W minionym tygodniu rozmawialiśmy o muzyce. Dzieci uczestniczyły w wielu zabawach dźwiękowych,
tworzyły instrumenty, poznawały różne rodzaje ekspresji muzycznej. Próbowały
nazywać uczucia, które im towarzyszą podczas słuchania i tworzenia muzyki.
Uczestniczyły w zabawach badawczych, wykonały eksperyment pokazujący drganie
fal dźwiękowych. Rozwijały swoje umiejętności matematyczne, muzyczne,
plastyczne i ruchowe. Dzieci nauczyły się rozpoznawać literę h, H, pisać ją po
śladzie i samodzielnie.
Wiemy i widzimy jak bardzo dzieci
bardzo lubią zajęcia muzyczne i chociaż jest tak jak jest warto zadbać o
umuzykalnianie dziecka od najmłodszych lat, bo ma ono ogromny wpływ nie tylko
na jego rozwój emocjonalny, ale również społeczny i intelektualny. Jak mówią badania dzieci od
małego oswojone z muzyką znacznie rzadziej się kłócą i generalnie uchodzą za
bardziej zgodne. Udział w zajęciach muzycznych minimalizuje bowiem
poziom zachowań agresywnych. Co więcej, regularna gra na instrumencie wzmaga
motywację do nauki oraz sprzyja osiąganiu lepszych wyników, np. w rozwiązywaniu
zadań matematycznych. Obcowanie z muzyką sprawia, że dzieci są znacznie
bardziej zrównoważone i komunikatywne. Muzyka pozytywnie wpływa na rozwój
mózgu dziecka. Lewa półkula specjalizuje się w funkcjach językowych i procesach
werbalnych, takich jak ekspresja i rozumienie mowy, czytanie, pisanie,
liczenie; prawa zaś – w zadaniach wymagających analizy cech
wzrokowo-przestrzennych bodźca, związanych z orientacją w przestrzeni,
rozpoznawaniem skomplikowanych kształtów i figur geometrycznych, twarzy, a
także w percepcji muzyki i dźwięków muzycznych. Choć w rozpoznawaniu melodii
bierze udział prawa półkula, to jednak za rytm odpowiada lewa. Zatem kiedy
gramy na jakimś instrumencie, musimy nauczyć się koordynować obie półkule
mózgowe, co jest bardzo korzystne w procesie rozwoju. Toteż mając na uwadze
rolę obu półkul mózgowych w przetwarzaniu bodźców dźwiękowych, powinniśmy mieć
świadomość, iż kształcenie muzyczne pozytywnie wpływa zarówno na rozwój języka
czy osiągnięcie gotowości do czytania, jak i wyniki w przedmiotach ścisłych.
Muzyka pomaga też w nauce języka obcego. Śpiewanie piosenek ma np. dobroczynny
wpływ na przyswajanie słownictwa, struktur gramatycznych, rozwój sprawności
rozumienia ze słuchu, a to bardzo pomaga w komunikowaniu się w języku obcym. Chociaż
aktualna tematyka dotycząca muzyki się skończyła, dbajmy więc o to, żeby każda
jej forma towarzyszyła wszystkim na co dzień, aby zaszczepić miłość do muzyki u
każdego przedszkolaka.
DZIĘKUJĘ ZA
DOTYCHCZASOWĄ PRACĘ I ZAANGAŻOWANIE
Zapraszamy do fotogalerii:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz