poniedziałek, 15 czerwca 2020

LATO




W bieżącym tygodniu dzieci będą obserwowały barwy w przyrodzie oraz zmiany w przyrodzie związane z porą roku. Dzieci będą poznawać zjawiska atmosferyczne charaktery­styczne dla poszczególnych pór roku. Zapoznają się też z różnymi zjawiskami pogodowymi i ich sym­bolami. Mogą wykonywać eksperymenty, dzięki którym lepiej poznają sposób powstawania burzy i tęczy. Utrwalą też zasady bezpiecznego zachowania się podczas burzy.

Jak mogą Państwo w codziennych aktywnościach wesprzeć swoje dziecko?
Aby utrwalić wiadomości o zmianach atmosferycznych możecie Państwo wspólnie z dzieckiem obejrzeć lub przeczytać prognozę pogody na najbliższe dni. Warto rozmawiać z dzieckiem na te­mat bezpiecznego zachowania nie tylko podczas burzy, ale także w czasie wichury i gradu. Należy przypominać dziecku o konieczności zabezpieczania się kremami z filtrem podczas przebywania na słońcu.

I. Zjawiska pogodowe

Rebusy





Pogoda w ciągu roku       

Pogoda - Bożena Forma
Adaś ciągle spogląda w okno. Dzisiaj z grupą przedszkolaków jedzie na wycieczkę. Ale co z tą pogodą? Czy wycieczka się uda? Mają jechać bryczką i grać w piłkę.
– Mamusiu, nie widać słońca. po niebie płyną ciemne chmury – chłopiec ze smutkiem spo­gląda w okno.
– Może zabiorę grubszą kurtkę, a może wyciągnę z plecaka krótkie spodnie, pewnie ich nie założę – coraz bardziej denerwuje się Adaś.
– Nie martw się, popatrz, termometr wskazuje wysoką temperaturę – tłumaczy mama.
– Jest ciepło, chociaż trochę parno. Włączymy telewizor i zaraz dowiemy się, jaka będzie pogoda – na ekranie pojawiła się mapa Polski.
– Mieszkamy tutaj, gdzie widać słońce zza chmur – tłumaczy Adasiowi mama. – Wprawdzie widać czasami padający deszcz, jednak to tylko przelotne opady.
Adaś wpatruje się w mapę pogody.
– Trochę podobna do naszego kalendarza pogody. Codziennie wspólnie z panią zaznaczamy na nim pogodę, jaką zaobserwowaliśmy w drodze do przedszkola. Wybieramy chmurki, krople deszczu, ugięte na wietrze drzewa.
Zegar wybija ósmą godzinę.
– Na nas już czas – mama z Adasiem idą do przedszkola.
– Będzie wspaniale, zobaczysz. Przebierz się w krótkie spodenki, jest coraz cieplej.
Pogoda dopisała. Chociaż było pochmurno, nie spadła ani jedna kropla deszczu. Były spacer nad jezioro, przejazd bryczką i oczywiście gra w piłkę. Dzieci wróciły bardzo zadowolone, cho­ciaż trochę zmęczone.

Po przeczytaniu opowiadania zadajemy dzieciom pytania: Gdzie wybierał się Adaś? Dlaczego chło­piec był zmartwiony? Jaką pogodę wskazywała prognoza w telewizji? Jaka pogoda była na wy­cieczce?

Zjawiska atmosferyczne – rozmowa z dziećmi o zjawiskach atmosferycznych charaktery­stycznych dla poszczególnych pór roku. Pytamy: Czym różni się lato od innych pór roku? Co dzieci robią w lecie, jaki to dla nich czas? Prezentujemy dzieciom piktogramy zjawisk kojarzących się z latem: słonko, wiatr, upał, piorun, ulewa.

                           


                         

                         

Co to jest pogoda? animacja przedstawiająca sposób opisywania oraz składniki/ czynniki pogody.



Prognoza pogody – tworzenie mapy pogody. prezentujemy mapę Polski, przypinamy na niej sym­bole zjawisk pogodowych. Wspólnie z dziećmi odczytujemy z mapy prognozę pogody, nazywamy i wska­zujemy kierunki na mapie: północ, południe, wschód, zachód.


Meteorologia -  ekran interaktywny wprowadzający zagadnienie meteorologii i historii sposobów przewidywania pogody.

Pory roku i miesiące



Poznajemy pogodę i pory roku - bajka edukacyjna dla dzieci

Chmury - film edukacyjny

Skąd się bierze deszcz – prezentacja muzyczna

Odgłosy pogody - ekran interaktywny doskonalący rozpoznawanie odgłosów zjawisk atmosferycznych oraz przyporządkowywanie ich do adekwatnych ilustracji (zjawisk atmosferycznych).

Jaka dziś pogoda?





Pogoda – szyfr

Sprawdź swoją pamięć – gra interaktywna doskonaląca pamięć wzrokową oraz znajomość określeń zjawisk atmosferycznych. 

Pogodowe zagadki

Odgłosy natury

Zagadki dźwiękowe

Skąd się bierze deszcz? - Dlaczego? Po co? Jak? - Deszcz, mysz i czekolada

Zjawiska pogodowe po angielsku
·         sunny - słonecznie,
·         cloudy - pochmurnie,
·         windy - wietrznie,
·         rainy - deszczowo,
·         stormy - burzowo,
·         snowy - śnieżnie.






What's the Weather Like Today | Weather Song for Kids | The Kiboomers

Angielski dla dzieci - Jaka jest pogoda -Zabawa  What's the weather like  

II. Burza





Burza – zagadka. wysłuchanie zagadki Marcina Przewoźniaka.

Burza Marcin Przewoźniak
Co się dzieje tam u góry?
Wielką wojnę toczą chmury?
Wciąż na siebie nacierają
I strzelają, i błyskają?
Co się tam na górze dzieje?
Że się nam na głowy leje?
Od błyskawic niebo trzeszczy,
A nam w butach chlupie deszczyk.
Ciemne niebo dudni, świeci…
Co się dzieje tam na górze?
Wiedzą to na pewno dzieci:
Oglądamy groźną… (burzę).
Co się dzieje tam u góry?
Wielką wojnę toczą chmury?
Wciąż na siebie nacierają
I strzelają, i błyskają?
Co się tam na górze dzieje?
Że się nam na głowy leje?
Od błyskawic niebo trzeszczy,
A nam w butach chlupie deszczyk.
Ciemne niebo dudni, świeci…
Co się dzieje tam na górze?
Wiedzą to na pewno dzieci:
Oglądamy groźną… (burzę).

Po przeczytaniu zagadki dzieci, aby nazywają dźwięki, które w niej opisano. Następnie pro­wadzimy rozmowę: Jak należy się zachować w czasie burzy? Dzieci formułują swoje przypuszczenia lub dzielą się swoją wiedzą.

Burza - wiersz

Co słyszysz? – ćwiczenia słuchowe, nagranie z odgłosami: ulewy, grzmotu, małego deszczyku, wichury. Dzieci starają się rozpoznać, co słyszą, i podać nazwy tych zjawisk.

Podczas burzy:
– należy unikać wysokich obiektów;
– nie wolno przebywać w wodzie ani na odkrytym terenie, chować się pod drzewami;
– należy unikać metalowych przedmiotów i nie przebywać w ich pobliżu;
– nie wolno rozmawiać przez telefon komórkowy.




„Burza” – przypomnienie poznanych wiadomości o burzy. Pytamy dzieci:
– Jak należy zachować się podczas burzy, gdy jesteśmy w domu? (pozamykać okna, wyłączyć: te­lewizor, komputer, radio, nie rozmawiać przez telefon, ponieważ uderzenie pioruna w urządzenie elektryczne lub telekomunikacyjne może spowodować porażenie)
– Co należy zrobić, gdy burza zaskoczy nas poza domem? (schronić się w bezpiecznym miejscu, w budynku, w jaskini, w aucie itp.)
– Co chroni budynki przed uderzeniem pioruna? (piorunochron)
– Czego należy unikać podczas burzy? (nie wolno chować się pod drzewami, nie wolno stać w wo­dzie itp.)

Telefony alarmowe w razie niebezpieczeństwa:

112 – ogólnopolski numer ratunkowy
999 – Pogotowie Ratunkowe
998 – Straż Pożarna
997 – Policja

Bajka o chmurze

III. Tęcza

Rozwiązywanie zagadek pt. „Jaki to kolor?”:
https://www.youtube.com/watch?v=X5OTGXAk7yU&t=78s

To będzie bardzo łatwa zagadka: jakiego koloru jest niebo, kiedy jest ładna pogoda? (jasnoniebieski);

Tego koloru szukajcie w makach lub w muchomorze (czerwony);

Marchewka zawsze ten kolor kryje, ale też takie bywają dynie (pomarańczowy);

Liście są taki i trawa też, jaki to kolor, już chyba wiesz (zielony);

Jakim kolorem – pytam dziś wszystkich – maluję niebo przed burzą i głębokie morze? (ciemnoniebieski);

W jakim kolorze są piękne fiołki i smaczne śliwki? (fioletowy);

To kolor ciepły i miły jak promienie słońca i płatki słonecznika (żółty).

Giełda pomysłów nt. Czy można gdzieś zobaczyć wszystkie te kolory razem ? 



 TĘCZA


- omówienie obrazka, rozmowa o indywidualnych doświadczeniach dzieci, kto widział tęczę, jakie miała kolory.

Maria Konopnicka - Tęcza - wiersz - bajka

Tęcza to…
Zjawisko optyczne i meteorologiczne, widoczne na niebie w postaci wielobarwnego łuku. Powstaje w wyniku rozszczepienia światła słonecznego, które dostając się do atmosfery napotyka na swojej drodze kroplę wody i przez nią przechodzi. Efektem tego zjawiska jest rozkład światła białego na wielobarwne widmo. Każdej barwie odpowiada inna długość fali. Oświetlone krople rozszczepiają i odbijają światło w ten sam sposób, jednak do oka ludzkiego dociera z danej kropli tylko światło rozproszone w jego kierunku, pod odpowiednim kątem – dlatego widzimy różne kolory.

Zabawy z tęczą… Obejrzyjcie prezentację...
Jak słoneczko z chmurką tęczę wyczarowały

Za pierwszym razem poproście, aby dziecko zapamiętało jak najwięcej szczegółów, a na koniec zadaj pytania:
Jakie kolory pojawiły się na tęczy?
Jakie zwierzęta zobaczyły tęczę?
Jakie kwiaty rosły na łące?
Podczas kolejnego oglądania zachęć dziecko, aby opowiedziało krótką historyjkę o tym, jak słoneczko z chmurką wyczarowały tęczę.

Jak powstaje tęcza? – dla młodszych

Jak powstaje tęcza -  dla starszych

The Rainbow Colors Song

Tęcza dla dzieci malowana różdżką 

„Układamy tęczę” – zabawa dydaktyczna
Utrwalenie nazw kolorów występujących tęczy. Na tablicy ułożone są w dowolnym układzie półkola z kolorowego papieru (7 wielkości). Dzieci nazywają kolory i układają paski kolorowego papieru w takim układzie jak występują w tęczy zaczynając od dolnego paska: fioletowy, ciemnoniebieski (szafir), niebieski, zielony, żółty, pomarańczowy, czerwony.

Spróbujmy policzyć ile i jakie kolory ma nasza tęcza?
1. czerwony
2. pomarańczowy
3. żółty
4. zielony
5. niebieski
6. ciemno niebieski
7. Fioletowy

Opowiadanie: „Historia tęczy”.
Kiedyś, bardzo dawno temu, wszystkie kolory świata zaczęły się sprzeczać. Każdy z nich utrzymywał, że jest najpiękniejszy, najważniejszy, najpotrzebniejszy.
Zieleń powiedziała:
- Jest oczywiste, że jestem najważniejszym kolorem. Jestem piękna i nie ma beze mnie wiosny, ani lata. Jestem kolorem trawy, drzew, liści. Beze mnie świat byłby smutny.
Przerwał jej niebieski:
- Patrzysz tylko na ziemię; a co z morzem i niebem? To ja nadaję im kolor. Ja pomalowałem caluteńkie niebo, każdą rzekę, jezioro, morze, ocean. Jestem niezbędny i najważniejszy!
Kolor żółty uśmiechnął się swoim zwyczajem:
- Jesteście wszystkie bardzo ważne, ale to ja przynoszę światu uśmiech, radość, ciepło. Słońce jest żółte, księżyc jest żółty, gwiazdy są żółte. Wszystko, co pomaluję jest takie piękne, że wszyscy patrzą na to z zachwytem!
Czerwień nie mogła znieść tego długiego wywodu:
- Ja jestem ponad wami wszystkimi bo ja jestem kolorem serca – miłości. Jestem też kolorem ognia. Daję ludziom ciepło. Beze mnie nie można się obejść!
Spór kolorów trwał i coraz bardziej się wzmagał. Nagle na niebie pojawiła się wielka czarna chmura i powiedziała:
- Jesteście niemądre kolory! Wszystkie jesteście piękne, jak motyle, jak kwiaty. Tak mi smutno jak słucham waszej kłótni! I chmura zaczęła płakać gęstym deszczem.
W tej chwili na niebie pojawiło się słońce i powiedziało:
- Nie płacz chmuro, a wy kolory, przestańcie się kłócić. Weźcie się za ręce i namalujcie na niebie coś pięknego razem, aby było widać was wszystkie.
- Kolory zaczęły malować na niebie różnobarwne pasy i tak powstała tęcza. Na jej widok chmurka się uśmiechnęła, a kolory zobaczyły, że każdy z nich jest piękny i niezastąpiony i wspaniale wyglądają razem!
Na pamiątkę tej chwili za każdym razem, gdy słońce chce pocieszyć kropelki spadającego deszczu, na niebie pojawia się tęcza"
- rozmowa o treści opowiadania: jakie kolory się kłóciły, dlaczego, czy miały rację, kto się smucił, kto im pomógł, w jaki sposób pomógł, co wy byście doradzili kolorom, aby się nie kłóciły.

Podział wyrazów związanych z tematem na sylaby: tęcza, deszcz, słońce, chmura.

„Siedem kolorów tęczy” - P. Łosowski.
Siedem kolorów tęcza ma
jasnych jak piękne chwile.
Kiedyś myślałem sobie tak:
ta tęcza jest motylem!
A gdy zobaczę tęczę gdzieś,
pamiętam zawsze o tym,
że każda tęcza także jest
ulotna tak jak motyl.

 Zabawy badawcze.

„Tęcza w szklance”- eksperyment.
Potrzebujemy:
– 4 szklanki
– 1 wysoka szklanka lub wazon
– cukier
– barwniki (czerwony, zielony, niebieski i żółty)
– ciepła woda
– strzykawka
Do szklanek wsypujemy cukier. Do pierwszej szklanki 1 łyżkę, do drugiej 2 itd. Następnie do każdej szklanki dodajemy 60ml ciepłej wody. Mieszamy do całkowitego rozpuszczenia cukru. Dodajemy barwniki (inny kolor do każdej szklanki). Następnie do wysokiego naczynia wlewamy zabarwiony płyn z największą ilością cukru. Potem za pomocą strzykawki po ściance naczynia powoli wlewamy kolor zielony, czerwony i na końcu żółty.
Wnioski:  ciecze w szklankach mają różne gęstości w zależności od tego ile cukru dodaliśmy.  Różne gęstości sprawią, że ciecze będą leżeć jedna na drugiej i nie zmieszają się.


Link do szczegółowych instrukcji i zdjęć:


„Tęcza w wodzie” – dzieci nalewają wody do miski i wkładają do środka lusterko tak, by opie­rało się o ściankę. Kierują snop światła latarki na część tafli znajdującej się pod wodą. Na kartce trzymanej za latarką obserwują tęczę.

„Jak sprowadzić tęczę?” – dzieci kładą na stole kartkę papieru, w odległości około 10 cm nad papierem trzymają szklankę z wodą. Po chwili na stole powinna pojawić się tęcza.
Jak myślicie skąd się wzięła tęcza? Dzieci próbują wnioskować, wyjaśniamy, że wiązka światła białego odbija się od lustra. Gdy wychodzi z wody, załamuje się. Tęcza powstaje na skutek załamania i odbicia światła słonecznego w kroplach wody. Widzimy ją w postaci barw­nego łuku na tle chmur deszczowych lub po deszczu. Powstaje także we mgle wodnej przy wodo­spadach i fontannach. Znika, kiedy wszystkie krople wody opadną lub wyparują.

Eksperyment - Przygotuj:
1 przezroczystą szklankę z prostymi ściankami lub słoik, mocne źródło światła (takie, które daje wąski snop światła), kartkę A4 białego papieru, wodę.
Przed eksperymentem:
Napełnij szklankę do połowy wodą. Połóż kartkę na stole, postaw szklankę na kartce.
Eksperyment:
W ciemnym pomieszczeniu zapal źródło mocnego światła, które daje wąski snop promieni.
Ustaw tak szklankę względem źródła światła, aby cień szklanki padał na duży obszar kartki.
Przesuwaj źródłem światła w różne strony aż na kartce zobaczysz małą, słabą tęczę (albo kilka tęcz).
Uwaga! Jeżeli z jakichś przyczyn nie możesz dostrzec tęczy, spróbuj użyć innego źródła światła. Bardzo dobrze nadaje się do tego celu światło z rzutnika multimedialnego (być może w twojej szkole jest taki rzutnik). Można także spróbować wykonać ten eksperyment w bardzo słoneczny dzień, stawiając szklankę na nasłonecznionym parapecie.

Tęcza w szklance 

Krążek Newtona

IV. Zabawy logopedyczne
Zające i kwiatki - dmuchawka dla dzieci

V. Zabawy plastyczne
Barwy podstawowe i pochodne - Ekran interaktywny wprowadzający i utrwalający podstawowe informacje dotyczące barw podstawowych i pochodnych.

Tęcza - Jak narysować tęcze - Rysowanie dla dzieci krok po kroku

Tęcza malowana gąbką / Rainbow Sponge Painting

Tęcza - praca plastyczna

VI. Zabawy matematyczne



Tęczowe dopełnianie do 10 - Zanim przejdziemy do nauki dodawania w zakresie do 20, postanowiłam usystematyzować wiedzę z zakresu dopełniania do 10. Ta umiejętność jest ważna dla szybkiego dodawania w pamięci większych liczb.


Matematyczna tęcza


Do czego służy nam matematyczna tęcza? Do zapamiętania przyjaznych par liczb, których suma daje nam równe 10.
0+10=10 | 10+0=10
1+9=10 | 9+1=10
2+8=10 | 8+2=10
3+7=10 | 7+3=10
4+6=10 | 6+4=10
5+5=10





Przeciwieństwa - Wyrazy przeciwstawne - Przedszkole Profesora Szymona

Przeciwieństwa, czyli wyrazy przeciwstawne

Ciężki i lekki - Przeciwieństwa, czyli wyrazy przeciwstawne

Zabawa słowna z piłką - ,,Przeciwieństwa” – rodzic wypowiada słowa /wyszczególnione poniżej/ i rzuca dziecku piłkę, a dziecko łapie piłkę i wypowiada słowo przeciwstawne.
Rodzic mówi – chudy, dziecko uzupełnia - gruby
Wysoki –
Mokry -
Wesoły -
Cichy -
Młody -

Rozpoznawanie liczb ze słuchu 1-20

Co jest cięższe-lżejsze? – gra interaktywna

Wyrazy przeciwstawne Ekran interaktywny doskonalący umiejętność posługiwania się wyrazami przeciwstawnymi -  dla starszych przedszkolaków


VII. Zabawy muzyczne

Tęcza nad łąką

1. Ogromna chmura zakryła słońce,
Lecą na ziemię deszczu kropelki,
Mokną biedronki, mokną zające,
Małym ślimaką mokną muszelki.
 Ref. Tęcza, tęcza! Jaka ładna!
Błyszczy w górze kolorami!
Weźmy wszyscy się za ręce,
Namalujmy tęcze sami!

2. Zza wielkiej chmury wybiegło słońce,
Wpadło na łąkę tyle promieni,
Patrzą biedronki, patrzą zające,
To kolorami tęcza się mieni.
 Ref. Tęcza. Tęcza!...

Tęcza nad łąką - interpretacja ruchowa

Piosenka Burza 

Śpiewające Brzdące - Pogoda - Piosenki dla dzieci


VIII. Zabawy ruchowe


Gimnastyka dla smyka - zestaw zabaw ruchowych.

Piosenka Dla Dzieci - RUCH TO ZDROWIE


IX.  Karty pracy
Wykorzystanie ilustracji do zapoznania z zapisem literowym nazw zjawisk atmosferycznych (na drodze czytania globalnego).























X. Religia
Zerówka
Katecheza: Wielbimy Pana Boga

Biblia czytana dzieciom. Pani Madzia czyta najmłodszym.

Przedszkole
Biblia czytana dzieciom. Pani Madzia czyta najmłodszym.

Kolorowanka Św. Antoni z Padwy

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz