poniedziałek, 11 maja 2020

W KRAINIE MUZYKI - prezentacja litery H, h na przykładzie wyrazu harfa






W bieżącym tygodniu będziemy rozmawiać o dźwiękach i  muzyce. Dzieci mogą brać udział w wielu zaba­wach dźwiękowych, tworzyć instrumenty, poznawać różne rodzaje ekspresji muzycznej. Starsze  dzieci nauczą się rozpoznawać lite­rę h, H, pisać ją po śladzie i samodzielnie. Utrwalą także informacje dotyczące bezpiecznego poziomu głośności dźwięków, dowiedzą się, jak dbać o słuch.

Jak mogą Państwo w codziennych aktywnościach wesprzeć swoje dziecko?
Warto razem z dziećmi podejmować wiele aktywności muzycznych: śpiewanie, konstruowanie instrumentów, układanie i odtwarzanie muzycznych rytmów, słuchanie różnych rodzajów muzyki itp. Pomoże to dzieciom rozwinąć słuch muzyczny, a to z kolei wesprze je w nauce czytania i pisa­nia. Warto również rozmawiać z dzieckiem o tym, w jaki sposób dbać o słuch, oraz jakie są konse­kwencje przebywania w hałasie.

1. „Marzenie Ani”  autor: Bożena Forma
Opowiadanie „Marzenie Ani”  to okazja do uświadomienia dzieciom, że nauka gry na instrumencie wymaga bardzo wielu systematycznych ćwiczeń. Może jednak warto spróbować?

Ania często zwierzała sie babci, że chciałaby uczyć się gry na pianinie. Pewnego ranka kiedy leżała w łóżku do pokoju weszli rodzice.
- Skoro tak bardzo chcesz, to zapiszemy cię do szkoły muzycznej.
- Bardzo, bardzo tego pragnę - dziewczynka rzuciła się rodzicom na szyję.
- Ale nie mam instrumentu - nagle posmutniała.
- To już nasze zmartwienie - tatuś usiadł na brzegu tapczanu.
- Najpierw musisz zdać egzamin, jeżeli się powiedzie to pomyślimy co się da zrobić.
W wyznaczonym terminie Ania z mamą znalazła się w budynku szkoły muzycznej. Przed salą zgromadziła się spora grupa dzieci z rodzicami. Nagle otworzyły się drzwi i miła pani wyczytała Ani nazwisko. Dziewczynka weszła do środka. Ogromny fortepian zwrócił jej uwagę. Z boku za dużym stołem siedziały cztery osoby ciekawie spoglądając w jej stronę. Rozpoczął się egzamin.
- Czy piosenka ma charakter wesoły czy smutny?
- Czy słyszane dźwięki są wysokie czy niskie?
Padały pytania. Ania wsłuchiwała się w płynące z fortepianu dźwięki i starała sie odpowiadać prawidłowo. Potem jedna z pań poprosiła dziewczynkę o zaśpiewanie ulubionej piosenki.
- Dziękujemy, wyniki egzaminu zostaną ogłoszone za kilka dni - miła pani wyprowadziła Anię na korytarz prosząc następne dziecko.
Mama z córką przejęte wróciły do domu. Kiedy wreszcie okazało się, że Ania została przyjęta radość wszystkich nie miała końca. Babcia podarowała jej teczkę na nuty i zeszyt, w którym były same pięciolinie.
- W nim będziesz wpisywać nuty, których teraz musisz się nauczyć.
Od kolegi Pawła i jego rodziców otrzymała płytę z utworami Fryderyka Chopina.
- Życzymy, żebyś za kilka lat potrafiła zagrać wszystkie utwory nagrane na tej płycie.
Wkrótce w Ani pokoju stanęło panino. Dziewczynka delikatnie dotykała klawiatury wsłuchując się w jego brzmienie.
- Bardzo dziękuję, spełniło się moje marzenie. Zobaczycie, że kiedyś zostanę słynną pianistką - tłumaczyła.
- Ach moje dziecko, czeka cię wiele godzin ćwiczeń, to bardzo ciężka praca. Skoro jednak tego tak mocno pragniesz - mama pogładziła córkę po głowie.

Po przeczytaniu opowiadania można porozmawiać z dzieckiem o jego marzeniach.


2. Instrumenty muzyczne





















Podział instrumentów:










Dźwięki i odgłosy - instrumenty muzyczne

Wizyta w szkole muzycznej - Poznajemy instrumenty

Learning Music - Wind, String, Percussion Instruments for Kids

Vocabulary - Musical Instruments - Orchestra instruments - English educational video for kids

Najdziwniejsze instrumenty muzyczne


3. Wirtualne instrumenty

Virtual Musical Instruments

Pianino

Bongosy - instrument kubański składający się z dwóch na stałe połączonych ze sobą bębenków

Cymbałki

  
Gry muzyczne –sprawdzanie wiedzy

Jaki to instrument? –dla młodszych dzieci

Jaki to instrument? –dla starszych dzieci

Ekran interaktywny kształcący wrażliwość słuchową, utrwalający znajomość brzmienia podstawowych instrumentów. 

Memory – instrumenty muzyczne

Memorki słuchowe

Podział instrumentów


3. „Grająca woda” – zabawa badawcza. Potrzebne będą: kieliszki na nóżkach, woda, piłeczka pingpongowa, nitka

Przed dzieckiem stoi kieliszek na nóżce, a na stoliku butelka lub inne naczynie z wodą. Prosimy, aby dzieci suchym palcem pocierały wokół krawędzi kieliszka – szybko i powoli. Pytamy: Czy słyszysz jakieś dźwięki? Suchym palcem nie wydobędziemy dźwięków z kieliszka. Następnie dziecko wykonuje tę samą czynność, ale tym razem palec powinien być mokry. Należy trzymać kieliszek mocno za nóżkę, żeby się nie przesuwał, ale nadal powinien stać na stole. Czy teraz słyszycie dźwięk? Jeśli dziecko wykonały ćwiczenie prawi­dłowo – usłyszy dźwięk. Następnie dziecko wlewa  do kieliszka trochę wody i ponownie próbują grać na nim mokrym palcem. Z kieliszka wydobywa się dźwięk. Zachęcamy dziecko, by spróbowały porównać dźwięki, jeśli np. do trzech kieliszków wleją różną ilość wody. Dziecko sprawdza, od czego zależy wysokość dźwięku. Zadajemy pytania: Jak myślisz, dlaczego, gdy pocieramy kieliszek suchym palcem, nie było słychać dźwięków? A dlaczego dźwięki są różne, gdy wlejemy mniej i więcej wody? Systematyzujemy wiedzę dzieci: Palec wprawia w drganie szkło kieliszka, które z kolei pobudza do drgań powietrze znajdujące się w środku. Wewnątrz kieliszka powstają fale dźwiękowe. Gdy do kieliszka nalewamy więcej wody, wysokość dźwięku się obniża.
Aby pokazać drgania szkła, można przyczepić do kieliszka piłeczkę pingpongową na nitce i za­demonstrować dzieciom raz jeszcze wprawianie kieliszka w drganie. Podczas pocierania palcem brzegu kieliszka piłeczka będzie się odchylać.

Muzyczne szklanki


4. Zagadki słuchowe o instrumentach

5. Jak powstaje muzyka?

Muzyka znana była już w bardzo dawnych czasach. W czasach prehistorycznych grano na muszlach i piszczałkach wykonanych z kości.  Zastanawialiście się kiedyś, z czego składa się muzyka? Przecież to oczywiste, że z dźwięków.   Ale muzyka nie jest wyłącznie zbiorem dźwięków, posiada także różne elementy, które ze sobą współgrają. Są to m.in.:
·         Melodyka - to po prostu logicznie poukładane dźwięki różnej wysokości - czyli melodia;
·         Rytmika - to sposób rozmieszczenia dźwięków w czasie - czyli rytm;
·         Harmonia - to współgranie dźwięków, czyli po prostu akordy w utworze;
·         Dynamika -  dotyczy siły dźwięku, czyli tego, czy gramy głośno, czy cicho;

Do tworzenia muzyki tak jak do czytania potrzebne są literki, które nazywamy nutami. Ich zapis jest  podstawą jakichkolwiek form muzykowania. To one mówią artyście co ma zagrać i w którym momencie . Zapis nutowy jest swoistym alfabetem znaków, które odpowiednio odczytane (zaśpiewane lub zagrane na instrumencie), pozwalają na zaistnienie muzyki. Podobnie jak myśli nasze przekazujemy za pomocą słów, układających się z kolei w zdania, a te następnie w większe całości, tak myśli muzyczne wyrażamy za pomocą dźwięków, które łączą się w pewne grupy, w coraz to większe elementy, tworząc w końcu całe utwory muzyczne. Zapis nutowy powstaje poprzez nanoszenie określonych znaków muzycznych na pięciolinię.

NUTY
Różnorodna postać nut służy do określenia ich wartości rytmicznej, czyli długości jej trwania. W naszym przypadku będzie to bardziej określenie tego, w którym momencie mamy zagrać następne uderzenie.


Cała nuta

Najdłuższą nutą jest cała nuta, którą wytrzymujemy na cztery, to znaczy licząc: raz – dwa – trzy – cztery. (podstawowa wartość rytmiczna, według niej są określane wartości innych nut)



Półnuta
Z podziału całej nuty na dwie równe części otrzymamy dwie półnuty. Każdą z nich wytrzymujemy na dwa, czyli wyliczamy raz – dwa. (to nuta o czasie trwania równym połowie całej nuty)



Ćwierćnuta
Mniejszą (krótszą) nutą od półnuty jest ćwierćnuta, którą wyliczamy na raz. Liczone jest, że w takcie zmieszczą nam się one cztery. (trwa 1/4 całej nuty, czyli połowę półnuty. Dzieli się na dwie ósemki)


Ósemka
Każda ćwierćnuta może być podzielona na dwie krócej trwające nuty, czyli ósemki. Tak będziemy je wyliczać w takcie: raz – i – dwa – i – trzy – i – cztery – i. W ten sposób mamy precyzyjnie wyliczone wszystkie ósemki w takcie. (to nuta o czasie trwania 1/8 całej nuty)











Muzyka - wartości rytmiczne - filmik



Nuty zapisuje się na 5-ciu liniach  czyli tzw. pięciolinii.



Pięciolinia – podstawowy element pisma nutowego dla zapisu dźwięków we współczesnej notacji muzycznej. Składa się z pięciu poziomych, równoległych linii oraz pól pomiędzy tymi liniami. N pięciolinii zapisujemy nuty.

Istnieją dwie metody nazywania dźwięków:
• nazwy literowe
• nazwy sylabowe (solmizacyjne)




"Skaczące nutki" - A. Bober

Pierwsza nutka, na pierwszej linii się ustawiła.
Druga nutka, na drugą linię wskoczyła.
Trzecia nutka, na trzeciej linii usiadła,
Czwarta nutka, na czwartą linie się wkradła.
Piąta nutka, na piąta linię się wspięła,
A szósta nutka nad liniami zasnęła.

Piosenka dla przedszkolaka - gama- wprowadzenie

Gama Piosenka dla Dzieci | Teoria Muzyki dla Maluchów | Music Steps London

Alfabet muzyczny" (SŁOWA) piosenka z filmu "Dźwięki muzyki"


 „Wesoła gama”  -  Dominika Niemiec
Gdy wesoły czas zabawy,
niech rozbrzmiewa: do, re, mi.
Wtedy wiem, że jest ci dobrze,
wtedy wiem, że fajnie ci.
Jeśli ci wesoło teraz,
zanuć ze mną: fa, sol, la.
Jeśli radość cię rozpiera,
śpiewaj głośno tak jak ja.
Niech radosne płyną dźwięki.
W szybkim rytmie: si i do.
Czy odnajdziesz z gamy dźwięki?
W tym wierszyku wszystkie są.

Można zadać dziecku pytania:
O jakich dźwiękach była mowa w wierszyku?, Co powstaje z zaśpiewania tych dźwięków w odpowiedniej kolejności? Co czujemy, gdy możemy się bawić?; Jak można wyrazić swoją radość?
                                           

Symulacja kształcąca wrażliwość słuchową, utrwalający znajomość dźwięków gamy C dur.

Aby zapisać nuty na pięciolinii potrzebny jest nam jeszcze klucz. Po co nam ten klucz? Klucz, który znajduje się na początku każdej pięciolinii (dokładnie po jej lewej stronie), jest znakiem wyznaczającym położenie dźwięku, zwanego dźwiękiem kluczowym, a w stosunku do niego pozostałe dźwięki. Najczęściej spotykanym kluczem jest klucz wiolinowy.



Klucz wiolinowy

Pani nutka - Rytm

Metrom

Ćwiczenia – utrwalanie poznanych wiadomości
Dopasuj obrazy do nazw nut

Ułóż nuty pod względem długości trwania od najdłuższej do najkrótszej (przesuwaj za niebieskie punkty w lewo lub w prawo).


6. Rodzaje muzyki



Gatunki muzyczne


7.  Z wizytą w filharmonii




Z wizytą w filharmonii

W filharmonii
Orkiestra symfoniczna - tajniki muzyki i Smyki

Piosenka Koncert (słowa!)


ORKIESTRA

DYRYGENT

Marsz Radeckiego.

8. Dawne instrumenty muzyczne
 



Ludowe instrumenty muzyczne

Jak brzmią dawne instrumenty?

Tworzenie muzyki


9. Skojarzenia z muzyką – włączamy fragmenty utworów  i prosimy dziecko, aby spróbowało odpowiedzieć, do jakich wydarzeń, uroczystości najlepiej pasują te utwory.

Propozycje:

Wszyscy są witam Was

Przywitajmy się wesoło

Nazywają mnie poleczka

We wish you

Walc kwiatów

Krako­wiaczek-przedszkolaczek

Mazurek Dąbrowskiego

Walc Mendelsona

Happy Birthday.

Happy Birthday
tradycyjny utwór okolicznościowy, autor nieznany
Sto lat, sto lat
niech żyje, żyje nam.
Sto lat, sto lat
niech żyje, żyje nam.
Jeszcze raz, jeszcze raz,
niech żyje, żyje nam,
niech żyje nam.
tradycyjny utwór okolicznościowy, autor nieznany
Happy birthday to you,
Happy birthday to you,
Happy birthday dear (Teddy),
Happy birthday to you!


10. Wielcy muzycy






Wysłuchanie opowiadania J. Waszczuk „ O Fryderyku Chopinie”.

Mama, odbierając Karola z przedszkola, powiedziała:
– Muszę zaprowadzić cię do dziadka Romana, ponieważ mam do załatwienia jeszcze mnóstwo spraw.
Dziadek przywitał chłopca pyszną szarlotką i sokiem. Z daleka dobiegała cicha muzyka.
– Ładna ta muzyka – powiedział Karol – co to jest?
– A to muzyka Fryderyka Chopina, wielkiego kompozytora – odpowiedział dziadek. – To najsławniejszy polski kompozytor w naszej historii, znany na całym świecie. Urodził się w Polsce w Żelazowej Woli. Ma takie dziwne nazwisko, ponieważ jego tata był Francuzem. Chopin był geniuszem, na fortepianie nauczył się grać sam.
– Bez niczyjej pomocy? – zdziwił się Karol.
– Tak, a gdy miał sześć lat, potrafił zagrać każdą usłyszaną melodię – dodał dziadek.
– Co działo się dalej? – dopytywał chłopiec.
– W wieku dwudziestu lat Fryderyk Chopin wyjechał do Francji, do Paryża. Tam zrobił błyskawiczną karierę. Był znanym i cenionym kompozytorem. Zarabiał na życie, dając lekcje gry na fortepianie bardzo bogatym ludziom. Od młodych lat chorował na gruźlicę. Umarł w młodym wieku, ale zdążył napisać wiele pięknych utworów – opowiadał dziadek Zbyszek.
– A może teraz, dziadku, posłuchamy twojego ulubionego utworu skomponowanego przez
Chopina? – poprosił Karol.
Dziadek z wnuczkiem usiedli wygodnie na kanapie i wsłuchiwali się w magiczne dźwięki Poloneza As-dur.


Rozmowa na temat wysłuchanego opowiadania
- na jakim instrumencie grał Fryderyk,
- gdzie się urodził,
- kto nauczył Fryderyka grać na fortepianie,
- w jakim wieku zmarła Fryderyk.

Mały Chopin Teatr dla dzieci

Ucho do klasyki! Fryderyk Chopin

Ucho do klasyki! Wolfgang Amadeusz Mozart

Antonio Vivaldi - "Wiosna"

Wedding March - Felix Mendelssohn

Ekran interaktywny kształcący wrażliwość słuchową, utrwalający znajomość dźwięków gamy C dur.

Ekran interaktywny kształcący wrażliwość słuchową, utrwalający znajomość dźwięków gamy C dur.


 10. Jak słyszymy i jak dbać o słuch?

Jak słyszymy - filmik edukacyjny.



25 kwietnia obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Świadomości Zagrożenia Hałasem, który  został utworzony, aby uświadomić wpływ głośnych dźwięków na nasze zdrowie i komfort życia. Pomysłodawcami było Towarzystwo Higieny Akustycznej w 2000 roku.



Startujący samolot, koncert ulubionego zespołu rockowego, słuchanie muzyki przez słuchawki w drodze do pracy, rozmowa ze znajomymi, szelest liści… Na co dzień dźwięk otacza nas z każdej możliwej strony.

PAMIĘTAJMY - wszechobecny hałas może źle wpływać na nasze zdrowie...
A nawet:
- prowadzić do chorób układu krążenia
- powodować długotrwały stres
- prowadzić do rozdrażnienia
- zakłócać wypoczynek oraz sen
A więc…
UWAGA NA DECYBELE! 
Po więcej informacji można sięgnąć tutaj:


Hałasowanie - słuchanie opowiadania Grzegorza Kasdepke  i rozmowa na temat jego treści.

Kuba i Buba musieli przyznać, że pan Waldemar, przyjaciel babci Joasi, to rzeczywiście bar­dzo kulturalny pan. Do tego stopnia, że czasami wręcz wstydził się chodzić z naszymi sympa­tycznymi bliźniakami po mieście – i to tylko dlatego, że, dajmy na to, naszła je ochota pobić się lub powyzywać. Ale któregoś razu to pan Waldemar narobił Kubie i Bubie wstydu – i to w muzeum!
– Jak tam w szkole?! – ryknął, gdy już się spotkali przed kasą muzeum.
Kuba i Buba aż podskoczyli z wrażenia. Babcia Joasia przygryzła wargi i dyskretnie rozejrza­ła się dookoła. Pani bileterka, ogłuszona doniosłym głosem pana Waldemara, przetykała sobie właśnie ucho.
– Nadal macie najwięcej uwag w całej klasie?!… – ryczał pan Waldemar. – Nie martwcie się, za moich czasów kazano klęczeć na grochu!… Może dlatego mam teraz takie powykręcane kolana!…
Pani bileterka pospiesznie skręcała kulki z papieru – najwyraźniej zamierzała wepchnąć je sobie w uszy.
– Dlaczego pan Waldemar tak hałasuje? – szepnął Kuba, zerkając ze zdziwieniem na babcię Joasię. – Zawsze był taki kulturalny…
– Chyba wyczerpały się baterie w jego aparacie słuchowym – westchnęła zarumieniona bab­cia.
– To pan Waldemar jest kulturalny na baterie?! – osłupiała Buba.
Ale babcia nie zdążyła nic odpowiedzieć, bo pan Waldemar podszedł właśnie do kasy – no i trzeba było zająć się zemdloną bileterką.

Prowadzimy rozmowę z dziećmi: Czy zapamiętaliście, dokąd wybrali się Kuba i Buba? Kto im towa­rzyszył? Dlaczego pan Waldemar tak głośno mówił? Czy to jest kulturalne zachowane, gdy mó­wimy bardzo głośno w publicznych miejscach? Dlaczego? Jeśli dzieci mają trudność z odpowiedzią na któreś pytanie, można przeczytać raz jeszcze odpowiedni fragment tekstu.

Nagranie dźwiękowe wyjaśniające czym jest hałas i jak głośne są często spotykane dźwięki. http://scholaris.pl/resources/run/id/103601

Co jest głośne? Co jest ciche?

Jak działa słuch – film, gra edukacyjna


Czy masz dobry słuch?


11.  „H jak harfa” – prezentacja litery w wyrazie.
Prezentacja planszy z literą h, H. wskazywanie modelu wyrazu z podziałem na sylaby. Prosimy dzieci o wyklaskanie słowa zgodnie z modelem sylabowym: har-fa, jednocześnie wskazuje kolejne pola na planszy. Dzieci liczą sylaby w wyrazie. Można zaproponować inny gest, który pozwoli łatwo pokazać podział na sylaby, np. tupanie, dotykanie podłogi palcem.
Następnie wskazujemy na planszy model głoskowy wyrazu z pól niebieskich (spółgłoski) i czer­wonych (samogłoski), i prowadzimy zabawę z analizą głoskową tak jak wcześniej z sylabową. Dziecko przeliczaja głoski, wspomagając się polami widocznymi na tablicy.



Prezentacja sposobu pisania liter H, h. Prosimy dziecko, by napisało litery palcem na dywanie i w powietrzu. Zwracamy uwagę na kierunek pisania litery oraz na jej miejsce w liniaturze. 







HARFA

'Hallelujah'' com harpa 

Znajdź wszystkie wielkie litery

Znajdź litery


12. Zabawy matematyczne

Znajdź cyfrę

Rozpoznawanie liczb ze słuchu (1-20) – W każdym zadaniu usłyszysz pewną liczbę z zakresu 1-20. Ćwiczenie polega na tym, by wskazać liczbę, którą przed chwilą wypowiedział lektor. Dla utrwalenia pisowni będziesz widzieć także słowny zapis pożądanej liczby.


13. Zabawy plastyczne
Jak narysować instrumenty muzyczne 

Jak narysować nuty


14. Zabawy muzyczne

Piosenka „Jestem muzykantem”

Jestem muzykantem, konszabelantem (pokazujemy na siebie)
My muzykanci, konszabelanci. (pokazujemy na siebie nawzajem)
Ja umiem grać i my umiemy grać: (pokazujemy na siebie i na siebie nawzajem)
na skrzypcach, na skrzypcach (udajemy grę na skrzypcach)
dylu dylu dylu dylu
dylu dylu dyl

Jestem muzykantem, konszabelantem
My muzykanci, konszabelanci.
Ja umiem grać i my umiemy grać:
Na trąbie, na trąbie (udajemy grę na trąbce)
trutu tutu, trutu tutu
trutu trutu tu

Jestem muzykantem, konszabelantem
My muzykanci, konszabelanci.
Ja umiem grać i my umiemy grać:
Na flecie, na flecie (udajemy grę na flecie)
Frli firli firli
filrli firli firli fir
Jestem muzykantem, konszabelantem
My muzykanci, konszabelanci.
Ja umiem grać i my umiemy grać:
na bębnie, na bębnie (udajemy grę na bębenku)
bum tarara, bum tarara,
bum tarara bum
Jestem muzykantem, konszabelantem
My muzykanci, konszabelanci.
Ja umiem grać i my umiemy grać:
na wszystkim
dylu dylu
trutu tu tu
firli firli
bum ta r ara
dylu dylu
trutu tu tu
firli firli
bum

Piosenki dla dzieci - Jestem muzykantem konszabelantem - Buliba.pl

Gra orkiestra

Jak się rozśpiewywać? Darmowa lekcja śpiewu !

Panie Janie - karaoke dla dzieci

Zebrał cudną Jaś kapelę

 Rytmy

A Guide to Rhythm Reading:

Zabawy rytmiczne

Dźwięki wysokie i niskie w podskokach

Dzwięki wysokie i niskie

Wartości rytmiczne w podskokach

Musical Instruments Quiz

Śpiewające ptaszki



15. Zabawy ruchowe

Śpiewające Brzdące - A ram sam sam

Ćwiczenia dla dzieci - prawidłowa postawa


16. Gry edukacyjne

Gry muzyczne

Zagraj melodię Panie Janie

Puzzle on-line

Instrumenty -  memory muzyczne


17. Karty pracy










18. Religia

Przedszkole


Zerówka

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz