piątek, 15 maja 2020

ZDALNE NAUCZANIE TYDZIEŃ VIII - W KRAINIE MUZYKI



    W minionym tygodniu rozmawialiśmy o muzyce. Dzieci uczestniczyły w wielu zaba­wach dźwiękowych, tworzyły instrumenty, poznawały różne rodzaje ekspresji muzycznej. Próbo­wały nazywać uczucia, które im towarzyszą podczas słuchania i tworzenia muzyki. Uczestniczyły w zabawach badawczych, wykonały eksperyment pokazujący drganie fal dźwiękowych. Rozwijały swoje umiejętności matematyczne, muzyczne, plastyczne i ruchowe. Dzieci nauczyły się rozpoznawać lite­rę h, H, pisać ją po śladzie i samodzielnie.

    Wiemy i widzimy jak bardzo dzieci bardzo lubią zajęcia muzyczne i chociaż jest tak jak jest warto zadbać o umuzykalnianie dziecka od najmłodszych lat, bo ma ono ogromny wpływ nie tylko na jego rozwój emocjonalny, ale również społeczny i intelektualny. Jak mówią badania dzieci od małego oswojone z muzyką znacznie rzadziej się kłócą i generalnie uchodzą za bardziej zgodne. Udział w zajęciach muzycznych minimalizuje bowiem poziom zachowań agresywnych. Co więcej, regularna gra na instrumencie wzmaga motywację do nauki oraz sprzyja osiąganiu lepszych wyników, np. w rozwiązywaniu zadań matematycznych. Obcowanie z muzyką sprawia, że dzieci są znacznie bardziej zrównoważone i komunikatywne. Muzyka pozytywnie wpływa na rozwój mózgu dziecka. Lewa półkula specjalizuje się w funkcjach językowych i procesach werbalnych, takich jak ekspresja i rozumienie mowy, czytanie, pisanie, liczenie; prawa zaś – w zadaniach wymagających analizy cech wzrokowo-przestrzennych bodźca, związanych z orientacją w przestrzeni, rozpoznawaniem skomplikowanych kształtów i figur geometrycznych, twarzy, a także w percepcji muzyki i dźwięków muzycznych. Choć w rozpoznawaniu melodii bierze udział prawa półkula, to jednak za rytm odpowiada lewa. Zatem kiedy gramy na jakimś instrumencie, musimy nauczyć się koordynować obie półkule mózgowe, co jest bardzo korzystne w procesie rozwoju. Toteż mając na uwadze rolę obu półkul mózgowych w przetwarzaniu bodźców dźwiękowych, powinniśmy mieć świadomość, iż kształcenie muzyczne pozytywnie wpływa zarówno na rozwój języka czy osiągnięcie gotowości do czytania, jak i wyniki w przedmiotach ścisłych. Muzyka pomaga też w nauce języka obcego. Śpiewanie piosenek ma np. dobroczynny wpływ na przyswajanie słownictwa, struktur gramatycznych, rozwój sprawności rozumienia ze słuchu, a to bardzo pomaga w komunikowaniu się w języku obcym. Chociaż aktualna tematyka dotycząca muzyki się skończyła, dbajmy więc o to, żeby każda jej forma towarzyszyła wszystkim na co dzień, aby zaszczepić miłość do muzyki u każdego przedszkolaka.

DZIĘKUJĘ  ZA DOTYCHCZASOWĄ PRACĘ I ZAANGAŻOWANIE


Zapraszamy do fotogalerii:




















































































Brak komentarzy:

Prześlij komentarz