W tym tygodniu przewodzi nam tematyka związana
ze zwierzętami. Podane propozycje przyczynią się do wzbogacenia wiedzy przedszkolaków i utrwalenia
wiadomości o zwierzętach gospodarczych. Proponowane zajęcia w dużej mierze
polegają na wykorzystaniu komputera, gdyż jest to wygodna i odciążająca forma
informacji dla rodziców. Pamiętajmy jednak o podzieleniu materiału na kila partii,
dni, aby dziecko nie spędzało przy komputerze za dużo czasu oraz o dostosowaniu
zadań do wieku dziecka. Życzymy przyjemnej nauki.
Nadal prosimy o przesyłanie zdjęć, filmików i ewentualnie krótkich opisów, komentarzy (np. na Messengera - Ela Gil, pocztę ela_gil@op.pl lub do wychowawców) z wykonywanych zadań, które będą zamieszczone w piątek na blogu. Nie zapominajcie o podpisaniu rysunków i kart pracy.
Nadal prosimy o przesyłanie zdjęć, filmików i ewentualnie krótkich opisów, komentarzy (np. na Messengera - Ela Gil, pocztę ela_gil@op.pl lub do wychowawców) z wykonywanych zadań, które będą zamieszczone w piątek na blogu. Nie zapominajcie o podpisaniu rysunków i kart pracy.
1. Dzień dobry zwierzątka – zabawa
rozwijająca aparat mowy. Podczas słuchania opowiadania dzieci naśladują ruchami
narządów mowy i dźwiękami zachowania zwierząt.
Dzień dobry zwierzątka
Bardzo wcześnie rano wszystkie
zwierzęta jeszcze smacznie spały. Kogut i kury w kurniku na grzędzie (dzieci
oblizują czubkiem języka górne zęby po wewnętrznej stronie), krowa i koń w
oborze (wysuwają język za górne zęby i cofają go do podniebienia miękkiego),
a piesek w budzie (ustawiają język w przedsionku jamy ustnej i oblizują
górne zęby). Pierwszy obudził się kogut, wyskoczył z kurnika (szeroko
otwierają buzie i wysuwają język, nie dotykając o zęby), rozejrzał się po
podwórku (mają szeroko otwarte usta i przesuwają język w kąciki ust),
wyskoczył na płot (wysuwają język nad górną wargę) i głośno zapiał
−kukuryku!! Głośne pianie koguta obudziło kury, które zawołały – ko – ko – ko!!
Na śniadanie kurki zjadły ziarenka (dzieci chwytają ziarenka ryżu
preparowanego wargami). Obudził się też piesek, zaszczekał – hau hau, hau!!
Pobiegał w koło podwórka (otwierają szeroko usta i oblizują wargi ruchem
okrężnym). Zmęczył się bardzo tym bieganiem i dyszy (wysuwają język do
brody). Wyszedł także ze swej kryjówki kotek i zamiauczał – miau, miau!!
Wypił mleczko z miseczki (wysuwają język nad dłońmi ułożonymi w kształcie
miseczki). W chlewiku świnka zaczęła potrącać ryjkiem drzwi. Krowa
zaryczała – muu, muu!! A koń zaparskał, że też już nie śpi (parskają,
kląskają). A ty co mówisz wszystkim rano, gdy się obudzisz? (dzieci mówią:
dzień dobry).
2. Zwierzęta dla dzieci na wsi - odgłosy
zwierząt - to chwila relaksu dla rodziców i ogromna dawka
nauki dla dzieci. Dziecko poznaje najważniejsze wiejskie zwierzęta, słucha ich
odgłosów, może także sylabizować, głoskować
i uczy się jak zapisać ich nazwę.
Zajęcia interaktywne
Nazwy zwierząt – analiza słuchowa posłuchaj polecenia (kliknij na pytajnik).
Nazwy zwierząt – podpisywanie obrazków
3. Wiersz „W zagrodzie” z zakresu profilaktyki logopedycznej - naśladowanie ruchem i głosem zwierzątka:
Piesek
szczeka: Hau, hau, hau.
Kotek
miauczy: Miau, miau, miau.
Kura
gdacze: Kod, ko, dak.
Kaczka
kwacze: Kwa, kwa, kwa.
Gąska gęga:
Gę, gę, gę.
Owca beczy: Be, be, be.
Koza meczy: me, me, me.
Indor gulgocze: Gul, gul, gul.
Krowa
ryczy: Mu, mu, mu.
Konik
parska: Prr, prr, prr.
A pies
warczy: Wrr, wrr, wrr.
4. ZWIERZĘTA WIEJSKIE - zabawa z zakresu profilaktyki logopedycznej (starsze dzieci czytają samodzielnie). Zapraszamy tez na stonę Logopeda radzi.
5. Po co hodujemymy zwierzęta?
Karty pracy (można wydrukować)
6. Wprowadzenie litery „Ł jak
łapa”.
Prezentacja litery Ł, ł na przykładzie wyrazu łapa - wyklaskanie słowa zgodnie z modelem sylabowym wyrazu: ła- -pa, liczenie sylab w wyrazie – np. wyklaskiwanie, tupanie, dotykanie podłogi jednym palcem, układanie litery z kapci, sznurka itp.
Prezentacja litery Ł, ł na przykładzie wyrazu łapa - wyklaskanie słowa zgodnie z modelem sylabowym wyrazu: ła- -pa, liczenie sylab w wyrazie – np. wyklaskiwanie, tupanie, dotykanie podłogi jednym palcem, układanie litery z kapci, sznurka itp.
Pisanie – prezentacja sposóbu pisania litery Ł, ł na kartce, tablicy, pisanie
litery palcem na podłodze, w
powietrzu, wypowiadając głoskę ł z różną intonacją. Zwracanie uwagi dzieci na
kierunek pisania litery oraz na jej miejsce w liniaturze. Można również pisać
literki na tacy lub talerzu z kaszą
manną, mąką itp. (Pisanie w liniaturze zerówka).
Karty pracy
Można wykorzystać Sam kaligrafuję:
Można też wykorzystać Sam pisze:
7. Zabawy matematyczne - należy przygotować liczmany, np.
nakrętki po napojach, kredki, patyczki, itp. Dzieci układają je zgodnie z
treścią zadań i przeliczają.
„Matematyka w
zagrodzie” – np.:
W gospodarstwie pani Marysi są: 2 krowy, 3 kozy i 1 koń. Ile pani Marysia ma zwierząt?
Na słońcu wygrzewają się 2 koty i 3 pieski. Ile zwierząt wygrzewa się na słońcu?
Po podwórku chodzi 1 krowa, 2 konie, 4 pieski i 1 kot. Ile zwierząt jest na podwórku?
„Liczymy zwierzęta” – przykładowe zadania (dodawanie w zakresie 10) - np.:
W gospodarstwie były 4 kury i 5 kaczek. Ile ptaków było w gospodarstwie?
Kura wysiadywała jajka. Najpierw wykluły się 2 pisklęta, chwilę później – 4 pisklęta, a po kolejnej chwili – jeszcze 1. Ile piskląt się wykluło?
Na łące pasły się 2 duże krowy i 1 mały cielak. Ile krów było na łące?
W stajni stały snopki siana: 1 pod drzwiami, 2 przy prawej ścianie, 4 przy lewej ścianie. Ile snopków siana stało w stajni?
Karta pracy
Policz produkty pochodzące od danego zwierzęcia i wpisz ich liczbę w puste okienko.
Policz produkty pochodzące od danego zwierzęcia i wpisz ich liczbę w puste okienko.
Zwierzęta
na Farmie - nauka liczenia dla dzieci
Gra
Kaczuszki
8. Na
wsi – gra edukacyjna
9. Zabawy
muzyczne
Stary Donald farmę miał – zabawa
muzyczna do piosenki.
Proponujemy
również wersję piosenki po angielsku
Old
MacDonald had a farm
sł. i muz. tradycyjne
Old MacDonald had a farm, E-I-E-I-O.
And on that farm he had a dog, E-I-E-I-O.
With a woof-woof here and a woof-woof there
Here a woof, there a woof, everywhere a woof-woof.
Old MacDonald had a farm, E-I-E-I-O.
Old MacDonald had a farm, E-I-E-I-O.
And on that farm he had a cow, E-I-E-I-O.
With a moo here and a moo there
Here a moo, there a moo, everywhere a moo.
Old MacDonald had a farm, E-I-E-I-O.
Old MacDonald had a farm, E-I-E-I-O.
And on that farm he had a ducks, E-I-E-I-O.
With a quack-quack here and a quack-quack there
Here a quack-quack, there a quack-quack, everywhere a
quack-quack.
Old MacDonald had a farm, E-I-E-I-O. 128
Piosenka Old MacDonald Had a
Farm
10. Co jedzą wiejskie zwierzęta? to bajka
edukacyjna dla dzieci, w której dziecko nauczy się nazw wiejskich zwierząt oraz
co jedzą wiejskie zwierzęta. W filmie edukacyjnym dzieci nauczą się
jakie zwierzę jest mięsożerne, roślinożerne, a jakie wszystkożerne
11. Gdzie mieszkają zwierzątka?
https://wordwall.net/pl/resource/1044977/logopedia/gdzie-mieszkaj%c4%85-zwierz%c4%85tka
Quiz - Rozpoznasz zwierzę po łapkach?
https://podroze.gazeta.pl/podroze/13,151165,6640,rozpoznasz-zwierzeta-po-lapach-sprawdz-sie.html?utm_source=facebook.com&utm_medium=SM&utm_campaign=FB_Quizy&fbclid=IwAR1O3d_8Y9dfLrPqJLUtD9Yo18b9_HSJmk5MRDjoGUnkm7KdoLtGX1jnySA
Quiz - Rozpoznasz zwierzę po łapkach?
https://podroze.gazeta.pl/podroze/13,151165,6640,rozpoznasz-zwierzeta-po-lapach-sprawdz-sie.html?utm_source=facebook.com&utm_medium=SM&utm_campaign=FB_Quizy&fbclid=IwAR1O3d_8Y9dfLrPqJLUtD9Yo18b9_HSJmk5MRDjoGUnkm7KdoLtGX1jnySA
12. Ciekawostki o
zwierzętach
Nauka o zwierzętach to
świetna zabawa. Dzieci bardzo to lubią szalone, dziwne i zabawne informacje, poznają
przez to fakty i inne ciekawe informacje o zwierzętach, które pomogą im nauczyć
się czegoś interesującego.
Ciekawostki na temat psów
Pies domowy był jednym
z najbardziej popularnych zwierząt towarzyskich w historii ludzkości.
Istnieje setki różnych
ras psów. Przykładami takich ras są: jamnik, bernardyn, buldog, owczarek
niemiecki, labrador, rottweiler, bokser.
Najbardziej popularną
rasą psów na świecie jest Labrador. Łagodna natura, posłuszeństwo, inteligencja
i niemal nieograniczona energia sprawiają, że Labradory to doskonałe rodzinne
zwierzęta domowe i niezawodni pracownicy.
Ogółem mówi się, że na
świecie jest około 400 milionów psów.
Dalmatyńczyki rodzą
się bez plam. Pierwsze plamy pojawiają się po 1 tygodniu życia.
Psy pocą się przez
podkładki pod łapami, aby pomóc im zachować odpowiednią temperaturę.
Greyhoundy są
najszybszymi psami na świecie z możliwością osiągnięcia prędkości do 72 km/h.
Ta rasa psa zaliczana do
grupy chartów, hodowany w Anglii od wczesnego średniowiecza, użytkowany do
polowań i na wyścigach psów.
Psy widzą odcienie
błękitu, żółci, zieleni i szarości. Kolor czerwony rejestruje się w skali
szarości w wizji psa.
Eksperymenty wykazały,
że psy potrafią zlokalizować źródło dźwięku w 6 setnej części sekundy.
Psy mają 28 zębów
mlecznych i 42 zęby stałe.
Psy wykonują wiele
przydatnych zadań dla ludzi, m. in. polowania, prace rolnicze i dbają o
bezpieczeństwo, a także pomagają osobom niepełnosprawnym, takim jak osoby
niewidome. Często
pomagają policji i są często wybierane jako psy przewodnicy.
Ciekawostki na temat kotów
Na świecie jest ponad
500 milionów kotów domowych.
Koty nie mają
gruczołów potowych.
Mają 32 mięśnie w
każdym uchu.
Koty domowe zazwyczaj
ważą od około 4 kilogramów do 5 kilogramów. Najcięższy kot domowy ważył 21,297
kilogramów.
Koty nie mają
obojczyka, co jest jednym z powodów, dla których są tak elastyczne.
Szczęki kota nie mogą
poruszać się na boki.
Koty zostały po raz
pierwszy udomowione w Egipcie około XVI wieku p.n.e.
Szkielet kota zawiera
ponad 230 kości, kiedy człowiek ma około 206.
Koty mają lepsze
wspomnienia niż psy. Testy przeprowadzone przez University of Michigan
wykazały, że podczas gdy pamięć psa nie trwa dłużej niż 5 minut, pamięć kota
może trwać nawet 16 godzin – przekraczając nawet pamięć małp i orangutanów.
Starożytne obrazy
egipskie po raz pierwszy przedstawiały koty łapiące myszy w 3000 r. p.n.e.,
czyli w czasie, gdy Egipcjanie zaczęli przechowywać ziarno w zamkniętych
pomieszczeniach.
Koty mogą wydobywać
ponad sto dźwięków wokalnych, podczas gdy psy mogą około dziesięciu.
Kocie wąsy są tak
wrażliwe, że mogą wykryć najmniejsze zmiany w prądzie powietrznym.
Koty mają 26 zębów
mlecznych i 30 zębów stałych.
Amerykańskie
Towarzystwo Stomatologiczne stwierdza, że 70% kotów wykazuje objawy choroby jamy
ustnej w wieku 3 lat.
Kot może skakać aż
siedem razy wyżej niż wynosi jego wysokość.
Koty mają po pięć
palców na każdej przedniej łapie, ale tylko cztery palce na każdej łapie
tylnej.
Koty mają elastyczne
ciała i zęby przystosowane do polowania na małe zwierzęta, takie jak myszy i
szczury.
Koty oszczędzają
energię śpiąc średnio od 13 do 14 godzin dziennie.
13. Prace plastyczne (do wyboru)
Jak narysować kotka?
Kotek z papieru
A może ktoś polepi
zwierzątka z domowej ciastoliny (pamietajcie, jeśli brakuje jakiegoś składnika, nie wychodźcie z domu. To nie jest teraz najważniejsze).
Domowa ciastolina
14. Kolorowanka
On-line
15. Język angielski:
The Animal Sounds Song
16. Język niemiecki
Piosnka Zwierzątka po niemiecku –
Puzzle
Szablon z osiołkiem do wykonania
Klasa 0
Katecheza 1
Katecheza 2
18. Audiobook Brzydkie
kaczątko
19. Domowe przedszkole
Co słychać na wsi?
20. Ćwiczenia gimnastyczne do wyboru
Dla najmłodzych przedszkolaków:
I dla tych trochę starszych:
Na koniec jeszcze piosenka z projektu eTwinning ONE SONG FOR
EACH MONTH (JEDNA PIEŚNA NA KAŻDY MIESIĄC) realizowanego w naszym przedszkolu
wraz z placówkami z Rumunii, Turcji, Hiszpanii i Słowacji.
If You're Happy | Super Simple
Songs
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz