Załącznik nr 1 do
Uchwały nr /2017 Rady Pedagogicznej Publicznego Przedszkola Wesołe Jabłuszko w
Samborcu z dnia 21.11.2017 r.
STATUT
PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA
“WESOŁE JABŁUSZKO”
W SAMBORCU
W SAMBORCU
PODSTAWĘ DO OPRACOWANIA NINIEJSZEGO
STATUTU STANOWIĄ:
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo
oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z
17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i
publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2017 r. poz. 649).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z
14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego
oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w
tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym
lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia,
kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U z 2017 r. poz.356).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 7
czerwca 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu
organizowania religii w publicznych przedszkolach i szkołach (Dz. U z 2017
r., poz.1147).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 25
sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy
psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach i szkołach (Dz.
U. z 2017 r. poz. 1591).
- Rozporządzenie MEN w sprawie przeprowadzenia postępowania
rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych
przedszkoli (Dz. U z 2017 r. poz.610)
- Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 roku
w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania
przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U
z 2017 nr 0 poz. 1616)
- Rozporządzenie MEN z 24.08.2017 roku w sprawie
organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U z 2017r. nr 0,
poz. 1635)
- Akt założycielski.
SPIS TREŚCI:
Rozdział I.
POSTANOWIENIA OGÓLNE……………………………………………………..s. 4
Rozdział II
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA……………………………………………….s. 5
Rozdział
III
ORGANY PRZEDSZKOLA I ICH SZCZEGÓŁOWE KOMPETENCJE………s.
10
Rozdział IV
ORGANIZACJA DZIAŁALNOŚCI PRZEDSZKOLA…………………………...s. 13
Rozdział V
ZASADY ODPŁATNOŚCI…………………………………………………………..s. 19
Rozdział VI
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA…………………….s.
20
Rozdział
VII
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA……………………………s. 24
Rozdział
VIII
PRAWA I OBOWIĄZKI DZIECI…………………………………………………..s. 30
Rozdział IX
RODZICE………………………………………………………………………………s. 32
Rozdział X
REKRUTACJA DZIECI DO PRZEDSZKOLA…………………………………….s. 34
Rozdział XI
GOSPODARKA FINANSOWA PRZEDSZKOLA…………………………………s. 34
Rozdział
XII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE……………………………………………………s. 35
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
1. Przedszkole nosi nazwę:
Zespół Publicznych Placówek
Oświatowych – Publiczne Przedszkole “Wesołe Jabłuszko”
w Samborcu.
2. Pełna nazwa przedszkola brzmi:
Przedszkole „Wesołe Jabłuszko”
Samborzec 79
27-650 Samborzec
3. Zespół Publicznych Placówek
Oświatowych – Publiczne Przedszkole “Wesołe Jabłuszko” zwane jest dalej
„przedszkolem”.
§ 2
4. Siedzibą przedszkola jest
budynek położony w Samborzec 79, 27 – 650 Samborzec.
§ 3
5. Nazwa przedszkola jest używana
w pełnym brzmieniu.
§ 4
6. Organem prowadzącym
przedszkole jest Gmina Samborzec.
§ 5
7. Przedszkole jest jednostką
organizacyjną gminy w rozumieniu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
§ 6
8. Nadzór pedagogiczny nad
przedszkolem sprawuje Świętokrzyski
Kurator Oświaty.
§ 7
9. Przedszkole jest placówką
publiczną, która:
1) realizuje programy wychowania
przedszkolnego uwzględniające nową podstawę programową wychowania
przedszkolnego;
2) zapewnia bezpłatne nauczanie,
wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż
5 godzin dziennie;
3) przeprowadza rekrutację dzieci w
oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
4) zatrudnia nauczycieli
posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.
Rozdział II
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§ 8
1.Przedszkole
realizuje cele i zadania określone w ustawie Prawo Oświatowe, przepisach
wydanych na jej podstawie, a przede wszystkim w podstawie programowej
wychowania przedszkolnego.
2. Celem przedszkola jest w
szczególności:
1) wspomaganie indywidualnego
rozwoju i edukacji dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym;
2) wspieranie ciekawości, aktywności
i samodzielności dzieci oraz kształtowanie wiadomości i umiejętności ważnych w dalszej edukacji szkolnej;
3) wspomaganie rodzin w wychowaniu
dzieci i przygotowaniu ich do nauki w szkole;
4) troska o zdrowie dzieci i ich
sprawność fizyczną poprzez prawidłowe żywienie, dbanie o czystość i higienę osobistą, promowanie zdrowego trybu życia;
5) budowanie u dzieci systemu
wartości, w tym wychowanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co
jest dobre, a co złe;
6) rozwijanie umiejętności
społecznych dzieci i kształtowanie u nich poczucia przynależności społecznej;
7) stwarzanie warunków sprzyjających
wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
8) umożliwienie dzieciom
podtrzymywania poczucia tożsamości
narodowej, etnicznej, językowej i
religijnej.
§ 9
1. Zadaniem przedszkola jest w
szczególności:
1) umożliwienie realizacji programów
wychowania przedszkolnego, z uwzględnieniem
indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka;
2) zapewnienie opieki i wspomaganie
rozwoju dzieci w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym środowisku;
3) ochrona poszanowania godności
osobistej dzieci oraz życzliwe i podmiotowe ich traktowanie poprzez
indywidualne podejście do potrzeb i możliwości psychofizycznych;
4) ochrona przed przemocą poprzez
rozpoznawanie źródła zagrożenia i likwidowanie go we współpracy z rodzicami, specjalistami i
organizacjami wspomagającymi;
5) zapewnienie pomocy psychologiczno
– pedagogicznej dzieciom, ich rodzicom oraz nauczycielom zatrudnionym w
przedszkolu.
§ 10
1. Sposób
realizacji zadań przedszkola z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego
rozwoju dziecka oraz wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka oraz
przygotowaniu go do nauki
w szkole:
w szkole:
1) udzielanie
dzieciom pomocy psychologiczno–pedagogicznej oraz wspomagania indywidualnego
rozwoju dziecka;
2) organizowanie
opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi, odpowiednio do ich potrzeb oraz
możliwości przedszkola;
3) umożliwienie
dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, językowej i religijnej (dzieci, które nie będą uczestniczyły w lekcjach religii, na czas
ich trwania, przejdą z nauczycielem do innej grupy);
4)
rozpoznawanie
potrzeb dzieci w zakresie edukacji, opieki, wychowania;
5)
prowadzenie
działania prozdrowotnego i proekologicznego.
§ 11
1.
Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby
oddziaływań, do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb
środowiskowych, z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w
szczególności:
1) zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w
przedszkolu oraz
w trakcie zajęć poza terenem przedszkola (sposób organizowania spacerów i wycieczek określa regulamin);
w trakcie zajęć poza terenem przedszkola (sposób organizowania spacerów i wycieczek określa regulamin);
2) dziecko uczęszczające na zajęcia dodatkowe organizowane w przedszkolu
jest pod opieką osoby odpowiedzialnej za prowadzenie tych zajęć;
3) organizuje spożywanie posiłków zgodnie z zasadami żywienia oraz
możliwościami technicznymi;
4) zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa zarówno pod względem
fizycznym jak i psychicznym oraz uświadamia konieczność przestrzegania
ustalonych wspólnie zasad;
5) w wypadkach nagłych wszystkie działania pracowników przedszkola, bez
względu na zakres ich czynności służbowych, w pierwszej kolejności skierowane
są na zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom;
6) współpracuje z poradnią psychologiczno–pedagogiczną zapewniając w miarę
potrzeb i możliwości konsultacje i pomoc.
2. Wszystkie urządzenia, sprzęt,
meble są bezpieczne, dostosowane do wzrostu dzieci. Zabawki
posiadają atest.
posiadają atest.
§ 12
1. Podstawowymi formami
realizacji celów i zadań przedszkola są:
1) obowiązkowe zajęcia edukacyjne z
całą grupą;
2) zajęcia stymulacyjne organizowane
w małych zespołach;
3) zajęcia specjalistyczne służące
zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci;
4) okazje edukacyjne – stwarzanie
dziecku możliwości wyboru zadań, czasu ich realizacji,
5) zabawy dowolne dzieci;
6) zajęcia dodatkowe.
§ 13
1. Zadania przedszkola w zakresie
udzielania i organizowania pomocy psychologiczno- pedagogicznej realizowane są
we współpracy z rodzicami, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi poradniami specjalistycznymi,
placówkami doskonalenia nauczycieli i innymi przedszkolami, szkołami i
placówkami oraz podmiotami działającymi na rzecz rodziny i dzieci.
2. Pomoc psychologiczno –
pedagogiczna organizowana i udzielana przez przedszkole polega na:
1) rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb
rozwojowych i edukacyjnych oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości
psychofizycznych dziecka;
2) wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu
problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu
zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci.
3. Pomoc
psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola w formie:
1) zajęć specjalistycznych dla dzieci:
korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, wczesnego wspomagania rozwoju
dziecka oraz innych zajęć
o charakterze terapeutycznym;
2) porad, konsultacji, szkoleń i warsztatów dla
nauczycieli i rodziców.
§ 14
1. Przedszkole
zapewnia dzieciom stałą opiekę w czasie zajęć w przedszkolu oraz poza
przedszkolem.
1) dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały
opiece jednego lub dwu nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału lub
realizowanych zadań, z uwzględnieniem propozycji rodziców (prawnych opiekunów);
2) dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy
wychowawczej i dydaktycznej wskazane jest, aby nauczyciel (nauczyciele)
opiekował się danym oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do
przedszkola;
3) podczas spacerów i zajęć organizowanych poza
terenem przedszkola nauczyciela sprawującego opiekę nad powierzonymi mu dziećmi
wspomaga pomoc nauczyciela.
§ 15
2. Zadania przedszkola w zakresie opieki i bezpieczeństwa
dzieci:
1)
przedszkole stwarza dzieciom warunki pobytu
zapewniające bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą, poszanowanie ich godności
osobistej oraz życzliwego i podmiotowego traktowania;
2)
za bezpieczeństwo dzieci, podczas zajęć obowiązkowych
i dodatkowych w przedszkolu a także poza
nim odpowiedzialny jest nauczyciel;
3)
zapewnia się codzienny odpoczynek w formie zajęć
relaksacyjnych i wyciszających;
4) zapewnia się codzienny pobyt na świeżym powietrzu, o
ile pozwalają na to warunki pogodowe;
5) podczas pobytu dzieci w ogrodzie, zajęcia i zabawy
odbywają się na wyznaczonym terenie ze
sprzętem dostosowanym do potrzeb i możliwości dzieci;
6)
sale zajęć posiadają właściwą powierzchnię,
oświetlenie, wentylację i ogrzewanie;
7)
stoliki, krzesełka i wyposażenie sal dostosowane są do
wzrostu dzieci i rodzaju prowadzonej działalności, posiadają wymagane atesty i
certyfikaty;
8)
wobec wychowanków na terenie placówki nie są stosowane
żadne zabiegi medyczne oraz nie podaje się żadnych leków z uwagi na brak
profesjonalnej opieki medycznej;
9) w przypadku choroby zakaźnej dziecka rodzice (prawni
opiekunowie) zobowiązani są do natychmiastowego zawiadomienia o tym fakcie
wychowawcę grupy przedszkolnej;
10) po każdej
chorobie zakaźnej rodzice (prawni opiekunowie) powinni przedłożyć zaświadczenie
o zdolności dziecka do uczęszczania do przedszkola;
11) nauczyciele
i inni pracownicy przedszkola powinni usuwać niebezpieczne przedmioty z otoczenia dziecka oraz zapobiegać i
likwidować zagrożenia;
12) przedszkole
może organizować dla swych wychowanków różnorodne formy turystyki i krajoznawstwa mające na celu poznawanie środowiska przyrodniczego, tradycji,
zabytków i kultury naszego kraju jak również zasad ochrony środowiska
naturalnego;
13) dyrektor
placówki wyznacza kierownika wycieczki spośród nauczycieli, którzy
ukończyli kurs kierowników wycieczek;
14) opiekunem
wycieczki lub imprezy może być nauczyciel, który sprawuje opiekę nad
powierzonymi dziećmi, współdziała z kierownikiem wycieczki;
15) podczas wycieczek i spacerów na 15 dzieci
przypada jeden opiekun;
16) udział w
wycieczkach z wyjątkiem odbywających się w ramach zajęć przedszkolnych wymaga
zgody rodziców lub prawnych opiekunów;
17) przed wyjazdem obowiązuje wypełnianie „karty
wycieczki”;
18) w razie
nieszczęśliwego wypadku dziecka w przedszkolu nauczycielka zobowiązana jest:
- udzielić
pierwszej pomocy a w razie konieczności wezwać pogotowie ratunkowe,
powiadomić rodziców (prawnych opiekunów ) dziecka;
- niezwłocznie
powiadomić dyrektora placówki;
- dyrektor
jest zobowiązany powiadomić o wypadku śmiertelnym, ciężkim i
zbiorowym niezwłocznie
prokuratora i kuratora oświaty a w przypadku zbiorowego zatrucia
zawiadamia niezwłocznie
państwowego inspektora sanitarnego;
Rozdział III
ORGANY PRZEDSZKOLA I ICH SZCZEGÓŁOWE KOMPETENCJE
§ 16
1. Organami przedszkola są:
1) Dyrektor przedszkola,
2) Rada Pedagogiczna,
3) Rada Rodziców.
§ 17
1. Dyrektor przedszkola w szczególności:
- kieruje działalnością przedszkola oraz
reprezentuje ją na zewnątrz,
- sprawuje nadzór pedagogiczny;
- sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza
warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania
prozdrowotne;
- realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte
w ramach ich kompetencji stanowiących,
- dysponuje środkami określonymi w planie
finansowym przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe
wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i
gospodarczą obsługę placówki,
- wykonuje zadania związane z zapewnieniem
bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole,
- wykonuje inne zadania wynikające z przepisów
szczególnych,
- współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji
praktyk pedagogicznych,
- stwarza warunki do działania w przedszkolu:
wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których
celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i
wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej
szkoły lub placówki,
- odpowiada za realizację zaleceń wynikających z
orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dzieci;
- współpracuje z pielęgniarką albo higienistką
szkolną, lekarzem i lekarzem dentystą, sprawującymi profilaktyczną opiekę
zdrowotną nad dziećmi i młodzieżą, w tym udostępnia imię, nazwisko i numer
PESEL ucznia celem właściwej realizacji tej opieki.
2.
Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu
nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w
sprawach zatrudniania i zwalniania pracowników, przyznawania nagród oraz
wymierzania kar pracownikom, występowania z wnioskami w sprawie nagród.
3.
Dyrektor przedszkola w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą
pedagogiczną oraz rodzicami.
§ 18
1. W przedszkolu działa
Rada Pedagogiczna, która
jest kolegialnym organem
przedszkola w zakresie realizacji
jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
2. W
skład Rady Pedagogicznej wchodzą dyrektor i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.
3. Do
kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy
przedszkola,
- podejmowanie uchwał w sprawie
eksperymentów pedagogicznych, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę
rodziców,
- ustalanie organizacji
doskonalenia zawodowego nauczycieli,
- podejmowanie uchwał w sprawie
skreślenia z listy dzieci,
- ustalanie sposobu wykorzystania
wyników nadzoru pedagogicznego w celu doskonalenia pracy przedszkola
4. Rada Pedagogiczna
opiniuje w szczególności:
- organizację pracy przedszkola, w
tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych,
- projekt planu finansowego
przedszkola,
- wnioski dyrektora o przyznanie
nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
- propozycje dyrektora w sprawach
przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia
zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i
opiekuńczych.
5. Dyrektor przedszkola
wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa. Ostateczną decyzję
po zbadaniu podejmuje organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
6. Rada Pedagogiczna
przygotowuje projekt statutu przedszkola lub jego zmian.
7. Rada Pedagogiczna może
wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub z
innego stanowiska kierowniczego.
8. Uchwały Rady Pedagogicznej
podejmowane są zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy liczby
jej członków. Zebrania rady są protokołowane.
9. Osoby biorące udział w
zebraniu rady pedagogicznej są zobowiązane do nieujawniania spraw poruszanych
na zebraniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste uczniów lub
ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników.
§ 19
1. W przedszkolu działa Rada
Rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców (prawnych opiekunów) dzieci
uczęszczających do przedszkola.
2.
Szczegółowe zadania oraz
tryb pracy określa
regulamin Rady Rodziców,
który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola.
3. Rada
Rodziców jest
organem społecznym przedszkola i stanowi reprezentację rodziców dzieci
uczęszczających do przedszkola. W skład rady rodziców wchodzi po jednym
przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach na zebraniu
rodziców dzieci danego oddziału. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu
rodziców w każdym roku szkolnym.
4. Rada Rodziców uchwala regulamin
swojej działalności, w którym określa w szczególności:
- wewnętrzną strukturę i tryb
pracy rady,
- szczegółowy tryb przeprowadzania
wyborów do rad,
5. Rada Rodziców może
występować do dyrektora i innych organów z wnioskami i opiniami we wszystkich
sprawach przedszkola.
6. Do kompetencji Rady Rodziców
należy:
- opiniowanie programu i
harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania,
- opiniowanie projektu planu
finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
7. W celu wspierania
działalności statutowej szkoły, rada rodziców może gromadzić fundusze
z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Fundusze te przechowywane są na odrębnym rachunku bankowym Rady Rodziców.
z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Fundusze te przechowywane są na odrębnym rachunku bankowym Rady Rodziców.
§ 20
1. Organy przedszkola
współdziałają ze sobą, w celu stworzenia jak najlepszych warunków rozwoju
dzieci oraz podnoszenia jakości pracy przedszkola.
Organy przedszkola zapewniają
bieżącą wymianę informacji pomiędzy sobą poprzez:
1) organizowanie wspólnych posiedzeń;
2) wzajemne zapraszanie przedstawicieli poszczególnych
organów na spotkania;
3) planowanie i podejmowanie wspólnych działań.
§ 21
1. Nieporozumienia i spory
pomiędzy Radą Pedagogiczną, a Radą Rodziców
rozstrzyga dyrektor.
Rozdział IV
ORGANIZACJA DZIAŁALNOŚCI PRZEDSZKOLA
§ 22
1. Zgodnie ze
znowelizowaną Ustawą o Systemie Oświaty z dn. 29 grudnia 2015 r. (Dz.U. z 2015
r. poz. 2156) oraz z Ustawą Prawo Oświatowe z dn. 14 grudnia 2016 r. (Dz.U. z
2017 r. poz. 59) dzieci sześcioletnie mają obowiązek odbycia rocznego
przygotowania przedszkolnego.
§ 23
1. Wychowanie przedszkolne
obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym
dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym
dziecko kończy 7 lat.
Wychowanie przedszkolne jest
realizowane w przedszkolach oraz w
innych formach wychowania przedszkolnego.
2. W szczególnie uzasadnionych
przypadkach wychowaniem przedszkolnym może także zostać objęte dziecko, które
ukończyło 2,5 roku.
§ 24
1.
Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym
określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora.
2. Arkusz
organizacji przedszkola zatwierdza organ prowadzący po zaopiniowaniu go przez
Radę Pedagogiczną.
3. W
arkuszu organizacji przedszkola określa się w
szczególności:
1) czas pracy przedszkola i poszczególnych oddziałów;
2) liczbę oddziałów w
przedszkolu;
3) liczbę etatów nauczycieli i pracowników
administracji i obsługi;
4) kwalifikacje nauczycieli;
5) liczbę
nauczycieli w podziale na
stopnie awansu zawodowego,
przystępujących do postępowań kwalifikacyjnych lub
egzaminacyjnych w roku szkolnym, którego dotyczy arkusz organizacyjny.
§ 25
1. Organizację pracy przedszkola
określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora na wniosek Rady
Pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, zasady
liczebności oddziałów oraz oczekiwań rodziców (prawnych opiekunów).
2. Ramowy rozkład dnia powinien
uwzględniać:
- zasady
ochrony zdrowia i higieny nauczania;
- zasady
wychowania i opieki;
- potrzeby,
zainteresowania i uzdolnienia wychowanków;
- rodzaj
niepełnosprawności dzieci.
3. Równie istotne są oczekiwania
przedstawiane przez rodziców.
4. Na
podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad
danym oddziałem, ustalają dla
tego oddziału szczegółowy
rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb
i zainteresowań dzieci.
5. Ramowy
rozkład dnia każdego oddziału określa czas przeznaczony na realizację podstawy
programowej wychowania przedszkolnego.
§ 26
1. Podstawową jednostką
organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z
uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień, rodzaju i stopnia
niepełnosprawności.
2. Liczba dzieci w oddziale nie
może przekraczać 25.
3. W przypadku uczniów ze
specjalnymi potrzebami edukacyjnymi obowiązują inne zasady. Liczba dzieci w
oddziale przedszkolnym i oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej nie
może być większa niż 20, w tym nie więcej niż 5 uczniów niepełnosprawnych. W oddziałach przedszkolnych i szkolnych specjalnych liczba dzieci zależy od ich
niepełnosprawności (od 1 – w przypadku dzieci z autyzmem, w tym zespołem
Aspergera do 16 dzieci – z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim).
§ 27
1.Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza
prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego. Dyrektor jest
odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów wychowania przedszkolnego
całości podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
2.
Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
3. Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) w
przedszkolu mogą być organizowane zajęcia dodatkowe, m.in.: rytmika, nauka
pływania, nauka religii i inne. Zajęcia z religii organizowane są zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 28
1. W przedszkolu prowadzona jest
dokumentacja zajęć zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
§ 29
1. Przedszkole funkcjonuje przez
cały rok szkolny, tj. od 1września do 31 sierpnia.
2. Terminy przerw w pracy
przedszkola ustalane są przez organ prowadzący, na wniosek dyrektora i Rady Rodziców.
3.
Przedszkole czynne jest 10 godzin dziennie.
4.
Dzienny czas pracy
przedszkola ustalany jest z
organem prowadzącym na
dany rok szkolny
z uwzględnieniem aktualnych potrzeb środowiska.
