poniedziałek, 20 kwietnia 2020

DBAMY O NASZĄ PLANETĘ - wprowadzenie litery Z,z



 W tym tygodniu w dniach od 20 do 24 kwietnia 2020 roku tematem kompleksowym będzie tematyka związana z dbaniem o naszą planetę.  22 kwietnia przypada także Dzień Ziemi, warto z tej okazji porozmawiać z dziećmi o naszej planecie, o tym jak możemy o nią dbać.

Jak mogą Państwo w codziennych aktywnościach wesprzeć swoje dziecko?
Poprzez codzienne aktywności i uczestnictwo w obowiązkach domowych warto utrwalać wie­dzę dzieci dotyczącą segregacji śmieci. Wesprze to nie tylko rozwój poznawczy dzieci i świado­mość ekologiczną, ale również umiejętności matematyczne. Podczas rozmów warto zadbać o świadomość ekologiczną dzieci – rozmawiać o potrzebach roślin i zwierząt, o tym, w jaki sposób człowiek ingeruje w środowisko. Warto przeliczać elementy w najbliższym otoczeniu, określać, czego jest więcej, a czego mniej.

1. Gdzie jest nasza planeta?

Rozwiąż rebus










Układ Słoneczny

Solar System for Kids in English to Learn

2. Prezentacja „Czyste powietrze wokół nas”


3. Spotkanie nie z tej ziemi – opowiadanie do czytania, sprawdzenie rozumienia czytanego tekstu.

4. Smog jak smok

Przyroda, która choruje




5. Zagadka – „Co mam na myśli?”
To substancja, bez której nikt z nas nie mógłby żyć. Jest potrzebna nie tylko ludziom, lecz także zwierzętom i roślinom. Występuje na całej kuli ziemskiej, ale tylko niewielka część nadaje się do spożycia przez ludzi. Poprzez proces parowania i skraplania jej część do nas wraca.

Po rozwiązaniu zagadki można ułożyć z liter lub napisać wyraz WODA



  
6.  Woda i jej znaczenie

Cykl hydrologiczny



Oszczędzaj wodę!

                                

7. Eksperyment „Ile wody nam ucieka?”
Odkręcamy kran w taki sposób, by woda kapała po kropelce do podstawionego naczynia. Prosimy dziecko, by oszacowało, ile wody może w ten sposób wylać się z kranu do naczynia w trakcie jednej godziny np. jedna szklanka. Swoje szacunki dziecko może zaznaczyć flamastrem. Można na zegarku ustalić czas z dzieckiem np. godzinę, tak aby samo pilnowało upływu czasu.  Wracamy do swoich zajęć.
Po wyznaczonym czasie  tłumaczymy dziecku, jak długo kapała woda, porównując ten czas np. do czasu trwania posiłku, bajki itp.  Sprawdzamy, czy udało się dzieciom po­prawnie oszacować ilość wody, która zebrała się w naczyniu. Rozmawiamy z dzieckiem o tym, że niedokręcony kran, zepsuta uszczelka itp. powodują marnowanie wody. Aby tego uniknąć, trzeba dokręcać krany, zakręcać wodę podczas mycia zębów, brać krótkie prysznice, zamiast przesiadywać w wannie.

8. Co to jest ekologia - wysłuchanie wiersza. Prezentacja wyrazu EKOLOGIA.  Omówienie znaczenia słowa ekologia. 


 Ekologia” W. Drabik
Ekologia- mądre słowo,
a co znaczy- powiedź, sowo?
Sowa chwilę pomyślała
i odpowiedź taką dała:
„To nauka o zwierzakach,
lasach, rzekach, ludziach, ptakach.
Mówiąc krótko, w paru zdaniach,
o wzajemnych powiązaniach
między nami, bo to wszystko
to jest nasze środowisko.
Masz je chronić i szanować”
- powiedziała mądra sowa....

















9. W kontakcie z naturą

10. Bajka edukacyjna - proekologiczna

11. Ekologiczny dom - bajka edukacyjna

12. Wysypiska śmieci

13. Puzzle „ Zanieczyszczenia świata”

14. Plakat „Nasza Ziemia"

15. Recykling




 Co to jest recykling?

Recykling - ekran interaktywny

Pan Sprzątalski - Porządkowo


16. Zdania ekologiczne – „Zasady ekologii” dla starszych przedszkolaków

17. Gry ekologiczne
Quiz „Czy wiesz jak dbać o przyrodę?”

Ekologia- „Na jaką głoskę?”

Ekologia – „Ćwiczymy pamięć”

18. „Czas dla Ziemi” – zabawa ruchowa.
Dziecko stoi przy ścianie. Na przeciwległej ścianie przyczepiamy duży symbol kuli ziemskiej i zegar lub planszę z ilustracją zegara. Tłumaczymy dziecku: Jeśli nie dbamy o naszą planetę, jej czas się kurczy. Aby była w dobrej kondycji, a dzięki niej również wszyscy ludzie na świecie, musimy pamiętać o ekologicznych nawykach. Za chwilę w zabawie, będzie można wydłużyć czas naszej symbolicznej Ziemi. Jeśli, waszym zdaniem, powiem zdanie prawdziwe – skacz raz do tyłu. Jeśli zdanie będzie fałszywe – robicie dwa skoki do przodu.

Propozycje zdań o tematyce ekologicznej:
Czyste powietrze jest potrzebne nie tylko ludziom, lecz także zwierzętom.
Rower nie produkuje spalin.
Torebki foliowe szybko się rozkładają i nie szkodzą przyrodzie.
Woda w oceanie może być brudna – to nikomu nie szkodzi.
Autobus jest bardziej ekologicznym środkiem transportu niż samochód, którym jedzie tylko jed­na osoba.
Filtry na kominach nie pomagają w oczyszczaniu dymu, który z nich leci.
Wylewanie ścieków z fabryk do rzeki szkodzi rybom.
Ludzie mogą się zatruć, jedząc ryby pływające w ściekach.

Zabawa kończy się w momencie, gdy dziecku uda się dotrzeć do sylwety Ziemi zawieszonej na ścianie. Jeśli podczas zabawy pojawią się rozbieżne zdania, należy wytłumaczyć niepewność.


19. „Akcja – segregacja”  







Segregacja śmieci

Film

Niebieski pojemnik

Brązowy pojemnik

Komu chcesz pomóc?


20. Jak powstaje szkło?




21. Drugie Życie Butelki PETulki


22. Gry "Segregujemy śmieci"




Ekologia – prawda czy fałsz


23. „Skąd się bierze prąd?”


                                                    





 Pstryk
Grzegorz Kasdepke
Na elektryczne urządzenia lepiej uważać…
– Uważaj, teraz będzie się działo – mruknął Dominik, włączając elektryczny czajnik. Zanim Junior zdążył podkulić ogon, w całym domu błysnęło, huknęło – a potem zapadła ciemność. I cisza. Przestało grać radio, przestały pracować lodówka i pralka, przestał działać komputer i nawet Junior przestał sapać, choć nie był przecież na prąd. Widać wszystko to zrobiło na nim spore wrażenie. Pierwsza odezwała się babcia Marysia.
– Dominik! – zawołała z dużego pokoju. – To twoja sprawka?!
– Prowadzę wykład – odkrzyknął dyplomatycznie Dominik.
– O czym?! – głos babci dochodził już z korytarza. – Nie mów, że o elektryczności!
– Mogę nie mówić… – mruknął Dominik.
– Hau! – dodał mu otuchy Junior.
Zza drzwi dobiegł ich szelest, trzask, odgłosy majstrowania przy elektrycznych korkach – i naraz z głośnika radia popłynęła muzyka, a lodówka wzdrygnęła się jak po przebudzeniu z krótkiej drzemki i znowu zaczęła pracować. Dominik i Junior zmrużyli oczy.
– Przecież tata ci mówił – zasapała babcia, wchodząc do kuchni – żebyś nie włączał tego czaj­nika, gdy pracuje pralka, tak?! Jutro przyjdą elektrycy i wszystko naprawią! A na razie trzeba uwa­żać! Bo przewody elektryczne w tym mieszkaniu są za słabe, i to dlatego! Chcesz wywołać pożar?!
– Hau! – uspokoił ją Junior.
Ale babcia Marysia nie była uspokojona; zakazała Dominikowi zabaw w kuchni, przez co dalsza część wykładu musiała się odbyć w łazience.
– Tak, z elektrycznością nie ma żartów – westchnął Dominik.
– Na przykład najgłupsze, co można zrobić, to suszyć sobie włosy w wannie. Bo jakby suszar­ka wpadła do wanny, to…
Junior zawył rozpaczliwie, dając do zrozumienia, że wie, co by się stało, gdyby suszarka wpa­dła do wanny.
– Tak samo głupie – kontynuował Dominik – jest wtykanie różnych przedmiotów do dziu­rek od kontaktu! Albo przecinanie przewodów elektrycznych! Jeżeli zobaczę kiedyś, że to robisz, to koniec, zakaz wychodzenia na spacery!
Junior, gdyby to było możliwe, podwinąłby nie tylko ogon, ale i uszy, nos oraz całego siebie.
– Niemądrze jest także – ciągnął zadowolony z siebie Dominik – ciągnąć za kabel jakiegoś urządzenia, żeby je wyłączyć, bo łatwo taki kabel przerwać! Ani podłączać zbyt wielu urządzeń do jednego gniazdka! I, i… słuchasz mnie?
– Hau… – odszczeknął zrezygnowany Junior.
– No tak, może to za dużo jak na jeden raz – zgodził się Dominik. – Najważniejsze jest jedno: nie wolno bawić się elektrycznością! Zrozumiałeś?
– Hau! – zapewnił Junior. Po czym podskoczył wysoko, pstryknął nosem wyłącznik światła – i wykład został zakończony.
O elektryczności można mówić jeszcze długo. Czas, start!

Po przeczytaniu opowiadania należy prowadzić rozmowę z dziećmi:
·         Jak nazywali się bohaterowie opowiadania?
·         Kim byli?
·         Dlacze­go po włączeniu czajnika zgasło światło w całym mieszkaniu?
·         Jakie ważne informacje dotyczące bezpiecznego postępowania z urządzeniami elektrycznymi chłopiec przekazał Juniorowi?
·         Jak my­ślicie, czy dzieci mogą samodzielnie posługiwać się urządzeniami elektrycznymi?



        


              




Można także utrwalić z dziećmi wiersz „Pstryk” Julian Tuwima

Nie taki prąd straszny

24. Wprowadzenie litery „Z jak zegar” 



Prezentacja litery w wyrazie. Dzieci dzielą wyraz na sylaby – wyklaskuje zgodnie z modelem sylabowym: ze-gar,  liczy sylaby zawarte w wyrazie ( można też dokonać podziału na sylaby, np. poprzez tupanie, dotykanie podłogi palcem itp.). Następnie wskazuje na planszy model głoskowy wyrazu z pól niebieskich (spółgłoski) i czerwonych (samogłoski) i prowadzimy zabawę z analizą głoskową analogicznie jak w przypadku analizy sylabowej. Dzieci przeliczają głoski, wspomagając się polami na planszy. Wyszukują głoski odpowiadające literom, które już znają.

Grupa „0”
Pre­zentacja sposobu pisania liter Z i z. Zwrócenie uwagi dzieci na kierunek pisania litery oraz na jej miejsce w liniaturze.

Na koniec dzieci mogą ulepić z plasteliny,  ułożyć ze sznurka, skakanki itp. litery Z,z.

  






 „Jakie to słowo?” – zabawa językowa.
Wypowiadanie wyrazów, w których głoska z jest na początku, w środku lub na końcu wyrazu.


Gra „Znajdź literki”

Zegar


Która godzina?

25. Zabawy matematyczne




Rakieta i liczby

Różnice

Przelej mleko


26. Zabawy muzyczne

Piosenka do utrwalenia - W UKŁADZIE SŁONECZNYM

Piosenka „Sortowanie śmieci”

Eko Instrumenty
Dzieci mogą wykonać eko-instrumenty: gitarę z pudełka po chusteczkach, rolki po papierze toaletowym i gumki recepturki; grzechotkę z plastykowych łyżeczek i jajek po "Jajku niespodziance", owiniętych taśmą; fletnię ze sklejonych słomek. Za pomocą owych instrumentów, tworzą akompaniament do piosenki. 


27. Zabawy plastyczne


„Kartka Eco”  - Ręko-czyny z Jagodą. Warsztaty online.


Planeta Ziemia - rosnące farby.
Do stworzenia planety za pomocą rosnących farb będziecie potrzebować: szablon ziemi poniżej link do wydruku, dwie kartki techniczne A4, rosnące farby w kolorze zielonym i niebieskim, przepis również poniżej na filmie potrzebna będzie: (sól, mąka, woda), patyczki do mieszania lub pędzelki, mikrofala lub piekarnik. Na wykończenie pracy biała i czarna farba. Masę bazową na rosnące farby możemy zabarwić barwnikami spożywczymi, startą kredą lub farbami.
Inna opcja to stworzenie pracy plastycznej z podstawowej masy bez kolorów i po wypieczeniu pomalowanie rysunku farbami. W taki sposób uzyskamy podobny efekt rysunku 3D.


Szablony do wydrukowania

1



2 






Stwórzcie własny Układ Słoneczny

Jak narysować i pokolorować Układ Słoneczny

Jak zrobić rakietę


28. Zabawy ruchowe


29. Zabawy logopedyczne – ćwiczenia oddechowe



Kosmos wycinamy x 2 z bloku technicznego, do tego kosmonautę x 2 i kawałek rureczki i żyłki bądź sznurka. Wycinamy elementy, następnie kosmonautę sklejamy z rureczką umieszczoną poziomo w pasie. Przewlekamy sznurek/żyłkę przez środek i wkładamy go pomiędzy 2 części kosmosu, którą także sklejamy. Możemy dmuchać przez rurkę, bądź bezpośrednio ustami.


Krótki filmik pokazowy:



30. Eksperymenty z wodą

CO PŁYWA, A CO TONIE? 




31. Karty pracy- do wyboru
























32. Gry i bajki edukacyjne związane z tematyką

Rakieta

Puzzle

Labirynt ekologiczny

Zanieczyszczenie rzek - bajka


33. Język angielski:
Link do ćwiczeń dla zerówki:
http://chomikuj.pl/Rodeo123/J*c4*99zyk+angielski


34. Religia:


"0"

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz