poniedziałek, 5 grudnia 2022

„KSIĄŻECZKA SENSORYCZNA” - INNOWACJA PEDAGOGICZNA - CZĘŚĆ I

 

Proces wytwarzania się integracji sensorycznej rozpoczyna się już w życiu płodowym, ale jego największa intensywność przypada od 3 do 7 roku życia – czyli na czas pobytu dziecka w przedszkolu. Większość z nas rodzi się z umiejętnością odbierania informacji pochodzących ze zmysłów, u niektórych dzieci występują jednak zaburzenia przetwarzania sensorycznego, które mogą spowodować problemy z uwagą, emocjami, problemy motoryczne oraz trudności z organizacją. Następstwem tego mogą być kolejne utrudnienia: ograniczony udział w życiu społecznym, kłopoty z samoregulacją i obniżona samoocena. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego pozbawiają dzieci doświadczeń, które są im potrzebne do nauki i prawidłowego rozwoju. Wychodząc naprzeciw potrzebom edukacyjnym dzieci oraz naturalnej potrzebie zaspokajania ciekawości światem w bieżącym roku szkolnym w naszym przedszkolu realizowana jest innowacja pedagogiczna „Książeczka sensoryczna”.  Zadaniem tej innowacji jest dostarczenie dziecku poprzez zabawę różnorodnych bodźców wspomagających integrację sensoryczną, by usprawniać rozwój psychoruchowy dzieci. Wprowadzana innowacja nie stanowi formy terapii dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania integracji sensorycznej, a jest jedynie jej elementem wspierającym.

 Książeczka sensoryczna to inaczej książeczka edukacyjna, która wykorzystuje wszystkie zmysły dziecka, po to by dostarczyć do mózgu jak najwięcej wrażeń sensorycznych – bodźców. Na zajęciach dzieci wykonają zadania – prace plastyczno-techniczne, związane z  tematyką zajęć realizowaną w przedszkolu zgodną z podstawą programową wychowania przedszkolnego. Podczas pracy wykorzystywane są wszystkie dostępne materiały np. guziki, rzepy, pompony, wszelkiego rodzaju plecionki, sznurki, koraliki, itp. oraz trwałe materiały przyrodnicze jak np. skorupki z orzechów, nasiona czy patyki, surowce wtórne (nakrętki, kapsle), a także śrubki, nakrętki, papiery ścierne. Różne kolory i faktury zapewnią aktywizację zmysłów dziecka.

 Oddziaływanie książeczki ma również wpływ na zmysły:

Słuch – odbieranie wrażeń dźwiękowych: piszczałki, dzwoneczki, dźwięk rzepu, zamka itp.

Węch – inaczej pachnie laminat, filc, a inaczej drewniane koraliki czy guziki.

Wzrok – wykorzystanie dużej ilości kolorów, kształtów, obrazów itp.

Dotyk – dostarcza informacje o kształcie, fakturze oraz o tym czy ktoś nas dotyka czy to my kogoś dotykamy.

Propriocepcja – zmysł mówiący o pozycji naszego ciała oraz położeniu poszczególnych części naszego ciała, dziecko dopasowuje elementy do określonego miejsca i dostarcza do mózgu informacje np. o ruchu ręki.

SERDECZNIE DZIĘKUJEMY RODZICOM ZA WSPÓŁPRACĘ ORAZ ZAKUPIENIE SEGREGATORÓW
I POTRZEBNYCH MATERIAŁÓW


Zapraszamy do oglądania prezentacji z realizacji innowacji - część I

GRUPA BIEDRONKI



GRUPA ŻABKI


 GRUPA TYGRYSKI



GRUPA 0







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz