Proces wytwarzania się integracji sensorycznej
rozpoczyna się już w życiu płodowym, ale jego największa intensywność przypada od
3 do 7 roku życia – czyli na czas pobytu dziecka w przedszkolu. Większość z nas
rodzi się z umiejętnością odbierania informacji pochodzących ze zmysłów, u niektórych
dzieci występują jednak zaburzenia przetwarzania sensorycznego, które mogą
spowodować problemy z uwagą, emocjami, problemy motoryczne oraz trudności z
organizacją. Następstwem tego mogą być kolejne utrudnienia: ograniczony udział
w życiu społecznym, kłopoty z samoregulacją i obniżona samoocena. Zaburzenia
przetwarzania sensorycznego pozbawiają dzieci doświadczeń, które są im
potrzebne do nauki i prawidłowego rozwoju. Wychodząc naprzeciw potrzebom
edukacyjnym dzieci oraz naturalnej potrzebie zaspokajania ciekawości światem w bieżącym
roku szkolnym w naszym przedszkolu realizowana jest innowacja pedagogiczna „Książeczka sensoryczna”. Zadaniem tej innowacji jest dostarczenie
dziecku poprzez zabawę różnorodnych bodźców wspomagających integrację
sensoryczną, by usprawniać rozwój psychoruchowy dzieci. Wprowadzana innowacja
nie stanowi formy terapii dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania integracji
sensorycznej, a jest jedynie jej elementem wspierającym.
Książeczka
sensoryczna to inaczej książeczka edukacyjna, która wykorzystuje wszystkie
zmysły dziecka, po to by dostarczyć do mózgu jak najwięcej wrażeń sensorycznych
– bodźców. Na zajęciach dzieci wykonają zadania – prace plastyczno-techniczne, związane
z tematyką zajęć realizowaną w
przedszkolu zgodną z podstawą programową wychowania przedszkolnego. Podczas
pracy wykorzystywane są wszystkie dostępne materiały np. guziki, rzepy,
pompony, wszelkiego rodzaju plecionki, sznurki, koraliki, itp. oraz trwałe
materiały przyrodnicze jak np. skorupki z orzechów, nasiona czy patyki, surowce
wtórne (nakrętki, kapsle), a także śrubki, nakrętki, papiery ścierne. Różne
kolory i faktury zapewnią aktywizację zmysłów dziecka.
Oddziaływanie
książeczki ma również wpływ na zmysły:
Słuch
– odbieranie wrażeń dźwiękowych: piszczałki, dzwoneczki, dźwięk rzepu, zamka
itp.
Węch
– inaczej pachnie laminat, filc, a inaczej drewniane koraliki czy guziki.
Wzrok
– wykorzystanie dużej ilości kolorów, kształtów, obrazów itp.
Dotyk
– dostarcza informacje o kształcie, fakturze oraz o tym czy ktoś nas dotyka czy
to my kogoś dotykamy.
Propriocepcja
– zmysł mówiący o pozycji naszego ciała oraz położeniu poszczególnych części
naszego ciała, dziecko dopasowuje elementy do określonego miejsca i dostarcza
do mózgu informacje np. o ruchu ręki.
SERDECZNIE
DZIĘKUJEMY RODZICOM ZA WSPÓŁPRACĘ ORAZ ZAKUPIENIE SEGREGATORÓW
I POTRZEBNYCH MATERIAŁÓW
Zapraszamy do oglądania prezentacji z realizacji innowacji - część I
GRUPA BIEDRONKI
GRUPA ŻABKI
GRUPA 0
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz