W bieżącym tygodniu będziemy rozmawiać o emocjach i
uczuciach. Dzieci będą próbowały identyfikować i nazywać uczucia i emocje
towarzyszące im podczas różnych aktywności oraz odczytywać emocje innych.
Słuchając opowiadań i wierszy dzieci będą mogły rozmawiać o własnych uczuciach
i reagowaniu na nie. Utrwalą informacje dotyczące akceptacji wszystkich uczuć
oraz radzenia sobie z tymi, które są dla dzieci trudne. Na podstawie
opowiadania dzieci utrwalą treść i znaczenie przysłowia „Prawdziwych
przyjaciół poznaje się w biedzie”. Dzieci będą próbowały wyrażać swoje nastroje
za pomocą środków muzycznych i plastycznych.
Jak mogą Państwo w codziennych aktywnościach wesprzeć swoje
dziecko?
Podczas codziennych aktywności warto rozmawiać z dzieckiem o
jego uczuciach i emocjach. Warto podkreślać, że wszystkie uczucia są potrzebne,
ważne i dorośli odczuwają je podobnie. Należy wskazywać dziecku takie
możliwości złagodzenia napięcia podczas odczuwania trudnych emocji, które są
akceptowalne społecznie. Można wspierać się literaturą dla dzieci, filmami,
bajkami itp. Podczas słuchania, opowiadania czy oglądania bajek warto pytać
dziecko: Co bohater czuje w tej chwili? Dlaczego? Pozwoli to wesprzeć rozwój
emocjonalny dzieci. Warto również pamiętać o tym, że nasze dzieci uczą się
przede wszystkim przez naśladowanie wzorców. Warto poprzez odpowiednie
reagowanie w trudnych sytuacjach być takim wzorem dla swojego dziecka.
Uczenie dzieci inteligencji emocjonalnej jest koniecznym i niezbędnym zadaniem, jeśli chcemy, by wyrosły na zdrowych i silnych ludzi. Emocje są bardzo istotną kwestią i musimy pracować nad nimi przez całe życie. Bardzo ważne jest, aby pracować nad nimi szczególnie w czasie dzieciństwa. Emocje kształtują bowiem całe nasze dalsze życie.
Naszym podstawowym celem jest
sprawienie, by dzieci czuły przyjemność w okazywaniu i doświadczaniu
swoich emocji. W efekcie ukształtujemy fundament empatii, która
rozwinie w nich inne wartości. Podobnie jeśli chodzi o tożsamość emocjonalną.
Emocje trzeba wyrażać. Czasem jednak przychodzi to z trudem. Dziecko uczy się
rozpoznawać i wyrażać swoje emocje, jednak nie zawsze potrafi znaleźć właściwy
i społecznie akceptowany kanał ujścia zarówno uczuć przyjemnych, jak i
nieprzyjemnych. Dzieci powinny się przekonać, że emocje można wyrażać na różne
sposoby. Można łączyć emocje z sytuacjami życia codziennego, co uwrażliwi je na
uczucia innych ludzi i nauczy nazywać emocje, które towarzyszą różnym
wydarzeniom.
1. ”Kolorowy potwór”- słuchanie książeczki Anny Llenas.
Książka w bardzo prosty i ciekawy sposób przybliża dzieciom temat emocji.
Bohaterem jest pewien Potwór, któremu pomieszały się uczucia, a mała
dziewczynka pomaga mu je uporządkować w słoikach. W książeczce to kolory
zostały przyporządkowane emocjom takim jak: radość, złość, smutek, strach,
spokój i na końcu miłość. Każdy kolor – emocja – jest dodatkowo wyjaśniona, aby
lepiej zobrazować dzieciom poszczególne uczucia, którym przyporządkowane są
odpowiednie kolory. Włączcie filmik dziecku i zachęćcie go do uważnego
słuchania i oglądania.
Po zakończeniu słuchania
zadajcie dzieciom pytania: Jakiego koloru była radość?
Kiedy czujesz się radosny? Jakiego koloru był smutek? Kiedy czujesz się smutny?
Jakiego koloru była złość? Kiedy czujesz się zezłoszczony? Jakiego koloru był
strach? Kiedy czujesz strach? Jakiego koloru był spokój? Jakiego koloru była
miłość?
2. Poznajemy emocje
Bajka
dla dzieci po polsku o emocjach - Polski program UBU
Wyrażam
emocje: scenki sytuacyjne
Jaka
pogoda pokazuje twój dzisiejszy nastrój?
Jak wydobywa się emocje?
Test
- Jaka to emocja?
Piosenka
„Emocje i Uczucia”
https://www.youtube.com/watch?v=dThbJhxoE2Q
pierwsza piosenka 1.35
Znajdź
słowa
Nazwy
emocji
3.
Emocje po angielsku
3-4 latki
https://view.genial.ly/5eb3bac36780410d5781009d
5-6 latki
https://view.genial.ly/5eb3b8db7082580d682014bd
Kids vocabulary - [NEW] Feel - feelings - Are you happy? - English educational video
5-6 latki
https://view.genial.ly/5eb3b8db7082580d682014bd
Kids vocabulary - [NEW] Feel - feelings - Are you happy? - English educational video
Piosenka
It’s “If You’re Happy
Happy
- szczęśliwy
Angry
- zły
Scared
– przestraszony
Sleepy - śpiący
Piosenka „Happy”
Qiuz
Emocje
4.
Jakie emocje towarzyszom bohaterom tej bajki?
„Bajka
na dzień dobry” z Polskim Studiem Teatralnym: Aleksander Fredro „Paweł i Gaweł
„
5. Niedokończone zdanie:
Rodzic podaje początek zdania, a dziecko kończy je
zgodnie z własnymi odczuciami np.:
§ Najbardziej
lubię, gdy…
§ Czasami boję
się…
§ Jestem smutny
kiedy…
§ Wstydzę się,
gdy…
§ Kiedy jest mi
wesoło…
§ Jestem zły,
kiedy…
§ Denerwuję się,
gdy…
Gra Dokończ zdanie
https://wordwall.net/pl/resource/1471672/emocje/doko%c5%84cz-zdanie
Emocje pozytywne i negatywne
Emocje Prawda czy fałsz
Emocje Przebij balon
Kalendarz
- tydzień emocji
“Kalendarz emocji” proponowany
kalendarz to właściwie tygodniowa nauka rozpoznawania i nazywania własnych emocji,
która jest podstawą radzenia sobie z
nimi, wspomaga dzieci w poznawaniu
podstawowych emocji i uczuć, dzięki czemu rozwijamy u dzieci inteligencję
emocjonalną. Uzupełniając codziennie kalendarz dziecko uczy się
rozpoznawania stanów emocjonalnych oraz lepiej radzi sobie z własnymi
emocjami i rozumieniem uczuć innych ludzi. Dzięki regularnej pracy z
kalendarzem można rozwijać samoświadomość, umiejętność rozpoznawania i
nazywania emocji i uczuć w konkretnych sytuacjach, ponosić zdolność obserwacji
oraz analizy własnych reakcji i stanów wewnętrznych.
6. Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie
Krzyżówka z hasłem
http://scholaris.pl/resources/run/id/49633
Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie – słuchanie
utworu i rozmowa na temat jego treści. Podczas słuchania utworu postarajcie się
zapamiętać, jak miał na imię jego bohater. Jak przygoda mu się przytrafiła?
„Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie” (fragment)
Renata Piątkowska
– No, Łukasz,
co z tobą? – Babcia podeszła do wnuczka, który zwinął się w kłębek na kanapie,
i pogłaskała go po głowie.
– Babciu,
przecież ty wiesz, że ja się nauczyłem tego wiersza. Umiałem go! Jeszcze
wczoraj mówiłem go z pamięci bez jednego błędu!
– To prawda –
przyznała babcia.
– No widzisz. A
na występie, gdy przyszła moja kolej, wszystko zepsułem. Początkowo szło mi
nawet dobrze. Gdy powiedziałem jedną linijkę, zaraz wiedziałem, jak zaczyna się
następna. Aż doszedłem do miejsca, w którym Słoń Trąbalski pozapominał imiona
swoich dzieci, żony, a nawet własne. Wybrał się więc do doktora, adwokata,
szewca i rejenta, lecz nie pamiętał, o co mu chodzi. Powiedziałem słowa:
„Dobrze wiedziałem, lecz zapomniałem, może kto z panów wie, czego chciałem?”.
I tu koniec.
Nie wiedziałem, co dalej. Nie mogłem sobie przypomnieć, jak zaczyna się następna
zwrotka. Zapomniałem, jak się nazywam. W głowie miałem pustkę. – Widać było, że
Łukasz bardzo przeżywa swój nieudany występ.
– Wiem, że
nauczyłeś się tego wiersza, ale dopadła cię trema. To się zdarza nawet prawdziwym
aktorom na scenie – pocieszała babcia.
– Nie wyszło mi
z tym wierszem, ale największą przykrość zrobił mi Witek – rozżalił się Łukasz.
– A co on ma z
tym wspólnego? – spytała babcia.
– Witek
przepytywał mnie z tego wiersza przed występem, a potem siedział w pierwszym
rzędzie i miał trzymać za mnie kciuki. I kiedy na scenie zapomniałem, co mam
dalej mówić, na sali zapadła cisza. Przeciągała się coraz bardziej, a ja byłem
coraz bardziej przerażony. Szukając ratunku, spojrzałem na Witka. Myślałem, że
może mi podpowie, jak zaczyna się następna zwrotka. A wtedy Witek zaczął się ze
mnie śmiać. Pokazał na mnie palcem i zawołał:
– Mówi wiersz o
zapominalskim słoniu, a sam zapomniał, jak ma być dalej. Łukasz Trąbalski,
zapominalski! Ha-ha-ha! – Witek śmiał się głośno i złośliwie, a razem z nim
cała sala. Ten śmiech słyszałem nawet za kulisami. Nigdy mu tego nie zapomnę.
Przyjaciel się tak nie zachowuje – stwierdził Łukasz z żalem.
– No cóż, jak
mówi przysłowie, prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie. Ty, będąc w
kłopocie, zawiodłeś się na swoim przyjacielu, ale nie zawsze tak bywa. Trudna
sytuacja może być okazją, aby ktoś poznał nas z najlepszej strony.
Zachęcanie dzieci do dzielenia się wrażeniami po wysłuchaniu
opowiadania: Jak miał na imię bohater opowiadania? Co mu się przytrafiło? Na
czyją pomoc liczył Łukasz? Jak myślicie, jak się wtedy czuł? Co oznacza
przysłowie „Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie”? Co mogłoby pomóc
poprawić nastrój Łukaszowi? Czy wy też kiedyś byliście w podobnej sytuacji?
Przyjaciele z klasy
7. Zmysły
http://scholaris.pl/resources/run/id/49606
Co mnie cieszy? (smuci,
złości itp.) – rozmowa na temat sytuacji wywołujących różne uczucia. Rozpoznawanie i podawanie nazw emocji.
Poznanie i omówienie powiedzeń o emocjach i uczuciach, odtwarzanie
nastrojów.
Strach ma wielkie oczy – dziecko biega po pokoju w
rytm wyklaskiwanego rytmu przez rodzica. Na mocne klaśnięcie dziecko
udaje, że jest przestraszone – nieruchomieje i szeroko otwiera oczy i usta.
Zabawę należy powtórzyć kilka razy.
– Dumny jak paw – dziecko w przysiadzie podpartym. Kiedy
rodzic powie hasło dumny jak paw, powoli prostuje się i spaceruje po
pokoju z lekko uniesioną głową. Zabawę należy powtórzyć kilka razy.
– Odważny jak lew – ćwiczenie równoważne. Dziecko ma za zadanie
przejść po kładce (utworzonej z koca) nad wielką rzeką. Przechodzi,
stawiając stopę za stopą.
– Zły jak osa – zabawa bieżna. Dziecko biega swobodnie po
dywanie pomiędzy kilkoma rozłożonymi chusteczkami. Na hasło: osa, rodzic
udaje osę, a dziecko biegnie do najbliższej chusteczki, aby jak najszybciej
schronić się przed rozwścieczonym owadem.
– Łagodny jak baranek – ćwiczenie uspokajające. Dziecko leży
spokojnie i odpoczywa. Wykonuje głębokie wdechy i wydechy nosem. W tle można
włączyć dowolny spokojny utwór instrumentalny.
„Ukryte słowa” – zasady zabawy: Mamy w języku polskim takie
słowa, które zawierają w sobie inne, krótsze słowa. Będę mówić słowo, a twoim
zadaniem jest znalezienie w nim innego słowa. Jeśli je usłyszysz, zgłoś się do
odpowiedzi. Kiedy dziecko poda nowe, krótsze słowo, prosimy o określenie głoski
na początku, na końcu i głosek w środku. Można też pytać co oznacza wyraz, a
jeśli dziecko nie zna jego znaczenia, wytłumaczyć co oznacza.
Przykładowe słowa: laska, parasolka, serce, słońce, malina,
tulipan, burak. serwatka bokser, deser, klaser, konserwa, ksero, mikser, obserwator, pasażer, domator, latorośl,
brzydula, firanka, mewa, wanna, kanarek, podarek, wiza, hala, tkanina, planeta
8. Czarna jama – słuchanie wiersza i rozmowa na temat jego
treści. Podkreślamy, na co dzieci powinny zwrócić szczególną uwagę: Zastanówcie
się kto jest bohaterem utworu – chłopiec czy dziewczynka? Czego boi się bohater
wiersza? Co to jest „lęk”? Czym jest „czarna jama” z wiersza?
„ Czarna jama” Joanna Papuzińska
Nie wie tata
ani mama,
że jest w domu
czarna jama…
Czarna, czarna,
czarna dziura
bardzo straszna
i ponura.
Gdy w pokoju
jestem sam
lub gdy w nocy
się obudzę,
to się boję
spojrzeć tam.
Tam jest chyba
mokro, ślisko,
jakby przeszło
ślimaczysko…
Musi żyć tam
wstrętne zwierzę,
co ma
skołtunione pierze,
i do łóżka mi
się wepchnie!
To jest gęba
rozdziawiona,
wilczym zębem
obrębiona,
coś w niej
skrzeknie, chrypnie, wrzaśnie
i ta gęba się
zatrzaśnie…
Ła!
Ojej, tato,
ojej, mamo,
uratujcie mnie
przed jamą!
Nie zamykaj,
mamo, drzwi,
bo jest bardzo
straszno mi.
A w dodatku
w tamtej jamie
coś tak jakby
mruga na mnie,
że mam przyjść…
Może tkwi tam
mała bieda,
która rady
sobie nie da?
Którą trzeba
poratować?
Może leżą
skarby skrzacie?
Więc podczołgam
się jak kot.
Ja – odważny,
ja – zuchwalec
wetknę w jamę
jeden palec.
I wetknąłem aż
po gardło,
ale nic mnie
nie pożarło.
Więc za palcem
wlazłem cały.
Wlazłem cały!
No i już.
Jaki tu
mięciutki kurz.
Chyba będę miał
tu dom.
Chyba to jest
pyszna nora,
nie za duża,
lecz dość spora.
Latareczkę małą
mam.
Nie ma
w domu
żadnych jam!
Rozmowa na temat wiersza: Czy narratorem wiersza jest
chłopiec, czy dziewczynka? Po czym to poznaliście? Czego boi się bohater
wiersza? Co to jest „lęk”? Czy to dobrze, czy źle się bać? Jakie są sposoby
poradzenia sobie z lękiem przed nieznanym? Czym jest „czarna jama” z
opowiadania? Dlaczego ciemność budzi w nas lęk?
„Budujemy czarną jamę” – rozwijanie wyobraźni.
Zadaniem dzieci jest wykonanie „czarnej jamy”, w której następnie schowają
swoje lęki i obawy. Jama może być wykonana z gazet i mieć przestrzenną formę.
Musi być na tyle duża, żeby mogło się w niej schować dziecko. Dziecko ma do
dyspozycji dużą liczbę gazet, taśmę klejącą przezroczystą i papierową,
nożyczki, klej. Można
też zbudować jamę wg własnego pomysłu np. z koca i przebywać w jamie „doświadczają”
ciemności. Po zabawie dziecko dzieli się wrażeniami na temat tego, co widziało
w ciemności. Czekamy na
zdjęcia.
Tak się czuję gdy...
„Chusteczka – maseczka” – ćwiczenie oddechowe, wydłużanie fazy
oddechowej. Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym. Trzymając chusteczkę
higieniczną za jej górne rogi zasłania nią twarz, robi wdech nosem, a potem
długi wydech ustami tak, aby chusteczka odsłoniła mu twarz. Powtarzamy kilka
razy.
9. Zabawy muzyczne
Piosenka
„Nasze emocje”
Jak
się czuje miś? Piosenki dla dzieci. Lulek.tv
Piosenki
dla dzieci - www.letsing.pl przedstawia: Jeżeli Ci wesoło
Śpiewające
Brzdące - Pięć Zmysłów - Piosenki dla dzieci
Zabawa rytmiczna
"Pięta i palce" taniec dla dzieci
Ręce do góry
Kubuś
- Gdy poczujesz szczęścia smak (Piosenki dla dzieci)
10.
Zabawy ruchowe
Gimnastyka
w domu i przedszkolu
Wydawnictwo
„Bliżej Przedszkola ” proponuje zestawy ćwiczeń gimnastycznych na każdy dzień. Zestaw
sześciu ćwiczeń na kanale YouTube we wtorek godz. 9.00
Propozycje
gimnastyki:
11.
Zabawy plastyczne
Jak
zrobić gniotka?
Do
wykonania Gniotka potrzebujecie: balon, butelkę 500 ml, mąką ziemniaczaną lub
ryż, lejek, słomkę lub wykałaczkę, włóczkę do zrobienia fryzury naszemu
stworkowi oraz czarny marker.
”Kolorowe emocje”- praca
plastyczna połączona z ćwiczeniami oddechowymi. Przygotujcie kartkę A4, słomkę do napojów, farby
plakatowe, pędzelek i kilka pojemniczków z kilkoma kropelkami wody. Do każdego
pojemniczka z wodą dodajcie trochę farby plakatowej- wybierzcie te kolory,
które symbolizowały emocje w książeczce: żółty, niebieski, czerwony, zielony,
czarny, różowy. Następnie pędzelkiem nabierajcie po trochu powstałej mieszanki
i zróbcie z niej kleks na kartce. Poproście dziecko, by wzięło słomkę i
rozdmuchało kleks z farby na kartce. Powtórzcie tą czynność z wszystkimi
kolorami, które przygotowaliście. Na kartce powstaną kolorowe potworki, którym
po wyschnięciu można dorysować minki flamastrem.
12.
Gry, zabawy, bajki, filmiki edukacyjne
Audiobook
„Leśni przyjaciele”
Bajki
do podusi Strach i Odwaga
W
głowie się nie mieści – empatia
Jestem
zły - odcinek 31, seria BALI
13.
Karty pracy
Trening pamięci
- ćwiczenia umiejętności rozpoznawania oraz nazywania emocji. Karty, po wydrukowaniu w dwóch kopiach i wycięciu,
można wykorzystać w wielu wariantach zabaw.
14.
Religia
Przedszkolaki
Grupa
0
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz