poniedziałek, 27 kwietnia 2020

TAJEMNICE KSIĄŻEK wprowadzenie litery F, f.






W ostatnim tygodniu kwietnia będziemy rozmawiać o tym, jakie miejsce zajmują książki w naszym życiu, do cze­go służą, jakie informacje można w nich znaleźć. Dzieci poznają literę f, F, będą ją pisać samodzielnie i po śladzie oraz w liniaturze.

Jak mogą Państwo w codziennych aktywnościach wesprzeć swoje dziecko?
Przede wszystkim, aby wszechstronnie rozwijać zdolności, wrażliwość, empatię i zaintereso­wanie literaturą – warto dziecku czytać książki, zgodnie z jego zainteresowaniami. Można prosić dziecko, aby opowiedziało treść znanej baśni lub wymyśliło własną a nawet można stworzyć swój własny komiks (informacje niżej). W codziennych sytuacjach warto pokazywać dziecku prawdziwe pieniądze, przeliczać, określać, co można za nie kupić. Jeśli tylko będzie można odwiedzajcie gminną i szkolną bibliotekę, w których nasze przedszkolaki są częstymi gośćmi, warto tam pójść z dzieckiem, założyć kartę czytelnika i jak najczęściej z niej korzystać (oczywiście ci, którzy jeszcze tego nie zrobili).

Z niej w szkole i w domu,
nauczysz się wiele.
Szanuj ją i kochaj,
jest twym przyjacielem.

2. Dzieci odpowiadają – „Co to jest książka”? Najpierw wypowiadają się dzieci, później można oglądnąć poniższy filmik.

3. Wiersz „Wieki skarb”  Barbara Stefania Kossuth

Mam przyjaciela – wielki skarb,
największą radość w świecie.
Któż to? Aha, nie powiem, nie…
Z łatwością odgadniecie.
Chciałbym z nim przebyć cały dzień, lecz mi nie daje niania.
– Ej, Jurku, chodź, na spacer czas,
dość tego już czytania.
Tak, książka to przyjaciel mój –
przyjaciel prawie żywy.



On opowiada cudów moc,
o świecie prawi dziwy.
O górach, morzach niesie wieść,
o naszej własnej ziemi,
wypowie wiersz lub cudną baśń –
czym? – Literkami swymi.
Więc cieszę się, że książkę mam.
Och, czytać pragnę wiele!
Nie niszczę ich, bo książki me –
najlepsi przyjaciele.

4. „Jak powstaje książka Maciej Bennewicz

Pan drukarz zaczerpnął białą maź i wylał ją na kwadratowe sito.
– To jest pulpa – powiedział uroczystym tonem. – Dawniej robiło się ją ze starych szmat – rozdrobnionych i rozpuszczonych, a teraz robi się ją z drewna. Te białe włókna to celuloza. Nadmiar wody ocieka i po wyschnięciu tworzy się papier.
Dzieci z niecierpliwością przyglądały się ruchom pana drukarza. Drewniany kołowrót po­dobny do dziadka do orzechów, tylko większy, zgrzytnął i dwie grube deski ścisnęły sitko, na które przed chwilą wylała się papierowa pulpa.
– Oto wyschnięta pojedyncza kartka. – Pan Borys, pracownik muzeum, podał dzieciom dwie grube kartki. – Właśnie z powodu sposobu, w jaki powstawał dawniej papier, nazwano go papierem czerpanym. Był bardzo drogi. Dlatego także książki były bardzo drogie. Wszystko wykonywano ręcznie. Z kotła zaczerpywano pulpę, a następnie na sicie, przygnieciona prasą, czyli ciężkimi deskami, ociekała z wody. Po wyschnięciu powstawała kartka, jak ta.
Najpierw Ada, a potem Adam zaczerpnęli białą maź z beczki, a potem po kolei kręcili wiel­kim kołowrotem prasy, aby wycisnąć z sita nadmiar wody. Po chwili ich kartki schły na sznurku.
A taki sposób powstawały pierwsze książki. Pan drukarz usiadł przy wielkim biurku, za­ostrzył gęsie pióro, umoczył w atramencie w specjalnym zbiorniczku zwanym kałamarzem i napisał imiona: Ada i Adam.
– A teraz wasza kolej – powiedział i dodał: – Każde pióro służyło do innego rodzaju atra­mentu. Kolory atramentów wytwarzano ze sproszkowanych roślin i minerałów. Najdroższy był niebieski. Najdroższy, gdyż najtrudniej było zdobyć odpowiednie minerały.
Dzieci napisały gęsim piórem swoje imiona. Adam narysował również uśmiechniętą buźkę, Ada zaś pyszczek kota. Wujek Alfred złożył zamaszysty podpis z piękną literką A, którą ozdobił gałązką i kwiatkiem.
– Prawdziwa rewolucja w drukarstwie nastąpiła jednak znacznie później, w XV wieku, kiedy to Johann Gutenberg wymyślił specjalną maszynę, a właściwie sposób układania literek. –­Pra­cownik muzeum wskazał wielkie drewniane urządzenie z kołowrotem, z czymś w rodzaju stołu i ogromną drewnianą ramą. Urządzenie przypominało Adamowi samochód wojskowy, Ada natomiast miała wrażenie, że patrzy na wielkiego smoka, który rozdziawia paszczę.
– Od czasów wynalazku pana Gutenberga literki układało się w specjalnych ramkach w od­biciu lustrzanym, literka po literce, słowo po słowie, zdanie po zdaniu. Była to żmudna praca, ale dzięki niej można było drukować wiele egzemplarzy książki. Przy ręcznym pisaniu pisarczyk, czyli skryba, często przez wiele lat pisał jedną książkę. Gęsim piórem, literka po literce. Dlatego książki były tak rzadkie i drogie.
– A dlaczego trzeba drukować w odbiciu lustrzanym? – spytał Adam.
Pan Borys pokazał odciśniętą stronę i powiedział:
– Prasa Gutenberga działa jak pieczątka. Widzicie czasem na ulicach karetki pogotowia albo straży pożarnej. Mają odwrócone napisy, prawda?
– Żeby można było je odczytać w lusterku samochodowym – ucieszył się Adam.
– No właśnie, tę samą zasadę odkrył prawie sześćset lat temu Gutenberg i w ten sposób zre­wolucjonizował drukarstwo. Odbicie lustrzane; pieczątka jak napis na karetce; prasa, która do­ciska literki do papieru czerpanego i jest książka – podsumował drukarz.
Adam z pomocą wujka przekręcił długą dźwignię prasy, pociągnął specjalną wajchę i strona była gotowa. Po chwili swoją pierwszą stronę do książki wydrukowała również Ada. Zebrani nagrodzili ją oklaskami, gdyż dzielnie sama wprawiła w ruch prasę drukarską Gutenberga.
Ada odczytała fragment z wydrukowanej przez siebie strony:
Czcionce pięknie tej podziękuj.
Atramentu zręczny taniec
Złożył z liter długie zdanie.
– A teraz – oznajmił wujek – cofamy się do samego początku. Książka powstawała na papie­rze, papier musiał być zadrukowany. Potem introligator ją zszywał tak jak krawiec tkaninę. Dziś robi to maszyna. Wcześniej wszystko wykonywano ręcznie i stopniowo ulepszano. Współcze­śnie książkę pisze się na komputerze i można ją wydrukować w domu. Literki można zmieniać, wklejać obrazki, rysować na pulpicie.
– Można robić, co się chce – stwierdził Adam. – Wystarczy myszka albo rysik.
– Albo nawet sam palec – dodała Ada. – Palec to najlepszy rysik.
– Zgadza się – stwierdził Alfred – ale każdą książkę trzeba najpierw wymyślić. A kto wymy­śla, a potem pisze książki?
– Skryba? – zaproponował Adam.
– Drukarz? – zastanawiała się Ada. I po chwili dodała z entuzjazmem: – Już wiem, autor!
– Tak jest, autor, czyli pisarz. W takim razie cofamy się do samego początku, czyli do chwili, gdy książka powstaje w głowie autora. A zatem…
– A zatem… – powtórzyła Ada.
– A zatem, drodzy Ado i Adamie, również wy zostaniecie autorami i napiszecie swoją pierw­szą prawdziwą książkę.
– Ale jak to zrobimy? – Zastanowił się Adam, połykają pyszne ciasto drożdżowe, które poda­wano w barze obok muzeum.
– Już wam mówię. Trzeba zacząć od pomysłu. A pomysł to coś…
– Coś, coś… – zastanawiała się Ada.
– Coś, o czym chce się opowiedzieć innym ludziom, jakaś bardzo ciekawa historia – stwier­dził Adam.
– Znakomicie. W takim razie zastanówcie się, o jakiej pasjonującej, superciekawej historii chcielibyście opowiedzieć innym ludziom, na przykład dzieciom ze swojej klasy, rodzicom, pani nauczycielce, mamie, tacie albo babci. Potem zamiast gęsiego pióra i papieru czerpanego użyje­my telefonu i dyktafonu. A na koniec wszystko spiszemy i wydrukujemy, a właściwie zrobi to za nas program, który zmieni wasz głos w gotowy tekst. Potem go tylko poprawimy i już. Widzi­cie, jaką drogę przeszła książka. Od białej pulpy do dyktafonu, który zmienia słowa w zapisany tekst. Do roboty!
– Super! – ucieszyły się dzieci.
– Moja historia jest następująca – zaczęła Ada. – Wcześnie rano przyjechał po nas wujek Alfred i jak zwykle miał tajemniczą minę. Spodziewałam się, że wymyślił coś fajnego. I nie my­liłam się. Pojechaliśmy na wycieczkę. W starym klasztorze, czyli w miejscu, w którym dawno, dawno temu mieszkali zakonnicy, panowie o długich brodach, którzy spędzali czas na modli­twie i pracy, mieści się muzeum sztuki drukarstwa i książki. Pan drukarz wygląda, jakby sam był zakonnikiem z dawnych czasów. Ma brodę i długie ubranie z fartuchem.
– A ja mam taką historię – zaczął Adam:
Czcionce pięknie tej podziękuj.
Atramentu zręczny taniec
Złożył z liter długie zdanie.
Dawniej papier był czerpany,
Dziś dyktafon w ręku mamy.
N. prowadzi rozmowę z dziećmi: W jaki sposób Ada i Adam pomagali robić papier? Czy to był sposób podobny do tego, którego my używaliśmy do sporządzenia papieru czerpanego? W jaki sposób tworzono książki przed pojawieniem się nowoczesnych drukarni?

5. Historia książki

Jak powstaje książka ?










Ciekawostki




















6. Książki powstają z papieru, którego wszyscy na co dzień używamy. Czy zastanawialiście się kiedyś, skąd się go bierze?


„Jak powstaje papier?”- rodzice przeczytajcie dzieciom opowiadanie a następnie zadajcie pytania do tekstu.

Drzewa w lasach spełniają ważną rolę. To dzięki nim w przedszkolu i w domu możemy rysować obrazki na kartkach, czytać i oglądać ulubione książki i komiksy, składać samoloty z papieru i układać puzzle! Otóż papier, który jest do tego potrzebny, produkuje się właśnie z drzew, a dokładnie z drewna. Kiedy drzewo jest już wystarczająco duże, drwale ścinają je ponad korzeniami. Następnie odcinają wszystkie gałęzie i same pnie drzew przewożą do fabryki papieru, czyli papierni. Tutaj w fabryce ściąga się korę i takie drewno sieka się na drobne kawałki. Powstaje masa, do której dodaje się różne składniki, m. in. barwnik, który decyduje, jaki papier będzie miał kolor. To wszystko jest mieszane w bardzo dużym naczyniu, które nazywamy kadzią. Taka masa papiernicza jest następnie rozkładana na olbrzymich sitach, gdzie schnie i jest rozwałkowywana. Gotowy papier zwijany jest w duże bele. Takie bele można pociąć na arkusze papieru.

Pytania do tekstu:
1. Z czego powstaje papier?
2. Jak nazywa się osoba, która ścina drzewa?
3. Gdzie przewożone są gałęzie i pnie drzew?
4. Jak inaczej możemy nazwać fabrykę papieru?
5. Jaką rolę pełni barwnik przy produkcji papieru?


W tym filmiku opowiadamy o tym, jak się go produkuje – od momentu ścięcia drzewa do wytworzenia kartki. Odwiedzimy tartak i papiernię.

Zachęcamy również do obejrzenia filmiku o powstawaniu papieru. Interesujący nas  fragment trwa od minuty 9:55.

Można przygotować różne rodzaje rodzaje papieru- kartka z bloku, szary papier, papier dekoracyjny, tekturę, bibułę, papier kolorowy, papier ścierny, chusteczki higieniczne, papier toaletowy. Niech dzieci zbadają zgromadzony papier za pomocą dotyku, zobaczą i poczują różnice. Poproście, by opisały jego fakturę: gładki, chropowaty, pomarszczony, śliski, szeleszczący, sztywny, miękki. Zachęćcie dzieci, by powiedziały do czego służy papier, np. do rysowania, czytania, wycinania, do wycierania nosa.

7. Przypominamy - Pamiętajcie o oszczędzaniu papieru.

 „Jak oszczędzać papier?” film edukacyjny


8. „Papiernia” – zabawa relaksacyjna (masażyk).

Dziecko kładzie się na brzuchu, rodzic recytuje wiersz i wykonuje prosty masaż. Dzieci mogą nauczyć się wiersza i wymyślić proste ruchy do ilustrowania jego treści.

Wczesnym rankiem idź do lasu (palce wskazujące na przemian „spacerują” po plecach dziecka)
drwal tam drzewa tnie (krawędzią dłoni delikatnie kreślimy linię w poprzek pleców).
Potem wielką ciężarówką do papierni jadą pnie (pięść jednej dłoni przesuwa się wzdłuż pleców).
Duży kawał drewna weź i długo nie czekaj (chwytamy za ramiona)
na drobne kawałki porządnie go posiekaj (krawędzie obu dłoni delikatnie stukają po plecach – od góry do dołu i z powrotem).
Dodaj barwnik jaki chcesz, jeszcze klej i woda (delikatnie dotykamy szyi, a następnie jednego i drugiego ucha)
w wielkiej kadzi to wymieszaj i masa gotowa (palcem wskazującym kreślimy koła na plecach).
Teraz trudne jest zadanie, lecz się nie poddawaj, na podłużnych sitach tę masę rozkładaj (palce obydwu dłoni przesuwamy od góry do dołu pleców).
Dużo cierpliwości teraz potrzebujesz, masa schnie, a ty ją dzielnie po trochu wałkujesz (całą powierzchnią obu dłoni gładzimy plecy od góry do dołu).
Kiedy papier już gotowy, zwiń go w wielkie bele, taki papier co dzień ma zastosowań wiele. („masażysta” delikatnie turla dziecko po dywanie).

9. Rodzaje książek:













Qiuz „Jaka to bajka?"

Połącz postacie bajkowe z ich rekwizytami.

10. Przepis na komiks
Zachęcamy do stworzenia własnego komiksu, można rozwinąć soją wyobraźnię.

Oto propozycja naszego komiksu:


Film

Utwórz komiks


11.Pamiętaj - Zasady  korzystania z ksiązek












12.  W bibliotece i w księgarni

  














„W bibliotece” Zofia Stanecka

(…)
– Cieszę się, że przyszliście do naszej biblioteki. Mam nadzieję, że będziecie dobrze się bawić.
– Bibliotekarka uśmiechnęła się miło – Już za chwilę przyjdzie autorka, ale najpierw chciałam was o coś zapytać. Kto z was wie, gdzie pracuje pisarz?
– W bibliotece! – zawała Basia.
– W pisarni! – przekrzyczeli ją Olaf z Karolem.
– Oj tak, przydałoby się, żeby istniały takie miejsca jak pisarnie – powiedział ktoś rozbawionym głosem.
Basia odwróciła głowę. W progu sali stała pani z plakatu.
Na głowie miała masę loczków i uginała się pod ciężarem wielkiej, wypchanej czymś torby.
– Mam na imię Róża – powiedziała, gdy dostarczyła torbę pod tablicę. – Zajmuję się pisaniem oraz ilustrowaniem książek. Ilustruję w domu, a piszę wszędzie tam, gdzie mogę usiąść z laptopem i pomyśleć. Bo w pracy autora myślenie jest bardzo ważne. Myślenie i coś jeszcze, Coś, co sprawia, że można stworzyć nowe opowieści, rysować, marzyć… To coś nazywa się…
– Czekolada! – zawołała Basia. Mama nigdy nie siada do pracy bez czekolady.
Autorka roześmiała się.
– Czekolada rzeczywiście bywa pomocna w myśleniu, ale chodziło mi o coś innego. O supermoc, z której korzysta każdy pisarz lub ilustrator, gdy tworzy książki. Moc na literę ,,wˮ.
– Wrotki! – ucieszył się Karol.
– Wy-ob…- podpowiedziała autorka (…)

Rozmowa na podstawie przeczytanego fragmentu książki:
-Co miała na myśli autorka? (wyobraźnia),
-Dlaczego pisarce potrzebna jest wyobraźnia?
-Czym jeszcze, oprócz pisania, zajmowała się autorka, z którą spotkały się dzieci?
-Kto jest potrzebny, aby powstała książka? (Dzieci podają swobodne odpowiedzi, rodzic nakierowuje je tak, aby powstał opis zawodów: pisarza  grafika, redaktora, drukarza. Rodzic może dodatkowo układać wyrazy zawodów na dywanie, tak aby dziecko miało możliwość próby odczytania wyrazów za pomocą globalnego czytania).

Dzielenie wyrazów: pisarz, grafik, redaktor, drukarz na sylaby, policzcie ich ilość, wskażcie głoskę w nagłosie, śródgłosie, wygłosie (na początku, w środku i na końcu) a także spróbujcie podzielić je na głoski.

13. „Zagadki – rymowanki” –przedszkolaki mogą dzielić odgadnięte wyrazy na sylaby lub głoski.

W Krakowie mieszka wawelski smok,
co zieje ogniem przez cały… (rok).

Krasnoludek jest malutki,
tak jak wszystkie… (krasnoludki).

Kto z krasnalami w tym domku mieszka?
To jest na pewno Królewna (Śnieżka).

Kto był dobry dla Kopciuszka?
Chrzestna matka, czyli (wróżka).

Czerwony Kapturek do babci wędrował,
Lecz wilk się zaczaił, za drzewem się (schował).

Groźna Baba Jaga domek ma z piernika.
Kto ją spotka w lesie, niechaj prędko (zmyka).

Gdy kot buty dostał,
Janek księciem (został).

Rzecz to znana, całkiem pewna,
Że Pinokio powstał z (drewna).


14.  „F jak fotel” – prezentacja litery w wyrazie. Dzieci mogą wyklaskać i policzyć sylaby zgodnie z modelem sylabowym: fo-tel, jednocześnie wskazują kolejne pola na planszy. Można też pokazać podział na sylaby, poprzez np. tupanie, dotykanie podłogi palcem.

Następnie wskazujemy model głoskowy wyrazu z pól niebieskich (spółgłoski) i czerwonych (samo­głoski), i prowadzimy zabawę z analizą głoskową tak jak wcześniej z analizą sylabową. Dzieci przeliczają głoski, wspomagając się polami na planszy. Głoska f jest spółgłoską i oznaczamy ją na niebiesko.

Dzieci mogą podawać skojarzenia związane z kształtem litery F, f. Prezentujemy sposób pisania liter F i f na tablicy, zwracamy uwagę dzieci na kierunek pisania litery oraz na jej miejsce w liniaturze. Aby dowiedzieć się, w jaki sposób odpowiednio napisać F i f, zwróćmy uwagę na strzałki. To one podpowiadają nam, jakie ruchy wykonać.




Dzieci mogą  wskazywać wielką, małą, pisaną i drukowaną literę. Kiedy używamy wielkiej litery a kiedy małej?









Jeśli nie boicie się bałaganu jednym z takich ćwiczeń jest również pisanie w mące, kaszy, soli, piasku  itp.  Jest to idealne zajęcie: ćwiczy motorykę małą, przygotowuje paluszki do pisania, rozwija koncentrację, jest świetną zabawą oraz… można ją zrobić w domu praktycznie za darmo.










15. Zabawy matematyczne

Długi, krótki – ćwiczenia w mierzeniu długości.






• Ćwiczenia dotyczące zrozumienia stałości miary.
Potrzebne będą: osiem kawałków nici/sznurka (o takiej samej długości) w dwóch różnych kolorach. Układamy z nici dwie drogi (każda składa się z czterech kawałków w tym samym kolorze, np. droga czerwona i droga żółta).

• Dwie drogi równoległe.
− Czy obie drogi mają taką samą długość?

Jedna z dróg zakręca.
− Czy teraz drogi mają taką samą długość?

Wracamy jeszcze raz do pierwszego przypadku.
− Czy drogi mają taką samą długość?

Jedna z dróg zakręca.
− Czy drogi nadal mają taką samą długość?
− Jak można udowodnić, że są tej samej długości?
(Drogi mają taką samą długość, bo nadal są te same cztery skakanki, tylko przesunięte).

• Mierzenie szerokości dywanu stopa za stopą.
Dziecko i rodzic mierzą szerokość dywanu, stawiając stopę przed stopą (palce jednej stopy dotykają pięty drugiej stopy) i głośno licząc.
− Dlaczego wyszły Wam rożne wyniki?
− Czy wasze stopy są jednakowej długości?

• Mierzenie długości dywanu krokami.
Dziecko i rodzic mierzą długość dywanu krokami.
− Dlaczego wyszły Wam rożne wyniki?
− Z czym jest związana długość waszych kroków? (Ze wzrostem).

Aby udowodnić, że nasze stopy są różnej wielkości, możemy odrysować je na jednej kartce – najpierw rodzic a potem dziecko. Możemy też je zmierzyć.


Zadanie 1.Ułóżcie  monety od najmniejszej do największej wartości



Zadanie 2. Powtórzcie znak mniejszości < , większości > i równa się = .
Wstawcie odpowiedni znak  pomiędzy monetami.






Zadanie 3. Przeliczcie monety na różne sposoby według podanych przykładów:










Zabawa „Poproszę trzy książki” - zabawa matematyczna z monetami (proszę przygotować sobie monety 1zł,2zł,5zł).  

Gra on-line „Sklep z zabawkami”


16. Zabawy plastyczne:

Jak zrobić książkę

Ze zwykłej kartki papieru można zrobić wiele ciekawych prac. Można zrobić łódkę lub samolot a następnie możecie je ozdobić (pokolorować kredkami, malować farbami itp.),

Oto pomocne filmiki instruktażowe:

Jak zrobić Papierowy Statek Origami / How to make a Paper Ship, Paper Boat


Samolot, który leci długo


17. Zabawy muzyczne

"Bajeczki" Urszula Piotrowska
1. Na pólkach mieszkają książeczki.
W książeczkach mieszkają bajeczki.
Opowiem o nich wam, bo wszystkie dobrze znam.
Opowiem o nich wam, bo wszystkie dobrze znam.

2. W bajeczkach znajdziecie rycerzy,
Królewnę, co spała na wieży.
I dobrych wróżek sto, i czarownicę złą.
I dobrych wróżek sto, i czarownicę złą.

3. A kiedy się dziecko zasłucha,
To wróżki mu szepczą do ucha.
Pokochaj bajek świat na wiele, wiele lat.
Pokochaj bajek świat na wiele, wiele lat.


Music: Books are my Best Friends

18. Zabawy ruchowe

Drodzy Rodzice, kochane dzieci zaczynamy od rozgrzewki, mówimy i pokazujemy:

1. Idzie sobie przedszkolaczek
Idzie sobie przedszkolaczek
cztery kroki w tył jak raczek,
teraz cztery kroki w prawo
cztery skoki w górę żwawo.
Idzie sobie przedszkolaczek
cztery kroki w tył jak raczek,
cztery skłony na dwa boki
i do przodu cztery skoki.
Idzie sobie przedszkolaczek
cztery kroki w tył jak raczek,
i choć już nie daje rady…
zrobił jeszcze dwa przysiady.

Ciekawym zestawem ćwiczeń ruchowych z pewnością będzie gazetowa joga. Zachęcam do wspólnego wykonywania ćwiczeń.

Rytmiczna rozgrzewka W PODSKOKACH

Gimnastyka dla Misia           


19. Karty pracy:

Zakładki do książki































20. Gry, bajki i filmy wspomagające tematykę do dowolnego wykorzystania

Porozmawiajmy z dzieckiem na temat bajki „Kot w butach”, zwracając uwagę na odróżnienie świata fikcyjnego od rzeczywistego. Jeżeli nie mamy tej bajki w domowej biblioteczce, możemy np. włączyć dziecku słuchowisko autorstwa Artura Oppmana, czytane przez Małgorzatę Matuszewską.


Gra Zagubiony album

Domisie  „Oszczędzaj papier”

Calineczka
http://www.scholaris.pl/resources/run/id/49646

Słuchowiska dla dzieci:
http://chomikuj.pl/Rodeo123/Szkolne/*e2*99*ab+S*c5*81UCHOWISKA+DLA+DZIECI+*e2*99*ab

Streszczenie baśni „Słowik”

21. Religia:

„0”



Przedszkole:
Zabłąkana owieczka - Piosenka z serii filmów "Domek na Skale"

Jezus dobrym pasterzem - kolorowanka

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz