poniedziałek, 18 maja 2020

WRAŻENIA I UCZUCIA




      W bieżącym tygodniu będziemy rozmawiać o emocjach i uczuciach. Dzieci będą próbowały identyfikować i nazywać uczucia i emocje towarzyszące im podczas różnych aktywności oraz od­czytywać emocje innych. Słuchając opowiadań i wierszy dzieci będą mogły rozmawiać o własnych uczuciach i reagowaniu na nie. Utrwalą informacje dotyczące akceptacji wszystkich uczuć oraz radzenia sobie z tymi, które są dla dzieci trudne. Na podstawie opowiadania dzieci utrwalą treść i znaczenie przysłowia „Prawdzi­wych przyjaciół poznaje się w biedzie”. Dzieci będą próbowały wyrażać swoje nastroje za pomocą środ­ków muzycznych i plastycznych.

        Jak mogą Państwo w codziennych aktywnościach wesprzeć swoje dziecko?
     Podczas codziennych aktywności warto rozmawiać z dzieckiem o jego uczuciach i emocjach. Warto podkreślać, że wszystkie uczucia są potrzebne, ważne i dorośli odczuwają je podobnie. Należy wskazywać dziecku takie możliwości złagodzenia napięcia podczas odczuwania trudnych emocji, które są akceptowalne społecznie. Można wspierać się literaturą dla dzieci, filmami, bajka­mi itp. Podczas słuchania, opowiadania czy oglądania bajek warto pytać dziecko: Co bohater czuje w tej chwili? Dlaczego? Pozwoli to wesprzeć rozwój emocjonalny dzieci. Warto również pamiętać o tym, że nasze dzieci uczą się przede wszystkim przez naśladowanie wzorców. Warto poprzez odpowiednie reagowanie w trudnych sytuacjach być takim wzorem dla swojego dziecka.

Uczenie dzieci inteligencji emocjonalnej jest koniecznym i niezbędnym zadaniem, jeśli chcemy,  by wyrosły na zdrowych i silnych ludzi. Emocje są bardzo istotną kwestią i musimy pracować nad nimi przez całe życie. Bardzo ważne jest, aby pracować nad nimi szczególnie w czasie dzieciństwa. Emocje kształtują bowiem całe nasze dalsze życie.

Naszym podstawowym celem jest sprawienie, by dzieci czuły przyjemność w okazywaniu i doświadczaniu swoich emocji. W efekcie ukształtujemy fundament empatii, która rozwinie w nich inne wartości. Podobnie jeśli chodzi o tożsamość emocjonalną. Emocje trzeba wyrażać. Czasem jednak przychodzi to z trudem. Dziecko uczy się rozpoznawać i wyrażać swoje emocje, jednak nie zawsze potrafi znaleźć właściwy i społecznie akceptowany kanał ujścia zarówno uczuć przyjemnych, jak i nieprzyjemnych. Dzieci powinny się przekonać, że emocje można wyrażać na różne sposoby. Można łączyć emocje z sytuacjami życia codziennego, co uwrażliwi je na uczucia innych ludzi i nauczy nazywać emocje, które towarzyszą różnym wydarzeniom.


1. ”Kolorowy potwór”- słuchanie książeczki Anny Llenas. Książka w bardzo prosty i ciekawy sposób przybliża dzieciom temat emocji. Bohaterem jest pewien Potwór, któremu pomieszały się uczucia, a mała dziewczynka pomaga mu je uporządkować w słoikach. W książeczce to kolory zostały przyporządkowane emocjom takim jak: radość, złość, smutek, strach, spokój i na końcu miłość. Każdy kolor – emocja – jest dodatkowo wyjaśniona, aby lepiej zobrazować dzieciom poszczególne uczucia, którym przyporządkowane są odpowiednie kolory. Włączcie filmik dziecku i zachęćcie go do uważnego słuchania i oglądania.

Po zakończeniu słuchania zadajcie dzieciom pytania: Jakiego koloru była radość? Kiedy czujesz się radosny? Jakiego koloru był smutek? Kiedy czujesz się smutny? Jakiego koloru była złość? Kiedy czujesz się zezłoszczony? Jakiego koloru był strach? Kiedy czujesz strach? Jakiego koloru był spokój? Jakiego koloru była miłość?

2. Poznajemy emocje



















Bajka dla dzieci po polsku o emocjach - Polski program UBU

Wyrażam emocje: scenki sytuacyjne


Jaka pogoda pokazuje twój dzisiejszy nastrój?



Jak wydobywa się emocje?

Test - Jaka to emocja?

Piosenka „Emocje i Uczucia”           

Znajdź słowa

Nazwy emocji

 

3. Emocje po angielsku


3-4 latki
https://view.genial.ly/5eb3bac36780410d5781009d

5-6 latki
https://view.genial.ly/5eb3b8db7082580d682014bd

Kids vocabulary - [NEW] Feel - feelings - Are you happy? - English educational video

Piosenka It’s “If You’re Happy

Happy - szczęśliwy
Angry -  zły
Scared – przestraszony 
Sleepy  - śpiący


Piosenka „Happy”

Qiuz Emocje


4. Jakie emocje towarzyszom bohaterom tej bajki?
„Bajka na dzień dobry” z Polskim Studiem Teatralnym: Aleksander Fredro „Paweł i Gaweł „

5. Niedokończone zdanie:
Rodzic podaje początek zdania, a dziecko kończy je zgodnie z własnymi odczuciami np.:
§  Najbardziej lubię, gdy…
§  Czasami boję się…
§  Jestem smutny kiedy…
§  Wstydzę się, gdy…
§  Kiedy jest mi wesoło…
§  Jestem zły, kiedy…
§  Denerwuję się, gdy…

Gra Dokończ zdanie
https://wordwall.net/pl/resource/1471672/emocje/doko%c5%84cz-zdanie

Emocje pozytywne i negatywne

Emocje Prawda czy fałsz

Emocje Przebij balon


Kalendarz - tydzień emocji

“Kalendarz emocji” proponowany kalendarz to właściwie tygodniowa nauka rozpoznawania i nazywania własnych emocji, która jest  podstawą radzenia sobie z nimi,  wspomaga  dzieci w poznawaniu podstawowych emocji i uczuć, dzięki czemu rozwijamy u dzieci inteligencję emocjonalną. Uzupełniając  codziennie kalendarz dziecko uczy się rozpoznawania stanów emocjonalnych oraz lepiej radzi sobie z własnymi emocjami i rozumieniem uczuć innych ludzi. Dzięki regularnej pracy z kalendarzem można rozwijać samoświadomość, umiejętność rozpoznawania i nazywania emocji i uczuć w konkretnych sytuacjach, ponosić zdolność obserwacji oraz analizy własnych reakcji i stanów wewnętrznych.




6. Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie

Krzyżówka z hasłem
http://scholaris.pl/resources/run/id/49633

Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie – słuchanie utworu i rozmowa na temat jego treści. Podczas słuchania utworu postarajcie się zapamiętać, jak miał na imię jego bohater. Jak przygoda mu się przytrafiła?

„Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie” (fragment) Renata Piątkowska

– No, Łukasz, co z tobą? – Babcia podeszła do wnuczka, który zwinął się w kłębek na kanapie, i pogłaskała go po głowie.
– Babciu, przecież ty wiesz, że ja się nauczyłem tego wiersza. Umiałem go! Jeszcze wczoraj mówiłem go z pamięci bez jednego błędu!
– To prawda – przyznała babcia.
– No widzisz. A na występie, gdy przyszła moja kolej, wszystko zepsułem. Początkowo szło mi nawet dobrze. Gdy powiedziałem jedną linijkę, zaraz wiedziałem, jak zaczyna się następna. Aż doszedłem do miejsca, w którym Słoń Trąbalski pozapominał imiona swoich dzieci, żony, a nawet własne. Wybrał się więc do doktora, adwokata, szewca i rejenta, lecz nie pamiętał, o co mu chodzi. Powiedziałem słowa: „Dobrze wiedziałem, lecz zapomniałem, może kto z panów wie, czego chciałem?”.
I tu koniec. Nie wiedziałem, co dalej. Nie mogłem sobie przypomnieć, jak zaczyna się następ­na zwrotka. Zapomniałem, jak się nazywam. W głowie miałem pustkę. – Widać było, że Łukasz bardzo przeżywa swój nieudany występ.
– Wiem, że nauczyłeś się tego wiersza, ale dopadła cię trema. To się zdarza nawet prawdzi­wym aktorom na scenie – pocieszała babcia.
– Nie wyszło mi z tym wierszem, ale największą przykrość zrobił mi Witek – rozżalił się Łukasz.
– A co on ma z tym wspólnego? – spytała babcia.
– Witek przepytywał mnie z tego wiersza przed występem, a potem siedział w pierwszym rzędzie i miał trzymać za mnie kciuki. I kiedy na scenie zapomniałem, co mam dalej mówić, na sali zapadła cisza. Przeciągała się coraz bardziej, a ja byłem coraz bardziej przerażony. Szu­kając ratunku, spojrzałem na Witka. Myślałem, że może mi podpowie, jak zaczyna się następna zwrotka. A wtedy Witek zaczął się ze mnie śmiać. Pokazał na mnie palcem i zawołał:
– Mówi wiersz o zapominalskim słoniu, a sam zapomniał, jak ma być dalej. Łukasz Trąbal­ski, zapominalski! Ha-ha-ha! – Witek śmiał się głośno i złośliwie, a razem z nim cała sala. Ten śmiech słyszałem nawet za kulisami. Nigdy mu tego nie zapomnę. Przyjaciel się tak nie zacho­wuje – stwierdził Łukasz z żalem.
– No cóż, jak mówi przysłowie, prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie. Ty, będąc w kłopocie, zawiodłeś się na swoim przyjacielu, ale nie zawsze tak bywa. Trudna sytuacja może być okazją, aby ktoś poznał nas z najlepszej strony.

Zachęcanie dzieci do dzielenia się wrażeniami po wysłuchaniu opowiadania: Jak miał na imię boha­ter opowiadania? Co mu się przytrafiło? Na czyją pomoc liczył Łukasz? Jak myślicie, jak się wtedy czuł? Co oznacza przysłowie „Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie”? Co mogłoby pomóc poprawić nastrój Łukaszowi? Czy wy też kiedyś byliście w podobnej sytuacji?

Przyjaciele z klasy


7. Zmysły
http://scholaris.pl/resources/run/id/49606

Co mnie cieszy? (smuci, złości itp.) – rozmowa na temat sytuacji wywołujących różne uczucia. Rozpoznawanie i podawanie nazw emocji.

Poznanie i omówienie powiedzeń o emocjach i uczuciach, odtwarzanie nastrojów.

Strach ma wielkie oczy – dziecko biega po pokoju w rytm  wyklaskiwanego rytmu przez rodzica. Na mocne klaśnięcie dziecko udaje, że jest przestraszone – nieruchomieje i szeroko otwiera oczy i usta. Zabawę należy powtórzyć kilka razy.

– Dumny jak paw – dziecko w przysiadzie podpartym. Kiedy rodzic powie hasło dumny jak paw, powoli prostuje się i spaceruje po pokoju z lekko uniesioną głową. Zabawę należy powtórzyć kilka razy.

– Odważny jak lew – ćwiczenie równoważne. Dziecko ma za zadanie przejść po kładce (utworzonej z koca) nad wielką rzeką. Przechodzi, stawiając stopę za stopą.

– Zły jak osa – zabawa bieżna. Dziecko biega swobodnie po dywanie pomiędzy kilkoma rozłożonymi chusteczkami. Na hasło: osa, rodzic udaje osę, a dziecko biegnie do najbliższej chusteczki, aby jak najszybciej schronić się przed rozwścieczonym owadem.


– Łagodny jak baranek – ćwiczenie uspokajające. Dziecko leży spokojnie i odpoczywa. Wykonuje głębokie wdechy i wydechy nosem. W tle można włączyć dowolny spokojny utwór instrumentalny.

„Ukryte słowa” – zasady zabawy: Mamy w języku polskim takie słowa, które zawierają w sobie inne, krótsze słowa. Będę mówić słowo, a twoim zadaniem jest znale­zienie w nim innego słowa. Jeśli je usłyszysz, zgłoś się do odpowiedzi. Kiedy dziecko poda nowe, krótsze słowo, prosimy o określenie głoski na początku, na końcu i głosek w środku. Można też pytać co oznacza wyraz, a jeśli dziecko nie zna jego znaczenia, wytłumaczyć co oznacza.

Przykładowe słowa: laska, parasolka, serce, słońce, malina, tulipan, burak. serwatka bokser, deser, klaser, konserwa, ksero, mikser, obserwator, pasażer, domator, latorośl, brzydula, firanka, mewa, wanna, kanarek, podarek, wiza, hala, tkanina, planeta


8. Czarna jama – słuchanie wiersza i rozmowa na temat jego treści. Podkreślamy, na co dzieci powinny zwrócić szczególną uwagę: Zastanówcie się kto jest bohaterem utworu – chłopiec czy dziewczynka? Czego boi się bohater wiersza? Co to jest „lęk”? Czym jest „czarna jama” z wiersza?

„ Czarna jama” Joanna Papuzińska

Nie wie tata ani mama,
że jest w domu czarna jama…
Czarna, czarna, czarna dziura
bardzo straszna i ponura.
Gdy w pokoju jestem sam
lub gdy w nocy się obudzę,
to się boję spojrzeć tam.
Tam jest chyba mokro, ślisko,
jakby przeszło ślimaczysko…
Musi żyć tam wstrętne zwierzę,
co ma skołtunione pierze,
i do łóżka mi się wepchnie!
To jest gęba rozdziawiona,
wilczym zębem obrębiona,
coś w niej skrzeknie, chrypnie, wrzaśnie
i ta gęba się zatrzaśnie…
Ła!
Ojej, tato, ojej, mamo,
uratujcie mnie przed jamą!
Nie zamykaj, mamo, drzwi,
bo jest bardzo straszno mi.
A w dodatku
w tamtej jamie
coś tak jakby mruga na mnie,
że mam przyjść…
Może tkwi tam mała bieda,
która rady sobie nie da?
Którą trzeba poratować?
Może leżą skarby skrzacie?
Więc podczołgam się jak kot.
Ja – odważny, ja – zuchwalec
wetknę w jamę jeden palec.
I wetknąłem aż po gardło,
ale nic mnie nie pożarło.
Więc za palcem wlazłem cały.
Wlazłem cały!
No i już.
Jaki tu mięciutki kurz.
Chyba będę miał tu dom.
Chyba to jest pyszna nora,
nie za duża, lecz dość spora.
Latareczkę małą mam.
Nie ma
w domu
żadnych jam!

Rozmowa na temat wiersza: Czy narratorem wiersza jest chłopiec, czy dziewczynka? Po czym to poznaliście? Czego boi się bohater wiersza? Co to jest „lęk”? Czy to dobrze, czy źle się bać? Jakie są sposoby poradzenia sobie z lękiem przed niezna­nym? Czym jest „czarna jama” z opowiadania? Dlaczego ciemność budzi w nas lęk?


„Budujemy czarną jamę” – rozwijanie wyobraźni. Zadaniem dzieci jest wyko­nanie „czarnej jamy”, w której następnie schowają swoje lęki i obawy. Jama może być wykonana z gazet i mieć przestrzenną formę. Musi być na tyle duża, żeby mogło się w niej schować dziecko. Dziecko ma do dyspozycji dużą liczbę gazet, taśmę klejącą przezroczystą i pa­pierową, nożyczki, klej. Można też zbudować jamę wg własnego pomysłu np. z koca i przebywać w jamie „doświadczają” ciemności. Po zabawie dziecko dzieli się wra­żeniami na temat tego, co widziało w ciemności. Czekamy na zdjęcia.

Tak się czuję gdy...

„Chusteczka – maseczka” – ćwiczenie oddechowe, wydłużanie fazy oddechowej. Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym. Trzymając chusteczkę higieniczną za jej górne rogi zasłania nią twarz, robi wdech nosem, a potem długi wydech ustami tak, aby chusteczka odsłoniła mu twarz. Powtarzamy kilka razy.


9. Zabawy muzyczne

Piosenka „Nasze emocje”

Jak się czuje miś? Piosenki dla dzieci. Lulek.tv

Piosenki dla dzieci - www.letsing.pl przedstawia: Jeżeli Ci wesoło

Śpiewające Brzdące - Pięć Zmysłów - Piosenki dla dzieci

Zabawa rytmiczna
"Pięta i palce" taniec dla dzieci

Ręce do góry

Kubuś - Gdy poczujesz szczęścia smak (Piosenki dla dzieci)


10. Zabawy ruchowe

Gimnastyka w domu i przedszkolu
Wydawnictwo „Bliżej Przedszkola ” proponuje zestawy ćwiczeń gimnastycznych na każdy dzień. Zestaw sześciu ćwiczeń na kanale YouTube we wtorek godz. 9.00
Propozycje gimnastyki:


11. Zabawy plastyczne

Jak zrobić gniotka?
Do wykonania Gniotka potrzebujecie: balon, butelkę 500 ml, mąką ziemniaczaną lub ryż, lejek, słomkę lub wykałaczkę, włóczkę do zrobienia fryzury naszemu stworkowi oraz czarny marker.

”Kolorowe emocje”- praca plastyczna połączona z ćwiczeniami oddechowymi. Przygotujcie kartkę A4, słomkę do napojów, farby plakatowe, pędzelek i kilka pojemniczków z kilkoma kropelkami wody. Do każdego pojemniczka z wodą dodajcie trochę farby plakatowej- wybierzcie te kolory, które symbolizowały emocje w książeczce: żółty, niebieski, czerwony, zielony, czarny, różowy. Następnie pędzelkiem nabierajcie po trochu powstałej mieszanki i zróbcie z niej kleks na kartce. Poproście dziecko, by wzięło słomkę i rozdmuchało kleks z farby na kartce. Powtórzcie tą czynność z wszystkimi kolorami, które przygotowaliście. Na kartce powstaną kolorowe potworki, którym po wyschnięciu można dorysować minki flamastrem.


12. Gry, zabawy, bajki, filmiki edukacyjne


Audiobook „Leśni przyjaciele”

Bajki do podusi Strach i Odwaga


W głowie się nie mieści – empatia

Jestem zły - odcinek 31, seria BALI


13. Karty pracy
Trening pamięci  - ćwiczenia umiejętności rozpoznawania oraz nazywania emocji. Karty,  po wydrukowaniu w dwóch kopiach i wycięciu, można wykorzystać w wielu wariantach zabaw. 



























14. Religia

Przedszkolaki



Grupa 0




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz