APEL DO RODZICÓW !!!!!
W
trosce o zdrowie wszystkich dzieci uczęszczających do naszego przedszkola
przypominamy, że:
·
Obowiązkiem
rodziców jest przyprowadzanie do przedszkola dzieci tylko zdrowych.
·
Nie
przyprowadzamy dzieci, które:
ü mają katar, kaszel, gorączkę ( katar to także
choroba!). Pamiętajmy o innych dzieciach i o niebezpieczeństwie zarażenia.
W początkowej fazie choroby dziecko najbardziej zaraża kolegów.
ü są przeziębione lub chore,
ü są w trakcie leczenia antybiotykowego,
ü mają inne objawy, które mają znamiona przeziębienia
lub choroby.
·
Dzieci
zakatarzone, przeziębione i kaszlące nie mogą przebywać w grupie z dziećmi
zdrowymi !
·
Infekcje mnożą
się lawinowo i przechodzą na pozostałe dzieci !
·
Lepiej dziecko
przetrzymać w domu i wyleczyć katar i kaszel w ciągu paru dni, niż doprowadzić
do dłuższej choroby i powikłań !
2 kwietnia Światowy Dzień Świadomości Autyzmu 💙💙💙
JAK DBAĆ O BEZPIECZEŃSTWO DZIECKA
NORMY I ZASADY ŻYCIA SPOŁECZNEGO W PRZEDSZKOLU
Jednym z podstawowych zadań, przed którymi stają rodzice i
nauczyciele jest zapewnienie bezpieczeństwa i zdrowia dzieciom. Każde działanie
podejmowane przez wychowawców w domu czy w szkole powinno zmierzać do wyeliminowania
wszelkich zagrożeń i niebezpieczeństw. Wraz z rozwojem dziecka i jego
samodzielności musimy coraz bardziej liczyć się z koniecznością wyposażania go
w umiejętność przewidywania zagrożeń, unikania ich, a w momencie ich
zaistnienia - w zdolność radzenia sobie z trudną sytuacją.
Dlaczego dzieci potrzebują norm i zasad?
Wprowadzenie norm i zasad w życiu dziecka spełnia ważną rolę. Wyobraźmy sobie, że stajemy z zawiązanymi oczami na placu zabaw, gdzie są zjeżdżalnie, huśtawki, karuzele, ścieżki rowerowe, boisko do gry w piłkę, drabinki, liny do wspinaczki no i oczywiście inni ludzie. Jak będziemy się poruszać w takim miejscu? Czy jest ono dla nas bezpieczne? Oczywiście, że nie. Będziemy niepewnie i wolno się przemieszczać, nie raz się zapewne przewrócimy nabijając guza. Konsekwencje mogą być straszne. A jeśli jest ktoś obok nas, kto trzyma nas za rękę i mówi: krok w prawo, bo wpadniesz na huśtawkę, schyl się, bo przed tobą mostek, zatrzymaj się, bo nadjeżdża rowerzysta. Jak wtedy się poruszamy, jak się czujemy? Bezpiecznie! Tak też jest z zasadami i normami, które wystosowane w stronę dziecka mówią mu, jakie zachowanie jest pożądane, jakie jest właściwe i jakie przez nas dorosłych akceptowane. Dzieci potrzebują precyzyjnego określenia, co jest dozwolone, a czego nie wolno. Skutecznym środkiem wychowawczym są nagrody i pochwały. Mają one wartość zachęcającą do pracy dla każdego człowieka, a tym bardziej dla dziecka a uznanie i akceptacja mobilizują do dalszych wysiłków.
Normy i zasady postępowania dzieci w grupie przedszkolnej
Na początku roku szkolnego każda z grup przedszkolnych z pomocą nauczyciela opracowuje swój Kodeks Zachowań, który ma za zadanie wspierać i motywować dzieci do przestrzegania ustalonych norm i zasad postępowania, jak również konsekwentnie je egzekwować. Poprzez kolejne lata pobytu dziecka w przedszkolu zasady te są utrwalane i pomagają dzieciom w ich prawidłowym rozwoju.
Co mogą zrobić rodzice ?
1. Zachęcać swoje dziecko do wyrażania uczuć - zapobiegnie to zbagatelizowaniu prawdziwego problemu. Nie należy umniejszać ważności odczuć dziecka ani zaprzeczać realności sytuacji.
2. Uświadomić dziecku, że rodzice wszystko zrozumieją i zawsze swojemu dziecku pomogą - dziecko powinno mieć pewność bezwarunkowego poparcia swoich rodziców.
3. Rozmawiać z dzieckiem o jego prawie do bezpieczeństwa i o sposobach przeciwdziałania jego łamaniu - dziecko musi protestować i szukać pomocy gdy ktoś chce zabrać mu jego prawa, a rodzice będą zawsze po jego stronie.
4. Rozmawiać w "złym" i dobrym dotykaniu, wyjaśnić różnice - dziecko powinno mieć zaufanie do własnych odczuć np. ma prawo odmówić niemiłych mu całusów czy przytulań, może odmówić prośbom, które wprawiają je w zakłopotanie i nie jest to niegrzeczność (zasady dobrego wychowania nie mogą narzucać dziecku zachowań niosących potencjalne niebezpieczeństwo) .
5. Nauczyć dziecko jak mówić "nie" - wyjaśnić, że nie ma obowiązku posłuszeństwa wobec wszystkich dorosłych, jeżeli czuje się zagrożone ma prawo powiedzieć "nie" każdemu dorosłemu. Lepiej sprawić komuś przykrość niż ryzykować własne bezpieczeństwo.
6. Wytłumaczyć dziecku, że jego ciało jest jego wyłączną własnością - dziecko ma prawo decydować, co się dzieje z jego ciałem.
7. Wytłumaczyć dziecku różnicę między groźnymi i niegroźnymi tajemnicami - absolutnie nikt nie ma prawa żądać dochowania tajemnicy, która ma jakikolwiek związek z dotykaniem, dziecko w takiej sytuacji powinno jak najprędzej powiedzieć o tym dorosłemu, do którego ma największe zaufanie.
8. Uświadomić dziecku, że nie wolno straszyć napastnika - dziecko mówiące napastnikowi, że o wszystkim powie rodzicom znajduje się w ogromnym niebezpieczeństwie; powinno jak najszybciej uciec i opowiedzieć o wszystkim, kiedy znajdzie się w bezpiecznym miejscu.
9. Nauczyć dziecko odróżniać prezent od przekupstwa - prezenty daje się w dobrej wierze, bez dodatkowych oczekiwań wobec obdarowanego; osoba przekupująca w zamian za prezent będzie żądała od dziecka czegoś, czego ono zrobić nie chce.
10. Wytłumaczyć, że niektórzy dorośli, i to zarówno tacy, których zna, jak i całkiem obcy, mogą podstępem skłonić je do uczynienia czegoś, czego ono nie chce - na propozycje obdarowania słodyczami, pieniędzmi, prezentami, zabrania dziecka do kina czy zoo dziecko musi odpowiedzieć, że musi się zapytać mamy lub taty.
11. "Testować" wiedzę dziecka o świecie w zabawie uczącej dziecko zasad bezpieczeństwa "Co by było, gdyby.........."
Przykładowe tematy zabaw:
a. zobaczyłeś wypadek drogowy.
b. nie wiesz, jak trafić
c. ktoś obcy chce z tobą rozmawiać, kiedy jesteś sam,
d. poszedłeś do sklepu po chleb, ale go zabrakło,
e. jesteś w domu sam i ktoś puka do drzwi (nie wolno zostawiać dzieci
samych w domu, ale muszą wiedzieć, jak się zachować, gdyby wyjątkowo w takiej
sytuacji się znalazły) .
Dziecko może wymyślić też kilka pytań dla rodzica.
12. Pozwolić dziecku na łamanie zasad w sytuacji zagrożenia - dziecko powinno wiedzieć, że kiedy grozi mu niebezpieczeństwo, wolno mu użyć wszelkich sposobów (nawet tych surowo zabronionych w normalnych warunkach) w celu ratowania zdrowia i życia. Może krzyczeć, uciekać, gryźć, kopać, kłamać czy nawet zbić szybę. Celem jego wszystkich zachowań ma być ucieczka i szukanie pomocy u kogoś dorosłego.
BIBLIOGRAFIA :
1. Klus-Stańska D., Nowicka M. Bezpieczeństwo dzieci. Scenariusze zajęć dla rodziców i nauczycieli. Kraków 1999 Oficyna Wydawnicza "Impuls"
2. Elliot M. Jak dbać o bezpieczeństwo dziecka. Praktyczne rady dla rodziców . Warszawa 1997 "Książka i Wiedza"
2. Prawidłowy chwyt i odstępstwa od
niego
§
Prawidłowe
trzymanie przyboru do pisania lub rysowania polega na objęciu go trzema
palcami: kciukiem, palcem wskazującym (który naciska narzędzie od góry) oraz
środkowym w odległości ok. 1,5 – 2 cm od czubka. Pędzel trzymamy w odległości
5-7 cm od końca. Dziecko nie powinno ściskać przyboru zbyt mocno.
3. Wspomaganie nauki prawidłowego
chwytania.
Trzymanie chusteczki:
Krótkie kredki:
Król i królowa:
Kredki stożkowe i/lub trójkątne w
przekroju:
Ćwiczenia wzmacniające motorykę małą:
Trenowanie samoobsługi:
Nakładki:
Nakładka C.L.A.W znajduje zastosowanie w największych trudnościach z prawidłowym ułożeniem palców podczas pisania.Nakładkę C.L.A.W. charakteryzują trzy oddzielne uchwyty na każdy palec.Kiedy zauważymy, że dziecko nabrało nawyku prawidłowego ułożenia palców, ale jeszcze przydałoby się wsparcie, warto wtedy przyjrzeć się co jest jeszcze do dopracowania. Należy wtedy przyjrzeć się rączce kiedy dziecko nie ma nałożonej nakładki i sprawdzamy czy należy kontynuować zastosowanie nakładki C.L.A.W czy należałoby dopasować inną, mniej ingerującą w ułożenie palców.Dbając o komfort pisania dziecka należy również zwrócić uwagę na nacisk ręki podczas pisania. Zdarza się, że dziecko za mocno naciska ołówkiem na papier, co stanowi kolejne utrudnienie podczas pisania. Pomocne w tym są przybory do pisania o większej średnicy lub nakładki powiększające średnicę przyboru do pisania. Stosując nakładkę C.L.A.W., nie zwiększamy średnicy ołówka więc kiedy zauważymy, że dziecko mocno naciska warto połączyć ją z grubym, trójkątnym ołówkiem czy kredką. Dzięki takiemu zestawieniu otrzymamy prawidłowy chwyt trójpalcowy oraz zmniejszenie nacisku podczas pisania czy rysowania.
Bardzo ciekawie to zostało opisane.
OdpowiedzUsuńbardzo ciekawy opis, masa wiedzy bede tutaj częściej
OdpowiedzUsuń