wtorek, 14 kwietnia 2020

PRACA ROLNIKA





W tym tygodniu od 14 do  17 kwietnia 2020 roku tematem przewodnim jest Praca Rolnika. Chociaż jest to tematyka bardzo nam bliska należy podkreślić tę ciężką i potrzebną pracę, bo praca na roli to trudne zajęcie... 

PRACA ROLNIKA

1. Zagadka
Słońce go budzi, słońce żegna,
gdy praca kończy się powszednia.
Smak tego trudu czujesz w chlebie,
ten trud dla wszystkich i dla Ciebie.
Odpowiedź: rolnik

Starsze przedszkolaki
O czym będziemy rozmawiać w tym tygodniu?  Pierwsze głoski z tych wyrazów dadzą nam rozwiązanie.


RAKIETA



OKO


LALKA

NUTY


IGŁA


KOT.

Na początku dzieci dzielą wyrazy na sylaby, a następnie na głoski.  Mogą przepisać pierwsze głoski z naszych wyrazów i spróbować odczytać. Odp. ROLNIK




2. Co robi rolnik ?

Wiersz pt. „Rolnik” autor Zbigniew Dmitroca.

Rolnik rano rusza w pole
Orać pługiem czarną rolę,
Sieje zboże i buraki,
Z których później są przysmaki.

Rozmowa na temat wiersza;
- Dokąd rusza rano rolnik?
- Co robi rolnik w polu?
- Po co rolnik sieje zboże?

3. Jak wygląda praca rolnika wiosną, latem, jesienią i zimą? – dzieci przyglądają się obrazkom opowiadają ich treść. 
















Praca rolnika - filmy

4. Maszyny rolnicze – nazwy maszyn i narzędzi rolniczych, dzieci mogą dzielić na sylaby, następnie na głoski, oznaczać pierwszą i ostatnią głoskę w wyrazie, tworzyć zdania.
Traktory  i maszyny rolnicze

5. Co robi rolnik? – ćwiczenia w czytaniu, zabawa słownikowa. Dokończ zdania.
Co robi rolnik?
Rolnik od rana… ;
Rolnik dba o …. ;
Praca rolnika jest … .

6. Praca rolnika praca rolnika kiedyś , a jak dziś.





Praca rolnika dawniej i dziś

Orka z końmi

Żniwa


7. Wyprawa w pole


8. Jak rosną rośliny?









9. Skąd się biorą produkty ekologiczne?
Opowiadanie

Film

10.  I Want To Be A Farmer - Kids Dream Job - Can You Imagine That?


11. Po co uprawiamy? Jakie przysmaki dają nam rolnicy?



Historyjki obrazkowe można opowiadać, wydrukować (dzieci mogą układać  w odpowiedniej kolejności) lub mogą same narysować drogę powstawania danego produktu. Niżej w kartach pracy dostepne są też czarno-białe kolorowanki.


„ Abecadło o chlebie” autor: Władysław Bełza

ABC
Chleba chcę
Lecz i wiedzieć mi się godzi,
Z czego też to chleb się rodzi.
DEF
Naprzód siew:
Rolnik orze ziemię czarną
I pod skibę rzuca ziarno
GHI
Ziarno w lot
Zakiełkuje w ziemi łonie
I kłos buja na zagonie
JKL
Gdy już cel
Osiągnięty gospodarza
Zboże wiozą do młynarza.
ŁMN
Każde źdźbło
Za obrotem kół, kamienia
W białą, w białą mąkę się zamienia
OPR
To już kres!
Z młyna piekarz mąkę bierze
I na zacier rzuca w dzieże.
STU
I co tchu
W piec ogromny wkłada ciasto
By chleb miały wieś i miasto.
WYZ
I chleb wnet!
Patrzcie, ile rąk potrzeba, aby mieć kawałek chleba.

Pytania: kto przyczynia się do tego, że mamy chleb? Jak nazywają się te zawody? Gdzie kupujemy chleb?


OD ZIARENKA DO BOCHENKA










Jak się robi chleb?

Bajka o kromce chleba wyrzuconej do śmieci. (Tekst, który uczy szacunku do tego, co mamy) Autor: Jolanta Horodecka-Wieczorek. 
https://miastodzieci.pl/wp-content/uploads/2017/05/baker-158355_1280.jpg
Leżała raz kromka chleba
W szkolnym koszu od śmieci
I wzdychała pełna żalu,
Że ją wyrzuciły dzieci.
Aż tu nagle poza sobą
Jakieś szmery usłyszała.
A kiedy się odwróciła
Bułkę maślaną ujrzała.
– Nie rozpaczaj –rzekła bułka.
– Coś ci powiem w tajemnicy:
Musimy się stąd wydostać,
By się znaleźć na ulicy.
– Tam znajdziemy biednych ludzi,
Których widok nasz ucieszy,
Albo radość zapanuje
Pośród głodnej ptasiej rzeszy.
– A myślałam, że tu uschnę!
Rzekła kromka uśmiechnięta
– Chodźmy zatem szukać ludzi
Tych, co jedzą chleb od święta!
Na ulicy babcia z wnuczką
Ledwie z bułką chleb ujrzała
Kromkę z powagą podniosła
I ją z czcią pocałowała.
Ola widząc to spytała:
– Czemu babcia chleb całuje?
On na ziemi leżał brudny,
Jeszcze babcia się zatruje!
– Nie znasz, wnusiu, obyczaju,
Który zanikł w naszym kraju!
Dawniej chleba brakowało,
Więc tak się go szanowało.
Kiedy babcia chleb kruszyła
I ptaszynom go rzucała
Bułka Oli się skłoniła
I tak oto powiedziała:
– Proszę, też mnie pokrusz, Olu!
I na trawę rzuć wróbelkom
Sprawisz tym głodnym ptaszynom
Na śniadanie radość wielką.
– I też nigdy nie wyrzucaj
Chleba do kosza od śmieci!
Wpierw dokoła się rozejrzyj
Czy tam nie ma głodnych dzieci!
– Babcia bowiem miała rację,
Że należy chleb szanować,
A jak się go ma za dużo
Trzeba innym podarować!


OD BURAKA DO LIZAKA  








Rolnik i Wyprawa do cukrowni

Rozmowa o szkodliwości dużej ilości słodyczy, zwrócenie uwagi na wiele chorób, które wywołane są przez nadmierne spożywanie słodyczy tj. otyłość, choroby zębów, cukrzyca (wyjaśnienie, że nadmiar cukru w organizmie jest szkodliwy i powoduje złe samopoczucie) Odpowiedz na pytanie:  Czy jedzenie słodyczy jest zdrowe?

JAK POWSTAJE MIÓD?









ŻYCIE PSZCZÓŁ

Z kamerą wśród pszczół |
Odcinek 1

Odcinek 2

Odcinek 3





JAK POWSTAJE OLIWA?











JAK POWSTAJE WEŁNA?








JAK POWSTAJE SER I MLEKO? 

























JAK POWSTAJE POPCORN?




12. Zabawa dydaktyczna „Prawda czy fałsz?’ młodszym dzieciom należy przeczytać zdanie, starsze czytają samodzielnie, mogą też wymyślać swoje zdania. Jeśli zdanie jest prawdziwe, dziecko klaszcze w ręce, jeśli jest ono fałszywe wstają i tupią.

• Wieś jest większa od miasta.
• Zima zbieramy z pola zboże.
• Krowy jedzą cukierki i ciasto.
• Traktor to maszyna do robienia naleśników.
• Jabłka rosną na grządce. itp.

13. Zabawa słowna – „Rzucam Ci piłkę i mówię część słowa , a TY mi powiedz, jaka jest druga połowa”. Mówimy pierwszą sylabę wyrazu i rzucamy piłeczką do dziecka, a dziecko łapie piłkę i kończy wyraz, niech wyrazy będą związane z wiejską tematyką np. trak-tor, kom-bajn, bro-ny, za-gro-da, rol-nik, kro-wa, ku-ra itd.

14. Zabawy matematyczne
Kodowanie

Zapamiętaj układ obrazków – ćwiczenia pamięci

Pory roku

15. Zabawy plastyczne

Jak narysować traktor

Zrób to sam – karty do gry Piotruś – dla najmłodszych

Kolorowanki na wsi online


16. Ćwiczenia i zabawy ruchowe
Piosenka olimpiada

17. Zabawy muzyczne
Rolnik sam w dolinie

Wirtualne cymbałki

Sprawdź swój słuch i pamięć

18. Angielskie słówka


Za oknem mamy piękną wiosnę, więc można w tym tygodniu posłuchać i utrwalać opisywanie pogody w języku angielskim.
It’s sunny.– Jest słonecznie.
It’s rainy.– Jest deszczowo.
It’s cloudy.– Jest pochmurnie.
It’s snowy.– Pada śnieg.
How’s the weather?– Jaka jest pogoda?


19. Zabawy kulinarne.

Przepis na cisteczka 



20. Zabawy logopedyczne 


Zwierzątka na wsi


21. Karty pracy (do wyboru)


FARMA 1


FARMA 2

FARMA 3



ELEMENTY DO FARMY






























22. Bajki i gry edukacyjne związane z tematyką
Praca farmera – seria bajek

Zwierzęta na wsi

Kury i kogut - film edukacyjny dla dzieci o ptakach hodowlanych 

MAŁA CZERWONA KURKA | Bajki po Polsku | Bajka i opowiadania na Dobranoc 

Zbuduj swój dom

Gry wieś

Gra traktorek

Puzzle

Gra ławice ryb

Film - Wesoła farma

Domowe przedszkole „Co słychać na wsi?”


23. Język angielski
Count And Move (HD) | Super Simple Songs
https://www.youtube.com/watch?v=Aq4UAss33qA

Angielskie słówka w obrazkach - Zwierzęta hodowlane 2 (Farm animals)


Grupa "0"
Linki do nagrań - dostęp do wszystkich nagrań z płyty łącznie z historyjkami i ćwiczeniami. Piosenki, rymowanki oraz historyjki. Należy wybrać kategorię przedszkole, wybrać tytuł „Bugs Team starter” a następnie kliknąć piosenki, rymowanki lub historyjki.

Pozostałe nagrania do podręcznika – ćwiczenia.

Piosenka „Vegetable song”


24.Religia

MAŁE ANIOŁKI - SYN BOŻY


Grupa  0
Katecheza: Msza Święta pamiątką Ostatniej Wieczerzy




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz