Oferta Zajęć w Przedszkolu



OFERTA ZAJĘĆ
W PRZEDSZKOLU
„WESOŁE JABŁUSZKO”
W SAMBORCU





         Wychodząc naprzeciw potrzebom i zainteresowaniom dzieci przedszkolnych oraz oczekiwaniom rodziców, proponujemy w przedszkolu ofertę zajęć umożliwiającą  realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego zatwierdzonej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Realizujemy również cele i zadania wychowania przedszkolnego wynikające z aktualnych programów zatwierdzonych przez MEN oraz programy własne opracowane przez nauczycieli. Przedszkole otwarte jest od poniedziałku do piątku  w godzinach od 7.00 do 17.00. Podstawa programowa Ministerstwa Edukacji Narodowej realizowana jest w naszym przedszkolu w godzinach 8.00 – 13.30 od poniedziałku do czwartku oraz w godzinach od 8.00 do13.00 w piątek. W ramach realizacji podstawy programowej prowadzone są zajęcia przygotowujące naszych wychowanków do posługiwania się językiem obcym nowożytnym (język angielski) oraz religia.
Cele i zadania oddziałów przedszkolnych pragniemy realizować poprzez współpracę z rodzicami i wzajemne zaufanie, kierując się takimi wartościami, jak: szacunek, odpowiedzialność za innych, tolerancja, dobre samopoczucie dzieci, co znajduje uznanie  w ocenie rodziców. 

W naszych oddziałach przedszkolnych oferujemy:
  • wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną oraz nowoczesne środki do nauki i zabawy;
  • sale dostosowane do pracy z  dziećmi przedszkolnymi;
  • różnorodne zabawy i ćwiczenia metodami i technikami aktywizującymi mające na celu poznawanie i odkrywanie przez dziecko otaczającego świata (na miarę swoich potrzeb i możliwości);
  • przyjazne warunki, bezpieczeństwo oraz otwartość na potrzeby dzieci, rodziców                    i pracowników;
  • atmosferę życzliwości i partnerstwa między dziećmi - rodzicami – pracownikami;
  • program adaptacji dziecka trzyletniego mającego na celu wspomaganie dziecka           w procesie przystosowania do życia w warunkach przedszkolnych poprzez umożliwienie mu poznania nowego otoczenia w poczuciu bezpieczeństwa;
  • przygotowanie rodziców do udzielania dziecku wsparcia psychicznego i pomocy         w procesie przystosowania;
  • wszechstronny rozwój dzieciom zgodny z ich potencjałem;
  • realizację potrzeb  i  praw dzieci oraz zaspokajanie oczekiwań rodziców;
  • realizację systemu wychowawczego i działań edukacyjnych sprzyjających wyzwalaniu aktywności własnej dzieci, rozwijających ich zainteresowania i służących osiąganiu przez nie gotowości szkolnej na wysokim poziomie;
  • program kształcenia i oddziaływań wychowawczych wzbogacony o autorskie programy nauczycieli;
  • kultywowanie tradycji regionalnych i patriotycznych;
  • propozycje edukacyjne stwarzają warunki do twórczości i kształtowania u dzieci samodzielności;
  • prowadzenie obserwacji pedagogicznych wykorzystywanych do indywidualnego doboru metod wychowawczych i dydaktycznych w celu wyrównania szans edukacyjnych;
  • wszechstronny rozwój zdolności artystycznych dzieci poprzez udział w warsztatach teatralnych, muzycznych i plastycznych;
  • zajęcia dodatkowe (język angielski, zajęcia logopedyczne, terapię pedagogiczną, religię, zajęcia komputerowe, zajęcia wczesnego wspomagania);
  • wachlarz imprez kulturalnych, wycieczki edukacyjne i krajoznawcze, przedstawienia teatralne i koncerty muzyczne;
  • udział w konkursach i prezentacjach;
  • udział w uroczystościach przedszkolnych, lokalnych i ogólnopolskich programach       i akcjach edukacyjnych oraz imprezach okolicznościowych;
  • organizację dowozów i dożywiania dzieci.
Istniejemy po to aby:
  • wspomagać wszechstronny rozwój każdego wychowanka w oparciu o rozpoznanie jego potrzeb i możliwości;
  • kształtować w nim poczucie własnej wartości, uczyć go tolerancji i patriotyzmu;
  • pomagać w pokonywaniu trudności;
  • umożliwiać rozwój uzdolnień i zainteresowań;
  • kształtować właściwe postawy wobec otoczenia społecznego i przyrodniczego;
  • wyposażyć wychowanka w wiedzę i umiejętności umożliwiające  udany start szkolny;
  • rozwijać kompetencje komunikacyjne i aktywność twórczą oraz kształtować otwartość na wiedzę.
Zapewniamy warunki do rozwoju indywidualnych zainteresowań i zdolności dziecka, dbamy o rozwijanie jego inwencji twórczej poprzez organizowane bezpłatnych, międzyoddziałowych zajęć dodatkowych, prowadzonych przez nauczycieli naszego przedszkola.
GIMNASTYKA KOREKCYJNA – Dla dzieci z wadami postawy oraz wszystkich dzieci z orzeczeniami o niepełnosprawności. Wszystkie dzieci z grup przedszkolnych zawsze na początku roku szkolnego, za zgodą rodziców, badane są przez szkolna pielęgniarkę i  fizykoterapeutę lub lekarza z OZ w Samborcu. Zajęcia prowadzone są w małych grupach tworzonych w zależności od typu schorzenia. Zajęcia mają na celu: działać profilaktycznie, eliminować wady postawy, kształtować nawyk prawidłowej postawy, zapewnić wszechstronny rozwój fizyczny i wspaniałą zdrową zabawę. Zajęcia mają charakter edukacyjny, w których zadania przewidziane do realizacji dotyczą przekazania wiedzy i umiejętności w zakresie kształtowania prawidłowej postawy, a także  wzmocnienia ich aktywności ruchowej. Na zajęcia skierowane są wszystkie dzieci 5-,6- letnie w celu poprawy ogólnej sprawności ruchowej, zmniejszenia frekwencji wad postawy, korekty istniejących zaburzeń statyki ciała i doprowadzenie do stanu prawidłowego. Zajęcia są dostosowane do wieku dzieci, do rodzaju występującej wady oraz realizowania celów korekcyjnych.
RYTMIKA - Zajęcia prowadzone są raz w tygodniu we wszystkich grupach wiekowych. Celem zajęć jest wyzwolenie u dzieci tendencji do samoekspresji i inwencji twórczej poprzez rozwijanie umiejętności odbioru i przeżywania muzyki oraz utrwalenie pozytywnych motywacji do obcowania z muzyką w codziennym życiu. Poprzez aktywne formy obcowania z muzyką jak: śpiew, gra na instrumentach, improwizacja ruchowa rytmika wprowadza dziecko w świat muzyki i uwrażliwia na piękno otaczającego świata. Zajęcia prowadzone są zgodnie z założeniami współczesnych koncepcji systemów oraz metod wychowania muzycznego Carla Orffa, E.J.Dalcrose'a, Bati Strauss, Metoda Pedagogiki Zabawy.

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE - We wrześniu każdego roku logopeda przeprowadza
badania logopedyczne. Ich celem jest wyłonienie dzieci, które wymagają pomocy logopedycznej. Do głównych zadań logopedycznych należy zapobieganie wadom wymowy poprzez ćwiczenia usprawniające mięśnie artykulatorów, które mają zapobiegać utrwalaniu się wad wymowy oraz przeciwdziałanie dysleksji rozwojowej. O wynikach badań informowani są rodzice dzieci. Z rodzicami, których dzieciom potrzebna jest pomoc, logopeda przeprowadza indywidualne rozmowy omawiając problemy dziecka. Dzieci są kwalifikowane na zajęcia za zgodą rodziców. Zajęcia prowadzone są indywidualnie z każdym dzieckiem. Konieczna jest też systematyczna praca z dzieckiem wg wskazówek logopedy. Praca ta prowadzona jest podczas pobytu dziecka w przedszkolu.


TERAPIA PEDAGOGICZNA - Pedagog odpowiedzialny za pedagogiczną opiekę nad wszystkimi dziećmi, koordynuje pracę terapeutyczną. W ciągu całego roku prowadzi poradnictwo pedagogiczno-psychologiczne  dla rodziców oraz konsultacje z wychowawcami
grup – nauczycielami.  Odbywa się także indywidualna terapia pedagogiczna dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi. Opieka pedagogiczna w przedszkolu polega na stymulowaniu rozwoju psychicznego dzieci poprzez indywidualne ćwiczenia funkcji poznawczych i percepcyjnych oraz pomocy w pokonywaniu trudności interpersonalnych i problemów emocjonalnych.

JĘZYK ANGIELSKI - Nauka języka angielskiego dzieci w wieku przedszkolnym, polega głównie na kontakcie z językiem w formie zabawowej, opartej na bezpośrednim kojarzeniu przedmiotów, zjawisk i czynności ze słowem. W toku prowadzonych zajęć dziecko przyswaja sobie brzmienie języka, uczy się rozumienia języka. Są to jedne z wielu ulubionych zajęć dzieci w przedszkolu. Celem zajęć jest: zapoznanie dzieci z językiem angielskim, rozwinięcie umiejętności mówienia i rozumienia ze słuchu. tematyka zajęć jest związana ze światem dziecka (zabawy, przyjaciele, dom) , każde zajęcia uatrakcyjniają gry,
piosenki, zabawy ruchowe, historyjki, wierszyki.



ZAJĘCIA KOMPUTEROWE - Celem zajęć jest zainteresowanie dzieci techniką informatyczną i wdrażanie do świadomego korzystania z niej, ukazywanie użyteczności komputerów w nauce i zabawie oraz stworzenie warunków do osiągnięcia umiejętności posługiwania się komputerem, jego oprogramowaniem i technologią informacyjną. Zajęcia
te maja także na celu wyrównywania deficytów rozwojowych dzieci w wieku przedszkolnym
oraz wyrównywanie szans edukacji informatycznej wszystkich dzieci przedszkolnych, ze szczególnym uwzględnieniem pracy wyrównawczej dziecka z komputerem i z programami edukacyjnymi. Nabycie umiejętności komputerowych pomoże dzieciom w dalszej edukacji.
Właściwe wykorzystanie komputera, a przede wszystkim zastosowanie programów edukacyjnych poszerzy zakres wiedzy dzieci przedszkolnych z różnych dziedzin życia.


RELIGIA - Zajęcia w grupach dzieci 6 - letnich po wcześniejszym wyrażeniu zgody rodziców lub opiekunów na uczestniczenie w nich dzieci. Sposób przekazywania wiadomości dostosowany jest do możliwości dzieci. Celem katechezy przedszkolnej jest zbliżenie dziecku fundamentalnej prawdy wiary katolickiej. Proste modlitwy, biblijne historie, religijne piosenki, wpajanie chrześcijańskich tradycji – z tym spotka się każdy przedszkolak podczas katechezy.


ZAJĘCIA WCZESNEGO WSPOMAGANIA –     Celem,  który stawiają sobie nasze oddziały przedszkolne jest zapewnienie  wszystkim dzieciom osiągnięcie lepszych efektów edukacyjnych poprzez wspomaganie rozwoju fizycznego, rozwoju mowy i kształtowania gotowości do nauki czytania i pisania. Takie kompetencje są realne do osiągnięcia pod warunkiem, że dziecko będzie miało sposobność realizowania indywidualnych możliwości rozwoju, jak również, że będzie zwiększona ilość zajęć edukacyjno – wspomagających  dla dzieci w wieku przedszkolnym. Pomimo wysokiego poziomu rozwoju medycyny nie doszło do obniżenia wysokiego wskaźnika urodzeń dzieci z różnego rodzaju zaburzeniami rozwojowymi. Już od pierwszych chwil życia dziecka mogą ujawniać się nieprawidłowości w jego rozwoju. Rodzice czują się bezradni i zagubieni. Często nie wiedzą gdzie mogą zwrócić się o pomoc, radę, czy wsparcie. W takiej sytuacji bardzo ważną rolę pełnią instytucję i organizacje, które są w stanie jak najlepiej pomóc małemu, niepełnosprawnemu lub zagrożonemu niepełnosprawnością dziecku oraz jego rodzinie. System podjętej jak najwcześniej od wykrycia dysfunkcji , pomocy dziecku określa się jako "Wczesna Interwencje" /WI/ lub "Wczesne Wspomaganie" /WW/ rozwoju dziecka. Zajęcia Wczesnego Wspomagania to oddziaływanie o charakterze rewalidacyjno- wychowawczym. Celem głównym wczesnego wspomagania jest pobudzenie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. Przyznane dziecku godziny wczesnego wspomagania mogą być organizowane w przedszkolu i a także w Poradni Psychologiczno Pedagogicznej, w szczególnych przypadkach w domu rodzinnym. Dyrektor placówki powołuje zespół specjalistów, którzy przygotowują indywidualny program dla dziecka i realizują zajęcia. Miejsce prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania ustala dyrektor placówki, w uzgodnieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) dziecka. Program wczesnego wspomagania przygotowany jest przy współpracy z:
  • Pedagogiem  posiadającym kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka;
  • Psychologiem;
  • Logopedą;
  • Innymi specjalistami - w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny.

Zajęcia mają charakter indywidualny a organizuje się je w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka. Aby przyznane zostały godziny wczesnego wspomagania niezbędna jest opinia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o potrzebie wczesnego wspomagania dziecka. W celu uzyskania opinii należy złożyć wniosek do Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej. Następnie wraz z opinią i pismem, w którym rodzic zwracają się z prośbą o przyznanie godzin wczesnego wspomagania
udajemy się do Urzędu Gminy.


Główne zadania stojące przed zespołem to:
  • Ustalenie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań z dzieckiem i wsparcia dla jego rodziny;
  • Nawiązanie współpracy z zakładem opieki zdrowotnej lub ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku rehabilitacji, terapii lub innych form pomocy, stosownie do potrzeb;
  • Opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka
  • Analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.

ZAJĘCIA PLASTYCZNE - Zajęcia plastyczne zajmują ważne miejsce w programie nauczania przedszkolnego. Wiążą się z koniecznością rozwijania zdolności dziecka i jego potrzebą otwierania się na świat - twórczość plastyczna jest jedną z ważniejszych form działalności dziecka w wieku przedszkolnym dla dziecka jego własna twórczość jest źródłem radości, dobrej zabawy, zaangażowania i podstawową formą uczenia się, oraz zdobywania wiedzy w otaczającej rzeczywistości. Prowadzenie zajęć plastycznych sprzyja aktywizowaniu myślenia, przyczynia się do rozwoju samodzielności, refleksyjności i pomysłowości . Działalność plastyczna jest formą bardzo ważną. Łączy ze sobą procesy motoryczne, poznawcze i emocjonalne, przyczyniając się do harmonijnego rozwoju osobowości dziecka. Często są formą terapii w pracy z dzieckiem. Ponadto działalność plastyczna będąca powszechną potrzebą dzieci, stwarza szerokie pole dla ich własnej ekspresji i samorealizacji możliwości twórczych. Techniki plastyczne stosowane podczas zajęć są różnorodne, a pomoce do zajęć atrakcyjne, estetyczne, zaś same zajęcia przypominają wspaniałą zabawę. Organizując zajęcia plastyczne pamiętamy, że w każdym dziecku kryją się zdolności, siła wyobraźni i kreatywność, trzeba je tylko ożywić, rozwijać i wspierać.

ZAJĘCIA UMUZYKALNIAJĄCE - Muzyka ma ogromny wpływ na rozwój wszechstronny dziecka, co potwierdzają liczne badania naukowe. Praca nad umuzykalnieniem dziecka ma dla jego ogólnego rozwoju wielkie znaczenie, zarówno zdrowotne, jak kształcące i wychowawcze. Śpiewanie piosenek, prowadzone w sposób właściwy, wpływa na rozwój
klatki piersiowej oraz wzmocnienie więzadeł głosowych. Zajęcia grupowe prowadzone przy muzyce lub śpiewie kształcą ogólną koordynację ruchową dziecka oddziaływują dodatnio na prace narządów wewnętrznych (płuc, serca) oraz układ nerwowy. Zajęcia umuzykalniające rozwijają wyobraźnię dziecka, wzbogacają jego słownictwo i poprawiają wymowę. Treść poznawanych piosenek rozszerza zakres jego wiadomości o świecie i ludziach. Opanowanie tekstu słownego ćwiczy pamięć, sprzyja rozwojowi prawidłowej wymowy oraz umożliwia prowadzenie ćwiczeń ortofonicznych w związku z opracowaną piosenką. Przyswajając sobie piosenki lub zapamiętując kolejność ruchów w zabawie lub tańcu dziecko uczy się myślenia i koncentrowania uwagi. Zajęcia umuzykalniające wdrażają dziecko do porządku i ładu, szybkiej orientacji i decyzji. Wszystkie formy zajęć umuzykalniających kształcą wrażliwość estetyczną dziecka, wzbudzają jego zamiłowanie do śpiewu, muzyki i ruchu przy muzyce. Widoczne zainteresowanie i zdolności muzyczne są  w sposób właściwy pielęgnowane i rozwijane. Przez zajęcia umuzykalniające dziecko zdobywa różne umiejętności; uczy się słuchać, poruszać zgodnie z muzyką w zabawie lub tańcu, grać na instrumentach perkusyjnych. Zajęcia umuzykalniające spełniają główną rolę pobudzania dziecięcej aktywności, radości i przyjemności. Atmosfera radości i swobody w kontaktach z muzyką jest niezbędna dla rozwoju dziecka. Wychowanie muzyczne odgrywa ważną rolę również w wychowaniu umysłowym dziecka. Muzyka uczy prostych operacji umysłowych, takich jak: porównywanie, analiza, synteza, abstrahowanie. Zgodnie z przyjętymi w Polsce koncepcjami wychowanie muzyczne powinno opierać się na następujących formach aktywności dzieci: ruch przy muzyce, śpiew dzieci, gra na instrumentach, słuchanie muzyki., tworzenie muzyki. Wszystkie te formy aktywności realizujemy w pracy z dziećmi w naszym przedszkolu.



PRZYGOTOWANIE DZIECKA DO NAUKI CZYTANIA - Przygotowanie do nauki czytania i pisania ma na celu dążenie do osiągnięcia przez dziecko jak najwyższego poziomu sprawności analizatora słuchowego, wzrokowego i kinestetyczno- ruchowego. Każde dziecko ma własny, indywidualny rytm i tempo rozwoju, dlatego powinno być traktowane w tym zakresie indywidualnie. Ćwiczenia rozwijające analizator słuchowy łączymy z ćw. rozwijającymi analizator wzrokowy. Analizie i syntezie fonemowej towarzyszy bierne poznanie liter. Równocześnie prowadzimy ćwiczenia oddechowe, fonacyjne i artykulacyjne. Czytanie i pisanie wymaga dobrej orientacji w przestrzeni, dlatego uczymy dzieci orientacji w schemacie własnego ciała. Punktem odniesienia dla prawej i lewej strony ciała jest serce Orientacja przestrzenna ułatwi dziecku rozpoznanie i nazywanie liter mających ten sam kształt, lecz różne ułożenie w przestrzeni: n-u, p-b-d, M-W. Uczymy właściwego posługiwania się przyborami do pisania i rysowania. Wprowadzamy ćwiczenia kreślenia liter po śladach z zachowaniem właściwej drogi pisania. 



Opracowała: Elżbieta Gil

3 komentarze:

  1. Super artykuł. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetnie jest ten artykuł. Mam nadzieję, że będzie ich więcej.

    OdpowiedzUsuń
  3. Na pewno sam wybór tego właściwego przedszkola jest bardzo ważny i ja również jestem zdania, ze fajnie jest wiedzieć gdzie wysłać nasze maluchy. Ja zdecydowałam się na wybór przedszkola http://przedszkole.warszawa.pl/ i co najważniejsze dzieciaki są z niego bardzo zadowolone.

    OdpowiedzUsuń