W tym tygodniu w dniach od 20 do
24 kwietnia 2020 roku tematem kompleksowym będzie tematyka związana z dbaniem
o naszą planetę. 22 kwietnia przypada także
Dzień Ziemi, warto z tej okazji porozmawiać z dziećmi o naszej planecie, o tym
jak możemy o nią dbać.
Jak mogą Państwo w
codziennych aktywnościach wesprzeć swoje dziecko?
Poprzez codzienne aktywności i uczestnictwo w obowiązkach domowych warto utrwalać wiedzę dzieci dotyczącą segregacji śmieci. Wesprze to nie tylko rozwój poznawczy dzieci i świadomość ekologiczną, ale również umiejętności matematyczne. Podczas rozmów warto zadbać o świadomość ekologiczną dzieci – rozmawiać o potrzebach roślin i zwierząt, o tym, w jaki sposób człowiek ingeruje w środowisko. Warto przeliczać elementy w najbliższym otoczeniu, określać, czego jest więcej, a czego mniej.
1.
Gdzie jest nasza planeta?
Poprzez codzienne aktywności i uczestnictwo w obowiązkach domowych warto utrwalać wiedzę dzieci dotyczącą segregacji śmieci. Wesprze to nie tylko rozwój poznawczy dzieci i świadomość ekologiczną, ale również umiejętności matematyczne. Podczas rozmów warto zadbać o świadomość ekologiczną dzieci – rozmawiać o potrzebach roślin i zwierząt, o tym, w jaki sposób człowiek ingeruje w środowisko. Warto przeliczać elementy w najbliższym otoczeniu, określać, czego jest więcej, a czego mniej.
Rozwiąż rebus
Układ
Słoneczny
Solar
System for Kids in English to Learn
2.
Prezentacja „Czyste powietrze wokół nas”
3.
Spotkanie nie z tej ziemi – opowiadanie do czytania, sprawdzenie rozumienia
czytanego tekstu.
4.
Smog jak smok
Przyroda,
która choruje
5.
Zagadka – „Co mam na myśli?”
To
substancja, bez której nikt z nas nie mógłby żyć. Jest potrzebna nie tylko
ludziom, lecz także zwierzętom i roślinom. Występuje na całej kuli ziemskiej,
ale tylko niewielka część nadaje się do spożycia przez ludzi. Poprzez proces
parowania i skraplania jej część do nas wraca.
6. Woda i jej znaczenie
Cykl
hydrologiczny
Oszczędzaj
wodę!
7.
Eksperyment „Ile wody nam ucieka?”
Odkręcamy
kran w taki sposób, by woda kapała po kropelce do podstawionego naczynia. Prosimy
dziecko, by oszacowało, ile wody może w ten sposób wylać się z kranu do
naczynia w trakcie jednej godziny np. jedna szklanka. Swoje szacunki dziecko
może zaznaczyć flamastrem. Można na zegarku ustalić czas z dzieckiem np. godzinę,
tak aby samo pilnowało upływu czasu. Wracamy
do swoich zajęć.
Po
wyznaczonym czasie tłumaczymy dziecku,
jak długo kapała woda, porównując ten czas np. do czasu trwania posiłku, bajki
itp. Sprawdzamy, czy udało się dzieciom
poprawnie oszacować ilość wody, która zebrała się w naczyniu. Rozmawiamy z
dzieckiem o tym, że niedokręcony kran, zepsuta uszczelka itp. powodują
marnowanie wody. Aby tego uniknąć, trzeba dokręcać krany, zakręcać wodę podczas
mycia zębów, brać krótkie prysznice, zamiast przesiadywać w wannie.
8.
Co to jest ekologia - wysłuchanie wiersza. Prezentacja wyrazu EKOLOGIA. Omówienie znaczenia słowa ekologia.
Ekologia”
W. Drabik
Ekologia- mądre słowo,
a co znaczy- powiedź, sowo?
Sowa chwilę pomyślała
i odpowiedź taką dała:
„To nauka o zwierzakach,
lasach, rzekach, ludziach, ptakach.
Mówiąc krótko, w paru zdaniach,
o wzajemnych powiązaniach
między nami, bo to wszystko
to jest nasze środowisko.
Masz je chronić i szanować”
- powiedziała mądra sowa....
Ekologia- mądre słowo,
a co znaczy- powiedź, sowo?
Sowa chwilę pomyślała
i odpowiedź taką dała:
„To nauka o zwierzakach,
lasach, rzekach, ludziach, ptakach.
Mówiąc krótko, w paru zdaniach,
o wzajemnych powiązaniach
między nami, bo to wszystko
to jest nasze środowisko.
Masz je chronić i szanować”
- powiedziała mądra sowa....
9.
W kontakcie z naturą
10.
Bajka edukacyjna - proekologiczna
11.
Ekologiczny dom - bajka edukacyjna
12.
Wysypiska śmieci
13.
Puzzle „ Zanieczyszczenia świata”
14.
Plakat „Nasza Ziemia"
15.
Recykling
Recykling
- ekran interaktywny
Pan
Sprzątalski - Porządkowo
16.
Zdania ekologiczne – „Zasady ekologii” dla starszych przedszkolaków
17.
Gry ekologiczne
Quiz
„Czy wiesz jak dbać o przyrodę?”
Ekologia- „Na jaką głoskę?”
Ekologia
– „Ćwiczymy pamięć”
18.
„Czas dla Ziemi” – zabawa ruchowa.
Dziecko
stoi przy ścianie. Na przeciwległej ścianie przyczepiamy duży symbol kuli
ziemskiej i zegar lub planszę z ilustracją zegara. Tłumaczymy dziecku: Jeśli nie dbamy o naszą planetę, jej czas
się kurczy. Aby była w dobrej kondycji, a dzięki niej również wszyscy ludzie na
świecie, musimy pamiętać o ekologicznych nawykach. Za chwilę w zabawie, będzie
można wydłużyć czas naszej symbolicznej Ziemi. Jeśli, waszym zdaniem, powiem
zdanie prawdziwe – skacz raz do tyłu. Jeśli zdanie będzie fałszywe – robicie
dwa skoki do przodu.
Propozycje
zdań o tematyce ekologicznej:
Czyste powietrze jest
potrzebne nie tylko ludziom, lecz także zwierzętom.
Rower nie produkuje
spalin.
Torebki foliowe szybko
się rozkładają i nie szkodzą przyrodzie.
Woda w oceanie może być
brudna – to nikomu nie szkodzi.
Autobus jest bardziej
ekologicznym środkiem transportu niż samochód, którym jedzie tylko jedna
osoba.
Filtry na kominach nie
pomagają w oczyszczaniu dymu, który z nich leci.
Wylewanie ścieków z
fabryk do rzeki szkodzi rybom.
Ludzie mogą się zatruć,
jedząc ryby pływające w ściekach.
Zabawa
kończy się w momencie, gdy dziecku uda się dotrzeć do sylwety Ziemi zawieszonej
na ścianie. Jeśli podczas zabawy pojawią się rozbieżne zdania, należy
wytłumaczyć niepewność.
19.
„Akcja – segregacja”
Segregacja
śmieci
Film
Niebieski
pojemnik
Brązowy
pojemnik
Komu
chcesz pomóc?
20.
Jak powstaje szkło?
21. Drugie Życie Butelki PETulki
22.
Gry "Segregujemy śmieci"
Ekologia
– prawda czy fałsz
23.
„Skąd się bierze prąd?”
Grzegorz Kasdepke
Na elektryczne
urządzenia lepiej uważać…
– Uważaj, teraz
będzie się działo – mruknął Dominik, włączając elektryczny czajnik. Zanim
Junior zdążył podkulić ogon, w całym domu błysnęło, huknęło – a potem zapadła
ciemność. I cisza. Przestało grać radio, przestały pracować lodówka i pralka,
przestał działać komputer i nawet Junior przestał sapać, choć nie był przecież
na prąd. Widać wszystko to zrobiło na nim spore wrażenie. Pierwsza odezwała się
babcia Marysia.
– Dominik! – zawołała
z dużego pokoju. – To twoja sprawka?!
– Prowadzę wykład –
odkrzyknął dyplomatycznie Dominik.
– O czym?! – głos
babci dochodził już z korytarza. – Nie mów, że o elektryczności!
– Mogę nie mówić… –
mruknął Dominik.
– Hau! – dodał mu
otuchy Junior.
Zza drzwi dobiegł ich
szelest, trzask, odgłosy majstrowania przy elektrycznych korkach – i naraz z
głośnika radia popłynęła muzyka, a lodówka wzdrygnęła się jak po przebudzeniu z
krótkiej drzemki i znowu zaczęła pracować. Dominik i Junior zmrużyli oczy.
– Przecież tata ci
mówił – zasapała babcia, wchodząc do kuchni – żebyś nie włączał tego czajnika,
gdy pracuje pralka, tak?! Jutro przyjdą elektrycy i wszystko naprawią! A na
razie trzeba uważać! Bo przewody elektryczne w tym mieszkaniu są za słabe, i
to dlatego! Chcesz wywołać pożar?!
– Hau! – uspokoił ją
Junior.
Ale babcia Marysia
nie była uspokojona; zakazała Dominikowi zabaw w kuchni, przez co dalsza część
wykładu musiała się odbyć w łazience.
– Tak, z
elektrycznością nie ma żartów – westchnął Dominik.
– Na przykład
najgłupsze, co można zrobić, to suszyć sobie włosy w wannie. Bo jakby suszarka
wpadła do wanny, to…
Junior zawył
rozpaczliwie, dając do zrozumienia, że wie, co by się stało, gdyby suszarka wpadła
do wanny.
– Tak samo głupie –
kontynuował Dominik – jest wtykanie różnych przedmiotów do dziurek od
kontaktu! Albo przecinanie przewodów elektrycznych! Jeżeli zobaczę kiedyś, że
to robisz, to koniec, zakaz wychodzenia na spacery!
Junior, gdyby to było
możliwe, podwinąłby nie tylko ogon, ale i uszy, nos oraz całego siebie.
– Niemądrze jest
także – ciągnął zadowolony z siebie Dominik – ciągnąć za kabel jakiegoś
urządzenia, żeby je wyłączyć, bo łatwo taki kabel przerwać! Ani podłączać zbyt
wielu urządzeń do jednego gniazdka! I, i… słuchasz mnie?
– Hau… – odszczeknął
zrezygnowany Junior.
– No tak, może to za
dużo jak na jeden raz – zgodził się Dominik. – Najważniejsze jest jedno: nie
wolno bawić się elektrycznością! Zrozumiałeś?
– Hau! – zapewnił
Junior. Po czym podskoczył wysoko, pstryknął nosem wyłącznik światła – i wykład
został zakończony.
O elektryczności można mówić jeszcze długo. Czas, start!
Po przeczytaniu opowiadania należy prowadzić rozmowę z dziećmi:
·
Jak nazywali się
bohaterowie opowiadania?
·
Kim byli?
·
Dlaczego po włączeniu
czajnika zgasło światło w całym mieszkaniu?
·
Jakie ważne informacje
dotyczące bezpiecznego postępowania z urządzeniami elektrycznymi chłopiec
przekazał Juniorowi?
·
Jak myślicie, czy
dzieci mogą samodzielnie posługiwać się urządzeniami elektrycznymi?
Można także utrwalić z dziećmi
wiersz „Pstryk” Julian Tuwima
Nie taki prąd straszny
24. Wprowadzenie litery „Z jak zegar”
Prezentacja litery w wyrazie. Dzieci dzielą wyraz na sylaby –
wyklaskuje zgodnie z modelem sylabowym: ze-gar, liczy sylaby zawarte w wyrazie ( można też
dokonać podziału na sylaby, np. poprzez tupanie, dotykanie podłogi palcem itp.).
Następnie wskazuje na planszy model głoskowy wyrazu z pól niebieskich (spółgłoski)
i czerwonych (samogłoski) i prowadzimy zabawę z analizą głoskową analogicznie
jak w przypadku analizy sylabowej. Dzieci przeliczają głoski, wspomagając się
polami na planszy. Wyszukują głoski odpowiadające literom, które już znają.
Grupa
„0”
Prezentacja
sposobu pisania liter Z i z. Zwrócenie uwagi dzieci na kierunek pisania litery
oraz na jej miejsce w liniaturze.
Na
koniec dzieci mogą ulepić z plasteliny,
ułożyć ze sznurka, skakanki itp. litery Z,z.
„Jakie to słowo?” – zabawa językowa.
Wypowiadanie
wyrazów, w których głoska z jest na początku, w środku lub na końcu wyrazu.
Gra
„Znajdź literki”
Zegar
Która
godzina?
25.
Zabawy matematyczne
Rakieta
i liczby
Różnice
Przelej
mleko
26.
Zabawy muzyczne
Piosenka
do utrwalenia - W UKŁADZIE SŁONECZNYM
Piosenka
„Sortowanie śmieci”
Eko
Instrumenty
Dzieci
mogą wykonać eko-instrumenty: gitarę z pudełka po chusteczkach, rolki po
papierze toaletowym i gumki recepturki; grzechotkę z plastykowych łyżeczek i
jajek po "Jajku niespodziance", owiniętych taśmą; fletnię ze
sklejonych słomek. Za pomocą owych instrumentów, tworzą akompaniament do
piosenki.
27.
Zabawy plastyczne
„Kartka Eco” - Ręko-czyny z Jagodą. Warsztaty online.
Planeta Ziemia - rosnące farby.
Do
stworzenia planety za pomocą rosnących farb będziecie potrzebować: szablon
ziemi poniżej link do wydruku, dwie kartki techniczne A4, rosnące farby w
kolorze zielonym i niebieskim, przepis również poniżej na filmie potrzebna
będzie: (sól, mąka, woda), patyczki do mieszania lub pędzelki, mikrofala lub
piekarnik. Na wykończenie pracy biała i czarna farba. Masę bazową na rosnące
farby możemy zabarwić barwnikami spożywczymi, startą kredą lub farbami.
Inna
opcja to stworzenie pracy plastycznej z podstawowej masy bez kolorów i po
wypieczeniu pomalowanie rysunku farbami. W taki sposób uzyskamy podobny efekt
rysunku 3D.
Stwórzcie
własny Układ Słoneczny
Jak
narysować i pokolorować Układ Słoneczny
Jak
zrobić rakietę
28.
Zabawy ruchowe
29.
Zabawy logopedyczne – ćwiczenia oddechowe
Kosmos wycinamy x 2 z bloku technicznego, do
tego kosmonautę x 2 i kawałek rureczki i żyłki bądź sznurka. Wycinamy elementy,
następnie kosmonautę sklejamy z rureczką umieszczoną poziomo w pasie.
Przewlekamy sznurek/żyłkę przez środek i wkładamy go pomiędzy 2 części kosmosu,
którą także sklejamy. Możemy dmuchać przez rurkę, bądź bezpośrednio ustami.
Krótki filmik pokazowy:
30.
Eksperymenty z wodą
CO
PŁYWA, A CO TONIE?
31.
Karty pracy- do wyboru
32.
Gry i bajki edukacyjne związane z tematyką
Rakieta
Puzzle
Labirynt
ekologiczny
Zanieczyszczenie
rzek - bajka
33. Język angielski:
Przedszkole
Film "Św. Faustyna"
https://www.youtube.com/watch?v=WJ9c0lJPCRQ&feature=share&fbclid=IwAR3-xbb5qFTjuHrDy7HrtKKrIGaR3jY73behDiieSS3maxBTSXSo0Bn5LdM
Piosenka: Mała Armia-Faustyna
https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=ZrMBAP9gtlA&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2BiQyaXe7BXzusDLuWBb7iRNuS_OKxyzq6p2kmYdDaP2nhuN7V0cAqnOo
Kolorowanka:
http://www.supercoloring.com/coloring-pages/divine-mercy?fbclid=IwAR0Tj-dUrLJb6EkzTIVMRWa38R2VtCYwWptF-cXPafedzL1GsuMqcIt9grI
Film "Św. Faustyna"
https://www.youtube.com/watch?v=WJ9c0lJPCRQ&feature=share&fbclid=IwAR3-xbb5qFTjuHrDy7HrtKKrIGaR3jY73behDiieSS3maxBTSXSo0Bn5LdM
Piosenka: Mała Armia-Faustyna
https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=ZrMBAP9gtlA&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2BiQyaXe7BXzusDLuWBb7iRNuS_OKxyzq6p2kmYdDaP2nhuN7V0cAqnOo
Kolorowanka:
http://www.supercoloring.com/coloring-pages/divine-mercy?fbclid=IwAR0Tj-dUrLJb6EkzTIVMRWa38R2VtCYwWptF-cXPafedzL1GsuMqcIt9grI
"0"
Katecheza:
Zmartwychwstanie [Klasy 0-IV]
https://diecezjasandomierska.pl/katecheza-zmartwychwstanie-klasy-0-iv/?fbclid=IwAR3oku5Nmux-7VsAveZnjbtgVZ4maPBwsWX5Yz515dJBUDj7fah3XvAshBU
https://diecezjasandomierska.pl/katecheza-zmartwychwstanie-klasy-0-iv/?fbclid=IwAR3oku5Nmux-7VsAveZnjbtgVZ4maPBwsWX5Yz515dJBUDj7fah3XvAshBU
Katecheza:
św. Faustyna i Boże Miłosierdzie
https://diecezjasandomierska.pl/katecheza-sw-faustyna-i-boze-milosierdzie-klasy-0-iv/?fbclid=IwAR3mHeC5dLm59JpKK2S8BJ4M5v1Q-ugoyKLHcuF_Y8nbwKz7XQ90nnf7X8Q
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz