray. Gdańsk, s. 47-59.
O różnych
typach wędzidełek języka, ich ocenie i interpretacji wyników badań
w logopedii, „Logopedia” 46, s. 123 – 156. D. Pluta-Wojciechowska,
B. Sambor, 2016.
NADWRAŻLIWOŚĆ SŁUCHOWA
Nadwrażliwość
słuchowa definiowana jest jako "obniżona tolerancja na dźwięki".
Prof. Stephen Porges przeprowadzając badania związane z nadwrażliwością słuchową
stwierdza, iż w dużej mierze może być związana z reakcją na poczucie zagrożenia.
Dzieci oraz osoby dorosłe doświadczające przewlekłego stresu, dużego napięcia
lub lęku oraz te, które doświadczyły traumy mogą cierpieć z powodu nadwrażliwości
słuchowej.
Obalam mity:
- Jąkanie nie jest uwarunkowane genetycznie, żaden człowiek nie rodzi się z niepłynnością mowy, możemy mówić jedynie o pewnych predyspozycjach.
- Jąkanie nie jest spowodowane tylko
czynnikami stresogennymi, ale wieloma czynnikami m.in. środowiskowymi czy
psychologicznymi.
- Osoba jąkająca jest w stanie przestać się jąkać za sprawą odpowiedniej terapii –współpracy specjalistów.
- Dzieci jąkające się mają poczucie własnego problemu, choć często nie potrafią na ten temat rozmawiać.
Jeśli coś Cię niepokoi to nie czekaj tylko zgłoś się do specjalisty!
SMOCZEK-
wróg czy przyjaciel?
Na temat smoczka krąży wiele opowieści. Każdy rodzic zdaje się wiedzieć, co jest najlepsze dla jego dziecka. Jak ze smoczkiem jest w rzeczywistości?
W głównej mierze smoczek pomaga zaspokoić odruch ssania nieodżywczego, który wynika z fizjologii każdego niemowlaka. Trudno jednak nie zwrócić uwagi na konsekwencje, które wiążą się z jego nieodpowiednim użytkowaniem. Co do nich zaliczamy?
Utrwalenie infantylnego sposobu połykania.
Wady zgryzu.
Deformacje podniebienia.
Nieprawidłowa pionizacja języka.
Zaburzenia miofunkcjonalne.
Nieprawidłowa artykulacja głosek.
Zwiększenie ryzyka wystąpienia zapalenia ucha
środkowego.
Zmniejszone napięcie warg.
Do wymienionych nieprawidłowości dochodzi najczęściej, gdy smoczek staje się nieodłącznym elementem życia malucha i towarzyszy mu podczas praktycznie wszystkich czynności. Należy pamiętać, by smoczek podawać dziecku w momencie, kiedy taka potrzeba rzeczywiście zaistnieje.
Czy można
zatem stwierdzić, iż smoczek wpływa pozytywnie na rozwój i funkcjonowanie
dziecka? Ależ TAK!
Zaspokaja odruch ssania nieodżywczego, który wynika z
fizjologii niemowlaka.
Daje poczucie bezpieczeństwa.
Uspokaja i wycisza.
Wspomaga wyładowanie napięcia.
Wspomaga samoregulację dziecka.
Poprzez ssanie dziecko usprawnia swój system
sensoryczny.
Łagodzi ból i stres podczas zabiegów medycznych.
Zmniejsza ryzyko wystąpienia nagłej śmierci
łóżeczkowej.
Daje ukojenie dzieciom cierpiącym na kolkę.
Wyżej wymienione argumenty pokazują, że ssanie smoczka nie wiąże się jedynie z negatywnym oddziaływaniem, ale niesie również wiele dobrego. Istotne znaczenie ma prawidłowy dobór smoczka, który powinien być uwarunkowany wiekiem dziecka, kształtem, a także rodzajem tworzywa, z jakiego został wykonany.
Czy tym artykułem chciałam przekonać rodziców do tego, że dzieci powinny ssać smoczek? NIE!
Niniejszy wpis ma pokazać, że nie można klasyfikować czegoś, jako tylko złe bądź tylko dobre. Korzystanie ze smoczka w odpowiednich sytuacjach jest uzasadnione i nie należy mieć wyrzutów sumienia, że został on użyty. Odruch ssania u niemowlaków jest naturalną potrzebą, którą należy zaspokoić. Nadmierne i długotrwałe korzystanie ze smoczka niesie ze sobą wiele konsekwencji, ale to zdrowy rozsądek rodziców oraz opiekunów jest kluczem do prawidłowego korzystania z omawianej formy zaspokojenia potrzeby ssania.
Twoje dziecko korzysta ze smoczka? Dobrze! Kontroluj
czas i sytuacje, podczas których smoczek znajduje się w buzi Twojego maluszka. Rodzicu,
smoczek nie musi być zawieszony na szyi dziecka!
WAKACYJNE RADY LOGOPEDYCZNE
„Przenieś piórko”- zabawy oddechowe z piórkami, zwiększanie pojemności płuc. Potrzebujemy dwie kartki, piórka i słomki. Na jednej kartce umieszczamy piórka i za pomocą słomki staramy się je przenieść na drugą kartkę.
POCZYTAJ RAZEM Z MAMĄ: MAMA SŁOWA, TY OBRAZEK...
Szara myszka w szafie mieszka, a na imię ma Agnieszka. Dziś poćwiczy z Wami SZ w wyrażeniach.
a na imię ma Agnieszka.
Ma w szufladzie trzy koszule,
kapelusze, szelki, sznurek.
Grywa w szachy, pisze wiersze,
tuszem robi szlaczki pierwsze.
Chętnie szynkę je i groszek,
kaszę, gulasz, gruszek koszyk.
Różnicowanie c-cz
Od biegania do pisania - film edukacyjny
https://player.vimeo.com/video/268354883?fbclid=IwAR0kaOZ4sVdjwjjI4PaYXUARM50M4dzmsJbQaqech5ZwMKQ9C9j6_ZoJ9PA
Zabawy logopedyczne
Ćwiczenia oddechowe:
Terapia logopedyczna nie musi być nudna. Dla rodziców i terapeutów na ten wyjątkowy czas kolejna karta pracy. Zapraszamy wraz z Psotnym Tomkiem do zabawy.
Czytamy ze zrozumieniem, z podziałem na role, uważnie słuchamy, wykonujemy polecenia według instrukcji:
2 kwietnia
W tym dziwnym czasie - warto pamiętać... 💙 Światowy Dzień Świadomości Autyzmu 💙
Przykłady:
·„Co słyszę?” – dziecko nasłuchuje i rozpoznaje odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy, różne sprzęty, pojazdy, zwierzęta. (Przykładowa strona z odgłosami: https://odgłosy.pl/ )
·„Co to za wyraz?” – rodzic i dziecko naprzemiennie głoskują wyrazy i zgadują. (m – a – m – a (mama), b – a – l – o – n (balon) itp.
·„Co słyszysz na początku / końcu/ w środku wyrazu?” (nagłos: kot (k), owoc (o) itp., wygłos: rak (k), kos (s) itd., śródgłos: bok (o), rak (a) itp.
DZIECKO ma:
|
6-7 miesiące
-nie gaworzy o
-nie odwraca się w
kierunku głosu o
|
12 miesięcy
-nie kojarzy
pierwszych słów
o
z osobą lub
rzeczą (gdzie jest mama? piłka?)
o
-nie wykonuje
prostych poleceń, np. zrób kosi-kosi, pa-pa! o
-nie mówi
pierwszych słów ze zrozumieniem, np. mama, baba, tata.
o
|
2 lata
- nie nazywa
przedmiotów, gdy jest pytane: „Co to jest?” o
-nie używa
zdań prostych o
-nie wykonuje
prostych poleceń, np. „Daj mamie piłkę?”
o
|
3 lata
- podczas
mówienia wysuwa język między zęby
o
-zacina się,
powtarza sylaby lub wyrazy, np. Idę do do do sklepu. o
(Może
to być niepłynność,
która minie z wiekiem, ale też może
być to
objaw jąkania.) o
-nie mówi lub
mówi bardzo mało. o
|
4 lata
- nawykowo mówi
przez nos o
- zamienia głoski
dźwięczne na bezdźwięczne,
np. zamiast woda
mówi fota, zamiast
buda mówi puta. o
- zamiast s,
z, c, dz mówi ś, ź, ć, dź o
- zamiast k, g
mówi t, d o
|
5 lat
- nie mówi
zdaniami rozwiniętymi o
- nie mówi sz,
ż, cz, dż o
- trudno je
zrozumieć o
- nie zadaje pytań
o
|
6 lat
- nie mówi głoski
r(zamienia ją na l , j, lub wymawia gardłowo)
o
- nie potrafi
odpowiedzieć na pytania dotyczące
wakacji
lub wysłuchanej
bajki o
- popełnia
dużo błędów gramatycznych
o
|
DLACZEGO PRAWIDŁOWE ODDYCHANIE PRZEZ NOS JEST TAKIE WAŻNE?
Powietrze podczas oddechu przemieszcza się do zatok obocznych nosa powodując zmianę ciśnienia w tych przestrzeniach. Umożliwia to prawidłowy wzrost i rozwój twarzoczaszki. Zaburzenia toru oddychania można zredukować a nawet wyeliminować utrzymywaniem języka w prawidłowej pozycji czyli na podniebieniu ( pozycja spoczynkowa języka -,,meduza,,). Język na podniebieniu w pozycji spoczynkowej uniemożliwia oddychanie przez usta. Dodatkowo język jest najlepszym fizjologicznym aparatem ortodontycznym. Jego położenie na podniebieniu zapewnia m. in. prawidłowy rozwój szczęki, wówczas szczęka przyjmuje kształt litery U, natomiast jeżeli język leży na dole (czyli na żuchwie) szczeka może zmienić swój kształt na literę V ponieważ traci podparcie ze strony języka.
CZY TWOJE DZIECKO MA KRZYWY ZGRYZ? CZY ŹLE ŚPI I CZĘSTO MA ZATKANY NOS? CZY WIDZISZ Z PROFILU, ŻE JEGO ŻUCHWA JEST COFNIĘTA W STOSUNKU DO GÓRNEJ SZCZĘKI?
- Czy twoje dziecko często oddycha przez usta?
- Czy ma problemy z koncentracją?
- Czy bywa ciągle zmęczone?
- diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie
badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy dzieci;
- prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i
konsultacji dla dzieci i rodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy dziecka i eliminowania jej zaburzeń;
- podejmowanie działań profilaktycznych
zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z
rodzicami dzieci;
- wspieranie
nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy
psychologiczno-pedagogicznej.
- usprawnianie
języka, warg;
- usuwanie
wad wymowy i zaburzeń komunikacji językowej;
- pomoc
w przezwyciężaniu trudności związanych z mówieniem i rozumieniem mowy;
- prowadzenie
ćwiczeń kształtujących prawidłową mowę;
- usprawnienie percepcji słuchowej, funkcji poznawczych.
II. By dobrze mówić, trzeba dobrze słyszeć.Jeśli musisz powtarzać polecenia lub prośby wydawane dziecku lub innej osobie, sprawdź, co z jego słuchem. Dobry odbiór komunikatu, prawidłowe funkcjonowanie słuchu, to połowa sukcesu.
III. Mówiąc do dziecka, nie spieszczaj form wyrazów. Tylko prawidłowa wymowa i zachowanie poprawnych form gramatycznych dadzą pożądany efekt w postaci prawidłowej wymowy.
IV. Zwróć uwagę na język, wargi, policzki, podniebienie miękkie i ułożenie zębów. Jeśli masz wątpliwości co do ich ułożenia, wielkości czy ruchliwości, udaj się do specjalisty po konsultacje. To nie boli.
V. Karm dziecko piersią najdłużej, jak się da, najlepiej do pierwszego roku życia. Pokarmy stałe podawaj łyżeczką, a dodatkowe płyny z kubka z dzióbkiem.
VI. Ucz dziecko gryzienia od momentu, gdy tylko zaczniesz podawać pokarmy stałe. Gryzienie marchewki, jabłka, skórki od chleba wpływa na prawidłowe połykanie pokarmów, ułożenie zębów i prawidłowe ruchy języka.
VII. Zrezygnuj ze smoczka. Jest on przyczyną wadliwego zgryzu, infantylnego połykania pokarmów. Jeśli podajesz dziecku do picia soki lub wodę z cukrem, szczególnie w nocy, smoczek dodatkowo przyczynia się do tworzenia próchnicy zębów u dziecka.
VIII. Czytaj dziecku jak najwięcej książek od samego początku, samemu bawiąc się czytaniem. Modeluj głos, zmieniaj intonację. Dziecko w ten sposób nauczy się rozpoznawać różne emocje, zanim samo będzie świadomie ich używać.
IX. Wprowadź do zabawy gimnastykę buzi i języka. Ćwiczenia logopedyczne nie muszą być nudne! Niech to będzie zabawa dla Ciebie i dziecka. Dodatkowo będzie to czas, jaki spędzacie razem i to już jest sukces. O tym, jak prowadzić gimnastykę, możesz poczytać w innych artykułach.
X. Ćwiczenia wykonujcie systematycznie, wtedy przyniosą oczekiwany efekt. Ćwiczyć można zawsze i wszędzie, nie musi się to odbywać w wyznaczonym, ustalonym czasie. Jest to nawet niewskazane, gdyż dziecko nie powinno traktować takich ćwiczeń jak obowiązku.
DLACZEGO DZIECKO NIE MÓWI…?
ROZWÓJ MOWY DZIECKA
- okres melodii, od 0 do 1 roku życia;
- okres wyrazu, od 1 do 2 roku życia;
- okres zdania, od 2 do 3 roku życia;
- okres swoistej mowy dziecięcej, od 3 do 7 roku życia.
- 0 - 1 miesiąc - dziecko porozumiewa się krzykiem, sygnalizuje nim swoje potrzeby np. głód, ból, zimno;
- między 2 a 4 miesiącem pojawia się głużenie, czyli
wytwarzanie dźwięków przypadkowo, najczęściej gardłowych, tylnojęzykowych.
Głużą wszystkie dzieci także te niesłyszące;
- w 5-8 miesiącu pojawia się gaworzenie - dziecko powtarza usłyszane dźwięki, sylaby. Gaworzenie jest treningiem słuchu. W tym okresie dziecko zaczyna siadać, dla jego rozwoju ważne jest przejście przez etap raczkowania. Gaworzą tylko dzieci słyszące;
- 9-12 miesiąc -dziecko wykonuje proste polecenia, rozumie i
wykonuje proste gesty np. pa-pa;
- naśladuje sylaby i słowa wypowiadane przez siebie i
dorosłych, pojawiają się pierwsze słowa: mama, tata, baba. Zna proste
zabawy i zaczyna chodzić.
- dziecko używa wszystkich samogłosek ustnych oraz dużą część spółgłosek (p, b, m ,n, t, d, k, ch, ś, ź, ć, dź), pozostałe zastępuje innymi;
- wypowiadane wyrazy pod względem dźwiękowym są
zniekształcane;
- dziecko posługuje się głównie jedno i dwusylabowymi
wyrazami;
- rozumie ok.500-1000 słów;
- wymawia ok. 170 wyrazów.
- dziecko wypowiada wszystkie samogłoski, również nosowe (ą,
ę);
- wymawia poprawnie dość dużą liczbę spółgłosek, poza (sz, ż, cz, dż, r), głoski (s, z, c, dz) mogą być jeszcze zmiękczane;
- dziecko w komunikacji posługuje się prostymi zdaniami,
używa około 200 wyrazów;
- rozumie mowę otoczenia i około 1000-1800 słów;
- rozumie i używa swojego imienia, potrafi wskazać
podstawowe części ciała;
- głoski trudniejsze są zastępowane łatwiejszymi, dziecko
upraszcza grupy głosek w wyrazach;
- mowa sprawia wrażenie zmiękczonej, pieszczotliwej.
- głoski s, z, c, dz powinny być już dobrze utrwalone i nie
powinny być już zmiękczane;
- mowa jest dość dobrze komunikatywna;
- dziecko zadaje bardzo dużo pytań, rozumie i wykonuje
trudniejsze polecenia;
- w wypowiedziach spontanicznych może jeszcze upraszczać
grupy spółgłoskowe.
- prawidłowo wymawia głoski [sz, ż, cz, dż oraz r] w
prostych wyrazach;
- mowa powinna być poprawna i zrozumiała, dziecko posługuje się pełnymi zdaniami;
- potrafi powiedzieć jak się nazywa, ile ma lat, gdzie
mieszka, oraz posługuje się nazwami kolorów;
- słuch fonemowy jest w pełni ukształtowany.
- dziecko prawidłowo różnicuje głoski opozycyjne,
artykulacja powinna być w pełni ukształtowana;
- dobrze posługuje się zaimkami: nad, pod, obok, za, przed,
na;
- rozumie znaczenie zdań nielogicznych;
- dziecko 7-letnie swobodnie posługuje się mową i ma dobrze
opanowaną technikę mówienia;
- zna od 3500 do 7000 słów w zależności od środowiska, w
którym przebywa.
ĆWICZENIA JĘZYKA
- Kotki - kotek pije mleko - szybkie
ruchy języka w przód i w tył, kotek oblizuje się - czubek języka okrąża
szeroko otwarte wargi.
- Zmęczony piesek - dziecko naśladuje
pieska, który głośno oddycha i język ma wysunięty na brodę.
- Szczoteczka - język to szczoteczka
do zębów, która po kolei czyści zęby górne od strony zewnętrznej i
wewnętrznej, a następnie zęby dolne z obu stron.
- Cyrkowiec - język próbuje wykonać
różne sztuczki np. górkę - czubek języka oparty o dolne zęby, środek się
wybrzusza, rurkę - przez którą można wdychać lub wydychać powietrze,
szpilkę - układanie wąskiego języka, wahadełko - przesuwanie języka do
kącików ust w stronę prawą i lewą.
- Koniki - czubek języka uderza o
podniebienie i opada na dół. Raz konik idzie wolno, to biegnie, parska,
śmieje się: iha, iha...
- Minki - naśladowanie min: wesołej -
płaskie wargi, rozciągnięte od ucha do ucha, uśmiech szeroki, smutnej -
podkówka z warg, obrażonej - wargi nadęte, zdenerwowanej - wargi wąskie..
- Rybka - wysuwanie warg do przodu i
rozszerzanie na końcu jak u ryb.
- Zły pies - naśladowanie złego psa,
unoszenie górnej wargi, wyszczerzanie zębów.
- Echo - dobitne wymawianie samogłosek
a, o, e, i, u, y.
- Masaż warg - nagryzanie zębami wargi
dolnej, potem górnej.
- Baloniki - nabranie powietrza i
zatrzymanie go w wydętych policzkach, przesuwanie powietrza z jednego
policzka do drugiego, balon pękł - dziecko palcami uderza w policzki.
- Zajęczy pyszczek - wciąganie
policzków do jamy ustnej.
- Motorek - parskanie wargami,
naśladowanie odgłosu motoru, traktora.
- Chory krasnoludek - kaszlenie z językiem
wysuniętym z ust.
- Balonik - nabieranie powietrza
ustami, zatrzymanie w policzkach, następnie wypuszczanie nosem.
- Zmarźlak - chuchanie na
"zamarznięte ręce".
- Śpioch - chrapanie na wdechu i
wydechu.
- Kukułka i kurka - wymawianie sylab:
ku - ko, ku -ko, uku - oko, uku – oko, kuku - koko, kuku
- Zamykanie i otwieranie domku -
szerokie otwieranie ust, jak przy wymawianiu głoski 'a', zęby są widoczne
dzięki rozchylonym wargom.
- Grzebień - wysuwnie żuchwy,
zakładanie i poruszanie dolnymi zębami po górnej wardze. Cofanie żuchwy,
zakładanie i poruszanie górnymi zębami po dolnej wardze i brodzie.
- Guma do żucia - naśladowanie żucia
gumy.
Czy wady wymowy stanowią poważny problem i czy trzeba poświęcić im swój czas i uwagę? OCZYWIŚCIE, że TAK, choć na pewno istnieją znacznie poważniejsze trudności w porozumiewaniu się werbalnym (afazja, dysfazja, alalia, dyzartria, jąkanie itd.). Niemniej jednak nieprawidłowości artykulacyjne bywają przyczyną wielu niepowodzeń szkolnych, a w późniejszym okresie mogą stanowić trudność w wyborze drogi życiowej.
Zaburzenia artykulacji określane w literaturze logopedycznej innymi terminami jako: wady wymowy, dyslalia, dotyczą tylko jednego aspektu języka, a mianowicie artykulacji (J. Kania, I. Styczek, G. Demelowa) – pamiętajmy jednak, że z nieprawidłowościami dotyczącymi artykulacji mamy odczynienia w bardzo wielu zaburzeniach mowy. Do wad wymowy nie zaliczamy natomiast zniekształceń właściwych w wymowie dziecięcej, to znaczy wynikających z nieukończonego rozwoju mowy.
Istnieje dość powszechne przekonanie, że nieprawidłowa wymowa głosek jest zaburzeniem mowy łatwym do opisania, diagnozy i terapii. W praktyce okazuje się, że nie jest tak łatwo, a terapia może trwać bardzo długo i może zakończyć się z rożnym skutkiem (jeśli dziecko-rodzice nie będą ćwiczyli systematycznie i nie będą współpracować z logopedą).
Wadą wymowy na której chciałabym się skupić w tym artykule jest sygmatyzm międzyzębowy (sigmatismus interdentalis) potocznie nazywanym seplenieniem międzyzębowy. Jest to wada najczęściej spotykana u dzieci i nie tylko. Pracując z dziećmi w wieku przedszkolnym obserwuję, iż z roku na rok u coraz większej liczby dzieci 3,4 letnich problem ten narasta.
Sygmatyzm międzyzębowy wymienia się jako jeden z rodzajów stygmatyzmu właściwego, co oznacza nieprawidłową realizację głosek dentalizowanych, jednego, dwóch lub wszystkich trzech szeregów (tj. s,z,c,dz; ś,ż,ć,dź; sz,ż,cz,dż).
Według G. Jastrzębowskiej wymowa interdentalna (międzyzębowa) charakteryzuje się tym, że język znajdujący się w linii środkowej lub z boku jamy ustnej wysuwa się miedzy zęby. Jest on spłaszczony (brak rowka) i dlatego powietrze rozprasza się po całej jego powierzchni. Dolna szczeka jest mniej lub bardziej opuszczona, co powoduje brak dentalizacji (zbliżenia dolnych i górnych zębów). Brzmienie jest tępe, podobne do angielskiego „th”. Obejmuje jeden lub kilka szeregów głosek.
W wymowie osób sepleniących międzyzębowa pozycja języka może pojawić się również przy artykulacji innych głosek zębowych, takich jak: t, d, n.
Seplenienie międzyzębowe występuje w dwóch formach: 1. interdentalis (opisanej wyżej), 2. interlabialis – gdy język wsuwa się między wargi; powstaje wtedy dźwięk między s i f . Czasem spotyka się seplenienie międzyzębowe boczne, charakteryzuje się tym, że brzeg języka jednostronnie wysuwa się pomiędzy zęby trzonowe. Jest to boczna prawo- lub lewostronna wymowa głosek dentalizowanych.
Przyczyny seplenienia mogą być różne. Ja chciałabym przedstawić te, które najczęściej wpływają na powstawanie tej wady wymowy u dzieci:
- Długotrwałe ssanie smoczka, palca lub innego przedmiotu. Ssanie smoczka „uspokajacza” powinno być zlikwidowane przed ukończeniem pierwszego roku życia dziecka, jeżeli nie zwalczy się tego nawyku przed drugim rokiem życia, wada zgryzu i wada wymowy jest często nie do uniknięcia. Chciałabym, żeby w tym miejscu każdy rodzic odpowiedział sobie na pytanie: „Po co tak naprawdę potrzebny jest dziecku smoczek?”.
- Zbyt długie karmienie z butelki (nawet tylko w nocy), powoduje nieprawidłowe połykanie typu niemowlęcego, bez pionizacji języka. To z kolei jest również ściśle związane z wadami mowy i zgryzu. Należy zadbać więc o jak najwcześniejsze karmienie dziecka kubeczkiem lub łyżeczką. Pokarmy o gęstej konsystencji powinny być podawane łyżeczką już od piątego miesiąca życia. Starszy maluch, który już potrafi gryźć, powinien jak najwięcej chrupać. Należy mu to umożliwić, podając dużo twardych pokarmów. Między posiłkami może pogryzać jabłko, marchewkę, kalarepę, skórkę od chleba. Bardzo dokładnie prawidłowy sposób nauki połykania i jego wpływ na artykulację opisuje pani dr Danuta Pluta-Wojciechowska.
- Nieprawidłowe karmienie sztuczne powoduje zaburzenie czynności fizjologicznych narządu żucia. Żuchwa ulega cofnięciu, wargi stają się wiotkie, usta otwarte a język wysuwa się między zęby.
- Otwarte usta u dzieci mających utrudnione oddychanie nosem. Brak drożności jamy nosowo gardłowej może być spowodowane przewlekłymi przeziębieniami, katarami, przerostem trzeciego migdała lub skrzywieniem przegrody nosa i innymi anomaliami górnych dróg oddechowych.
- Wady zgryzu, szczególnie jeśli jest to zgryz otwarty, taki w którym po zaciśnięciu zęby szczeki dolnej nie schodzą się z zębami szczęki górnej, brak oparcia dla języka powoduje , że jego koniec nawykowo wsuwa się pomiędzy zęby. Ten typ zniekształcenia zgryzu obserwuje się często u dzieci ssących palec. W przypadkach wad zgryzu konieczne jest współdziałanie logopedy z ortodontą, bowiem nieprawidłowe ułożenie języka nie dość, że powoduje wadliwą wymowę, to jeszcze przyczynia się do pogłębienia wady zgryzu.
- Naśladowanie nieprawidłowego wzorca mowy - dziecko uczy się mówić od najbliższego otoczenia – rodzice mówią infantylnie, pieszczotliwie – używając zdrobnień lub niechlujnie – zbyt szybko.
- Zaniedbania środowiskowe – nie zwracanie uwagi na nieprawidłową wymowę dziecka – odkładanie problemu na później.
- Zaburzenia kinestezji artykulacyjnej (tzn. wzorców ułożeń narządów mownych
właściwych dla poszczególnych głosek).
- Osłabienie słuchu fizycznego (niedosłuch).
- Powstawaniu seplenienia sprzyja również zaburzenie słuchu fonematycznego zdolności różnicowania dźwięków, ich analizy i syntezy w korze mózgowej.
- Mała sprawność ruchowa narządów mowy, szczególnie języka oraz warg, które nie są w stanie wykonać ruchów potrzebnych do wymówienia trudnych głosek.
- Zapowiedzią problemów może być nieprawidłowa budowa anatomiczna aparatu mowy, co wychwycić powinien lekarz już u niemowlęcia. Badania polegają na sprawdzeniu budowy jamy ustnej i wstępnej diagnozie odruchów istotnych dla mówienia (np. odruch ssania). Czasem u małych dzieci zdarza się przerost wędzidełka (ścięgna miedzy językiem a dolnym podniebieniem). Defekt taki w późniejszym okresie niemal zawsze powoduje wadę wymowy.
Najkorzystniejszym okresem profilaktyki, wczesnej stymulacji logopedycznej jest wiek niemowlęcy. Poprzez właściwą stymulację możemy zapobiegać tworzeniu się niewłaściwych nawyków.
Terapia logopedyczna sygmatyzmu międzyzębowego powinna być podjęta jak najwcześniej. Często polega na współpracy wielu odpowiednich specjalistów - laryngologa, ortodonty, neurologa, czy nawet psychologa. Warto również skierować dziecko na badanie słuchu.
Etapy terapii tej wady przebiegają podobnie jak w innych przypadkach dyslalii, a różnią się rodzajami ćwiczeń (zabaw) oraz materiałem językowym.
I. Ćwiczenia wstępne – usprawnianie narządów artykulacyjnych, ćwiczenia oddechowe, fonacyjne – pamiętajmy jednak o tym, ażeby nie wykonywać ćwiczeń, które wiążą się z wyciąganiem języka między zęby, usta itp. (np. „kotek myje buzię”, „sięganie językiem do nosa, brody” itp.) ponieważ dodatkowo utrwalamy nieprawidłowe nawyki ruchów języka. Nauczmy dziecko prawidłowego połykania (D. Pluta – Wojciechowska).
II. Etap wywołania głosek - korektę wymowy zazwyczaj zaczyna się od głosek; sz, cz, ż, dż, żeby utrzymać trzymanie języka u góry (oczywiście jeśli i te głoski są zaburzone, a jeżeli nie, to zaczynamy od s,z,c,dz – chociaż w trakcie ćwiczeń różnicowania głosek I II III szeregu bardzo chętnie wykorzystuję opozycje głosek s – sz, c –cz, z – rz, dz - dż).
III. Utrwalania wywołanej głoski.
IV. Automatyzacji wywołanej głoski.
V. Różnicowanie I II i III szeregu głosek dentalnych.
Ogólne wskazówki:
- eliminujemy użycie smoczków, butelek, kubków z ustnikiem, bidonów których długotrwałe używanie jest często główną przyczyną międzyzębowej artykulacji głosek,
- zwracamy uwagę na sposób oddychania – w jaki sposób oddycha dziecko,
- zwracamy uwagę na wadę zgryzu, która uniemożliwia terapię logopedyczną (szczególnie w przypadku zgryzu otwartego) - niezbędna w tym wypadku jest konsultacja z ortodontą,
- ćwiczenia usprawniające język pod kątem przygotowania do prawidłowej pozycji spoczynkowej języka, połykania i artykulacji głosek sz, rz, cz, dż – powinny zmierzać do uzyskania szerokiego języka wewnątrz jamy ustnej (D. Pluta-Wojciechowska),
- ćwiczenie szerokiego języka – dziecko rozpłaszcza język i ujmuje go za dolnymi siekaczami (np. ćwiczenie „pieczemy pizzę”) – do głosek s, z, c, dz.
- stosujemy ćwiczenia na cofanie języka w głąb jamy ustnej, język ułożony za zębami na dole – połączenia –sk,
- różnorodność pomocy dydaktycznych, książeczek jest szeroka i bardzo kusi swoją atrakcyjnością rodziców - należy jednak pamiętać, żeby najpierw skontaktować się z logopedą i nie ćwiczyć na własną rękę, gdyż może to jeszcze bardziej utrwalić lub pogłębić wadę wymowy.
Niestety często sygmatyzm międzyzębowy jest bagatelizowany i zbywany przez rodziców stwierdzeniem, że dziecko z tego wyrośnie. Otóż niestety prawda wygląda tak, że najprawdopodobniej nie wyrośnie. Dorastając może oczywiście nieco skorygować ułożenie języka, jednakże seplenienie międzyzębowe jest wadą trudną do usunięcia ze względu na wyrobiony u dziecka nawyk wkładania języka między zęby. A im później rozpocznie się pracę z dzieckiem, tym trudniej będzie wypracować prawidłową realizację, gdyż ten nawyk będzie u dziecka jeszcze bardziej utrwalony.
Bardzo ważne jest to, aby rodzice zadbali o prawidłowy rozwój ich dziecka od samego początku (jak najwcześniej). Pamiętajmy, że wszystkie wady wymowy mogą ograniczać rozwój człowieka i mogą wpłynąć na jego przyszłość.
Literatura:
1. Anna Sołtys-Chmielowicz: Zaburzania artykulacji – teoria i praktyka; Kraków 2008.
2. Gałkowski Tadeusz, Jastrzębowska Grażyna red; Logopedia pytania i odpowiedzi t.1/2; Opole 2003.
3. I. Styczek; Logopedia; PWN Warszawa 1980
4. D. Antos, G. Demel, I. Styczek; Jak usuwać seplenienie i inne wady wymowy, Warszawa 1971.
5. D. Pluta- Wojciechowska; „Ocena czynności pokarmowych jako jedno z kryteriów badania logopedycznego”, Studia z neurologopedii Kraków.
6. D. Pluta-Wojciechowska; Połykanie jako jedna z niewerbalnych czynności kompleksu ustno – twarzowego, Logopedia. Lublin 2009.
7. J. Cieszyńska; Metody wywoływania głosek; Kraków 2003.
8. G. Demel; Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola; WSiP Warszawa 1994.
9. B. Rocławski (red), Opieka logopedyczna od poczęcia, Gdańsk 1989;
10. M. Skorek, Oblicza wad wymowy, Warszawa 1993.
11. D. Krupa; Rymowanki – utrwalanki. Materiały do ćwiczeń logopedycznych , Oficyna Wydawnicza „ Impuls”, Kraków 2004.
12. G. Krzysztoszek, M. Piszczek; Materiał wyrazowo-obrazkowy do utrwalenia poprawnej wymowy głosek s,z,c,dz, Kraków 2003.
13. I. Michalak-Widera, K. Węsierska; Syczące wierszyki. Materiał językowy (wierszyki, wyliczanki, powiedzonka wyrazowo-obrazkowe i rebusy fonetyczne) do utrwalania wymowy głosek syczących; Katowice 2006.
14. Szachajska E., Uczymy poprawnej wymowy,Warszawa1987.
Bardzo często wady wymowy biorą się z wad zgryzu. niewiele osób sobie zdaje z tego sprawę. Sam byłem zaskoczony gdy udałem się do http://www.lux-dent.com.pl/stomatologia-estetyczna-wroclaw/ i tam mi o tym powiedzieli.
OdpowiedzUsuńBardzo przydatne rady przekazane w przystępny sposób - zwłaszcza "10 przykazań logopedy". Takie wskazówki bardzo przydadzą się rodzicom, którzy nie mają dużego doświadczenia w temacie. Pomogą również w skuteczny sposób budować współpracę z logopedą. Wspaniale, że osoby, które znają się na temacie, dzielą się wiedzą z innymi.
OdpowiedzUsuńwitam, czy mogłabym prosić o emila zwrotnego .
OdpowiedzUsuńBardzo przydatne materiały dla rodziców i nauczycieli. Fachowe, istotne uwagi i zalecenia.Gratuluję
OdpowiedzUsuń47 year-old Help Desk Operator Tessa Dilger, hailing from Schomberg enjoys watching movies like Americano and Board sports. Took a trip to Historic City of Ayutthaya and drives a Ferrari 500 TRC. odwiedz strone
OdpowiedzUsuńBardzo dobre i wyczerpujące opracowanie. Gratuluję!
OdpowiedzUsuń