czwartek, 28 lutego 2019

„BAWIMY SIĘ W CZYTANIE” - INNOWACJA PEDAGOGICZNA




W pierwszym półroczu 2018/2019 roku w przedszkolu realizowana była Innowacja Pedagogiczna „Bawimy się w czytanie”. Celem innowacji było  rozbudzanie gotowości do nauki czytania u dzieci 3-4-5- letnich z wykorzystaniem elementów metody symultaniczno- sekwencyjnej autorki  profesor Jagody Cieszyńskiej. Realizowanie celów programu było wplecione w codzienne zajęcia z grupami powiązane z tematami kompleksowymi, realizowane w czasie zajęć dydaktycznych, w rankach i zajęciach popołudniowych oraz w pracy indywidualnej.  Były to propozycje zabaw i sytuacji edukacyjnych pozwalających na stymulowanie takich sfer funkcjonowania dziecka przedszkolnego jak: percepcja wzrokowa, percepcja słuchowa, motoryka mała i duża, pamięć, uwaga.
Innowacja wprowadzana była na poprzez pomoce edukacyjne:  książeczki „Kocham czytać” J. Cieszyńskiej, tablice  demonstracyjne, publikacje „Moje sylabki” oraz własnoręcznie wykonywane pomoce  do zabaw edukacyjnych utrwalających dany materiał.
By nauka czytania przebiegała sprawnie, umysł dziecka został odpowiednio do tego przygotowany. Zapoznawanie się z literami, pierwszymi sylabami było poprzedzone odpowiednim treningiem umysłowym - gimnastyką mózgu poprzez rozmaite ćwiczenia ogólnorozwojowe. 
 Kolejność wprowadzania poszczególnych głosek oraz stopniowania trudności zadań i pojawiania się paradygmatów sylab w metodzie prof. Cieszyńskiej uzależnione były od   poziomu już nabytych umiejętności dzieci oraz poziomu rozwojowego grupy. Ćwiczenia na każdym z pięciu etapów czytania realizowane są wg reguły: powtarzanie – rozumienie – nazywanie.
Większość dzieci zna już samogłoski, prymarne sylaby otwarte, wyrażenia dźwiękonaśladowcze i słowa odczytywane globalnie, cieszą się z faktu, iż samodzielnie „czytają”. Część dzieci pięknie zaczęła czytać poznane sylaby.
Podczas wdrażania innowacji często wykorzystywana była tablica multimedialna, która dawała możliwość urozmaicenia zajęć a przede wszystkim wprowadzała dzieci w naukę poprzez zabawę.
W wyniku realizacji innowacji dzieci w pierwszym półroczu nabyły umiejętności rozróżniania samogłosek, sylab, wzbogaciły swój słownik poprzez budowanie dłuższych wypowiedzi, z radością, zaciekawieniem poszukują nowych wyrazów oraz dążą do samodzielnego czytania. Dzieci poszerzyły też zasób słownictwa, poprawie uległ również sposób wypowiadania się.
W drugim półroczu działania innowacyjne będą nadal kontynuowane….


Zapraszamy do fotogalerii:
































































































Brak komentarzy:

Prześlij komentarz