W pierwszym półroczu 2018/2019 roku w
przedszkolu realizowana była Innowacja Pedagogiczna „Bawimy się w czytanie”.
Celem innowacji było rozbudzanie
gotowości do nauki czytania u dzieci 3-4-5- letnich z wykorzystaniem elementów
metody symultaniczno- sekwencyjnej autorki
profesor Jagody Cieszyńskiej. Realizowanie celów programu było wplecione
w codzienne zajęcia z grupami powiązane z tematami kompleksowymi, realizowane w
czasie zajęć dydaktycznych, w rankach i zajęciach popołudniowych oraz w pracy
indywidualnej. Były to propozycje zabaw
i sytuacji edukacyjnych pozwalających na stymulowanie takich sfer
funkcjonowania dziecka przedszkolnego jak: percepcja wzrokowa, percepcja
słuchowa, motoryka mała i duża, pamięć, uwaga.
Innowacja wprowadzana była na poprzez
pomoce edukacyjne: książeczki „Kocham
czytać” J. Cieszyńskiej, tablice
demonstracyjne, publikacje „Moje sylabki” oraz własnoręcznie wykonywane pomoce
do zabaw edukacyjnych utrwalających dany
materiał.
By nauka czytania przebiegała
sprawnie, umysł dziecka został odpowiednio do tego przygotowany. Zapoznawanie
się z literami, pierwszymi sylabami było poprzedzone odpowiednim treningiem
umysłowym - gimnastyką mózgu poprzez rozmaite ćwiczenia ogólnorozwojowe.
Kolejność wprowadzania poszczególnych głosek
oraz stopniowania trudności zadań i pojawiania się paradygmatów sylab w
metodzie prof. Cieszyńskiej uzależnione były od poziomu już nabytych umiejętności dzieci
oraz poziomu rozwojowego grupy. Ćwiczenia na każdym z pięciu etapów czytania
realizowane są wg reguły: powtarzanie – rozumienie – nazywanie.
Większość dzieci zna już samogłoski,
prymarne sylaby otwarte, wyrażenia dźwiękonaśladowcze i słowa odczytywane
globalnie, cieszą się z faktu, iż samodzielnie „czytają”. Część dzieci pięknie
zaczęła czytać poznane sylaby.
Podczas wdrażania innowacji często wykorzystywana
była tablica multimedialna, która dawała możliwość urozmaicenia zajęć a przede
wszystkim wprowadzała dzieci w naukę poprzez zabawę.
W wyniku realizacji innowacji dzieci
w pierwszym półroczu nabyły umiejętności rozróżniania samogłosek, sylab, wzbogaciły
swój słownik poprzez budowanie dłuższych wypowiedzi, z radością, zaciekawieniem
poszukują nowych wyrazów oraz dążą do samodzielnego czytania. Dzieci poszerzyły
też zasób słownictwa, poprawie uległ również sposób wypowiadania się.
W drugim półroczu działania innowacyjne
będą nadal kontynuowane….
Zapraszamy do fotogalerii:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz