poniedziałek, 30 marca 2020

TEMAT TYGODNIA: ZWIERZĘTA NA WIEJSKIM PODWÓRKU (Wprowadzenie litery Ł, ł – grupy starsze)


 W tym tygodniu przewodzi nam tematyka związana ze zwierzętami. Podane propozycje przyczynią się do  wzbogacenia wiedzy przedszkolaków  i  utrwalenia wiadomości o zwierzętach gospodarczych. Proponowane zajęcia w dużej mierze polegają na wykorzystaniu komputera, gdyż jest to wygodna i odciążająca forma informacji dla rodziców. Pamiętajmy jednak o podzieleniu materiału na kila partii, dni, aby dziecko nie spędzało przy komputerze za dużo czasu oraz o dostosowaniu zadań do wieku dziecka. Życzymy przyjemnej nauki. 

      Nadal  prosimy o przesyłanie zdjęć, filmików i ewentualnie krótkich opisów, komentarzy (np. na Messengera - Ela Gil, pocztę ela_gil@op.pl lub do wychowawców)  z  wykonywanych zadań, które będą zamieszczone w piątek na  blogu. Nie zapominajcie o podpisaniu rysunków i kart pracy. 


1. Dzień dobry zwierzątka – zabawa rozwijająca aparat mowy. Podczas słuchania opowiadania dzieci naśladują ruchami narządów mowy i dźwiękami zachowania zwierząt.

Dzień dobry zwierzątka
Bardzo wcześnie rano wszystkie zwierzęta jeszcze smacznie spały. Kogut i kury w kurniku na grzędzie (dzieci oblizują czubkiem języka górne zęby po wewnętrznej stronie), krowa i koń w oborze (wysuwają język za górne zęby i cofają go do podniebienia miękkiego), a piesek w budzie (ustawiają język w przedsionku jamy ustnej i oblizują górne zęby). Pierwszy obudził się kogut, wyskoczył z kur­nika (szeroko otwierają buzie i wysuwają język, nie dotykając o zęby), rozejrzał się po podwórku (mają szeroko otwarte usta i przesuwają język w kąciki ust), wyskoczył na płot (wysuwają język nad górną wargę) i głośno zapiał −kukuryku!! Głośne pianie koguta obudziło kury, które zawołały – ko – ko – ko!! Na śniadanie kurki zjadły ziarenka (dzieci chwytają ziarenka ryżu preparowanego wargami). Obudził się też piesek, zaszczekał – hau hau, hau!! Pobiegał w koło podwórka (otwierają szeroko usta i oblizują wargi ruchem okrężnym). Zmęczył się bardzo tym bieganiem i dyszy (wysuwają język do brody). Wyszedł także ze swej kryjówki kotek i zamiauczał – miau, miau!! Wypił mleczko z miseczki (wysuwają język nad dłońmi ułożonymi w kształcie miseczki). W chlewiku świnka zaczęła potrącać ryjkiem drzwi. Krowa zaryczała – muu, muu!! A koń zaparskał, że też już nie śpi (par­skają, kląskają). A ty co mówisz wszystkim rano, gdy się obudzisz? (dzieci mówią: dzień dobry).

2. Zwierzęta dla dzieci na wsi - odgłosy zwierząt -   to chwila relaksu dla rodziców i ogromna dawka nauki dla dzieci. Dziecko poznaje najważniejsze wiejskie zwierzęta, słucha ich odgłosów, może  także sylabizować, głoskować i uczy się jak zapisać ich nazwę.

Zajęcia interaktywne

Nazwy zwierząt – analiza słuchowa posłuchaj polecenia (kliknij na pytajnik).

Nazwy zwierząt – podpisywanie obrazków

3. Wiersz „W zagrodzie” z zakresu profilaktyki logopedycznej -  naśladowanie ruchem i głosem zwierzątka:
Piesek szczeka: Hau, hau, hau.
Kotek miauczy: Miau, miau, miau.
Kura gdacze: Kod, ko, dak.
Kaczka kwacze: Kwa, kwa, kwa.
Gąska gęga: Gę, gę, gę.
Owca beczy: Be, be, be.
Koza meczy: me, me, me.
Indor gulgocze: Gul, gul, gul.
Krowa ryczy: Mu, mu, mu.
Konik parska: Prr, prr, prr.
A pies warczy: Wrr, wrr, wrr.

4. ZWIERZĘTA WIEJSKIE -  zabawa z zakresu profilaktyki logopedycznej  (starsze dzieci czytają samodzielnie). Zapraszamy tez na stonę Logopeda radzi


5. Po co hodujemymy zwierzęta?

        

    














Karty pracy (można wydrukować) 








6. Wprowadzenie litery „Ł jak łapa”.

Prezentacja litery Ł, ł na przykładzie wyrazu łapa - wyklaskanie słowa zgodnie z modelem sylabowym wyrazu: ła- -pa, liczenie sylab w wyrazie – np. wyklaskiwanie, tupanie, dotykanie podłogi jednym palcem, układanie litery z kapci, sznurka itp.

Pisanie  – prezentacja sposóbu pisania litery Ł, ł na kartce, tablicy, pisanie  litery palcem na podłodze,  w powietrzu, wypowiadając głoskę ł z różną intonacją. Zwracanie uwagi dzieci na kierunek pisania litery oraz na jej miejsce w liniaturze. Można również pisać literki na  tacy lub talerzu z kaszą manną, mąką itp.  (Pisanie w liniaturze zerówka).


Karty pracy






Można wykorzystać Sam kaligrafuję:

Można też wykorzystać Sam pisze:


7. Zabawy matematyczne - należy przygotować liczmany, np. nakrętki po napojach, kredki, patyczki, itp. Dzieci układają je zgodnie z treścią zadań i przeliczają.

„Matematyka w zagrodzie” – np.:

W gospodarstwie pani Marysi są: 2 krowy, 3 kozy i 1 koń. Ile pani Marysia ma zwierząt?

Na słońcu wygrzewają się 2 koty i 3 pieski. Ile zwierząt wygrzewa się na słońcu?

Po podwórku chodzi 1 krowa, 2 konie, 4 pieski i 1 kot. Ile zwierząt jest na podwórku?


„Liczymy zwierzęta” – przykładowe zadania (dodawanie w zakresie 10) - np.:

W gospodarstwie były 4 kury i 5 kaczek. Ile ptaków było w gospodarstwie?

Kura wysiadywała jajka. Najpierw wykluły się 2 pisklęta, chwilę później – 4 pisklęta, a po kolejnej chwili – jeszcze 1. Ile piskląt się wykluło?

Na łące pasły się 2 duże krowy i 1 mały cielak. Ile krów było na łące?

W stajni stały snopki siana: 1 pod drzwiami, 2 przy prawej ścianie, 4 przy lewej ścianie. Ile snopków siana stało w stajni?

Karta pracy 
Policz produkty pochodzące od danego zwierzęcia i wpisz ich liczbę w puste okienko.
     


Zwierzęta na Farmie - nauka liczenia dla dzieci

Gra Kaczuszki

8. Na wsi – gra edukacyjna

9. Zabawy muzyczne
Stary Donald farmę miał – zabawa muzyczna do piosenki.

Proponujemy również wersję piosenki po angielsku
Old MacDonald had a farm
sł. i muz. tradycyjne
Old MacDonald had a farm, E-I-E-I-O.
And on that farm he had a dog, E-I-E-I-O.
With a woof-woof here and a woof-woof there
Here a woof, there a woof, everywhere a woof-woof.
Old MacDonald had a farm, E-I-E-I-O.
Old MacDonald had a farm, E-I-E-I-O.
And on that farm he had a cow, E-I-E-I-O.
With a moo here and a moo there
Here a moo, there a moo, everywhere a moo.
Old MacDonald had a farm, E-I-E-I-O.
Old MacDonald had a farm, E-I-E-I-O.
And on that farm he had a ducks, E-I-E-I-O.
With a quack-quack here and a quack-quack there
Here a quack-quack, there a quack-quack, everywhere a quack-quack.
Old MacDonald had a farm, E-I-E-I-O. 128

Piosenka Old MacDonald Had a Farm

10. Co jedzą wiejskie zwierzęta? to bajka edukacyjna dla dzieci, w której dziecko nauczy się nazw wiejskich zwierząt oraz co jedzą wiejskie zwierzęta. W  filmie edukacyjnym dzieci nauczą się jakie zwierzę jest mięsożerne, roślinożerne, a jakie wszystkożerne

11. Gdzie mieszkają zwierzątka?  
12. Ciekawostki o zwierzętach

Nauka o zwierzętach to świetna zabawa. Dzieci bardzo to lubią szalone, dziwne i zabawne informacje, poznają przez to fakty i inne ciekawe informacje o zwierzętach, które pomogą im nauczyć się czegoś interesującego.


Ciekawostki na temat psów

Pies domowy był jednym z najbardziej popularnych zwierząt towarzyskich w historii ludzkości.

Istnieje setki różnych ras psów. Przykładami takich ras są: jamnik, bernardyn, buldog, owczarek niemiecki, labrador, rottweiler, bokser.

Najbardziej popularną rasą psów na świecie jest Labrador. Łagodna natura, posłuszeństwo, inteligencja i niemal nieograniczona energia sprawiają, że Labradory to doskonałe rodzinne zwierzęta domowe i niezawodni pracownicy.

Ogółem mówi się, że na świecie jest około 400 milionów psów.

Dalmatyńczyki rodzą się bez plam. Pierwsze plamy pojawiają się po 1 tygodniu życia.

Psy pocą się przez podkładki pod łapami, aby pomóc im zachować odpowiednią temperaturę.

Greyhoundy są najszybszymi psami na świecie z możliwością osiągnięcia prędkości do 72 km/h. Ta rasa psa zaliczana do grupy chartów, hodowany w Anglii od wczesnego średniowiecza, użytkowany do polowań i na wyścigach psów.

Psy widzą odcienie błękitu, żółci, zieleni i szarości. Kolor czerwony rejestruje się w skali szarości w wizji psa.

Eksperymenty wykazały, że psy potrafią zlokalizować źródło dźwięku w 6 setnej części sekundy.

Psy mają 28 zębów mlecznych i 42 zęby stałe.

Psy wykonują wiele przydatnych zadań dla ludzi, m. in. polowania, prace rolnicze i dbają o bezpieczeństwo, a także pomagają osobom niepełnosprawnym, takim jak osoby niewidome. Często pomagają policji i są często wybierane jako psy przewodnicy.


 Ciekawostki na temat kotów

Na świecie jest ponad 500 milionów kotów domowych.

Koty nie mają gruczołów potowych.

Mają 32 mięśnie w każdym uchu.

Koty domowe zazwyczaj ważą od około 4 kilogramów do 5 kilogramów. Najcięższy kot domowy ważył 21,297 kilogramów.

Koty nie mają obojczyka, co jest jednym z powodów, dla których są tak elastyczne.

Szczęki kota nie mogą poruszać się na boki.

Koty zostały po raz pierwszy udomowione w Egipcie około XVI wieku p.n.e.

Szkielet kota zawiera ponad 230 kości, kiedy człowiek ma około 206.

Koty mają lepsze wspomnienia niż psy. Testy przeprowadzone przez University of Michigan wykazały, że podczas gdy pamięć psa nie trwa dłużej niż 5 minut, pamięć kota może trwać nawet 16 godzin – przekraczając nawet pamięć małp i orangutanów.

Starożytne obrazy egipskie po raz pierwszy przedstawiały koty łapiące myszy w 3000 r. p.n.e., czyli w czasie, gdy Egipcjanie zaczęli przechowywać ziarno w zamkniętych pomieszczeniach.

Koty mogą wydobywać ponad sto dźwięków wokalnych, podczas gdy psy mogą około dziesięciu.

Kocie wąsy są tak wrażliwe, że mogą wykryć najmniejsze zmiany w prądzie powietrznym.

Koty mają 26 zębów mlecznych i 30 zębów stałych.

Amerykańskie Towarzystwo Stomatologiczne stwierdza, że 70% kotów wykazuje objawy choroby jamy ustnej w wieku 3 lat.

Kot może skakać aż siedem razy wyżej niż wynosi jego wysokość.

Koty mają po pięć palców na każdej przedniej łapie, ale tylko cztery palce na każdej łapie tylnej.

Koty mają elastyczne ciała i zęby przystosowane do polowania na małe zwierzęta, takie jak myszy i szczury.

Koty oszczędzają energię śpiąc średnio od 13 do 14 godzin dziennie.

13. Prace plastyczne (do wyboru)

Jak narysować kotka?

Kotek z papieru




A może ktoś polepi zwierzątka z domowej ciastoliny (pamietajcie, jeśli brakuje jakiegoś składnika, nie wychodźcie z domu. To nie jest teraz najważniejsze). 

Domowa ciastolina

14. Kolorowanka On-line


15. Język  angielski:
The Animal Sounds Song

16. Język niemiecki
Piosnka Zwierzątka po niemiecku –


17. Religia




Puzzle

Szablon z osiołkiem do wykonania

Klasa 0
Katecheza 1  



 Katecheza 2

18.  Audiobook Brzydkie kaczątko


19. Domowe przedszkole  Co słychać na wsi?



20. Ćwiczenia gimnastyczne do wyboru


Dla najmłodzych przedszkolaków: 



I dla tych trochę starszych:





      Na koniec jeszcze piosenka z projektu eTwinning ONE SONG FOR EACH MONTH (JEDNA PIEŚNA NA KAŻDY MIESIĄC) realizowanego w naszym przedszkolu wraz z placówkami z Rumunii, Turcji, Hiszpanii i  Słowacji.

If You're Happy | Super Simple Songs






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz