OFERTA
ZAJĘĆ
W PRZEDSZKOLU
„WESOŁE JABŁUSZKO”
W SAMBORCU
Wychodząc naprzeciw
potrzebom i zainteresowaniom dzieci przedszkolnych oraz oczekiwaniom rodziców,
proponujemy w przedszkolu ofertę zajęć umożliwiającą realizację podstawy programowej wychowania
przedszkolnego zatwierdzonej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Realizujemy
również cele i zadania wychowania przedszkolnego wynikające z aktualnych
programów zatwierdzonych przez MEN oraz programy własne opracowane przez
nauczycieli. Przedszkole otwarte jest od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.00 do 17.00. Podstawa
programowa Ministerstwa Edukacji Narodowej realizowana jest w naszym
przedszkolu w godzinach 8.00 – 13.30 od poniedziałku do czwartku oraz w
godzinach od 8.00 do13.00 w piątek. W ramach realizacji podstawy programowej
prowadzone są zajęcia przygotowujące naszych wychowanków do posługiwania się
językiem obcym nowożytnym (język angielski) oraz religia.
Cele i zadania oddziałów przedszkolnych pragniemy
realizować poprzez współpracę z rodzicami i wzajemne zaufanie, kierując się
takimi wartościami, jak: szacunek, odpowiedzialność za innych, tolerancja,
dobre samopoczucie dzieci, co znajduje uznanie w ocenie rodziców.
W naszych oddziałach przedszkolnych oferujemy:
- wykwalifikowaną
kadrę pedagogiczną oraz nowoczesne środki do nauki i zabawy;
- sale
dostosowane do pracy z dziećmi
przedszkolnymi;
- różnorodne
zabawy i ćwiczenia metodami i technikami aktywizującymi mające na celu
poznawanie i odkrywanie przez dziecko otaczającego świata (na miarę swoich
potrzeb i możliwości);
- przyjazne
warunki, bezpieczeństwo oraz otwartość na potrzeby dzieci, rodziców i pracowników;
- atmosferę
życzliwości i partnerstwa między dziećmi - rodzicami – pracownikami;
- program
adaptacji dziecka trzyletniego mającego na celu wspomaganie dziecka w procesie przystosowania do
życia w warunkach przedszkolnych poprzez umożliwienie mu poznania nowego
otoczenia w poczuciu bezpieczeństwa;
- przygotowanie
rodziców do udzielania dziecku wsparcia psychicznego i pomocy w procesie przystosowania;
- wszechstronny
rozwój dzieciom zgodny z ich potencjałem;
- realizację
potrzeb i praw dzieci oraz zaspokajanie oczekiwań
rodziców;
- realizację
systemu wychowawczego i działań edukacyjnych sprzyjających wyzwalaniu
aktywności własnej dzieci, rozwijających ich zainteresowania i służących
osiąganiu przez nie gotowości szkolnej na wysokim poziomie;
- program
kształcenia i oddziaływań wychowawczych wzbogacony o autorskie programy
nauczycieli;
- kultywowanie
tradycji regionalnych i patriotycznych;
- propozycje
edukacyjne stwarzają warunki do twórczości i kształtowania u dzieci
samodzielności;
- prowadzenie
obserwacji pedagogicznych wykorzystywanych do indywidualnego doboru metod
wychowawczych i dydaktycznych w celu wyrównania szans edukacyjnych;
- wszechstronny
rozwój zdolności artystycznych dzieci poprzez udział w warsztatach
teatralnych, muzycznych i plastycznych;
- zajęcia
dodatkowe (język angielski, zajęcia logopedyczne, terapię pedagogiczną,
religię, zajęcia komputerowe, zajęcia wczesnego wspomagania);
- wachlarz
imprez kulturalnych, wycieczki edukacyjne i krajoznawcze, przedstawienia
teatralne i koncerty muzyczne;
- udział
w konkursach i prezentacjach;
- udział
w uroczystościach przedszkolnych, lokalnych i ogólnopolskich
programach i akcjach
edukacyjnych oraz imprezach okolicznościowych;
- organizację
dowozów i dożywiania dzieci.
Istniejemy po to aby:
- wspomagać
wszechstronny rozwój każdego wychowanka w oparciu o rozpoznanie jego
potrzeb i możliwości;
- kształtować
w nim poczucie własnej wartości, uczyć go tolerancji i patriotyzmu;
- pomagać
w pokonywaniu trudności;
- umożliwiać
rozwój uzdolnień i zainteresowań;
- kształtować
właściwe postawy wobec otoczenia społecznego i przyrodniczego;
- wyposażyć
wychowanka w wiedzę i umiejętności umożliwiające udany start szkolny;
- rozwijać
kompetencje komunikacyjne i aktywność twórczą oraz kształtować otwartość
na wiedzę.
Zapewniamy warunki do rozwoju
indywidualnych zainteresowań i zdolności dziecka, dbamy o rozwijanie jego
inwencji twórczej poprzez organizowane bezpłatnych, międzyoddziałowych zajęć
dodatkowych, prowadzonych przez nauczycieli naszego przedszkola.
GIMNASTYKA
KOREKCYJNA – Dla dzieci z wadami postawy oraz wszystkich
dzieci z orzeczeniami o niepełnosprawności. Wszystkie dzieci z grup
przedszkolnych zawsze na początku roku szkolnego, za zgodą rodziców, badane są
przez szkolna pielęgniarkę i
fizykoterapeutę lub lekarza z OZ w Samborcu. Zajęcia prowadzone są w
małych grupach tworzonych w zależności od typu schorzenia. Zajęcia mają na
celu: działać profilaktycznie, eliminować wady postawy, kształtować nawyk
prawidłowej postawy, zapewnić wszechstronny rozwój fizyczny i wspaniałą zdrową
zabawę. Zajęcia mają charakter edukacyjny, w których zadania przewidziane
do realizacji dotyczą przekazania wiedzy i umiejętności w zakresie
kształtowania prawidłowej postawy, a także
wzmocnienia ich aktywności ruchowej. Na zajęcia skierowane są wszystkie
dzieci 5-,6- letnie w celu poprawy ogólnej sprawności ruchowej, zmniejszenia
frekwencji wad postawy, korekty istniejących zaburzeń statyki ciała i
doprowadzenie do stanu prawidłowego. Zajęcia są dostosowane do wieku dzieci, do
rodzaju występującej wady oraz realizowania celów korekcyjnych.
RYTMIKA -
Zajęcia prowadzone są raz w tygodniu we wszystkich grupach wiekowych. Celem
zajęć jest wyzwolenie u dzieci tendencji do samoekspresji i inwencji twórczej
poprzez rozwijanie umiejętności odbioru i przeżywania muzyki oraz utrwalenie
pozytywnych motywacji do obcowania z muzyką w codziennym życiu. Poprzez aktywne
formy obcowania z muzyką jak: śpiew, gra na instrumentach, improwizacja ruchowa
rytmika wprowadza dziecko w świat muzyki i uwrażliwia na piękno otaczającego
świata. Zajęcia prowadzone są zgodnie z założeniami współczesnych koncepcji
systemów oraz metod wychowania muzycznego Carla Orffa, E.J.Dalcrose'a, Bati
Strauss, Metoda Pedagogiki Zabawy.
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE
- We wrześniu każdego roku logopeda przeprowadza
badania logopedyczne. Ich celem jest wyłonienie
dzieci, które wymagają pomocy logopedycznej. Do głównych zadań logopedycznych
należy zapobieganie wadom wymowy poprzez ćwiczenia usprawniające mięśnie
artykulatorów, które mają zapobiegać utrwalaniu się wad wymowy oraz
przeciwdziałanie dysleksji rozwojowej. O wynikach badań informowani są rodzice
dzieci. Z rodzicami, których dzieciom potrzebna jest pomoc, logopeda
przeprowadza indywidualne rozmowy omawiając problemy dziecka. Dzieci są
kwalifikowane na zajęcia za zgodą rodziców. Zajęcia prowadzone są indywidualnie
z każdym dzieckiem. Konieczna jest też systematyczna praca z dzieckiem wg
wskazówek logopedy. Praca ta prowadzona jest podczas pobytu dziecka w
przedszkolu.
TERAPIA PEDAGOGICZNA - Pedagog
odpowiedzialny za pedagogiczną opiekę nad wszystkimi dziećmi, koordynuje pracę
terapeutyczną. W ciągu całego roku prowadzi poradnictwo
pedagogiczno-psychologiczne dla rodziców
oraz konsultacje z wychowawcami
grup – nauczycielami. Odbywa się także indywidualna terapia
pedagogiczna dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi. Opieka pedagogiczna w
przedszkolu polega na stymulowaniu rozwoju psychicznego dzieci poprzez
indywidualne ćwiczenia funkcji poznawczych i percepcyjnych oraz pomocy w
pokonywaniu trudności interpersonalnych i problemów emocjonalnych.
JĘZYK ANGIELSKI -
Nauka języka angielskiego dzieci w wieku przedszkolnym, polega głównie na
kontakcie z językiem w formie zabawowej, opartej na bezpośrednim kojarzeniu
przedmiotów, zjawisk i czynności ze słowem. W toku prowadzonych zajęć dziecko
przyswaja sobie brzmienie języka, uczy się rozumienia języka. Są to jedne z
wielu ulubionych zajęć dzieci w przedszkolu. Celem zajęć jest: zapoznanie
dzieci z językiem angielskim, rozwinięcie umiejętności mówienia i rozumienia ze
słuchu. tematyka zajęć jest związana ze światem dziecka (zabawy, przyjaciele,
dom) , każde zajęcia uatrakcyjniają gry,
piosenki, zabawy ruchowe, historyjki, wierszyki.
ZAJĘCIA KOMPUTEROWE
- Celem zajęć jest zainteresowanie dzieci techniką informatyczną i
wdrażanie do świadomego korzystania z niej, ukazywanie użyteczności komputerów
w nauce i zabawie oraz stworzenie warunków do osiągnięcia umiejętności
posługiwania się komputerem, jego oprogramowaniem i technologią informacyjną.
Zajęcia
te maja także na celu wyrównywania deficytów
rozwojowych dzieci w wieku przedszkolnym
oraz wyrównywanie szans edukacji informatycznej
wszystkich dzieci przedszkolnych, ze szczególnym uwzględnieniem pracy
wyrównawczej dziecka z komputerem i z programami edukacyjnymi. Nabycie
umiejętności komputerowych pomoże dzieciom w dalszej edukacji.
Właściwe wykorzystanie komputera, a przede wszystkim zastosowanie programów edukacyjnych poszerzy zakres wiedzy dzieci przedszkolnych z różnych dziedzin życia.
Właściwe wykorzystanie komputera, a przede wszystkim zastosowanie programów edukacyjnych poszerzy zakres wiedzy dzieci przedszkolnych z różnych dziedzin życia.
RELIGIA -
Zajęcia w grupach dzieci 6 - letnich po wcześniejszym wyrażeniu zgody rodziców
lub opiekunów na uczestniczenie w nich dzieci. Sposób przekazywania wiadomości
dostosowany jest do możliwości dzieci. Celem katechezy przedszkolnej jest
zbliżenie dziecku fundamentalnej prawdy wiary katolickiej. Proste modlitwy,
biblijne historie, religijne piosenki, wpajanie chrześcijańskich tradycji – z
tym spotka się każdy przedszkolak podczas katechezy.
ZAJĘCIA WCZESNEGO WSPOMAGANIA
– Celem, który stawiają sobie nasze oddziały
przedszkolne jest zapewnienie wszystkim
dzieciom osiągnięcie lepszych efektów edukacyjnych poprzez wspomaganie rozwoju
fizycznego, rozwoju mowy i kształtowania gotowości do nauki czytania i
pisania. Takie kompetencje są realne do osiągnięcia pod warunkiem, że dziecko
będzie miało sposobność realizowania indywidualnych możliwości rozwoju, jak
również, że będzie zwiększona ilość zajęć edukacyjno – wspomagających dla dzieci w wieku przedszkolnym. Pomimo
wysokiego poziomu rozwoju medycyny nie doszło do obniżenia wysokiego wskaźnika
urodzeń dzieci z różnego rodzaju zaburzeniami rozwojowymi. Już od pierwszych
chwil życia dziecka mogą ujawniać się nieprawidłowości w jego rozwoju. Rodzice
czują się bezradni i zagubieni. Często nie wiedzą gdzie mogą zwrócić się o
pomoc, radę, czy wsparcie. W takiej sytuacji bardzo ważną rolę pełnią
instytucję i organizacje, które są w stanie jak najlepiej pomóc małemu,
niepełnosprawnemu lub zagrożonemu niepełnosprawnością dziecku oraz jego
rodzinie. System podjętej jak najwcześniej od wykrycia dysfunkcji , pomocy
dziecku określa się jako "Wczesna Interwencje" /WI/ lub "Wczesne
Wspomaganie" /WW/ rozwoju dziecka. Zajęcia Wczesnego Wspomagania to
oddziaływanie o charakterze rewalidacyjno- wychowawczym. Celem głównym
wczesnego wspomagania jest pobudzenie psychoruchowego i społecznego rozwoju
dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
Przyznane dziecku godziny wczesnego wspomagania mogą być organizowane w
przedszkolu i a także w Poradni Psychologiczno Pedagogicznej, w szczególnych
przypadkach w domu rodzinnym. Dyrektor placówki powołuje zespół specjalistów,
którzy przygotowują indywidualny program dla dziecka i realizują zajęcia.
Miejsce prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania ustala dyrektor
placówki, w uzgodnieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) dziecka. Program
wczesnego wspomagania przygotowany jest przy współpracy z:
- Pedagogiem posiadającym kwalifikacje odpowiednie do
rodzaju niepełnosprawności dziecka;
- Psychologiem;
- Logopedą;
- Innymi
specjalistami - w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny.
Zajęcia mają charakter indywidualny a organizuje
się je w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości
psychofizycznych i potrzeb dziecka. Aby przyznane zostały godziny wczesnego
wspomagania niezbędna jest opinia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o
potrzebie wczesnego wspomagania dziecka. W celu uzyskania opinii należy złożyć
wniosek do Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej. Następnie wraz z opinią i
pismem, w którym rodzic zwracają się z prośbą o przyznanie godzin wczesnego
wspomagania
udajemy się do Urzędu Gminy.
Główne zadania stojące przed zespołem to:
- Ustalenie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego
wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań z dzieckiem
i wsparcia dla jego rodziny;
- Nawiązanie współpracy z zakładem opieki zdrowotnej lub
ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku rehabilitacji,
terapii lub innych form pomocy, stosownie do potrzeb;
- Opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną
indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań
wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu,
koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz
oceniania postępów dziecka
- Analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i
jego rodzinie, wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego
wspomagania, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie
dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
ZAJĘCIA PLASTYCZNE -
Zajęcia plastyczne zajmują ważne miejsce w programie nauczania przedszkolnego.
Wiążą się z koniecznością rozwijania zdolności dziecka i jego potrzebą
otwierania się na świat - twórczość plastyczna jest jedną z ważniejszych form
działalności dziecka w wieku przedszkolnym dla dziecka jego własna twórczość
jest źródłem radości, dobrej zabawy, zaangażowania i podstawową formą uczenia
się, oraz zdobywania wiedzy w otaczającej rzeczywistości. Prowadzenie zajęć
plastycznych sprzyja aktywizowaniu myślenia, przyczynia się do rozwoju
samodzielności, refleksyjności i pomysłowości . Działalność plastyczna jest
formą bardzo ważną. Łączy ze sobą procesy motoryczne, poznawcze i emocjonalne,
przyczyniając się do harmonijnego rozwoju osobowości dziecka. Często są formą
terapii w pracy z dzieckiem. Ponadto działalność plastyczna będąca powszechną
potrzebą dzieci, stwarza szerokie pole dla ich własnej ekspresji i
samorealizacji możliwości twórczych. Techniki plastyczne stosowane podczas
zajęć są różnorodne, a pomoce do zajęć atrakcyjne, estetyczne, zaś same zajęcia
przypominają wspaniałą zabawę. Organizując zajęcia plastyczne pamiętamy, że w
każdym dziecku kryją się zdolności, siła wyobraźni i kreatywność, trzeba je
tylko ożywić, rozwijać i wspierać.
ZAJĘCIA UMUZYKALNIAJĄCE -
Muzyka ma ogromny wpływ na rozwój wszechstronny dziecka, co
potwierdzają liczne badania naukowe. Praca nad umuzykalnieniem dziecka ma dla
jego ogólnego rozwoju wielkie znaczenie, zarówno zdrowotne, jak kształcące i
wychowawcze. Śpiewanie piosenek, prowadzone w sposób właściwy, wpływa na rozwój
klatki piersiowej oraz wzmocnienie więzadeł
głosowych. Zajęcia grupowe prowadzone przy muzyce lub śpiewie kształcą ogólną
koordynację ruchową dziecka oddziaływują dodatnio na prace narządów wewnętrznych
(płuc, serca) oraz układ nerwowy. Zajęcia umuzykalniające rozwijają wyobraźnię
dziecka, wzbogacają jego słownictwo i poprawiają wymowę. Treść poznawanych
piosenek rozszerza zakres jego wiadomości o świecie i ludziach. Opanowanie
tekstu słownego ćwiczy pamięć, sprzyja rozwojowi prawidłowej wymowy oraz
umożliwia prowadzenie ćwiczeń ortofonicznych w związku z opracowaną piosenką.
Przyswajając sobie piosenki lub zapamiętując kolejność ruchów w zabawie lub
tańcu dziecko uczy się myślenia i koncentrowania uwagi. Zajęcia umuzykalniające
wdrażają dziecko do porządku i ładu, szybkiej orientacji i decyzji. Wszystkie
formy zajęć umuzykalniających kształcą wrażliwość estetyczną dziecka, wzbudzają
jego zamiłowanie do śpiewu, muzyki i ruchu przy muzyce. Widoczne
zainteresowanie i zdolności muzyczne są
w sposób właściwy pielęgnowane i rozwijane. Przez zajęcia
umuzykalniające dziecko zdobywa różne umiejętności; uczy się słuchać, poruszać
zgodnie z muzyką w zabawie lub tańcu, grać na instrumentach perkusyjnych. Zajęcia
umuzykalniające spełniają główną rolę pobudzania dziecięcej aktywności, radości
i przyjemności. Atmosfera radości i swobody w kontaktach z muzyką jest
niezbędna dla rozwoju dziecka. Wychowanie muzyczne odgrywa ważną rolę również w
wychowaniu umysłowym dziecka. Muzyka uczy prostych operacji umysłowych, takich
jak: porównywanie, analiza, synteza, abstrahowanie. Zgodnie z przyjętymi w
Polsce koncepcjami wychowanie muzyczne powinno opierać się na następujących
formach aktywności dzieci: ruch przy muzyce, śpiew dzieci, gra na
instrumentach, słuchanie muzyki., tworzenie muzyki. Wszystkie te formy
aktywności realizujemy w pracy z dziećmi w naszym przedszkolu.
PRZYGOTOWANIE DZIECKA DO NAUKI CZYTANIA
- Przygotowanie do nauki czytania i pisania ma na celu dążenie do
osiągnięcia przez dziecko jak najwyższego poziomu sprawności analizatora
słuchowego, wzrokowego i kinestetyczno- ruchowego. Każde dziecko ma własny,
indywidualny rytm i tempo rozwoju, dlatego powinno być traktowane w tym
zakresie indywidualnie. Ćwiczenia rozwijające analizator słuchowy łączymy z ćw.
rozwijającymi analizator wzrokowy. Analizie i syntezie fonemowej towarzyszy
bierne poznanie liter. Równocześnie prowadzimy ćwiczenia oddechowe, fonacyjne i
artykulacyjne. Czytanie i pisanie wymaga dobrej orientacji w przestrzeni,
dlatego uczymy dzieci orientacji w schemacie własnego ciała. Punktem
odniesienia dla prawej i lewej strony ciała jest serce Orientacja przestrzenna
ułatwi dziecku rozpoznanie i nazywanie liter mających ten sam kształt, lecz
różne ułożenie w przestrzeni: n-u, p-b-d, M-W. Uczymy właściwego posługiwania
się przyborami do pisania i rysowania. Wprowadzamy ćwiczenia kreślenia liter po
śladach z zachowaniem właściwej drogi pisania.
Opracowała: Elżbieta Gil
Super artykuł. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńŚwietnie jest ten artykuł. Mam nadzieję, że będzie ich więcej.
OdpowiedzUsuńNa pewno sam wybór tego właściwego przedszkola jest bardzo ważny i ja również jestem zdania, ze fajnie jest wiedzieć gdzie wysłać nasze maluchy. Ja zdecydowałam się na wybór przedszkola http://przedszkole.warszawa.pl/ i co najważniejsze dzieciaki są z niego bardzo zadowolone.
OdpowiedzUsuń