§ 30
1. Przedszkole w zakresie
realizacji zadań statutowych zapewnia dzieciom możliwość korzystania z:
1)
pomieszczeń do nauczania, wychowania i opieki - 3 sale
zajęć i 1 salę zabaw ruchowych oraz gabinet logopedyczny;
2)
placu zabaw;
3)
pomieszczeń sanitarno-higienicznych - 4 pomieszczenia
sanitarne;
4)
szatni – 1 szatnia;
5)
posiłków -
kuchnię i zaplecze kuchenne;
6) pokoju nauczycielskiego do spotkań rady pedagogicznej,
indywidualnych konsultacji z rodzicami, spotkań Rady Rodziców.
§ 31
1. Przedszkole organizuje różnorodne
formy krajoznawstwa i turystyki; program wycieczek oraz imprez dostosowuje do wieku, zainteresowań i
potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej. Zasady organizacji
wycieczek i wyjść poza teren przedszkola regulują odrębne regulaminy i
procedury.
2. Przedszkole organizuje
na terenie placówki koncerty muzyczne, inscenizacje teatralne, spotkania z
twórcami sztuki i kultury.
3. Dzienny czas pracy
przedszkola ustala organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola z uwzględnieniem przepisów w sprawie realizacji podstawy programowej wychowania
przedszkolnego oraz aktualnych potrzeb środowiska.
4. Przedszkole czynne
jest w godzinach od 7.00 do 17.00, od poniedziałku do piątku.
5. Dyrektor przedszkola
powierza poszczególne oddziały jednemu lub dwóm nauczycielom.
6. W miarę możliwości
nauczyciele opiekują się jednym oddziałem przez cały okres uczęszczania dziecka
do przedszkola. Służy to zapewnieniu ciągłości i skuteczności pracy wychowawczo
– dydaktycznej.
7. Decyzje w sprawie
przydziału nauczycieli do poszczególnych oddziałów podejmuje dyrektor
przedszkola.
8. W okresach obniżonej
frekwencji (ferie zimowe, wiosenne, dyżur wakacyjny, epidemia grypy itp.)
przedszkole może prowadzić zajęcia w grupach łączonych. Grupy mogą być łączone
przy liczbie wychowanków poniżej dziesięciu w każdej z nich z zachowaniem
zasady łączenia grup zbliżonych wiekiem.
9. W
przedszkolu w ramach przygotowania dzieci do posługiwania się językiem
nowożytnym nauczyciele stwarzają dzieciom warunki do osłuchania się językiem w
różnych sytuacjach życia codziennego. Przy wyborze języka bierze się pod uwagę
jaki język jest nauczany pobliskich szkołach podstawowych.
§ 32
1. Procedura przyprowadzania i odbierania dzieci:
1) szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania
dzieci z przedszkola przez rodziców lub prawnych opiekunów lub osoby
upoważnione zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo
2) dziecko powinno być przyprowadzane i odbierane z
przedszkola przez rodziców/prawnych opiekunów lub upoważnioną przez nich osobę,
zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo w drodze do szkoły i ze szkoły do
domu.
3) rodzic zobowiązany jest przyprowadzać do
przedszkola dziecko zdrowe.
4) życzenie rodziców dotyczące nie odbierania dziecka
przez jednego z rodziców musi być poświadczone orzeczeniem sądowym.
5) dopuszcza się możliwość odbierania dziecka przez
osobę dorosłą, upoważnioną na piśmie przez rodziców. Takie upoważnienie powinno
nastąpić poprzez udzielenie pełnomocnictwa w formie pisemnej.
6) rodzice (prawni opiekunowie) na początku września
składają pisemne upoważnienie dla osób mogących odbierać ich dzieci z
przedszkola. Pisemne upoważnienie powinno zawierać imię, nazwisko, numer i
serię dowodu osobistego osoby wskazanej przez rodzica oraz numer telefonu do
rodziców lub prawnych opiekunów. Dla zachowania pełnego bezpieczeństwa
nauczyciel jest zobowiązany do wylegitymowania osoby zgłoszonej do odbioru
dziecka, jeśli jej nie zna.
7) jeżeli rodzic, prawny opiekun lub inne osoby
dorosłe nie mogą odebrać dziecka z przedszkola, wówczas przy odbiorze dziecka nauczyciel winien przestrzegać
zasady, aby rodzeństwo, które odbiera przedszkolaka, miało ukończone 16 lat.
8) wychowawca grupy może odmówić wydania dziecka w
przypadku , gdy stan osoby zamierzającej odebrać dziecko (np. pod wpływem
alkoholu ) będzie wskazywał , że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku
bezpieczeństwa.
9) o wypadku każdej odmowy wydania dziecka winien
niezwłocznie zostać poinformowany dyrektor szkoły lub jego zastępca. W takiej
sytuacji wychowawca zobowiązany jest do podjęcia wszelkich dostępnych czynności
w celu nawiązania kontaktu z rodzicami ( opiekunami prawnymi ).
10) w przypadku,
gdy dziecko nie zostanie odebrane z przedszkola (czyli po godzinach czasu pracy
przedszkola), należy pilnie skontaktować się z rodzicami. Jeśli kontakt z
jakiegoś powodu jest niemożliwy, nauczyciel powiadamia dyrektora, ten zaś
podejmuje decyzję, w jaki sposób powiadomić rodziców lub prawnych
opiekunów. W ostateczności dyrektor
powiadamia o takim fakcie komisariat policji, a rodzice mogą być pociągnięci do
odpowiedzialności finansowej (zapłacenie nauczycielowi wynagrodzenia za
nadgodziny).
11) w przypadku częstych spóźnień rodziców i odbierania
dzieci po godzinach pracy przedszkola będą podjęte następujące działania:
·
rozmowa
dyrektora przedszkola z rodzicami(prawnymi opiekunami) dziecka;
·
wystosowanie
listu do rodziców(prawnych opiekunów) dziecka;
·
wystąpienie
dyrektora z wnioskiem do Sądu Rodzinnego i Nieletnich o zbadanie sytuacji
rodzinnej wychowanka przedszkola;
·
podjęcie
decyzji na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców
o skreśleniu dziecka z listy wychowanków;
o skreśleniu dziecka z listy wychowanków;
12) zabrania się rodzicom/prawnym opiekunom, pod
których opieką zostaje dziecko, aby pozwalali na samodzielne przejście dziecka
do przedszkola z terenu parkingu, ogrodu przedszkolnego czy szatni. Nauczyciel
przedszkola nie ponosi odpowiedzialności za bezpieczeństwo dziecka
pozostawionego przez rodziców(prawnych opiekunów) bez opieki na terenie
przedszkola (np. przed budynkiem, w ogrodzie, w łazience, w szatni);
13) rodzic winien przyprowadzić dziecko osobiście,
bezpośrednio do wyznaczonej sali a następnie powierzyć je opiece nauczyciela.
14) nauczyciel bierze pełną odpowiedzialność za dziecko
od momentu jego wejścia do sali zabaw, dlatego rodzice osobiście powierzają mu
dziecko.
15) dzieci powinny być przyprowadzane i odbierane z
przedszkola w godzinach ustalonych w Statucie Przedszkola czyli w godz. pracy
przedszkola lub zgodnie z deklaracją pobytu dziecka w przedszkolu; Podstawa
programowa jest realizowana w godzinach 8.00–13.00 lub od 8 - 13.30. Brak
punktualności skutkuje naliczaniem dodatkowych opłat za każdą rozpoczętą
godzinę, wg ustalonej stawki.
16) osoba odbierająca dziecko powinna zgłosić to
upoważnionemu pracownikowi, który przekaże je rodzicowi. Od tego momentu osoba
odbierająca dziecko odpowiedzialna jest za jego bezpieczeństwo.
17) w przypadku odbierania dziecka z placu zabaw i
pozostaniu z dzieckiem na jego terenie
odpowiedzialność za dziecko przejmuje rodzic.
18) dzieci dowożone busem pod nadzorem opiekuna
obowiązują odrębne przepisy.
Rozdział V
ZASADY ODPŁATNOŚCI
§ 33
- Opłaty
za pobyt dzieci w przedszkolu ustala Rada Gminy Samborzec, z
uwzględnieniem prawa dziecka do bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki
w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie.
2. Szczegółowe zasady odpłatności za pobyt dzieci w
przedszkolu zawarte są w Umowie korzystania
z usług Publicznego Przedszkola “Wesołe Jabłuszko” w Samborcu.
3. Przedszkole
zapewnia odpłatne wyżywienie
dla dzieci. Zasady
odpłatności za korzystanie z wyżywienia i wysokość stawki
żywieniowej ustala dyrektor zarządzeniem podanym do publicznej wiadomości po
uzgodnieniu z organem prowadzącym.
§ 34
1. Zasady odpłatności za przedszkole:
1)
pobyt
dziecka w przedszkolu w zakresie podstawy programowej jest bezpłatny;
2)
dzieciom
objętym nauczaniem w zakresie
podstawy programowej i nie korzystającym z
wyżywienia w przedszkolu
rodzice zapewniają posiłek we
własnym zakresie;
3)
opłata za
przedszkole naliczana jest na podstawie
deklarowanego przez rodziców dziennego czasu pobytu dziecka w przedszkolu za
każdą rozpoczętą godzinę świadczeń obejmujących nauczanie wychowanie i
opiekę realizowanych w czasie
przekraczającym wymiar zajęć o których jest mowa w punkcie 1 – opłata ta nie
dotyczy dzieci 6-letnich;
4)
wysokość
opłat za świadczenia udzielane przez przedszkole ustala organ prowadzący
w porozumieniu z dyrektorem, który zawiera stosowne umowy z rodzicami;
w porozumieniu z dyrektorem, który zawiera stosowne umowy z rodzicami;
5)
dzieci
zakwalifikowane do przedszkola mają zapewnione pełne wyżywienie,
korzystają od 1, 2 lub 3 posiłków
dziennie w zależności od ilości godzin pobytu dziecka w przedszkolu;
6)
rodzice
(opiekunowie prawni) ponoszą opłaty za wyżywienie dziecka;
7)
opłaty za
żywienie przeznaczone są wyłącznie na sfinansowanie kosztów żywienia dzieci i są wnoszone za każdy miesiąc z góry do
10–go każdego miesiąca w sekretariacie szkoły;
8)
w
przypadku, gdy termin płatności opłat przypada na sobotę lub dzień ustawowo
wolny od pracy, za ostatni dzień terminu płatności uważa się najbliższy dzień
powszedni;
9)
opłaty za
wyżywienie podlegają zwrotowi za każdy zgłoszony dzień nieobecności dziecka;
10)
zwrotu
opłaty dokonuje się poprzez zaliczenie należnej kwoty na poczet opłaty za
miesiąc następny;
11)
rodzic
może zwrócić się do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Samborcu o dofinansowanie wyżywienia dziecka
w przedszkolu;
12)
informacja
o odpłatności i zasadach wnoszenia opłat przekazywana jest na zebraniu ogólnym
rodziców oraz umieszczana na tablicy ogłoszeń;
13) przedszkole może otrzymywać darowizny, które
ewidencjonowane są zgodnie z przepisami o gospodarce finansowej w jednostkach budżetowych. Darowizny mogą
być wydatkowane zgodnie z decyzją darczyńcy.
Rozdział VI
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA
§ 35
1. W przedszkolu zatrudnia się
zgodnie z wymaganymi kwalifikacjami nauczycieli oraz pracowników administracji
i obsługi.
2.
Nauczycieli i innych pracowników zatrudnia i zwalnia dyrektor.
3.
Pracownicy zatrudniani są według potrzeb na podstawie zatwierdzonego na dany
rok szkolny arkusza organizacyjnego.
4.
Szczegółowe zadania pracowników pedagogicznych oraz administracji i obsługi
określa dyrektor w zakresach czynności.
5.
Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli
i innych pracowników określają
odrębne przepisy.
§ 36
1. Obowiązki nauczycieli:
1) nauczyciel prowadzi pracę wychowawczo-dydaktyczną i
opiekuńczą. Jest odpowiedzialny za
jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych jego
opiece dzieci;
2) w
swoich działaniach nauczyciel
jest zobowiązany do
kierowania się dobrem
dziecka jako wartością nadrzędną;
3) nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z
pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora, Rady Pedagogicznej,
wyspecjalizowanych placówek i instytucji naukowo –oświatowych;
4) nauczyciel prowadzi dokumentację pedagogiczną
dotyczącą powierzonego mu oddziału zgodnie
z odrębnymi przepisami oraz inną zleconą przez dyrektora.
5) nauczyciel
zobowiązany jest wykonywać
inne czynności zlecone
przez dyrektora wynikające z działalności przedszkola;
6) do zakresu zadań nauczyciela należy w szczególności:
·
realizowanie
zadań statutowych przedszkola;
·
opracowanie
programu wychowania przedszkolnego;
· systematyczne
przygotowanie i prowadzenie zajęć wychowawczo-dydaktycznych, podnoszenie
kwalifikacji zawodowych, dążenie do osiągnięcia lepszych wyników pracy, dbanie
o powierzony sprzęt, pomoce, oraz estetyczny wygląd pomieszczeń przedszkolnych;
· współpraca z rodzicami
(prawnymi opiekunami) w sprawach
wychowania i nauczania dzieci, z
uwzględnieniem prawa rodziców
(prawnych opiekunów) do
znajomości zadań wynikających
w szczególności z programu wychowania
przedszkolnego
realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących
dziecka, jego zachowania i rozwoju;
·
prowadzenie
obserwacji pedagogicznej mającej na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb
rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji;
·
współpraca
ze specjalistami świadczącymi pomoc
psychologiczno-pedagogiczną, opiekę zdrowotną
i inną;
·
czynny
udział w pracach rady pedagogicznej i realizacji jej uchwał;
·
wspieranie
rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności, zainteresowań
i niwelowanie deficytów rozwojowych dziecka.
i niwelowanie deficytów rozwojowych dziecka.
§ 37
1.
Obowiązki pomocy nauczyciela:
1)
pomoc
w rozdawaniu przygotowanych posiłków;
2)
pomoc
w karmieniu dzieci;
3)
pobyt
z dziećmi w sali;
4)
ścisła
współpraca z nauczycielem podczas zabaw i zajęć z dziećmi;
5) organizowania odpoczynku poobiedniego dzieci przez
rozłożenie i złożenie leżaków i pościeli;
6)
pomoc
dzieciom w rozbieraniu i ubieraniu;
7) przechowywanie
pościeli w wyznaczonych miejscach i pilnowanie oznakowania pościeli, leżaków
według zaleceń Sanepidu;
8)
pomoc
przy myciu rąk i korzystaniu z toalety;
9) otaczanie
specjalną troską dzieci przebywających w pomieszczeniach sanitarnych, w razie
zmoczenia się lub zabrudzenia – pomaganie w czynnościach higienicznych;
10) udział w dekorowaniu sali z dbałością
o powierzone materiały;
11) towarzyszenie w spacerach, wyjściach
poza teren przedszkola oraz w imprezach i uroczystościach grupowych;
12) przygotowywanie pomocy wg zaleceń
nauczyciela oraz sprzątanie po zajęciach;
13) pomoc przy wykonywaniu pomocy
dydaktycznych.
14) zgłaszanie zwierzchnikowi wszelkich
zagrożeń i uszkodzeń sprzętu;
15) przestrzeganie przepisów bhp, p.poż.
oraz dyscypliny pracy;
16) wykonywanie poleceń dyrektora
związanych z organizacją pracy przedszkola;
17) przestrzeganie tajemnicy służbowej
oraz ustawy o ochronie danych osobowych.
§ 38
3. Obowiązki
woźnej:
1)
dbanie
o czystość i porządek na terenie przedszkola;
2)
ścieranie
kurzu z zabawek i pomocy dydaktycznych oraz stałe utrzymywanie ich w należytej czystości i porządku, mycie zabawek;
3) przestrzeganie
ustalonego w przedszkolu czasu pracy i wykorzystywania go w sposób najbardziej
efektywny;
4)
stosowanie
się do poleceń dyrektora;
5) zgłaszanie
i eliminowanie zagrożeń w budynku i na terenie przedszkola mogących spowodować
wypadek;
6)
przestrzeganie
regulaminu pracy;
7)
współpraca
z nauczycielką grupy w organizowaniu opieki i wychowaniu dzieci;
8) ustalanie
z nauczycielką czasu wykonywania czynności porządkowych, aby nie było zakłóceń
w prowadzeniu zajęć;
9) sprawowanie
doraźnej opieki nad dziećmi w czasie chwilowej, ważnej nieobecności nauczyciela
w sali;
10) codzienne nienaganne utrzymywanie
porządku w sali, łazience oraz dodatkowo w przydzielonych pomieszczeniach;
11) wietrzenie sali i innych pomieszczeń,
opróżnianie koszy na śmieci;
12) pielęgnowanie roślin doniczkowych
(podlewanie, mycie i przesadzanie);
13) wykonywanie w okresie wakacji, oprócz
czynności codziennych, całkowitego porządkowania przydzielonych pomieszczeń
oraz innych pomieszczeń i sprzętu w przedszkolu;
14) okresowe mycie sprzętów, okien,
drzwi, pranie firanek, brusów, mycie podłóg, lamp, zabawek w sali oraz na ogrodzie;
15) odpowiednie zabezpieczanie przed
dziećmi produktów chemicznych i środków sanitarnych;
16) mycie leżaków w czasie okresowych
porządków;
17) wykonywanie innych czynności
zleconych przez dyrektora, wynikających z organizacji pracy i potrzeb
przedszkola poleconych przez dyrektora;
18) wykonywanie czynności dodatkowych wg
przydzielonych zadań (np. dodatkowe pomieszczenia, zastępstwa za innych
pracowników obsługowych przebywających na zwolnieniu
lekarskim bądź urlopie);
lekarskim bądź urlopie);
19) dbałość o zdrowie, bezpieczeństwo i
estetyczny wygląd oraz dobre samopoczucie dzieci;
Rozdział VII
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA
§ 39
1. Pomoc
psychologiczno – pedagogiczna polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu potrzeb
rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu jego możliwości psychofizycznych
i środowiskowych i jest realizowana we współpracy z:
- rodzicami,
- Poradnią
Psychologiczno-Pedagogiczną,
- placówkami
doskonalenia nauczycieli,
- innymi
przedszkolami, szkołami, placówkami,
- organizacjami
pozarządowymi i podmiotami działającymi na rzecz rodziny.
2. Pomoc
psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana na wniosek rodziców, nauczycieli,
pedagoga, logopedy, dyrektora przedszkola, asystenta rodziny, poradni,
pracownika socjalnego, kuratora sądowego.
3.
Działaniami z zakresu pomocy psychologiczno - pedagogicznej obejmowane będą
dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych tj.: dzieci z zaburzeniami rozwojowymi, z
zagrożeniem niedostosowaniem społecznym, dzieci z zaburzeniami komunikacji
językowej, dzieci zaniedbane środowiskowo oraz dzieci szczególnie uzdolnione.
4. W
przypadku dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
utworzenie zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, który będzie planował i
koordynował udzielanie pomocy, z uwzględnieniem wymiaru godzin ustalonego dla poszczególnych
form udzielania dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
§ 40
1. Pomoc
psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana w formie:
1)zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych,
logopedycznych, socjoterapeutycznych, wczesnego wspomagania rozwoju
dziecka lub innych o charakterze
terapeutycznym;
2)
zajęć rozwijających uzdolnienia;
3)
porad, konsultacji i warsztatów dla rodziców i
nauczycieli.
2.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest zadaniem dyrektora i jest
bezpłatna.
§ 41
1. W
przedszkolu zatrudniony jest pedagog, terapeuta pedagogiczny i logopeda.
1)
Obowiązki pedagoga:
- prowadzenie
badań i działań diagnostycznych dzieci, w tym diagnozowanie indywidualnych
potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci
w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania
mocnych stron dziecka;
- diagnozowanie
sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania problemów
wychowawczych oraz wspierania rozwoju dziecka;
- udzielanie
pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych
potrzeb w oparciu o obowiązujące przepisy prawa;
- minimalizowanie
skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz
inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym i poza
przedszkolnym;
- inicjowanie
i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach
kryzysowych;
- pomoc
rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych
możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci;
- wspieranie
nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy
psychologiczno-pedagogicznej.
2) Obowiązki terapeuty pedagogicznego:
- prowadzenie badań diagnostycznych uczniów z
zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w
uczeniu się w celu rozpoznawania trudności oraz monitorowania efektów
oddziaływań terapeutycznych;
- rozpoznawanie przyczyn utrudniających uczniom
aktywne i pełne uczestnictwo w życiu przedszkola;
- prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
- podejmowanie działań profilaktycznych
zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym dzieci, we współpracy z
rodzicami dzieci;
- wspieranie nauczycieli, wychowawców grup
wychowawczych i innych specjalistów
w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola; - udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
3)
Obowiązki logopedy:
- diagnozowanie
logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu
mowy dzieci;
- prowadzenie
zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla dzieci i rodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy dziecka i eliminowania jej zaburzeń;
- podejmowanie
działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji
językowej we współpracy z rodzicami dzieci;
- wspieranie
nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy
psychologiczno-pedagogicznej.
§ 42
1. Pomoc z
zakresu wczesnego wspomagania obejmuje dzieci które są:
1)
zagrożone nieprawidłowym rozwojem dzieci z grupy
wysokiego ryzyka;
2) opóźnione w rozwoju psychoruchowym lub niepełnosprawne
intelektualnie lub/ z niepełnosprawnością sprzężoną w przebiegu różnych jednostek chorobowych:
3)
wrodzonych wad rozwojowych układu nerwowego;
4) zespołów chorobowych uwarunkowanych genetycznie w
tym z aberacjami chromosomowymi;
5)
chorób metabolicznych układu nerwowego;
6)
jednostek chorobowych, gdzie głównym objawem jest
niepełnosprawność intelektualna;
7)
jednostek chorobowych, gdzie głównym objawem są
dysfunkcje aparatu nerwowego;
8)
zespołów padaczkowych;
9)
innych jednostek chorobowych wpływających na
nieprawidłowy rozwój psychofizyczny;
10) wielorakie
niepełnosprawności tzn. niepełnosprawność intelektualna ze sprzężoną
niepełnosprawnością w zakresie słuchu, wzroku, ruchu itp.;
11) z
nieprawidłowym rozwojem psychomotorycznym bez ustalonej etiologii;
12) niesłyszące
lub słabo słyszące;
13) wielorako
niepełnosprawne.
2. Organizacja Wczesnego Wspomagania
Rozwoju Dziecka.
1) praca Zespołu ds. Wczesnego
Wspomagania Rozwoju Dziecka:
- kwalifikacje specjalistów są
zgodne z niepełnosprawnością dzieci i ich indywidualnymi potrzebami
wskazanymi przez Poradnię Psychologiczno- Pedagogiczne w opiniach o potrzebie wczesnego wspomagania;
- arkusz organizacyjny
uwzględniający wczesne wspomaganie rozwoju (liczba specjalistów
prowadzących zajęcia oraz liczba godzin zajęć przez nich prowadzonych)
zatwierdzony przez organ prowadzący;
2) uczestnikami terapii prowadzonej
przez Zespół ds. Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka są dzieci w wieku od 3
do 6 lat lub do chwili podjęcia obowiązku, kwalifikowane na podstawie opinii o
potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
3) zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju
dziecka odbywają się w przedszkolu bądź w szczególnych przypadkach na wniosek rodzica i za zgodą dyrektora przedszkola w domu dziecka.
3. Organizacja pomocy:
1) złożenie
wniosku przez rodzica do dyrektora dotyczącego zorganizowania zajęć wczesnego
wspomagania wraz z oryginałem opinii i potrzebie wczesnego wspomagania;
2) dyrektor
powołuje zespół wczesnego wspomagania. Prace zespołu koordynuje dyrektor
przedszkola lub powołany przez niego nauczyciel;
3) dyrektor
kieruje prośbę do organu prowadzącego o przyznanie godzin na realizację
wczesnego wspomagania;
4)
organ
prowadzący przyznaje godziny na realizację zajęć;
5)
dyrektor
informuje ustnie specjalistów o przyznanej liczbie godzin i rodzaju zajęć;
6) dyrektor
przedstawia informację pisemną dla rodzica o przyznanych formach pomocy oraz
ich wymiarze;
7)
zajęcia
w ramach wczesnego wspomagania są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną.
4. Realizacja wczesnego wspomagania
1) miejsce
prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka ustala
dyrektor przedszkola. Dyrektor w uzasadnionych przypadkach może przychylić się
do wniosku rodzica dotyczącego zorganizowania wczesnego wspomagania w domu
rodzinnym dziecka;
2) przedszkole
posiada gabinet logopedyczny, salę rekreacyjną i gabinet pedagoga wyposażone w
sprzęt i środki dydaktyczne dostosowane do potrzeb psychofizycznych dzieci
objętych wczesnym wspomaganiem;
3) dyrektor
w miarę posiadanych środków i zapotrzebowania uzupełnia bazę pomocy dydaktycznych;
4)
zajęcia
z dziećmi odbywają się wg ustalonego harmonogramu.
5. Formy terapii
1) w
ramach pracy Zespołu ds. Wczesnego wspomagania Rozwoju stosowane są następujące
formy terapii:
- porady;
- konsultacje;
- instruktaże;
- indywidualne i/lub grupowe
zajęcia z dziećmi;
- spotkania z rodzicami;
- inne formy dostosowane do
potrzeb dziecka.
6. Terapeuci - członkowie zespołu WWR
7. W skład Zespół ds. Wczesnego
Wspomagania Rozwoju Dziecka wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z
małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
- nauczyciel – wychowawca;
- pedagog posiadający kwalifikacje
odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka;
- psycholog;
- logopeda;
- terapeuta pedagogiczny;
- inni specjaliści w zależności od
potrzeb dziecka i jego rodziny.
8. Zakresy obowiązków terapeutów WWR
1) dyrektor
powołuje również osobę koordynującą pracę zespołu. Zadania zespołu wczesnego
wspomagania to w szczególności:
- ustalenie na podstawie opinii o
potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu
działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka;
- opracowanie i realizowanie z
dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania z
uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka;
- ustalenie miejsca prowadzenia
zajęć ew. liczebności grupy co uzależnione jest od potrzeb i możliwości dziecka;
- analizowanie skuteczności pomocy
udzielanej dziecku i jego rodzinie wprowadzenie zmian w indywidualnym
programie wczesnego wspomagania stosownie do potrzeb dziecka i jego
rodziny oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania;
- udzielanie pomocy rodzinie
dziecka w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach
z dzieckiem;
- rozpoznawania zachowań
niepożądanych i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania;
- pomoc w przystosowaniu warunków
w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskaniu i wykorzystywaniu w pracy
z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego
sprzętu;
- dokumentowanie działań
prowadzonych w ramach wczesnego wspomagania.
9. Dokumentacja zespołu Wczesnego
Wspomagania Rozwoju
1) zespół
szczegółowo dokumentuje działania prowadzone w ramach indywidualnego programu
wczesnego wspomagania;
2)
w
skład dokumentacji dziecka objętego wczesnym wspomaganiem rozwoju wchodzi:
- opinia o potrzebie wczesnego
wspomagania rozwoju wydana przez Poradnię Psychologiczno - Pedagogiczną;
- karty obserwacji;
- dokumenty ukazujące przebieg
rozwoju dziecka (rysunki, karty pracy);
- indywidualny program wczesnego
wspomagania dziecka oraz jego rodziny zamieszczony w dzienniku;
- ewaluacja skuteczności podjętych
oddziaływań wraz z wnioskami do dalszej pracy zamieszczona w dzienniku (co
najmniej 2 razy w roku lub częściej wg potrzeb potrzeb);
- dzienniki zajęć;
- harmonogram organizacji pracy
zespołu.
Rozdział VIII
PRAWA I OBOWIĄZKI DZIECI
§ 43
1.
Przedszkole gwarantuje dzieciom prawa wynikające z Konwencji o Prawach Dziecka a w szczególności do właściwie zorganizowanego procesu
dydaktyczno – opiekuńczo - wychowawczego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej:
1) zapewnienia warunków pełnego bezpieczeństwa i
higieny zajęć;
2) ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej
bądź psychicznej;
3) życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno – opiekuńczo – wychowawczym;
4) rozwijania zainteresowań i uzdolnień;
5) akceptacji jego
osoby;
6) korzystania z pomieszczeń przedszkolnych, sprzętów,
środków dydaktycznych, zabawek, gier;
7) poszanowania godności osobistej dziecka, życzliwego
i podmiotowego traktowania w procesie wychowawczo – dydaktycznym, akceptacji dziecka, takim jakie jest;
8) zapewnienie warunków do spokoju i samotności, gdy
tego potrzebuje;
9) poszanowania indywidualnego tempa rozwoju;
10) szacunku dla wszystkich jego potrzeb;
11) poszanowania własności;
12) zapewnienie warunków do snu i wypoczynku, jeżeli
dziecko tego potrzebuje;
13) badania i eksperymentowania;
14) doświadczania konsekwencji własnego zachowania;
15) zachowania prawa dziecka do wyrażania uczuć, emocji
z poszanowaniem uczuć innych.
2. Normy
zachowań obowiązujące w przedszkolu ustalane są wspólnie z dziećmi. Dotyczą
bezpieczeństwa i szacunku względem siebie i innych oraz poszanowania mienia w
przedszkolu, zgodnie z zapisami zawartymi w Kodeksie Przedszkolaka.
§ 44
1. Do obowiązków dziecka należy:
· poszanowanie godności rówieśników i dorosłych;
· uczenie się i przestrzegania reguł współżycia w grupie;
· wykonywanie czynności samoobsługowych i
porządkowych na miarę swoich możliwości.
§ 45
2. Dzieciom w przedszkolu nie wolno:
·
stwarzać niebezpiecznych sytuacji,
zagrażających zdrowiu i życiu dziecka i innych dzieci;
·
krzywdzić
innych ani siebie;
·
niszczyć
cudzej własności;
·
przeszkadzać
innym w pracy lub zabawie.
§ 46
1. Wychowankowie, którzy
przejawiają zachowania agresywne, naruszają zasady współżycia społecznego
poddawani są wnikliwej obserwacji i szczegółowej analizie zachowań przez nauczyciela
i pedagoga, którzy podejmują decyzje o:
1) powiadomieniu dyrektora;
2) powiadomieniu rodziców (prawnych opiekunów);
3) spotkaniu rodziców (prawnych opiekunów) dziecka z
nauczycielami i pedagogiem w obecności dyrektora w celu uzgodnienia wspólnego
kierunku oddziaływań i wspólnych sposobów postępowania;
4) skierowaniu dziecka do Poradni
Psychologiczno–Pedagogicznej w celu dokonania diagnozy specjalistycznej i
poddania ewentualnej terapii, innych działaniach podjętych w porozumieniu z
rodzicami (prawnymi opiekunami).
2. Dziecko może być czasowo
zawieszone z możliwości korzystania z przedszkola w przypadku wszawicy, choroby zakaźnej, sytuacji rodzinnej; decyzję o
zawieszeniu w korzystaniu z przedszkola podejmuje dyrektor.
3. Dyrektor po zasięgnięciu
opinii rady pedagogicznej oraz rady rodziców może podjąć decyzję o skreśleniu
dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w następujących
przypadkach:
1) nieusprawiedliwionej absencji trwającej dłużej niż
miesiąc;
2) nie wniesienia płatności za przedszkole trwającego
dłużej niż miesiąc;
3) gdy jest nosicielem choroby zakaźnej (oprócz chorób
wieku dziecięcego);
4) braku porozumienia między rodzicami a przedszkolem
w sprawach kluczowych, dotyczących wychowania dziecka i problemów
wychowawczych, kiedy rodzice nie interesują się dzieckiem i nie współpracują z
poradnią specjalistyczną, a agresywne zachowanie dziecka zagraża bezpieczeństwu
własnemu i innych dzieci;
5) nieprzestrzegania przez rodziców postanowień
niniejszego Statutu.
4. Rodzice mają prawo do
odwołania się od tej decyzji do organu nadrzędnego.
5. W trakcie postępowania
odwoławczego dziecko ma prawo uczęszczać do przedszkola, chyba że decyzji
nadano rygor natychmiastowej wykonalności. Rygor natychmiastowej wykonalności
obowiązuje w sytuacjach wynikających z art. 108 §1 Kodeksu Postępowania
Administracyjnego.
Rozdział IX
RODZICE
§ 47
1. Do podstawowych obowiązków
rodziców (prawnych opiekunów) dziecka należy:
1)
przestrzeganie
niniejszego statutu;
2)
respektowanie
uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców;
3) przyprowadzanie
i odbieranie dziecka z przedszkola z zapewnieniem dziecku pełnego bezpieczeństwa;
4)
terminowe
uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu;
5)
informowanie o przyczynach
nieobecności dziecka w przedszkolu, niezwłoczne
powiadamianie o zatruciach
pokarmowych i chorobach zakaźnych;
6)
udzielanie
pełnej informacji o sytuacji zdrowotnej dziecka, mającej wpływ na jego bezpieczeństwo i prawidłowe
funkcjonowanie w grupie.
§ 48
1. Rodzice (prawni opiekunowie) i
nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego
oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego
rozwoju.
2. Rodzice (prawni opiekunowie)
mają prawo do:
1) zapoznania
się z zadaniami wynikającymi z programu rozwoju przedszkola oraz programami wychowania
przedszkolnego w danym oddziale;
2)
uzyskania
na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka;
3)
uzyskania porad i wskazówek od nauczycieli, pedagoga w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, doborze odpowiednich
metod;
4)
przekazywania
dyrektorowi, nauczycielom, wniosków z obserwacji pracy przedszkola;
5) przekazywania
opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i sprawującemu nadzór pedagogiczny poprzez swoje przedstawicielstwo – Radę Rodziców.
§ 49
1. Formami współpracy przedszkola
z rodzicami/prawnymi opiekunami są:
1) zebrania grupowe;
2) konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem,
nauczycielami, pedagogiem, specjalistami;
3) zajęcia otwarte;
4) spotkania adaptacyjne – na bieżąco wg potrzeb;
5) zebrania ogólne z dyrektorem i grupowe - co najmniej
3 razy w roku;
6) tablice informacyjne dla rodziców (prawnych
opiekunów) – na bieżąco wg potrzeb;
7) blog przedszkolny;
8) kontakty telefoniczne, e-mailowe oraz poprzez
portale społecznościowe;
9) warsztaty prowadzone przez nauczycieli i
specjalistów – według potrzeb;
10) wspólne przedsięwzięcia organizowane przez rodziców
(prawnych opiekunów) i nauczycieli – Dzień Babci i Dziadka,
Zabawa choinkowa, Festyn Rodzinny.
Rozdział X
REKRUTACJA DZIECI DO PRZEDSZKOLA
§ 50
1. Przedszkole prowadzi
rekrutację dzieci do przedszkola na zasadach powszechnej dostępności.
2. Zasady rekrutacji określają
odrębne przepisy.
Rozdział XI
GOSPODARKA FINANSOWA PRZEDSZKOLA
§ 51
1. Przedszkole wchodzi w skład Zespołu
Publicznych Placówek Oświatowych w Samborcu, który jest jednostką budżetową.
Obsługę finansowo-księgową ww.
zespołu prowadzi ZOJOG w
Samborcu.
2.
Podstawą gospodarki finansowej Zespołu Publicznych Placówek Oświatowych w
Samborcu jest plan dochodów i wydatków.
3. Za
prowadzenie prawidłowej gospodarki finansowej przez Zespół Publicznych Placówek
Oświatowych w Samborcu wyłączną
odpowiedzialność ponosi dyrektor ww. zespołu zgodnie
z odrębnymi przepisami.
z odrębnymi przepisami.
4.
Dyrektor zespołu ponosi
pełną odpowiedzialność za prawidłowe, tj. rzetelne, celowe,
oszczędne i efektywne gospodarowanie powierzonym mu w zarząd mieniem
Zespołu Publicznych Placówek Oświatowych w Samborcu.
5. W zakresie
spraw o których mowa w
ust. 3-4 dyrektor zespołu
podlega nadzorowi organu
prowadzącego, na zasadach wynikających z odrębnych przepisów.
6.
Zespół Publicznych Placówek Oświatowych
w Samborcu może gromadzić
środki na wydzielonym
rachunku dochodów i wydatkować je
zgodnie z odrębnymi przepisami.
7. Zasady
prowadzenia przez Zespół Publicznych Placówek Oświatowych w Samborcu gospodarki
finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.
Rozdział XII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 52
1. Przedszkole prowadzi i
przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. W
sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie odrębne przepisy.
3. Zmiany
Statutu dokonywane są zgodnie z odrębnymi przepisami.
4. Statut wchodzi w życie z dniem 21.11.2017 roku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz