Każdego roku przychodzą do przedszkola nowe dzieci. Dla wielu z nich to
ogromne przeżycie, trudne doświadczenie. Każde z dzieci zupełnie inaczej
przystosowuje się do nowej rzeczywistości. Niniejszy artykuł traktuje o problemie przystosowania się dziecka, zwłaszcza 3-letniego do przedszkola.
Małe dziecko ma niewielką odporność na różnorodne bodźce dochodzące z
otoczenia, a dziecko wchodzące w nowe środowisko społeczne, jakim jest
przedszkole, doświadcza działania dużej ilości silnych bodźców. W przedszkolu panują
zazwyczaj inne zasady niż w domu, nauczyciel opiekuje się całą grupą dzieci,
nie tylko jednym, trzeba się dzielić zabawkami, jedzenie ma inny smak, niż to,
które gotuje mama itp. Mechanizmy adaptacyjne dziecka 3-letniego nie są jeszcze w pełni dojrzałe i ukształtowane. To
sprawia, że proces przystosowania się dzieci do przedszkola często przebiega z
trudnościami. Dzieci źle znoszą rozłąkę z rodzicami, długo przyzwyczajają się
do nowych warunków. Proces adaptacji dzieci do nowego środowiska odbywa się we
wszystkich sferach działania ich organizmu, a szczególnie w sferze fizjologiczno-biologicznej, emocjonalno-społecznej i poznawczej.
Co utrudnia adaptację?
· Układ
nerwowy dziecka 3-letniego jest słaby i delikatny. Nie jest ono zdolne do odbierania większej ilości bodźców, do dłuższego jednostajnego
wysiłku, znoszenia ograniczeń w zaspakajaniu podstawowych potrzeb. Mimo, że
organizm dziecka rozwija się bardzo szybko, doskonali się wiele funkcji,
poprawia sprawność motoryczna i fizyczna, dziecko nadal nie jest odporne na
zmęczenie, wysiłek fizyczny i hałas. Ma trudności w samoobsłudze, potrzebuje pomocy przy wielu czynnościach. Procesy
poznawcze dziecka 3-letniego są w fazie intensywnego rozwoju, ale żadna z
podstawowych funkcji psychicznych nie jest w pełni rozwinięta i ukształtowana. Poziom rozwoju mowy stwarza liczne bariery
w pełnym werbalnym porozumiewaniu się dziecka z otoczeniem, a język odgrywa istotną rolę w adaptacji.
· Dziecko
3-letnie nie zna i nie rozróżnia prawidłowo stosunków czasowych i
przestrzennych. Utrudnia mu to rozpoznanie i właściwą ocenę wielu sytuacji
społecznych związanych z jego funkcjonowaniem w nowym otoczeniu i wzbudza lęk. W odczuciu dziecka mama, która zostawia je w nieznanym środowisku, odchodzi na zawsze. 3-latek
ma jeszcze trudności z identyfikowaniem swojego „ja”. Przypisuje się je,
właściwej dla tego wieku zależności emocjonalnej dziecka od mamy oraz
trudnościom w nawiązywaniu dłuższych kontaktów z nieznanymi osobami, nawet
rówieśnikami.
· Najważniejszą
potrzebą małego dziecka jest bezpieczeństwo. W poczuciu bezpieczeństwa dziecko uczy się rzeczy nowych. Niezaspokojenie tej
potrzeby powoduje u dziecka pojawienie się poczucia opuszczenia, braku miłości,
zagrożenia i lęku. Momentem krytycznym jest tu z pewnością pójście do
przedszkola i rozłąka z mamą, najczęściej na 8-9 godzin dziennie.
· Rozwój
społeczny dziecka 3-letniego też nie jest dobrym sprzymierzeńcem dobrej
adaptacji. Jest to okres intensywnego poznawania i tworzenia obrazu własnej
osoby poprzez odróżnianie siebie od reszty świata, a to nie sprzyja
podporządkowywaniu się nieznanemu środowisku, spełnianiu jego wymagań,
przestrzeganiu reguł, co jest przecież nieuchronne w przedszkolu.
Drogi Rodzicu!
W życiu Twojego malucha zachodzą poważne zmiany. Dotychczas mama, była
zawsze gdzieś blisko, teraz nagle go opuszcza. Twoje dziecko musi opuścić rano
dom i udać się w obce mu miejsce, w którym jest inne światło, inne zapachy,
inne głosy, inne zwyczaje.
To co nowe i trudne, wcale nie musi być niedobre.
· Przyprowadzając
co dzień swoje dziecko do przedszkola, miej na uwadze to, że w przedszkolu dziecko zdobywa umiejętności, których nie
opanuje przybywając tylko wśród dorosłych. Przedszkole to miejsce pierwszych
przyjaźni, a nawet miłości. W trudnych chwilach adaptacji pomaga przypomnienie
sobie, jakie zyski przynosi dziecku chodzenie do przedszkola- rozszerzenie
granic świata dziecka, nowi koledzy i koleżanki, rozwój samodzielności i zaradności
dziecka, twórcze życie, inwestycja w przyszłość.
· To rodzic
pokazuje dziecku swoim zachowaniem nastawienie do przedszkola i tylko wtedy, gdy sam poczuje się w nim bezpiecznie i z każdym dniem coraz bardziej pewnie, daje szansę maluchowi na zaufanie nowym osobom, jakimi są wychowawcy grupy. Warto wymieniać na
bieżąco informacje z wychowawcami grupy, rozmawiać o trudnych sprawach. Porozumienie osób dorosłych daje dziecku gwarancję
bezpieczeństwa.
· Ucz
samodzielności- samodzielnego jedzenia, mycia rąk, korzystania z toalety, ubierania się i rozbierania. Nie wyręczaj we wszystkim. Im dziecko jest bardziej samodzielne, tym łatwiej mu dostosować się do nowych
warunków.
· Ubranie
dziecka musi być wygodne i nie może sprawiać kłopotów. Unikaj spodni na
szelkach lub z trudnymi do odpięcia guzikami. Rękawy swetra lub bluzki muszą
być łatwe do podciągania. Buty i kapcie najlepsze są bez wiązania lub zapinane na rzepy (chyba, że są to buty ortopedyczne, często wiązane).
· Uwaga!
Nie spóźniaj się z odbieraniem- jeśli obiecałaś, że przyjdziesz wcześniej,
dotrzymaj słowa.
· Najlepiej,
aby dziecko było odprowadzane do przedszkola przez tego rodzica, któremu
łatwiej jest poradzić sobie z rozstaniem, który zachowa spokój. Nie sprawdza się pomysł z odprowadzaniem dziecka przez
mamę i tatę- rozstanie bywa wtedy podwójnie trudne. Pożegnanie powinno odbywać
się bez zbędnego przedłużania samego momentu rozstania.
Dziecku nie pomaga, gdy widzi płaczącą mamę lub
zdenerwowanego tatę. Lepiej więc odreagować po wyjściu z przedszkola.
· Niekiedy
dziecku jest raźniej, jeśli weźmie z domu ukochaną przytulankę. Czasami
wystarczy, że maluch będzie miał przy sobie coś, co pachnie mamą i domem, to
stwarza poczucie bezpieczeństwa.
· Dziecko
ma prawo płakać. W ten sposób wyraża swój smutek, wyładowuje napięcie, jakie w
nim narosło. Nie chodzi o to, by dziecko nie płakało. Bardziej o to, by będąc w
przedszkolu, potrafiło przyjąć wsparcie od osoby dorosłej i dało się ukoić z
jej pomocą. Jeśli płacze w domu, podczas
rozstań w przedszkolu, po prostu przytul je, powiedz, że je bardzo kochasz, że
też będziesz za nim tęskniła, że przyjdziesz po nie zaraz po pracy.
· Jedną z
najważniejszych rzeczy, którą powinnaś robić nie tylko wtedy, gdy dziecko idzie
do przedszkola, ale wtedy w sposób szczególny, to jak najczęstsze zapewnianie go o twojej miłości. Jedną z podstawowych potrzeb człowieka jest potrzeba bezpieczeństwa, a zaraz za nią przynależności i miłości. Te dwie potrzeby mogą być w niedostatecznym stopniu zaspokajane, zwłaszcza gdy dziecko większość dnia
przebywa w przedszkolu. Słowa „kocham cię”, powinny być obecne w codziennym
życiu. Bardzo ważne są pieszczoty, pocałunki, szczęście i podziw malujący się
na twarzy rodzica, gdy patrzy na dziecko. Ono powinno czuć, widzieć i słyszeć, że jest kochane. W pierwszych tygodniach przedszkola lepiej zrezygnować z zajęć
dodatkowych na rzecz spędzenia popołudnia z dzieckiem.
· Być może
okaże się to niełatwe, ale warto trzymać się podjętej decyzji o zaprowadzaniu
dziecka do przedszkola. To naturalne, że w tym czasie pojawia się wiele
niepokojów i wątpliwości. Chodzi przecież o nasze dziecko! W trudnych chwilach trzeba szukać wsparcia u bardziej doświadczonych rodziców przedszkolaków, a przede wszystkim u wychowawców. Warto pamiętać, że dobre relacje rodziców z
wychowawcami wpływają znacząco na samopoczucie dziecka w przedszkolu. Warto nie zwlekać z przekazywaniem ważnych informacji z życia dziecka. Mogą one tłumaczyć
zachowanie malucha i pozwolić na podejmowanie jak najbardziej skutecznych działań wobec niego. Różnice w podejściu do
wychowania pojawiają się naturalnie, gdy dziecko trafia pod opiekę innych osób.
Ważne, żeby o nich rozmawiać.
· Polecam
książkę Frield J.: Moje dziecko idzie do przedszkola. Poradnik dla rodziców.
Kielce, Jedność, 2001.
Drogi Rodzicu! Pamiętaj!
ü Adaptacja to mechanizm, z którego korzystamy
całe życie.
ü Każdy mały przedszkolak przez kilka tygodni przechodzi
naturalny kryzys adaptacyjny.
ü Rodzice mają wpływ na to, jak dziecko się
adaptuje, wspierając je emocjonalnie, dbając o rytm i odpoczynek oraz
nawiązując przyjazne relacje z wychowawcami.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz