OFERTA ZAJĘĆ W PRZEDSZKOLU „WESOŁE
JABŁUSZKO”
W SAMBORCU W ROKU SZKOLNYM 2020/2021
Wychodząc
naprzeciw potrzebom i zainteresowaniom dzieci przedszkolnych oraz oczekiwaniom
rodziców, proponujemy w przedszkolu ofertę zajęć
umożliwiającą realizację podstawy programowej wychowania
przedszkolnego zatwierdzonej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Realizujemy
również cele i zadania wychowania przedszkolnego wynikające z aktualnych
programów zatwierdzonych przez MEN oraz programy własne opracowane przez
nauczycieli. Przedszkole otwarte jest od poniedziałku do piątku
w godzinach od 7.00 do 17.00. Podstawa programowa Ministerstwa Edukacji
Narodowej realizowana jest w naszym przedszkolu w godzinach od 8.00 do 13.00 we
wtorek, środę i czwartek oraz od 8.00 do 13.30 w poniedziałek i piątek. W
ramach realizacji podstawy programowej prowadzone są zajęcia przygotowujące
naszych wychowanków do posługiwania się językiem obcym nowożytnym – językiem
angielskim oraz zajęcia z religii. Ponadto ponad podstawę programową
realizowane są zajęcia dodatkowe z języka niemieckiego.
Cele i zadania oddziałów
przedszkolnych pragniemy realizować poprzez współpracę z rodzicami i
wzajemne zaufanie, kierując się takimi wartościami, jak: szacunek,
odpowiedzialność za innych, tolerancja, dobre samopoczucie dzieci, co znajduje
uznanie
w ocenie rodziców.
W naszych oddziałach przedszkolnych oferujemy:
· wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną oraz
nowoczesne środki do nauki i zabawy; sale dostosowane do pracy
z dziećmi przedszkolnymi;
· różnorodne zabawy i ćwiczenia
metodami i technikami aktywizującymi mające na celu poznawanie i odkrywanie
przez dziecko otaczającego świata (na miarę swoich potrzeb i możliwości);
· przyjazne warunki, bezpieczeństwo
oraz otwartość na potrzeby dzieci, rodziców i pracowników;
· atmosferę życzliwości i partnerstwa
między dziećmi - rodzicami – pracownikami;
· program adaptacji dziecka, które po
raz pierwszy idzie do przedszkola, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci 2- letnich
oraz 3-letnich. Program ma na celu wspomaganie dziecka w procesie
przystosowania do życia w warunkach przedszkolnych poprzez umożliwienie mu poznania nowego otoczenia w poczuciu bezpieczeństwa;
· przygotowanie rodziców do udzielania
dziecku wsparcia psychicznego i pomocy w procesie
przystosowania;
· wszechstronny rozwój dzieciom zgodny
z ich potencjałem;
· realizację
potrzeb i praw dzieci oraz zaspokajanie oczekiwań
rodziców;
· realizację systemu wychowawczego i
działań edukacyjnych sprzyjających wyzwalaniu aktywności własnej dzieci,
rozwijających ich zainteresowania i służących osiąganiu przez nie gotowości
szkolnej na wysokim poziomie;
· program kształcenia i oddziaływań
wychowawczych wzbogacony o autorskie programy nauczycieli;
· kultywowanie tradycji regionalnych i
patriotycznych;
· propozycje edukacyjne stwarzają
warunki do twórczości i kształtowania u dzieci samodzielności;
· prowadzenie obserwacji
pedagogicznych wykorzystywanych do indywidualnego doboru metod wychowawczych i
dydaktycznych w celu wyrównania szans edukacyjnych;
· wszechstronny rozwój zdolności
artystycznych dzieci poprzez udział w warsztatach teatralnych, muzycznych i
plastycznych;
· zajęcia dodatkowe (język angielski, język niemiecki,
zajęcia logopedyczne, terapię pedagogiczną, religię, zajęcia
komputerowe, zajęcia wczesnego wspomagania);
· wachlarz imprez kulturalnych,
wycieczki edukacyjne i krajoznawcze, przedstawienia teatralne i koncerty
muzyczne;
· udział w konkursach i prezentacjach;
· udział w uroczystościach
przedszkolnych, lokalnych i ogólnopolskich programach i akcjach
edukacyjnych oraz imprezach okolicznościowych;
· organizację dowozów i dożywiania
dzieci.
Istniejemy po to aby:
· wspomagać wszechstronny rozwój
każdego wychowanka w oparciu o rozpoznanie jego potrzeb i możliwości;
· kształtować w nim poczucie własnej
wartości, uczyć go tolerancji i patriotyzmu;
· pomagać w pokonywaniu trudności;
· umożliwiać rozwój uzdolnień i
zainteresowań;
· kształtować właściwe postawy wobec
otoczenia społecznego i przyrodniczego;
· wyposażyć wychowanka w wiedzę i
umiejętności umożliwiające udany start szkolny;
· rozwijać kompetencje komunikacyjne i
aktywność twórczą oraz kształtować otwartość na wiedzę.
Zapewniamy warunki do rozwoju indywidualnych
zainteresowań i zdolności dziecka, dbamy o rozwijanie jego inwencji twórczej
poprzez organizowane bezpłatnych, międzyoddziałowych zajęć dodatkowych,
prowadzonych przez nauczycieli naszego przedszkola.
ZAJĘCIA RUCHOWE I GIMNASTYCZNE Z
ELEMENTAMI RYTMIKI - Zajęcia prowadzone są co najmniej dwa razy w tygodniu we
wszystkich grupach wiekowych. Celem zajęć jest rozwijanie sprawności
ruchowej, rozwijanie umiejętności bezpiecznego poruszania się podczas zabaw
ruchowych, zaspokajanie naturalnej potrzeby ruchu dziecka, rozwijanie
aktywności w zabawie i umiejętności współpracy z rówieśnikami, wprowadzenie radosnego
nastroju i dobrego samopoczucia oraz usprawnianie małej i dużej motoryki.
Zabawy i ćwiczenia w przedszkolu spełniają ważną rolę, ponieważ pozwalają
na zachowanie prawidłowej postawy oraz wzmacniają odporność fizyczną dzieci.
Poprzez zabawy i ćwiczenia ruchowe, dzieci pokonują trudności dzięki czemu
wzmacniają wiarę we własne możliwości. Rytmika pozwala na wyzwolenie u dzieci
tendencji do samoekspresji i inwencji twórczej poprzez rozwijanie umiejętności
odbioru i przeżywania muzyki oraz utrwalenie pozytywnych motywacji do obcowania
z muzyką w codziennym życiu. Poprzez aktywne formy obcowania z muzyką jak:
śpiew, gra na instrumentach, improwizacja ruchowa rytmika wprowadza dziecko w
świat muzyki i uwrażliwia na piękno otaczającego świata. Zajęcia prowadzone są
zgodnie z założeniami współczesnych koncepcji systemów oraz metod wychowania
muzycznego Carla Orffa, E. J. Dalcrose'a, Bati Strauss, Metoda Pedagogiki
Zabawy.
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE - We wrześniu każdego roku logopeda
przeprowadza badania logopedyczne. Ich celem jest wyłonienie dzieci, które
wymagają pomocy logopedycznej. Do głównych zadań logopedycznych należy
zapobieganie wadom wymowy poprzez ćwiczenia usprawniające mięśnie
artykulatorów, które mają zapobiegać utrwalaniu się wad wymowy oraz przeciwdziałanie
dysleksji rozwojowej. O wynikach badań informowani są rodzice dzieci. Z
rodzicami, których dzieciom potrzebna jest pomoc, logopeda przeprowadza
indywidualne rozmowy omawiając problemy dziecka. Dzieci są kwalifikowane na
zajęcia za zgodą rodziców. Zajęcia prowadzone są indywidualnie z każdym
dzieckiem. Konieczna jest też systematyczna praca z dzieckiem wg wskazówek
logopedy. Praca ta prowadzona jest podczas pobytu dziecka w przedszkolu.
TERAPIA PEDAGOGICZNA - Pedagog odpowiedzialny za
pedagogiczną opiekę nad wszystkimi dziećmi, koordynuje pracę terapeutyczną. W
ciągu całego roku prowadzi poradnictwo
pedagogiczno-psychologiczne dla rodziców oraz konsultacje
z wychowawcami grup – nauczycielami. Odbywa się także
indywidualna terapia pedagogiczna dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi. Opieka
pedagogiczna w przedszkolu polega na stymulowaniu rozwoju psychicznego dzieci
poprzez indywidualne ćwiczenia funkcji poznawczych i percepcyjnych oraz pomocy
w pokonywaniu trudności interpersonalnych i problemów emocjonalnych.
JĘZYK ANGIELSKI, JĘZYK NIEMIECKI - Nauka języka angielskiego i
niemieckiego dzieci w wieku przedszkolnym, polega głównie na kontakcie z
językiem w formie zabawowej, opartej na bezpośrednim kojarzeniu przedmiotów,
zjawisk i czynności ze słowem. W toku prowadzonych zajęć dziecko przyswaja
sobie brzmienie języka, uczy się rozumienia języka. Są to jedne z wielu
ulubionych zajęć dzieci w przedszkolu. Celem zajęć jest: zapoznanie dzieci z
językiem angielskim i niemieckim, rozwinięcie umiejętności mówienia i
rozumienia ze słuchu. Tematyka zajęć jest związana ze światem dziecka (zabawy,
przyjaciele, dom), każde zajęcia uatrakcyjniają gry, piosenki, zabawy ruchowe,
historyjki, wierszyki. Tematyka zajęć z języków jest skorelowane z tematyką
zajęć w przedszkolu oraz na bieżąco utrwalana na zajęciach z dziećmi.
ZAJĘCIA MULTIMEDIALNE - Celem zajęć jest
zainteresowanie dzieci techniką informatyczną i wdrażanie do świadomego
korzystania z niej, ukazywanie użyteczności komputerów w nauce i zabawie oraz
stworzenie warunków do osiągnięcia umiejętności posługiwania się komputerem, jego
oprogramowaniem i technologią informacyjną. Zajęcia te maja także na celu
wyrównywania deficytów rozwojowych dzieci w wieku przedszkolnym oraz
wyrównywanie szans edukacji informatycznej wszystkich dzieci przedszkolnych, ze
szczególnym uwzględnieniem pracy wyrównawczej dziecka z komputerem, tablicą
multimedialną i z programami edukacyjnymi. Nabycie umiejętności komputerowych
pomoże dzieciom w dalszej edukacji. Właściwe wykorzystanie środków
multimedialnych poszerzy zakres wiedzy dzieci przedszkolnych z różnych dziedzin
życia. Każda sala przedszkolna wyposażona jest w tablice interaktywne, co
znacznie wzbogaca warsztat pracy nauczycieli i uwzględnienia TIK –
technologie informacyjno-komunikacyjne.
RELIGIA - Zajęcia prowadzone są we wszystkich grupach.
Sposób przekazywania wiadomości dostosowany jest do możliwości dzieci. Celem
katechezy przedszkolnej jest zbliżenie dziecku fundamentalnej prawdy wiary
katolickiej. Proste modlitwy, biblijne historie, religijne piosenki, wpajanie
chrześcijańskich tradycji – z tym spotka się każdy przedszkolak podczas
katechezy.
ZAJĘCIA PLASTYCZNE - Zajęcia plastyczne zajmują ważne miejsce w
programie nauczania przedszkolnego. Wiążą się z koniecznością rozwijania
zdolności dziecka i jego potrzebą otwierania się na świat - twórczość plastyczna
jest jedną z ważniejszych form działalności dziecka w wieku przedszkolnym dla
dziecka jego własna twórczość jest źródłem radości, dobrej zabawy,
zaangażowania i podstawową formą uczenia się, oraz zdobywania wiedzy w
otaczającej rzeczywistości. Prowadzenie zajęć plastycznych sprzyja
aktywizowaniu myślenia, przyczynia się do rozwoju samodzielności,
refleksyjności i pomysłowości. Działalność plastyczna jest formą bardzo ważną.
Łączy ze sobą procesy motoryczne, poznawcze i emocjonalne, przyczyniając się do
harmonijnego rozwoju osobowości dziecka. Często są formą terapii w pracy z
dzieckiem. Ponadto działalność plastyczna będąca powszechną potrzebą dzieci,
stwarza szerokie pole dla ich własnej ekspresji i samorealizacji możliwości
twórczych. Techniki plastyczne stosowane podczas zajęć są różnorodne,
a pomoce do zajęć atrakcyjne, estetyczne, zaś same zajęcia przypominają
wspaniałą zabawę. Organizując zajęcia plastyczne pamiętamy, że w każdym dziecku
kryją się zdolności, siła wyobraźni i kreatywność, trzeba je tylko ożywić,
rozwijać i wspierać.
ZAJĘCIA UMUZYKALNIAJĄCE - Muzyka ma ogromny wpływ na
rozwój wszechstronny dziecka, co potwierdzają liczne badania naukowe. Praca nad
umuzykalnieniem dziecka ma dla jego ogólnego rozwoju wielkie znaczenie, zarówno
zdrowotne, jak kształcące i wychowawcze. Śpiewanie piosenek, prowadzone w
sposób właściwy, wpływa na rozwój klatki piersiowej oraz wzmocnienie więzadeł
głosowych. Zajęcia grupowe prowadzone przy muzyce lub śpiewie kształcą ogólną
koordynację ruchową dziecka oddziaływają dodatnio na prace narządów
wewnętrznych (płuc, serca) oraz układ nerwowy. Zajęcia umuzykalniające
rozwijają wyobraźnię dziecka, wzbogacają jego słownictwo i poprawiają wymowę.
Treść poznawanych piosenek rozszerza zakres jego wiadomości o świecie i
ludziach. Opanowanie tekstu słownego ćwiczy pamięć, sprzyja rozwojowi
prawidłowej wymowy oraz umożliwia prowadzenie ćwiczeń ortofonicznych w związku
z opracowaną piosenką. Przyswajając sobie piosenki lub zapamiętując kolejność
ruchów w zabawie lub tańcu dziecko uczy się myślenia i koncentrowania
uwagi. Zajęcia umuzykalniające wdrażają dziecko do porządku i ładu, szybkiej
orientacji i decyzji. Wszystkie formy zajęć umuzykalniających kształcą
wrażliwość estetyczną dziecka, wzbudzają jego zamiłowanie do śpiewu, muzyki i
ruchu przy muzyce. Widoczne zainteresowanie i zdolności muzyczne
są w sposób właściwy pielęgnowane i rozwijane. Przez zajęcia
umuzykalniające dziecko zdobywa różne umiejętności; uczy się słuchać, poruszać
zgodnie z muzyką w zabawie lub tańcu, grać na instrumentach perkusyjnych.
Zajęcia umuzykalniające spełniają główną rolę pobudzania dziecięcej aktywności,
radości i przyjemności. Atmosfera radości i swobody w kontaktach z muzyką jest
niezbędna dla rozwoju dziecka. Wychowanie muzyczne odgrywa ważną rolę również
w wychowaniu umysłowym dziecka. Muzyka uczy prostych operacji umysłowych,
takich jak: porównywanie, analiza, synteza, abstrahowanie. Zgodnie z przyjętymi
w Polsce koncepcjami wychowanie muzyczne powinno opierać się na następujących
formach aktywności dzieci: ruch przy muzyce, śpiew dzieci, gra na
instrumentach, słuchanie muzyki., tworzenie muzyki.
PRZYGOTOWANIE DZIECKA DO NAUKI CZYTANIA I PISANIA - Przygotowanie do nauki
czytania i pisania ma na celu dążenie do osiągnięcia przez dziecko jak
najwyższego poziomu sprawności analizatora słuchowego, wzrokowego i
kinestetyczno- ruchowego. Każde dziecko ma własny, indywidualny rytm i tempo
rozwoju, dlatego powinno być traktowane w tym zakresie indywidualnie. Ćwiczenia
rozwijające analizator słuchowy łączymy z ćwiczeniami rozwijającymi analizator
wzrokowy. Analizie i syntezie fonemowej towarzyszy bierne poznanie liter.
Równocześnie prowadzimy ćwiczenia oddechowe, fonacyjne i artykulacyjne.
Czytanie i pisanie wymaga dobrej orientacji w przestrzeni, dlatego uczymy
dzieci orientacji w schemacie własnego ciała. Punktem odniesienia dla prawej i
lewej strony ciała jest serce. Orientacja przestrzenna ułatwi dziecku
rozpoznanie i nazywanie liter mających ten sam kształt, lecz różne ułożenie w
przestrzeni: n-u, p-b-d, M-W. Uczymy właściwego posługiwania się przyborami do
pisania i rysowania. Wprowadzamy ćwiczenia kreślenia liter po śladach z
zachowaniem właściwej drogi pisania.
Zajęcia w ramach projektu „UNIWERSYTET
PIERWSZEGO WIEKU” przy współpracy z Wyższą Szkołą
Humanistyczno-Przyrodniczą w Sandomierzu. Celem tej inicjatywy jest
zachęcanie dzieci do nauki i poznawania świata, inspirowanie ich do
odkrywania i rozwijania swoich pasji, rozwijanie dziecięcej ciekawości,
intelektu oraz twórczego potencjału poprzez udział w interaktywnych wykładach i
warsztatach. Zajęcia prowadzone są
przez nauczycieli akademickich, instruktorów i ekspertów z różnych dziedzin
nauki i życia, a ich forma i język dostosowany jest do możliwości rozwojowych
dzieci. Zajęcia wykładowe odbywają się 2-3 razy w roku akademickim, zazwyczaj w
piątkowe popołudnia, organizowane przez Wyższą Szkołę
Humanistyczno-Przyrodniczą w Sandomierzu. W wykładach udział biorą wszyscy
uczestnicy Uniwersytetu I Wieku w wieku 3-7 lat. Czas trwania wykładu to około
120 minut.
Ponadto w ramach Uniwersytetu realizowane są różne
warsztaty tematyczne dla małych studentów. Czas trwania poszczególnych spotkań
warsztatowych oraz wielkość grup warsztatowych uzależniona jest od specyfiki
danych zajęć.
Współpraca z bliźniaczymi placówkami poprzez
realizację projektów na platformie eTWINNING,
która
polega na wykorzystaniu nowoczesnych technologii do nawiązania wspólnej pracy przedszkoli z różnych krajów leżących w Unii
Europejskiej. Poprzez realizację projektów, dzieci przyswajają sobie świadomość
wielokulturowego i wielojęzycznego modelu społeczeństwa. Praca nad danym
projektem odpowiada zainteresowaniom uczniów i nauczycieli, a co najważniejsze
jest zgodna z podstawą programową. Program zwiększa kompetencje językowe
uczniów i uczy pracy metodą projektu. Dzięki realizacji projektów na platformie
eTwinning nasze przedszkole otwiera się na Europę i daje możliwość czerpania z tej
niezwykłej współpracy korzyści przez wszystkich uczestników projektu: dzieci i
ich rodziców, nauczycieli i przedszkola jako instytucji.
Realizacje INNOWACJI PEDAGOGICZNYCH mają na celu
wprowadzenie nowatorskich rozwiązań programowych, organizacyjnych lub metodycznych,
które przyczyniają się do poprawienia jakości rozwoju dziecka, jak również
pracy placówki. Dzieci poprzez udział w innowacjach doświadczają czegoś
nowego, innego. Działania są odmienne od powszechnie obowiązujących. Realizując
innowacje pedagogiczne wdrażane są
zmiany w zakresie tradycyjnego podejścia do procesu edukacji.
Jestem pod wrażeniem. Bardzo fajny wpis.
OdpowiedzUsuńZdecydowanie warto zainteresować się tą ofertą - świetna opcja dla rozwoju mojego malucha!
OdpowiedzUsuń