poniedziałek, 23 marca 2020

TEMAT TYGODNIA: WITAJ WIOSNO!




Temat tygodnia:  Witaj wiosno! ( Wprowadzenie litery G jak globus – grupy starsze)
I.         Wiosenna pączki
II.        Witamy powracające ptaki
III.      Zdrowie na wiosnę
IV.      Wiosna w sztuce
V.        Żegnamy Marzannę

1. Opowiadanie „O żółtym tulipanie” – M. Różycka Historyjka obrazkowa https://chomikuj.pl/Rodeo123/Szkolne/Historyjki+obrazkowe/o+*c5*bc*c3*b3*c5*82tym+tulipanie

W ciemnym domku pod ziemią mieszkał mały Tulipanek. Maleńki Tulipan, jak wszystkie małe dzieci, spał całymi dniami.
Wokoło było bowiem bardzo cicho i ciemno. Pewnego dnia obudziło go lekkie pukanie do drzwi.
– Kto tam? –zapytał obudzony ze snu Tulipanek.
– To ja. Deszczyk. Chcę wejść do ciebie. Nie bój się maleńki. Otwórz.
– Nie, nie chcę. Nie otworzę. –powiedział Tulipanek i odwróciwszy się na drugą stronę, znów smacznie zasnął.
– Po chwili mały Tulipanek znów usłyszał pukanie.
– Puk! Puk! Puk!
– Kto tam?
– To ja. Deszcz. Pozwól mi wejść do swego domku.
– Nie, nie chcę, abyś mnie zamoczył. Pozwól mi spać spokojnie.
Po pewnym czasie Tulipanek usłyszał znów pukanie i cieniutki, miły głosik wyszeptał:
– Tulipanku, puść mnie!
– Ktoś ty?
– Promyk słoneczny –odpowiedział cieniutki głosik.
– O, nie potrzebuję cię. Idź sobie.
Ale promyk słoneczny nie chciał odejść. Po chwili zajrzał do domu tulipanowego przez dziurkę od klucza i zapukał.
– Kto tam puka? –zapytał zżółkły ze złości Tulipanek.
– To my Deszcz i Słońce. My chcemy wejść do ciebie!
Wtedy Tulipanek pomyślał:
„Ha, muszę jednak otworzyć, bo dwojgu nie dam rady”. I otworzył.
Wtedy Deszcz i Promyk wpadli do domu tulipanowego. Deszcz chwycił przestraszonego Tulipanka za jedną rękę,
Promyk słońca za drugą i unieśli go wysoko, aż pod sam sufit.
Mały żółty Tulipanek uderzył główką o sufit swego domku i przebił go …
I, o dziwo znalazł się w śród pięknego ogrodu, na zielonej trawce. Była wczesna wiosna.
Promyki Słońca padały na żółtą główkę Tulipanka.
A rano przyszły dzieci i zawołały:
– Patrzcie! Pierwszy żółty tulipan zakwitł dzisiaj z rana!
– Teraz już na pewno będzie wiosna!

2. „Poznajemy budowę tulipana” – zabawa badawcza.



Ekran interaktywny utrwalający budowę kwiatu -. http://scholaris.pl/zasob/49492 (kliknij uruchom).

3. Ptaki -  „Co to za ptak?” – prezentacja ptaków i ich odgłosów.

 

Budowa ptaków:
Odgłosy ptaków:
Quiz: - Jaki to ptak?  
4. Zadanie dla zerówki  „G jak globus” – prezentacja litery w wyrazie. Co zaczyna się na G? – zabawa słowna. Wyklaskiwanie, (lub tupanie, dotykanie podłogi jednym palcem, uderzanie o stół) wyrazów z podziałem na głoski i sylaby.  Przeliczanie głosek, wskazywanie modelu głoskowego wyrazu z pól niebieskich (spółgłoski) i czerwonych (samogłoski). Prezentacja sposobu pisania liter G i g. Pisanie przez  dzieci litery palcem na podłodze i w powietrzu, wypowiadając głoskę g z różną intonacją. Zwracanie uwagę dzieci na kierunek pisania litery oraz na jej miejsce w liniaturze. Układanie ze skakanki, sznurka, plasteliny kształtu liter g, G

Pokaz pisania wielkiej litery G:

5. Rachunki pani Wiosny – zabawa matematyczna. Słuchanie zagadek matematycznych, wykonywanie obliczeń przy użyciu klamerek i papierowych tacek. Zadaniem dzieci jest przyczepienie do talerzyka tylu klamerek, ile kwiatów pojawi się we fragmencie wiersza.

Wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej, "Wiosenna matematyka".

Przyszła wiosna do lasku
Z kluczykiem przy pasku.
A te kluczyki brzęczące
To kolorowe kwiaty pachnące.
Rosną tu trzy zawilce i trzy krokusy.
Oblicz proszę, ile kwiatków wyszło
Spod zimowych pierzynek ?
Stąpa wiosna po łące.
Zbiera kwiaty pachnące.
Ma trzy stokrotki, cztery tulipany.
Powiedz, z ilu kwiatków
Zrobi wiosna bukiet pachnący?
Chodzi wiosna po lesie.
Promyki słońca w koszach niesie.
Dwa kosze ma dla kwiatków,
Trzy dla trawki,
Trzy dla leśnej zwierzyny.
Ile koszy przyniosła wiosna dla leśnej rodziny?      

6. Nauka wiersza „ Idzie wiosna”

 „Idzie wiosna”
Puk, puk, puk ...w okienko!
- Wyjdźcie dzieci prędko.

Idzie już wiosenka
i słoneczko świeci.
Z baziami gałązkę
w ręku ma wierzbową.
I za pasem wiązkę
przylaszczek liliowych.

Idzie piękna pani
z jasnymi włosami.
W zielonej sukience,
wyszytej kwiatami.

Idzie, uderza witką
wierzbową z baziami.
Pokrywa się wszystko
młodymi listkami.

Słono złote świeci,
idzie piękna pani.
Puk, puk ... chodźcie dzieci
na wiosny spotkanie.

7. Nauka piosenki „Maszeruje wiosna”



8. „Bocian” – przestrzenna praca plastyczna.




9. Praca plastyczna „Barwne kwiaty”.



10. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 27.

1. „Bociany”. Dzieci poruszają się po całej sali naśladując bociany. Unoszą kolana wysoko, klaszczą w dłonie pod kolanami, podskakując przy tym i krzycząc „kle, kle, kle”. Na sygnał, bociany stają nieruchomo na jednej nodze.
2. „Żabki”. Dzieci poruszają się po całej sali, naśladując skaczące żabki. Na sygnał  skaczą wysoko i daleko.
3. „W poszukiwaniu wiosny”. Dzieci poruszają się po sali, na sygnał, np. biedronka, motylek, bąk naśladują wymienionego owada – poruszają się tak jak on lub wydają charakterystyczny dla niego odgłos.
4.  „Skaczące koniki polne”. Dzieci skacząc dużymi susami, naśladują koniki polne.

11. Język niemiecki:  Das ist gerade, das ist schief - Kinderlieder zum Mitsingen | Sing Kinderlieder

12. Język angielski:

13. Piosenka religijna:







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz