W bieżącym tygodniu dzieci będą obserwowały
barwy w przyrodzie oraz zmiany w przyrodzie związane z porą roku. Dzieci będą
poznawać zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku.
Zapoznają się też z różnymi zjawiskami pogodowymi i ich symbolami. Mogą wykonywać
eksperymenty, dzięki którym lepiej poznają sposób powstawania burzy i tęczy.
Utrwalą też zasady bezpiecznego zachowania się podczas burzy.
Jak mogą Państwo w codziennych aktywnościach wesprzeć swoje dziecko?
Aby utrwalić wiadomości o
zmianach atmosferycznych możecie Państwo wspólnie z dzieckiem obejrzeć lub
przeczytać prognozę pogody na najbliższe dni. Warto rozmawiać z dzieckiem na temat
bezpiecznego zachowania nie tylko podczas burzy, ale także w czasie wichury i
gradu. Należy przypominać dziecku o konieczności zabezpieczania się kremami z
filtrem podczas przebywania na słońcu.
I. Zjawiska pogodowe
Rebusy
Pogoda w ciągu roku
Pogoda - Bożena Forma
Adaś ciągle spogląda w okno. Dzisiaj z grupą przedszkolaków jedzie na
wycieczkę. Ale co z tą pogodą? Czy wycieczka się uda? Mają jechać bryczką i
grać w piłkę.
– Mamusiu, nie widać słońca. po niebie płyną ciemne chmury – chłopiec
ze smutkiem spogląda w okno.
– Może zabiorę grubszą kurtkę, a może wyciągnę z plecaka krótkie
spodnie, pewnie ich nie założę – coraz bardziej denerwuje się Adaś.
– Nie martw się, popatrz, termometr wskazuje wysoką temperaturę –
tłumaczy mama.
– Jest ciepło, chociaż trochę parno. Włączymy telewizor i zaraz dowiemy
się, jaka będzie pogoda – na ekranie pojawiła się mapa Polski.
– Mieszkamy tutaj, gdzie widać słońce zza chmur – tłumaczy Adasiowi
mama. – Wprawdzie widać czasami padający deszcz, jednak to tylko przelotne
opady.
Adaś wpatruje się w mapę pogody.
– Trochę podobna do naszego kalendarza pogody. Codziennie wspólnie z
panią zaznaczamy na nim pogodę, jaką zaobserwowaliśmy w drodze do przedszkola.
Wybieramy chmurki, krople deszczu, ugięte na wietrze drzewa.
Zegar wybija ósmą godzinę.
– Na nas już czas – mama z Adasiem idą do przedszkola.
– Będzie wspaniale, zobaczysz. Przebierz się w krótkie spodenki, jest
coraz cieplej.
Pogoda dopisała. Chociaż było pochmurno, nie spadła ani jedna kropla
deszczu. Były spacer nad jezioro, przejazd bryczką i oczywiście gra w piłkę.
Dzieci wróciły bardzo zadowolone, chociaż trochę zmęczone.
Po przeczytaniu opowiadania
zadajemy dzieciom pytania: Gdzie wybierał się Adaś? Dlaczego chłopiec był
zmartwiony? Jaką pogodę wskazywała prognoza w telewizji? Jaka pogoda była na wycieczce?
Zjawiska atmosferyczne – rozmowa
z dziećmi o zjawiskach atmosferycznych charakterystycznych dla poszczególnych
pór roku. Pytamy: Czym różni się lato od innych pór roku? Co dzieci robią w
lecie, jaki to dla nich czas? Prezentujemy dzieciom piktogramy zjawisk
kojarzących się z latem: słonko, wiatr, upał, piorun, ulewa.
Zjawiska atmosferyczne
Co to jest pogoda? animacja przedstawiająca sposób opisywania oraz
składniki/ czynniki pogody.
Prognoza pogody – tworzenie mapy
pogody. prezentujemy mapę Polski, przypinamy na niej symbole zjawisk pogodowych.
Wspólnie z dziećmi odczytujemy z mapy prognozę pogody, nazywamy i wskazujemy
kierunki na mapie: północ, południe, wschód, zachód.
Meteorologia - ekran
interaktywny wprowadzający zagadnienie meteorologii i historii sposobów
przewidywania pogody.
Pory roku i miesiące
Poznajemy pogodę i pory roku - bajka edukacyjna dla dzieci
Chmury - film edukacyjny
Skąd się bierze deszcz – prezentacja muzyczna
Odgłosy pogody - ekran interaktywny doskonalący rozpoznawanie odgłosów
zjawisk atmosferycznych oraz przyporządkowywanie ich do adekwatnych ilustracji
(zjawisk atmosferycznych).
Jaka dziś pogoda?
Pogoda – szyfr
Sprawdź swoją pamięć – gra interaktywna doskonaląca pamięć wzrokową
oraz znajomość określeń zjawisk atmosferycznych.
Pogodowe zagadki
Odgłosy natury
Zagadki dźwiękowe
Skąd się bierze deszcz? - Dlaczego? Po co? Jak? - Deszcz, mysz i
czekolada
Zjawiska pogodowe po angielsku
·
sunny - słonecznie,
·
cloudy - pochmurnie,
·
windy - wietrznie,
·
rainy - deszczowo,
·
stormy - burzowo,
·
snowy - śnieżnie.
Angielski
dla dzieci - Jaka jest pogoda -Zabawa
What's the weather like
II. Burza
Burza – zagadka. wysłuchanie
zagadki Marcina Przewoźniaka.
Burza Marcin Przewoźniak
Co się dzieje tam u góry?
Wielką wojnę toczą chmury?
Wciąż na siebie nacierają
I strzelają, i błyskają?
Co się tam na górze dzieje?
Że się nam na głowy leje?
Od błyskawic niebo trzeszczy,
A nam w butach chlupie deszczyk.
Ciemne niebo dudni, świeci…
Co się dzieje tam na górze?
Wiedzą to na pewno dzieci:
Oglądamy groźną… (burzę).
Co się dzieje tam u góry?
Wielką wojnę toczą chmury?
Wciąż na siebie nacierają
I strzelają, i błyskają?
Co się tam na górze dzieje?
Że się nam na głowy leje?
Od błyskawic niebo trzeszczy,
A nam w butach chlupie deszczyk.
Ciemne niebo dudni, świeci…
Co się dzieje tam na górze?
Wiedzą to na pewno dzieci:
Oglądamy groźną… (burzę).
Po przeczytaniu zagadki dzieci,
aby nazywają dźwięki, które w niej opisano. Następnie prowadzimy rozmowę: Jak
należy się zachować w czasie burzy? Dzieci formułują swoje przypuszczenia lub
dzielą się swoją wiedzą.
Burza - wiersz
Co słyszysz? – ćwiczenia słuchowe, nagranie z odgłosami: ulewy, grzmotu, małego deszczyku, wichury. Dzieci starają się rozpoznać, co słyszą, i podać nazwy tych zjawisk.
Podczas burzy:
– należy unikać wysokich obiektów;
– nie wolno przebywać w wodzie ani na odkrytym terenie, chować się pod
drzewami;
– należy unikać metalowych przedmiotów i nie przebywać w ich pobliżu;
– nie wolno rozmawiać przez telefon komórkowy.
„Burza” – przypomnienie poznanych
wiadomości o burzy. Pytamy dzieci:
– Jak należy zachować się podczas
burzy, gdy jesteśmy w domu? (pozamykać okna, wyłączyć: telewizor, komputer,
radio, nie rozmawiać przez telefon, ponieważ uderzenie pioruna w urządzenie
elektryczne lub telekomunikacyjne może spowodować porażenie)
– Co należy zrobić, gdy burza
zaskoczy nas poza domem? (schronić się w bezpiecznym miejscu, w budynku, w
jaskini, w aucie itp.)
– Co chroni budynki przed
uderzeniem pioruna? (piorunochron)
– Czego należy unikać podczas
burzy? (nie wolno chować się pod drzewami, nie wolno stać w wodzie itp.)
Telefony alarmowe w razie niebezpieczeństwa:
112 – ogólnopolski numer ratunkowy
999 – Pogotowie Ratunkowe
998 – Straż Pożarna
997 – Policja
112 – ogólnopolski numer ratunkowy
999 – Pogotowie Ratunkowe
998 – Straż Pożarna
997 – Policja
Bajka o chmurze
III. Tęcza
Rozwiązywanie zagadek pt. „Jaki to kolor?”:
https://www.youtube.com/watch?v=X5OTGXAk7yU&t=78s
https://www.youtube.com/watch?v=X5OTGXAk7yU&t=78s
To będzie
bardzo łatwa zagadka: jakiego koloru jest niebo, kiedy jest ładna pogoda?
(jasnoniebieski);
Tego koloru
szukajcie w makach lub w muchomorze (czerwony);
Marchewka
zawsze ten kolor kryje, ale też takie bywają dynie (pomarańczowy);
Liście są
taki i trawa też, jaki to kolor, już chyba wiesz (zielony);
Jakim
kolorem – pytam dziś wszystkich – maluję niebo przed burzą i głębokie morze?
(ciemnoniebieski);
W jakim
kolorze są piękne fiołki i smaczne śliwki? (fioletowy);
To kolor
ciepły i miły jak promienie słońca i płatki słonecznika (żółty).
Giełda pomysłów nt. Czy można gdzieś zobaczyć wszystkie te kolory
razem ?
TĘCZA
- omówienie obrazka, rozmowa o
indywidualnych doświadczeniach dzieci, kto widział tęczę, jakie miała kolory.
Maria Konopnicka - Tęcza - wiersz - bajka
Tęcza to…
Zjawisko optyczne i
meteorologiczne, widoczne na niebie w postaci wielobarwnego łuku. Powstaje w
wyniku rozszczepienia światła słonecznego, które dostając się do atmosfery
napotyka na swojej drodze kroplę wody i przez nią przechodzi. Efektem tego
zjawiska jest rozkład światła białego na wielobarwne widmo. Każdej barwie
odpowiada inna długość fali. Oświetlone krople rozszczepiają i odbijają światło
w ten sam sposób, jednak do oka ludzkiego dociera z danej kropli tylko światło
rozproszone w jego kierunku, pod odpowiednim kątem – dlatego widzimy różne
kolory.
Zabawy z tęczą… Obejrzyjcie prezentację...
Jak słoneczko z chmurką tęczę wyczarowały
Za pierwszym razem poproście, aby dziecko zapamiętało jak
najwięcej szczegółów, a na koniec zadaj pytania:
Jakie kolory pojawiły się na tęczy?
Jakie zwierzęta zobaczyły tęczę?
Jakie kwiaty rosły na łące?
Jakie zwierzęta zobaczyły tęczę?
Jakie kwiaty rosły na łące?
Podczas kolejnego oglądania
zachęć dziecko, aby opowiedziało krótką historyjkę o tym, jak słoneczko z
chmurką wyczarowały tęczę.
Jak powstaje tęcza? – dla młodszych
Jak powstaje tęcza - dla
starszych
The Rainbow Colors Song
Tęcza dla dzieci malowana różdżką
„Układamy tęczę” – zabawa dydaktyczna
Utrwalenie nazw kolorów występujących tęczy. Na tablicy ułożone są w dowolnym
układzie półkola z kolorowego papieru (7 wielkości). Dzieci nazywają kolory i
układają paski kolorowego papieru w takim układzie jak występują w tęczy
zaczynając od dolnego paska: fioletowy, ciemnoniebieski (szafir), niebieski,
zielony, żółty, pomarańczowy, czerwony.
Spróbujmy policzyć ile i jakie kolory ma nasza
tęcza?
1. czerwony
2. pomarańczowy
3. żółty
4. zielony
5. niebieski
6. ciemno niebieski
7. Fioletowy
1. czerwony
2. pomarańczowy
3. żółty
4. zielony
5. niebieski
6. ciemno niebieski
7. Fioletowy
Opowiadanie: „Historia tęczy”.
Kiedyś, bardzo dawno temu, wszystkie kolory świata zaczęły się
sprzeczać. Każdy z nich utrzymywał, że jest najpiękniejszy, najważniejszy,
najpotrzebniejszy.
Zieleń powiedziała:
- Jest oczywiste, że jestem najważniejszym kolorem. Jestem piękna i nie
ma beze mnie wiosny, ani lata. Jestem kolorem trawy, drzew, liści. Beze mnie
świat byłby smutny.
Przerwał jej niebieski:
- Patrzysz tylko na ziemię; a co z morzem i niebem? To ja nadaję im
kolor. Ja pomalowałem caluteńkie niebo, każdą rzekę, jezioro, morze, ocean.
Jestem niezbędny i najważniejszy!
Kolor żółty uśmiechnął się swoim zwyczajem:
- Jesteście wszystkie bardzo ważne, ale to ja przynoszę światu uśmiech,
radość, ciepło. Słońce jest żółte, księżyc jest żółty, gwiazdy są żółte.
Wszystko, co pomaluję jest takie piękne, że wszyscy patrzą na to z zachwytem!
Czerwień nie mogła znieść tego długiego wywodu:
- Ja jestem ponad wami wszystkimi bo ja jestem kolorem serca – miłości.
Jestem też kolorem ognia. Daję ludziom ciepło. Beze mnie nie można się obejść!
Spór kolorów trwał i coraz bardziej się wzmagał. Nagle na niebie
pojawiła się wielka czarna chmura i powiedziała:
- Jesteście niemądre kolory! Wszystkie jesteście piękne, jak motyle,
jak kwiaty. Tak mi smutno jak słucham waszej kłótni! I chmura zaczęła płakać
gęstym deszczem.
W tej chwili na niebie pojawiło się słońce i powiedziało:
- Nie płacz chmuro, a wy kolory, przestańcie się kłócić. Weźcie się za
ręce i namalujcie na niebie coś pięknego razem, aby było widać was wszystkie.
- Kolory zaczęły malować na niebie różnobarwne pasy i tak powstała
tęcza. Na jej widok chmurka się uśmiechnęła, a kolory zobaczyły, że każdy z
nich jest piękny i niezastąpiony i wspaniale wyglądają razem!
Na pamiątkę tej chwili za każdym razem, gdy słońce chce pocieszyć
kropelki spadającego deszczu, na niebie pojawia się tęcza"
- rozmowa o treści opowiadania: jakie kolory się kłóciły, dlaczego, czy
miały rację, kto się smucił, kto im pomógł, w jaki sposób pomógł, co wy byście
doradzili kolorom, aby się nie kłóciły.
Podział wyrazów związanych z
tematem na sylaby: tęcza, deszcz, słońce, chmura.
„Siedem kolorów tęczy” - P. Łosowski.
Siedem kolorów tęcza ma
jasnych jak piękne chwile.
Kiedyś myślałem sobie tak:
ta tęcza jest motylem!
A gdy zobaczę tęczę gdzieś,
pamiętam zawsze o tym,
że każda tęcza także jest
ulotna tak jak motyl.
Siedem kolorów tęcza ma
jasnych jak piękne chwile.
Kiedyś myślałem sobie tak:
ta tęcza jest motylem!
A gdy zobaczę tęczę gdzieś,
pamiętam zawsze o tym,
że każda tęcza także jest
ulotna tak jak motyl.
Zabawy badawcze.
„Tęcza w szklance”- eksperyment.
„Tęcza w szklance”- eksperyment.
Potrzebujemy:
– 4 szklanki
– 1 wysoka szklanka lub wazon
– cukier
– barwniki (czerwony, zielony, niebieski i żółty)
– ciepła woda
– strzykawka
– 4 szklanki
– 1 wysoka szklanka lub wazon
– cukier
– barwniki (czerwony, zielony, niebieski i żółty)
– ciepła woda
– strzykawka
Do szklanek wsypujemy cukier. Do pierwszej szklanki 1 łyżkę,
do drugiej 2 itd. Następnie do każdej szklanki dodajemy 60ml ciepłej wody.
Mieszamy do całkowitego rozpuszczenia cukru. Dodajemy barwniki (inny kolor do
każdej szklanki). Następnie do wysokiego naczynia wlewamy zabarwiony płyn z
największą ilością cukru. Potem za pomocą strzykawki po ściance naczynia powoli
wlewamy kolor zielony, czerwony i na końcu żółty.
Wnioski: ciecze w szklankach mają różne gęstości w
zależności od tego ile cukru dodaliśmy. Różne gęstości sprawią, że ciecze
będą leżeć jedna na drugiej i nie zmieszają się.
Link do
szczegółowych instrukcji i zdjęć:
„Tęcza w wodzie” – dzieci
nalewają wody do miski i wkładają do środka lusterko tak, by opierało się o
ściankę. Kierują snop światła latarki na część tafli znajdującej się pod wodą.
Na kartce trzymanej za latarką obserwują tęczę.
„Jak sprowadzić tęczę?” –
dzieci kładą na stole kartkę papieru, w odległości około 10 cm nad papierem
trzymają szklankę z wodą. Po chwili na stole powinna pojawić się tęcza.
Jak myślicie skąd się wzięła
tęcza? Dzieci próbują wnioskować, wyjaśniamy, że wiązka światła białego odbija
się od lustra. Gdy wychodzi z wody, załamuje się. Tęcza powstaje na skutek
załamania i odbicia światła słonecznego w kroplach wody. Widzimy ją w postaci
barwnego łuku na tle chmur deszczowych lub po deszczu. Powstaje także we mgle
wodnej przy wodospadach i fontannach. Znika, kiedy wszystkie krople wody
opadną lub wyparują.
Eksperyment - Przygotuj:
1 przezroczystą szklankę z prostymi ściankami lub słoik, mocne źródło
światła (takie, które daje wąski snop światła), kartkę A4 białego papieru, wodę.
Przed eksperymentem:
Napełnij szklankę do połowy wodą. Połóż kartkę na stole, postaw
szklankę na kartce.
Eksperyment:
W ciemnym pomieszczeniu zapal źródło mocnego światła, które daje wąski
snop promieni.
Ustaw tak szklankę względem źródła światła, aby cień szklanki padał na
duży obszar kartki.
Przesuwaj źródłem światła w różne strony aż na kartce zobaczysz małą,
słabą tęczę (albo kilka tęcz).
Uwaga! Jeżeli z jakichś przyczyn nie możesz dostrzec tęczy,
spróbuj użyć innego źródła światła. Bardzo dobrze nadaje się do tego celu
światło z rzutnika multimedialnego (być może w twojej szkole jest taki
rzutnik). Można także spróbować wykonać ten eksperyment w bardzo słoneczny
dzień, stawiając szklankę na nasłonecznionym parapecie.
Tęcza w szklance
Krążek Newtona
IV. Zabawy logopedyczne
Zające i kwiatki - dmuchawka dla dzieci
V. Zabawy plastyczne
Barwy podstawowe i pochodne - Ekran interaktywny wprowadzający i
utrwalający podstawowe informacje dotyczące barw podstawowych i pochodnych.
Tęcza - Jak narysować tęcze - Rysowanie dla dzieci krok po kroku
Tęcza malowana gąbką / Rainbow Sponge Painting
Tęcza - praca plastyczna
VI. Zabawy matematyczne
Tęczowe dopełnianie do 10 - Zanim
przejdziemy do nauki dodawania w zakresie do 20, postanowiłam usystematyzować
wiedzę z zakresu dopełniania do 10. Ta umiejętność jest ważna dla szybkiego
dodawania w pamięci większych liczb.
Matematyczna tęcza
Do czego służy nam matematyczna tęcza? Do zapamiętania
przyjaznych par liczb, których suma daje nam równe 10.
0+10=10 | 10+0=10
1+9=10 | 9+1=10
2+8=10 | 8+2=10
3+7=10 | 7+3=10
4+6=10 | 6+4=10
5+5=10
0+10=10 | 10+0=10
1+9=10 | 9+1=10
2+8=10 | 8+2=10
3+7=10 | 7+3=10
4+6=10 | 6+4=10
5+5=10
Przeciwieństwa - Wyrazy przeciwstawne - Przedszkole Profesora Szymona
Przeciwieństwa, czyli wyrazy przeciwstawne
Ciężki i lekki - Przeciwieństwa, czyli wyrazy przeciwstawne
Zabawa słowna z piłką -
,,Przeciwieństwa” – rodzic wypowiada słowa /wyszczególnione poniżej/ i
rzuca dziecku piłkę, a dziecko łapie piłkę i wypowiada słowo przeciwstawne.
Rodzic mówi – chudy, dziecko
uzupełnia - gruby
Wysoki –
Mokry -
Wesoły -
Cichy -
Młody -
Rozpoznawanie liczb ze słuchu 1-20
Co jest cięższe-lżejsze? – gra interaktywna
Wyrazy przeciwstawne Ekran interaktywny doskonalący umiejętność
posługiwania się wyrazami przeciwstawnymi -
dla starszych przedszkolaków
VII. Zabawy muzyczne
Tęcza nad łąką
1. Ogromna chmura zakryła słońce,
Lecą na ziemię deszczu kropelki,
Mokną biedronki, mokną zające,
Małym ślimaką mokną muszelki.
Ref. Tęcza, tęcza! Jaka
ładna!
Błyszczy w górze kolorami!
Weźmy wszyscy się za ręce,
Namalujmy tęcze sami!
2. Zza wielkiej chmury wybiegło
słońce,
Wpadło na łąkę tyle promieni,
Patrzą biedronki, patrzą zające,
To kolorami tęcza się mieni.
Ref. Tęcza. Tęcza!...
Tęcza nad
łąką - interpretacja ruchowa
Piosenka Burza
Śpiewające Brzdące - Pogoda - Piosenki dla dzieci
VIII. Zabawy ruchowe
Gimnastyka dla smyka - zestaw zabaw ruchowych.
Piosenka Dla Dzieci - RUCH TO ZDROWIE
IX. Karty pracy
Wykorzystanie ilustracji do zapoznania z zapisem literowym
nazw zjawisk atmosferycznych (na drodze czytania globalnego).
X. Religia
Zerówka
Katecheza:
Wielbimy Pana Boga
Biblia
czytana dzieciom. Pani Madzia czyta najmłodszym.
Przedszkole
Biblia
czytana dzieciom. Pani Madzia czyta najmłodszym.
Kolorowanka
Św. Antoni z Padwy
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz