czwartek, 29 sierpnia 2024

ADAPTACJA DO PRZEDSZKOLA

 

„CZY TO JUŻ, CZY MOJE DZIECKO MOŻE IŚĆ JUŻ DO PRZEDSZKOLA?”… CZYLI O ADAPTACJI PRZEDSZKOLNEJ

Decyzja o zapisaniu dziecka do przedszkola jest ważnym krokiem w życiu każdej rodziny. Rodzice często zastanawiają się, czy ich maluch jest gotowy na ten etap.

Nauka w przedszkolu to niezwykle ważny etap w życiu malucha. To wtedy uczy się funkcjonowania w grupie rówieśniczej, nabiera samodzielności, zdobywa podstawy pożytecznej wiedzy. Przedszkole odgrywa kluczową rolę w życiu małych dzieci. To pierwszy etap edukacji formalnej, który przygotowuje je do przyszłego życia szkolnego. W przedszkolu dzieci rozwijają nie tylko swoje umiejętności poznawcze, ale także społeczne, emocjonalne i komunikacyjne. To właśnie tam często po raz pierwszy wchodzą w kontakt ze swoimi rówieśnikami. Nawiązują znajomości, uczą się współpracy i wspólnej zabawy, dzielenia się. Poznają podstawowe zasady nie tylko funkcjonowania w środowisku szkolnym, ale również w społeczności. W przedszkolu dzieci muszą wykazywać się większą samodzielnością – przez kilka godzin dziennie funkcjonują bez mamy i taty, którzy towarzyszyli im praktycznie cały czas przez poprzednie lata. To prawdziwy skok na głęboką wodę, na który trzeba być gotowym.

Przed pierwszym dniem w przedszkolu warto przygotować dziecko na zmiany, które go czekają. Porozmawiaj z dzieckiem o przedszkolu, wyjaśnij, czego może się spodziewać i jakie atrakcje tam na niego czekają. 

Według prawa oświatowego z wychowania przedszkolnego korzystają dzieci w wieku od 3 do 6 lat. W rekrutacji do przedszkola mogą brać udział dzieci, które w momencie rozpoczęcia roku szkolnego mają rocznikowo ukończone trzy lata tzn., że muszą obchodzić trzecie urodziny w danym roku kalendarzowym. Oznacza to, że do przedszkola we wrześniu danego roku mogą być zapisane zarówno te dzieci, które 3 lata skończyły  w styczniu tego roku, jak i te, które 3 lata skończą  w grudniu.

Przedszkole powinno zapewnić miejsca w przedszkolach wszystkim dzieciom, które mają 3, 4 i 5 lat i ich rodzice chcą, żeby dzieci chodziły do przedszkola, dzieci 6 - letnie mają obowiązkowe przygotowanie do rozpoczęcia nauki w szkole. Dlaczego to ważne? Dlatego, że pół roku w rozwoju dziecka, od 2,5- latka do 3 latka, to bardzo duży okres czasu, w którym wiele się zmienia, a co za tym idzie, dziecko, które nie było zupełnie gotowe na rozpoczęcie przedszkola w wieku 2,5 roku, za pół roku może nie mieć większych problemów z adaptacją. Dlatego też, nie bez powodu w rekrutacji przedszkolnej brane są pod uwagę dzieci, które mają już 3 lata.

Nie zapominajmy, że w przedszkolu, grupy są zazwyczaj liczne (do 25 dzieci), zwykle na jednego nauczyciela i jego pomoc (choć nie zawsze jest do dyspozycji). Jak wszyscy dobrze wiemy, nawet najlepiej zorganizowana osoba, nie będzie w stanie zapewnić 25 maluchom spełnienia ich potrzeb w tym samym momencie, co za tym idzie, te które są bardziej samodzielne, nie będą uzależnione od pomocy innych i łatwiej będzie im funkcjonować, bez oczekiwania na pomoc nauczyciela w każdej czynności.

W wyjątkowych przypadkach dziecko może zacząć chodzić do przedszkola, kiedy ma 2,5 roku. Dla młodszych malców należy szukać miejsca w żłobkach. Takie dziecko musi być gotowe do rozpoczęcia edukacji przedszkolnej oraz w miarę samodzielne.  Zapisanie dziecka 2,5 zależy od poziomu rozwoju i samodzielności dziecka, przygotowania do uczęszczania do przedszkola przez dom rodzinny, liczby dzieci w grupie, liczby osób zatrudnionych do opieki nad dziećmi czy wspierających nauczyciela przedszkola oraz od wyposażenia placówki.

W związku z bardzo indywidualnym i zróżnicowanym tempem rozwoju dzieci w tym wieku bardzo się różnią między sobą. Są takie które zakończyły trening czystości, samodzielnie jedzą posiłki, bardzo dobrze mówiące, które dobrze funkcjonują i współpracują z nauczycielem i pomocą nauczyciela. Są jednak i takie, które wyraźnie różnią się rozwojem fizycznym, umysłowym i emocjonalnym i nie są dojrzałe do uczęszczania do przedszkola. Wtedy absorbują nauczyciela kosztem czasu poświęconego dzieciom starszym oraz uniemożliwiają realizację zadań przedszkolnych  - realizowanie podstawy programowej, innowacji, projektów i programów autorskich. Ponadto nauczyciele nie są przygotowywani na studiach do pracy z dziećmi młodszymi niż 3-letnie.

Wysoki poziom rozwoju umożliwia dziecku funkcjonowanie w grupie oraz stosowanie się do ustalonych zasad. Każdy, kto miał do czynienia z kilkorgiem dzieci w podobnym wieku, np. na placu zabaw czy rodzinnej wie, że dzieci rozwijają się w swoim tempie i mimo, że mamy pewne schematy oraz progi, kiedy to dziecko powinno już daną umiejętność posiąść, nie wszystkie dzieci rozwijają się w takim samym tempie. Jeśli wiemy, że prędzej czy później zapiszemy dziecko do przedszkola, możemy zacząć je już wcześniej odpowiednio przygotowywać i w codziennych czynnościach kłaść nacisk na te umiejętności, które w początkowym okresie adaptacji do przedszkola wiele ułatwią, a dzięki temu dziecko, czując się pewniej, będzie mogło szybciej ten proces przejść. Co jednak istotne jak można było przeczytać wyżej, każde dziecko ma własne tempo rozwoju i czasami żadne działania zewnętrzne nie sprawią, że daną umiejętność da radę wyćwiczyć wcześniej.

Dlaczego właśnie najlepszym czasem dla dziecka jest zapisanie go do przedszkola w wieku około 3 lat. Dziecko w tym wieku zaczyna wyodrębniać strukturę "ja". Dzięki temu w późniejszym okresie osiąga poczucie własnej tożsamości i umiejętność kontrolowania własnego zachowania. Do trzeciego roku życia u dzieci dominuje uwaga mimowolna, kiedy zaczynają zdobywać nowe umiejętności, pojawiać się zaczyna uwaga dowolna. Skupienie u dziecka w tym wieku trwa około piętnastu minut, jednak nie jest reguła, bo zależy to także od poziomu zainteresowania dziecka. Mowa dziecka nabiera tempa, słownik wzbogaca się znacznie, pojawia się rozumienie zasad i poprawności językowej, a także tworzenie bardziej szczegółowych pytań. Wraz z rozwojem poznawczym rozwija się także obszar emocjonalny. Maluch lepiej zaczyna rozumieć przyczyny różnych emocji oraz ich skutki.

W zakresie rozwoju ruchowego jego ruchy stają się bardziej skoordynowane, korzysta ze sprzętów na placu zabaw, skacze obunóż, potrafi chwilę utrzymać się w staniu na jednej nodze. Dziecko, nie wyręczane przez rodziców, wykazuje już samodzielność w obsłudze sztućców - widelca i łyżki, sam je kanapki, pije z kubeczka, umie się ubrać i rozebrać, choć bardziej precyzyjne czynności jak zapinanie guzików dalej stanowi wyzwanie. Samodzielnie korzysta z toalety, lecz zwykle prosi o pomoc w wytarciu. Jest to niezwykle skrócony opis rozwoju dziecka w wieku trzech lat.

Skoro wiadomo jakie umiejętności powinien posiadać przeciętny maluch rozpoczynający przygodę z przedszkolem, dowiedzmy się które z nich są najbardziej istotne i potrzebne, aby była ona prostsza, szczególnie na początku. Dojrzałość przedszkolna to osiągnięcie przez dziecko odpowiedniego poziomu we wszystkich obszarach rozwojowych - fizycznym, umysłowym i społeczno-emocjonalnym, tak aby mogło pozostać pod opieką placówki i brać udział w zajęciach przez nią organizowanych. Dojrzałość przedszkolna to przystosowanie dziecka do warunków i wymagań nowego środowiska pozarodzinnego w taki sposób, aby mogło ono radzić sobie z trudnościami, umiało znosić ograniczenia zmiany standardów zaspokajania swoich potrzeb, mogło pełnić w nim określone role społeczne, a poprzez pełnienie tych ról zaspokajało swoje potrzeby oraz osiągało poczucie zadowolenia i wewnętrznej satysfakcji. Warto wiedzieć, że dojrzałość ta pojawia się zazwyczaj między 3 a 4 rokiem życia.

Na jakich umiejętnościach wobec tego skupić się, aby umożliwić dziecku lepszy start? Na pewno samodzielność. Zalecane jest odpieluchowanie dziecka przed rozpoczęciem edukacji przedszkolnej – wtedy łatwiej funkcjonować w grupie, umiejętność posługiwania się łyżką i widelcem – dziecko zje samo posiłek i nie będzie musiało czekać, aż pani nakarmi inne dziecko. Wyręczanie dziecka jest prostsze i szybsze, ale oprócz korzyści pozornego zyskania na czasie nic więcej nie zyskujemy. Wraz z dorastaniem dziecka będziemy oczekiwać, że samo ubierze się do wyjścia czy podciągnie spodnie po skorzystaniu z toalety, ale jak ma to zrobić jeśli do tej pory cały czas robiliśmy to za nie? Im częściej i wcześniej pozwolimy dziecku na samodzielność tym szybciej nauczy się samoobsługi. Nie znaczy to oczywiście, że mamy położyć pewnego dnia przed dzieckiem buty, powiedzieć, ubieraj" i czekać w nieskończoność, zapewne w akompaniamencie płaczu. Pokazujemy maluchowi co po kolei należy zrobić, tłumaczymy, pomagamy, aż stopniowo zacznie wykonywać daną czynność sam. Pamiętajmy także, że najlepiej uczy się poprzez zabawę, ubierajcie więc misie, lale, można się bawić w pokazy mody, przymierzanie ubrań mamy czy taty, możliwości są nieskończone! Warto tu wspomnieć o wspieraniu motoryki, która idzie w parze z samoobsługa. Motoryka mała skupia się na ruchach rąk i palców, duża zaś na ruchach całego ciała, czyli np. bieganie, skakanie, rzucanie piłki etc. Niech Twoje dziecko często bawi się różnymi fakturami i konsystencjami, klockami dostosowanymi do wieku, niech jeździ na rowerku, wspina się po sprzętach na placu i skacze po kałużach. Dzięki temu żadne zajęcia w przedszkolu nie będą mu straszne.

Kolejnym niezwykle istotnym punktem jest rozwój społeczno - emocjonalny. Jak wiemy grupy przedszkolne są liczne, a dziecko, które dodatkowo jest jedynakiem, z cichego, bezpiecznego otoczenia może być przerażone hałasem i płaczem w grupie. Jak je na to przygotować? Dla 2-latka hałas może się skończyć przebodźcowaniem, zniechęceniem i strachem. Dlatego najlepiej przyzwyczajać dziecko do zabaw z innymi dziećmi, a następnie stopniowo zwiększać ,,poziom trudności". Dziecko przygotowane na spotkanie z innymi dziećmi, będzie spokojniejsze i mniej wystraszone, będzie posiadało także umiejętności dzielenia się zabawkami i radzenia sobie w sytuacjach gdy ktoś robi coś nie po jego myśli. Oprócz umiejętności odnalezienia się wśród rówieśników, równie ważne jest, aby przyzwyczaić dziecko do nieobecności opiekuna, z którym przebywa na co dzień.

W zakresie rozwoju umysłowego warto skupić się na rozwijaniu w dziecka umiejętności słuchania i skupiania się. Czytaj dziecku książeczki, układajcie puzzle, grajcie w planszówki - czynności takie uczą słuchania ze zrozumieniem, oczekiwania na swoją kolej i umiejętności przegrywania - czyli podstawowych codziennych przedszkolnych czynności.

Warto pamiętać, o tym, że każde dziecko rozwija się w swoim tempie i czasami miesiąc - dwa wystarczy, że zmieni się nie do poznania. Zadaniem rodziców jest je wspierać (nie wyręczać!) w osiąganiu kolejnych sprawności. 

Przychodząc do przedszkola maluch powinien więc umieć:

 

 1.      mówić o swoich potrzebach w sposób zrozumiały nie tylko dla najbliższej rodziny, to, że rozumiesz, co znaczy lolo, nie oznacza, że nauczycielka będzie wiedziała, że twojemu dziecku akurat chce się pić,  

 2.     skupić się na krótką chwilę, w przeciwnym razie nie będzie w stanie korzystać z przedszkolnych atrakcji stymulujących jego rozwój,  

 3.     w miarę dobrze znosić nieobecność mamy, problemem nie powinno być dla niego pozostawanie pod opieką osoby innej niż mama, np. babci,  

 4.      wykonać proste czynności samoobsługowe, takie jak:

•         komunikowanie potrzeb fizjologicznych,

•         ściąganie i podciąganie majteczek,

•         korzystanie z papieru toaletowego,

•         mycie rąk mydłem i wycieranie w ręcznik,

•         jedzenie (posługiwania się łyżką i widelcem) oraz gryzienie,

•         ubieranie i rozbieranie się (przynajmniej podejmować takie próby). 

Nie oznacza to, że dziecko ma obowiązek wykonywać wszystkie wyżej wymienione czynności perfekcyjnie. Ważne by próbowało i nie czuło lęku podejmując kolejne próby.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz